Benzine meter
Benzine meter
Meer mensen opgevallen dat als de auto net volgegooid is dat je dan 200km ofzo rijd zonder dat de teller beweegt.
Maar als die in het oranje komt dat die binnen no time empty is?
Re: Benzine meter
Met mijn clio 3 heb ik dat er de 1e 100 weinig gebeurd. 200 is wel erg veel.
Hoeveel kan je dan nog in het oranje?
Hoeveel kan je dan nog in het oranje?
Heb er niet echt opgelet.
De cijfers zijn misschien een erg fictief haha, maar heb nu al een week gereden onder dat die veranderd is.
De cijfers zijn misschien een erg fictief haha, maar heb nu al een week gereden onder dat die veranderd is.
Hm, dat red ik niet met ongeveer 150 km per dag 

Laatst gewijzigd door Roland op 16 mar 2013 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Reden: onnodige quote verwijderd
De verbruikte Liters op de boordcomputer klopt aardig bij mijn Clio.
Ik kijk daar meer op, dan naar de benzinemeter.
Bij mijn vorige auto's, ging de meter in eerste instantie ook nooit snel omlaag.
Maar na een verbruik van ca.20Liter, staat de meter in de Clio IV ook op halfvol.
Ik kijk daar meer op, dan naar de benzinemeter.
Bij mijn vorige auto's, ging de meter in eerste instantie ook nooit snel omlaag.
Maar na een verbruik van ca.20Liter, staat de meter in de Clio IV ook op halfvol.
in principe vrij logisch, laten we uit gaan van een 50 liter tank, tot de helft van de tank zit je nog op 25 liter, dus 50% brandstof over, alleen de stap van 25 liter, naar de laatste 8 liter die over blijft voordat je waarschuwingslampje aangaat is anders, waardoor het dus lijkt alsof hij sneller gaat de laatste beetjes, maar in principe komt dit gewoon omdat de 0 op jou benzinemeter nog niet de 0 in de tank is. maar nog 8 liter.
Huidig:
Renault Megane 1.5 DCI 2012
Vorig:
Renault Laguna 1.9 DCI 2006
Renault Clio 1.4 16v 2004
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Vorig:
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Ik rij mijn tank nooit zover leeg.
Tank meestal als ik rond de 25L verbruikt heb.

Tank meestal als ik rond de 25L verbruikt heb.

Dan hoop ik wel dat je niet bij een agri sneltank of een andere prijsvechter tankt, ik heb altijd geleerd en ben in de veronderstelling geweest dat het goed is voor je auto als je je tank zo ver mogelijk leegrijdt, ivm gruis wat allemaal naar de bodem zakt, ik tank dan in nederland alleen maar als mijn waarschuwingslampje al brand, je hebt hier toch gemiddeld elke 10 km een pomp staan
Huidig:
Vorig:
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Vorig:
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Wanneer je dat van het begin af aan doet zal het ook wel meevallen met de vervuiling in de tank. Over het algemeen wordt aangeraden te tanken bij het laatste streepje voor de reserve. Daarmee voorkom je dat het vuil uit de tank in het benzine filter wordt gezogen waardoor die verstopt raakt.
Kun je dit ook onderbouwen?Heinzeman schreef:Dan hoop ik wel dat je niet bij een agri sneltank of een andere prijsvechter tankt, ik heb altijd geleerd en ben in de veronderstelling geweest dat het goed is voor je auto als je je tank zo ver mogelijk leegrijdt, ivm gruis wat allemaal naar de bodem zakt, ik tank dan in nederland alleen maar als mijn waarschuwingslampje al brand, je hebt hier toch gemiddeld elke 10 km een pomp staan
Staat nergens in het onderhoud/instructie boekjes vermeld.
Wel staat er als je de tank helemaal leegrijdt, je de leidingen weer moet ontluchten.
Wat ik ervan weet is, dat iemand met een oldtimer er last van kan krijgen, behalve bezinksel, komen daar ook roestdeeltjes voor uit de (toen nog) stalen tanks. Bij de oldtimers komt het natuurlijk ook voor dat de auto's lange perioden (maanden tot jaren zelfs) stil staan met een gevulde tank waardoor het bezinksel er uitkomt. Ook geldt dat het bezinksel dat gemeld wordt bij oldtimers, is ontstaan over een zeer lange periode (> 20 jaar) en met benzine van vele jaren terug waarmee een hogere kans op bezinksel was dan nu. Wellicht komen hier deze verhalen vandaan.
Dus als je bij een oudere auto (oldtimer) je tank leegrijdt, kan het zo zijn dat je juist vuil mee aanzuigt.

