Grote Remmen op clio 1
Grote Remmen op clio 1
Ik zou graag 280MM schijven plaatsen op mijn clio 1 maar weet niet juist wélke schijven
daarvoor dienen.
Schijven van een RS zijn het al zeker niet!
Ik hoor van sommige dat het zou gaan over Scenic schijven?
Ze moeten de juiste "Offset" of ET waarde hebben maar hoeveel is die?
iemand op de hoogte hiervan?
daarvoor dienen.
Schijven van een RS zijn het al zeker niet!
Ik hoor van sommige dat het zou gaan over Scenic schijven?
Ze moeten de juiste "Offset" of ET waarde hebben maar hoeveel is die?
iemand op de hoogte hiervan?
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Grote Remmen op clio 1
Zijn de schijven van een 16v of Williams niet 280mm?
Waarom eigenlijk grotere remmen?
Waarom eigenlijk grotere remmen?
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Grote Remmen op clio 1
standaard schijven zijn 268mm.
En waarom groter?Lijkt me evident zeker?
In de toekomst gaan we de motor aanpakken en daarom wil ik eerst zorgen
dat we hem gestopt krijgen zonder risico om door de remmen te trappen!
Momenteel heb ik Sparco schijven in standaardmaat zitten met carbon-lorraine blokken
en dat is niet slecht maar vrees dat ik mss ga tekort komen in de toekomst....
En een setje 285MM van K-tec vind ik nogal prijzig
En waarom groter?Lijkt me evident zeker?
In de toekomst gaan we de motor aanpakken en daarom wil ik eerst zorgen
dat we hem gestopt krijgen zonder risico om door de remmen te trappen!
Momenteel heb ik Sparco schijven in standaardmaat zitten met carbon-lorraine blokken
en dat is niet slecht maar vrees dat ik mss ga tekort komen in de toekomst....
En een setje 285MM van K-tec vind ik nogal prijzig

- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Grote Remmen op clio 1
Ah op die manier. Wel goede volgorde van aanpakken, eerst de remmen!
Maar ik zou dan ook de hoofdremcilinder en rembekrachtiger aan pakken ipv alleen je schijven en blokken.
Ik zou het ook niet zo weten uit me hoofd helaas. Maar je hebt van die adaptor setjes voor Clio RS remmen dan heb je ook aardig wat remkracht..

Maar ik zou dan ook de hoofdremcilinder en rembekrachtiger aan pakken ipv alleen je schijven en blokken.
Ik zou het ook niet zo weten uit me hoofd helaas. Maar je hebt van die adaptor setjes voor Clio RS remmen dan heb je ook aardig wat remkracht..

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Grote Remmen op clio 1
Dat is de bedoeling.Ik ga een hoofdremcilender van een espace steken.Deze is 23.8mm ipv
de originele 20mm.Ga dan ook volledig systeem in stalen leidingen leggen met met remdrukregelaar tussen.
Adaptor blokken voor Rs remtangen heb ik reeds liggen.De beugels voor daar rond ook.
Dus enkel nog de juiste schijven.....
En ja idd de juiste volgorde van werken he!Toch een beetje veiligheid inbouwen kan geen kwaad!
Zou nie graag ergens de muur ingaan omdat ik door men remmen ben getrapt!
Ben al te lang bezig met dit project.

de originele 20mm.Ga dan ook volledig systeem in stalen leidingen leggen met met remdrukregelaar tussen.
Adaptor blokken voor Rs remtangen heb ik reeds liggen.De beugels voor daar rond ook.
Dus enkel nog de juiste schijven.....
En ja idd de juiste volgorde van werken he!Toch een beetje veiligheid inbouwen kan geen kwaad!
Zou nie graag ergens de muur ingaan omdat ik door men remmen ben getrapt!
Ben al te lang bezig met dit project.

