ESC/ASR is niet zo super...
ESC/ASR is niet zo super...
Vanmorgen als ik naar het werk reed was het lichtjes aan het sneeuwen net onder het vriespunt, en op sommige banen lag er ook al wat sneeuw. Ik draai af om op het industriepark te komen. Nog geen probleem. Ik draai nog twee keer zonder last, dan nog één laatste bocht en ik draai en de auto blijft gewoon zalig vooruit rijden...
Ik zag het ESC symbooltje flitsen maar dat deed echt helemaal niks hoor. ik heb proberen remmen in het gedacht dat dan de ABS iets zou doen maar dat was dus ook maar niks. Waarschijnlijk nog het beste om gewoon te blijven sturen indebocht zonder remmen.
Uiteindelijk ga ik aan zo'n 15km/u lichtjes scheef op een berg sneeuw, maakte toch een aardige herrie. maar gelukkig niks van schade tot mijn verbazing eigenlijk.
Moreel van het verhaal: sneeuw en ijs zuigt, zelfs met allerhande electronische snuffjes!!!
Ik zag het ESC symbooltje flitsen maar dat deed echt helemaal niks hoor. ik heb proberen remmen in het gedacht dat dan de ABS iets zou doen maar dat was dus ook maar niks. Waarschijnlijk nog het beste om gewoon te blijven sturen indebocht zonder remmen.
Uiteindelijk ga ik aan zo'n 15km/u lichtjes scheef op een berg sneeuw, maakte toch een aardige herrie. maar gelukkig niks van schade tot mijn verbazing eigenlijk.
Moreel van het verhaal: sneeuw en ijs zuigt, zelfs met allerhande electronische snuffjes!!!
Re: ESC/ASR is niet zo super...
Gelukkig maar dat je geen schade hebt!
Lees dit maar eens...
http://www.rezulteo-banden.nl/banden-gi ... neeuw-3759

Lees dit maar eens...
http://www.rezulteo-banden.nl/banden-gi ... neeuw-3759
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Goede tip die banden wil ik ook voor de volgende winter. 

renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

Je doet precies wat je niet moet doen als je gaat glijden in de bocht, op je rem gaan staan. Paniekreactie. Je moet de auto laten rollen en proberen de bocht om te krijgen.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
In de bocht mag je helemaal nooit remmen! Zeker niet in de winter met sneeuw en ijs.
Voor de bocht moet je eigenlijk alles al geregeld hebben,
In de bocht halverwege is het beste dat je gaat accelereren met beleid om met een voorwiel aangedreven auto de auto door de bocht trekt.
Met een achterwiel aangedreven kan je dat pas veel later doen. (of je moet van driften houden)
Ook met sneeuw en ijs is het raadzaam om de bocht zacht uit te accelereren, Dit om koersvastheid te behouden.
Voor de bocht moet je eigenlijk alles al geregeld hebben,
In de bocht halverwege is het beste dat je gaat accelereren met beleid om met een voorwiel aangedreven auto de auto door de bocht trekt.
Met een achterwiel aangedreven kan je dat pas veel later doen. (of je moet van driften houden)
Ook met sneeuw en ijs is het raadzaam om de bocht zacht uit te accelereren, Dit om koersvastheid te behouden.
Groeten, Vincent.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Wees maar blij dat je die hulpmiddelen hebt dan. Anders had je misschien nog veel meer van de sneeuwhoop gezien...
Ja, kan zijn dat de hulpmiddelen hebben gewerkt, maar ik denk dat dit dan toch eerder koffiedik kijken is want in mijn ervaring deed het echt niks. Mijn snelheid zakte niet af en de auto draaide ook niet verder door naar links, gewoon aan de snelheid die ik had over het ijs als een pijl rechtdoor. Simpel als dat!
Ik weet nu ook dat remmen niet het juiste idee was, zal ik zeker onthouden. Maar als die ESC zo slim is dan zou die dat wel netjes moeten negeren dat mijn voet op het rempedaal staat, toch?
Ik weet nu ook dat remmen niet het juiste idee was, zal ik zeker onthouden. Maar als die ESC zo slim is dan zou die dat wel netjes moeten negeren dat mijn voet op het rempedaal staat, toch?
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Een auto rijd "nog" niet voor je. Je moet altijd zelf blijven nadenken.