Verder tank ik meestal Shell.

Shell geeft aan over hun huidige benzine, dat er weinig bezinksel in voorkomt.
Ik heb een hekel aan een bijna lege tank, als ik mijn auto plots een keer nodig ben wil ik niet met een lege tank komen te staan.
Ik heb ook nog nooit problemen ermee gehad, en rij nu zo'n 30jaar auto's.
Heb 1 keer bij een auto de brandstoffilter laten vervangen, niet omdat het direct nodig was, maar werd aangeraden door de garage.
Preventief onderhoud, kan geen kwaad.
Je verhaal klopt grotendeels wel denk ik. Maar houd ook rekening met straatvuil wat rond je tankdop ophoopt en met elke tankbeurt naar binnen komt. Onder de klep zit bij 99 van de 100 auto's vuil, van kleine beetjes tot soms hele mos plantages. Het zijn weliswaar kleine beetjes tegelijk, dus met een nieuwe auto heb je niet snel last, maar na een jaar of wat zit er toch echt wel drab in de tank 

Ik kan uit ervaring vertellen met mijn huidige auto, die door de vorige eigenaresse constant werd volgetankt bij de agri sneltank, ik na aanschaf 2x de benzinefilter heb moeten vervangen omdat zei dus de tank elke keer volgooide als hij net over de helft was, met diesel volledig leegrijden is natuurlijk wat anders ivm met ontluchting, er zijn hier in zierikzee 2 ambulances de soep ingedraait door de agri sneltank, deze werden onderhouden door de garage waar een maat van mij werkt, die werden dus bij elk einde van een werkdag volgegooit bij de agri sneltank, 2 jaar later konden ze door die garage bijna afgeschreven worden omdat de motor zo smerig was.
Huidig:
Vorig:
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Vorig:
Mazda 323F 1.5 16v 1996
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
total is zeer slechte benzine voor de renault.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

Nog geen last mee. Tank daar al 5 jaar regelmatig. Gewoon omdat die dichtbij is 
Maar even terugkomend op deoriginele vraag:

Maar even terugkomend op deoriginele vraag:
Bij mij gaat de naald ook pas zakken na ongeveer 175 km. Is gewoon een genoegdoening als je net de pijn aan de pomp hebt gevoeld met afrekenen, dat je daarna het gevoel hebt een zéééér laag verbruik te hebbenGebruiker schreef:Meer mensen opgevallen dat als de auto net volgegooid is dat je dan 200km ofzo rijd zonder dat de teller beweegt.