Re: Grote Remmen op clio 1
ik zal wss de enige zijn die de vraag niet snapt. Als je RS tangen en adaptors hebt, waarom passen de schijven dan niet ???
Re: Grote Remmen op clio 1
De rs tangen zouden niet mooi gecentreerd staan op de schijven en zo teveel op
1 blok remmen en dat is de bedoeling niet he.
1 blok remmen en dat is de bedoeling niet he.
Re: Grote Remmen op clio 1
dan heb je gewoon foute adaptors. Het is toch logisch als je RS-klauwen,blokken en schijven gebruikt, daar ook de juiste adaptor bij hebt. Deze ombouw is al zo vaak gedaan en nooit problemen mee gehad. BartV (rtc) had destijds de juiste sets te koop, ik weet niet of dit ondertussen nog het geval is. Ik plaats meestal de complete ombouw dus inclusief fusees (clio RS of meg 1 ph2, deze hebben ook 280)
Re: Grote Remmen op clio 1
Heb begint mij ook te dagen dat het aan die adaptors ligt!
Maar jij zegt fusees van clio 2 te plaatsen?Wat doe je dan met
de cardankoppen?Zijn deze hetzelfde?Ik dacht het niet?
Passen de schokdempers daarop?
Ik denk gewoon eens alles te monteren en te kijken hoeveel het verschil is op de adaptors....
Zit die persoon nog op dit forum die deze sets verkocht?Mss en Pm sturen.
Maar jij zegt fusees van clio 2 te plaatsen?Wat doe je dan met
de cardankoppen?Zijn deze hetzelfde?Ik dacht het niet?
Passen de schokdempers daarop?
Ik denk gewoon eens alles te monteren en te kijken hoeveel het verschil is op de adaptors....
Zit die persoon nog op dit forum die deze sets verkocht?Mss en Pm sturen.
Re: Grote Remmen op clio 1
fusees van een 172 (clio rs) hebben dezelfde spline's als de 16v. De megane's hebben dikkere. Het enige wat je hoeft aan te passen is de boutafstand van de veerpootbevestiging. Ofwel pas je de gaten van de veerpoot aan of wel pas je de fusees aan. De 172 heeft een maat dikkere fusee bouten dan de 16v en er zit een verschil van 2 tot 4 mm op de boutafstand (center-center). Eenvoudig aan te passen dus.
Re: Grote Remmen op clio 1
Ik ben daar toch nog zo zeker nie van dat die cardan wel gaat passen....
Wie is die "BartV"? nog op dit forum?
Zou die mss nog van die adaptors hebben?
Wie is die "BartV"? nog op dit forum?
Zou die mss nog van die adaptors hebben?
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Grote Remmen op clio 1
Ah kijk aan. Ik haak af zoveel verstand heb ik niet van ombouw 

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
-
- beginner
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 11 apr 2011 08:38
- Locatie: Stad aan´t Haringvliet
- Contacteer:
Re: Grote Remmen op clio 1
Ik ben daar toch nog zo zeker nie van dat die cardan wel gaat passen....
fusees van een 172 (clio rs) hebben dezelfde spline's als de 16v. De megane's hebben dikkere. Het enige wat je hoeft aan te passen is de boutafstand van de veerpootbevestiging. Ofwel pas je de gaten van de veerpoot aan of wel pas je de fusees aan. De 172 heeft een maat dikkere fusee bouten dan de 16v en er zit een verschil van 2 tot 4 mm op de boutafstand (center-center). Eenvoudig aan te passen dus.
In Januari heb ik ook RS remmen op mijn 16V gemonteerd.
Ik heb de gaten van de fusees aan laten passen,zodat de originele dempers erop passen.
Kan ik in de toekomst gewoon een schroefset van een 16V eronder schroeven.
Geen enkel probleem verder gehad met het eronder bouwen.
Dit is al diverse keren gedaan,ook door diverse Pro's in de cliowereld.
Ik ben een hobby sleutelaar,en ben uitgegaan wat ik hier op het forum gevonden en gelezen heb.
Als je nu nog twijfels hebt..............
Gr,
Sander
- Entity_Razer
- forum member
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
- Locatie: Antwerpen - Belgïe
- Contacteer:
Re: Grote Remmen op clio 1
bartV zit hier niet op het forum, die heeft daar zo zijn redenen voor.
Hij is te vinden op RTC onder de naam BartV
Hij is te vinden op RTC onder de naam BartV
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Re: Grote Remmen op clio 1
Wat heb je nodig?
-laguna 2.0 16v hrc van 23.8
-clio 2 rs fusee
-clio 2 rs remklauwen
-clio 2 rs schijven 280x24
De cardans van clio 16v hebben 21 spibanen
De cardans van clio rs hebben 23 spibanen
De naaf uit de rs fusee moet eruit en de naaf van je clio 16v past zo 1op1 in de rs fusee!
Dan passen je cardans ook.
De fusee moet aangepast worden zodat die past op de schokbreker
Iets dunner maken dmv frezen en de gaten iets uitboren en dan busje persen!
Foto van mijn fusee die ik op de clio 16v gebruikte:

Het is vaker gedaan en er staat nog een set fusees met schijven blokken en lagers en klauwen tekoop in nederland! Pm als je intresse hebt dan stuur ik je de contact gegevens door.
-laguna 2.0 16v hrc van 23.8
-clio 2 rs fusee
-clio 2 rs remklauwen
-clio 2 rs schijven 280x24
De cardans van clio 16v hebben 21 spibanen
De cardans van clio rs hebben 23 spibanen
De naaf uit de rs fusee moet eruit en de naaf van je clio 16v past zo 1op1 in de rs fusee!
Dan passen je cardans ook.
De fusee moet aangepast worden zodat die past op de schokbreker
Iets dunner maken dmv frezen en de gaten iets uitboren en dan busje persen!
Foto van mijn fusee die ik op de clio 16v gebruikte:

Het is vaker gedaan en er staat nog een set fusees met schijven blokken en lagers en klauwen tekoop in nederland! Pm als je intresse hebt dan stuur ik je de contact gegevens door.