Wat heeft dit te maken met het leegrijden van je tank, het gaat zowiezo door de brandstoffilter.Arjan schreef:Je verhaal klopt grotendeels wel denk ik. Maar houd ook rekening met straatvuil wat rond je tankdop ophoopt en met elke tankbeurt naar binnen komt. Onder de klep zit bij 99 van de 100 auto's vuil, van kleine beetjes tot soms hele mos plantages. Het zijn weliswaar kleine beetjes tegelijk, dus met een nieuwe auto heb je niet snel last, maar na een jaar of wat zit er toch echt wel drab in de tank
Als je een tweedehands auto aanschaft zal je hem dan toch juist niet moeten leegrijden i.v.m. drab onderin de tank.
Zou het niet beter zijn dat je het achter de benzineklep ook schoon houd, wat ik al zij onderhoud is net zo belangrijk.
@Heinzemann wat jij zegt heeft meer te maken met die pomp, dan met het half leegrijden van je tank.
Want die ambulance's wat jij zegt, heeft dan niet te maken met bezinksel, maar wel met benzine van slechte kwaliteit.
In die ambulance heeft het in 2jaar geen tijd gehad om te bezinken. Benzine in je tank schud heen en weer tijdens het rijden.
Ik neem aan dat de ambulance veel rijdt, en weinig stil staat.
En zoals Arjan zegt het vuil zit hem niet alleen in de benzine, vuil zit onder de klep, maar ook vuil (zand) aan de tankpistool.
Ik heb hiermee nooit problemen gehad, ook niet bij mijn tweedehandse auto's die ik heb gehad.
Ook mensen uit mijn omgeving, familie, vrienden, collega's hebben nooit problemen gehad wat dit betreft.
En de meesten daarvan, rijden hun tank ook niet zover leeg.
Dat je de tank moet leegrijden of niet, het is moeilijk te onderbouwen, wat ik eerder geschreven heb van die oldtimers is een feit.
Maar tot slot, ieder moet hetzelf maar bekijken wanneer hij of zij wil tanken.
Ik heb mijn tank in ieder geval nooit, bijna leeg.
Ik probeerde met mijn vorige post de discussie eigenlijk al te laten stoppen. Iedereen heeft de voors en tegens van het wel of niet leegrijden van de tank en de mogelijke gevolgen wel voldoende uitgediept. Nu dus graag verder met de vraag:

Gebruiker schreef:Meer mensen opgevallen dat als de auto net volgegooid is dat je dan 200km ofzo rijd zonder dat de teller beweegt.

@Arjan: Dat is ook bij mijn clio zo, ik schat zo'n 250 km rijden voor de meter van de "top" komt. Maar dat is wel in meerdere wagens zo, ook bij andere merken. Een benzinemeter heeft bij mijn weten nog nooit linair gewerkt.
in principe vrij logisch, laten we uit gaan van een 50 liter tank, tot de helft van de tank zit je nog op 25 liter, dus 50% brandstof over, alleen de stap van 25 liter, naar de laatste 8 liter die over blijft voordat je waarschuwingslampje aangaat is anders, waardoor het dus lijkt alsof hij sneller gaat de laatste beetjes, maar in principe komt dit gewoon omdat de 0 op jou benzinemeter nog niet de 0 in de tank is. maar nog 8 liter.Arjan schreef:Ik probeerde met mijn vorige post de discussie eigenlijk al te laten stoppen. Iedereen heeft de voors en tegens van het wel of niet leegrijden van de tank en de mogelijke gevolgen wel voldoende uitgediept. Nu dus graag verder met de vraag:
Gebruiker schreef:Meer mensen opgevallen dat als de auto net volgegooid is dat je dan 200km ofzo rijd zonder dat de teller beweegt.
heb ik al beantwoord in mijn eerste post in dit topic ;p
Huidig:
Vorig:
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Vorig:
Mazda 323F 1.5 16v 1996
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Een ding weet ik zeker dat wat in die tank komt word en is veel te duur. 

renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

Ook wanneer het lampje gaat branden werkt de actieradius niet meer.
Waarvoor zou ik die anders gebruiken?
Was altijd een uitdaging rond de 0 te gaan tanken .
Is dat zo ja? Heb ik nog niet eens gezien eigenlijk. Moet zeggen dat ik niet vaak naar de actieradius kijk. Ik ga 9 van de 10 keer pas tanken als het lampje gaat branden.. vanavond dusGebruiker schreef:Ook wanneer het lampje gaat branden werkt de actieradius niet meer.

Is bij mijn clio 3 ook zo. Nadat het lampje gaat branden loopt hij nog paar minuten door. Dan geeft hij nog zo'n 70 aan en dan ineens springt hij naar 0.
Klopt, doet mijn clio 2 zelfs al. Daar ben ik na bijna een jaar achter gekomen...ik rij hem namelijk nooit helemaal leeg.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Ik denk niet dat het erg veel uitmaakt of je nu vroeg tankt of laat tankt, zal wel meer bij oudere wagens van toepassing geweest zijn. Een beetje zoals 98 tanken, bij mijn weten volstaat 95 prima. Maar da's danweer een ander topic