Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Mijn 1.4 Clio uit '98 (nog wel 1e generatie) wil niet lopen. Hij viel laatst uit tijdens het rijden, wat volgens de ANWB man de bobine zou moeten zijn.
Inmiddels zit er een andere bobine in (van de sloop, nieuw was wel duur) en nieuwe kabelset + rotor + verdeler + bougies. Iedere keer als ik er dan nieuwe onderdelen in stop loopt hij weer even om vervolgens weer raar te gaan doen, te sputteren, en ook niet meer te starten daarna. Gezien de toerenteller ook heen en weer slaat terwijl de motor wel blijft lopen (met gas erop!) en de andere symptonen, was de BDP sensor de verdachte. Die heb ik inmiddels ook vervangen en weer zijn we even ver. Ik krijg de motor aan de gang, kan even wat toeren maken. Daarna kon ik hem stationair laten lopen zonder toeren erbij. En bokt hij soms weer even wat, en valt daarna uit. Daarna weer niet starten.
Logischerwijs is de brandstofvoorziening de volgende gedachte. Ik zou dan denken dat de pomp stuk is, maar misschien bij het filter beginnen. Al moet ik even kijken waar het brandstoffilter zit.
Iemand nog ideeen of nuttige opmerkingen?
Inmiddels zit er een andere bobine in (van de sloop, nieuw was wel duur) en nieuwe kabelset + rotor + verdeler + bougies. Iedere keer als ik er dan nieuwe onderdelen in stop loopt hij weer even om vervolgens weer raar te gaan doen, te sputteren, en ook niet meer te starten daarna. Gezien de toerenteller ook heen en weer slaat terwijl de motor wel blijft lopen (met gas erop!) en de andere symptonen, was de BDP sensor de verdachte. Die heb ik inmiddels ook vervangen en weer zijn we even ver. Ik krijg de motor aan de gang, kan even wat toeren maken. Daarna kon ik hem stationair laten lopen zonder toeren erbij. En bokt hij soms weer even wat, en valt daarna uit. Daarna weer niet starten.
Logischerwijs is de brandstofvoorziening de volgende gedachte. Ik zou dan denken dat de pomp stuk is, maar misschien bij het filter beginnen. Al moet ik even kijken waar het brandstoffilter zit.
Iemand nog ideeen of nuttige opmerkingen?
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
als je de sleutel omdraait op contact hoor je de pomp dan werken ?
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Ik heb alleen de bobine voor een sloop onderdeel verwisselt, en deze vonkt ook als je hem met schroevendraaier tegen het metaal van de auto aan houdt.
De brandstofpomp hoor ik volgens mij wel opstarten nu ik er over na denk (ik hoor dacht ik wel iets zoemen voordat ik echt ga starten) maar dat zegt misschien niet alles. Want als ik hem dus heb gehoord, dan doet hij het ook wel. Maar een minuut later loopt de motor niet meer. Dus het kan zijn dat de pomp gewoon problemen heeft, en niet helemaal dood is.
Het interessante is dat ik nog steeds wel eens schommelingen in de toerenteller zie ook al lijkt de motor gewoon nog vrolijk op een bepaald toerental (afhankelijk van stationair of gas erop) te draaien. Een monteur zei dat dat ook zou komen door problemen met het lucht/brandstof mengsel. Dat zou dan betekenen dat de ECU het niet goed geregeld krijgt (bijv. bij te weinig brandstof aanvoer) en je dat biljkbaar terug ziet in de toerenteller.
Weten jullie of de toerenteller rechtstreeks zit aangesloten op de BDP sensor? Want dan zit daar nog steeds een probleem wellicht.
Zou dus ook het brandstof filter kunnen zijn. Kun je die vervangen onder de achterbank? Of is het 1 met de pomp? Of zit het ergens anders?
Bedankt voor de reacties.
De brandstofpomp hoor ik volgens mij wel opstarten nu ik er over na denk (ik hoor dacht ik wel iets zoemen voordat ik echt ga starten) maar dat zegt misschien niet alles. Want als ik hem dus heb gehoord, dan doet hij het ook wel. Maar een minuut later loopt de motor niet meer. Dus het kan zijn dat de pomp gewoon problemen heeft, en niet helemaal dood is.
Het interessante is dat ik nog steeds wel eens schommelingen in de toerenteller zie ook al lijkt de motor gewoon nog vrolijk op een bepaald toerental (afhankelijk van stationair of gas erop) te draaien. Een monteur zei dat dat ook zou komen door problemen met het lucht/brandstof mengsel. Dat zou dan betekenen dat de ECU het niet goed geregeld krijgt (bijv. bij te weinig brandstof aanvoer) en je dat biljkbaar terug ziet in de toerenteller.
Weten jullie of de toerenteller rechtstreeks zit aangesloten op de BDP sensor? Want dan zit daar nog steeds een probleem wellicht.
Zou dus ook het brandstof filter kunnen zijn. Kun je die vervangen onder de achterbank? Of is het 1 met de pomp? Of zit het ergens anders?
Bedankt voor de reacties.
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Bedankt voor de tips.
Er zit inderdaad een trekhaak achter de auto, vraag je dat omdat die bedrading ook problemen kan veroorzaken? Zo ja, kan ik dat dan ergens afkoppelen om dat uit te sluiten?
Dus nu zijn de twee verdachten brandstoftoevoer of massa op motor/bak.
Weet je toevallig waar het filter zit bij de Clio 1?
Er zit inderdaad een trekhaak achter de auto, vraag je dat omdat die bedrading ook problemen kan veroorzaken? Zo ja, kan ik dat dan ergens afkoppelen om dat uit te sluiten?
Dus nu zijn de twee verdachten brandstoftoevoer of massa op motor/bak.
Weet je toevallig waar het filter zit bij de Clio 1?
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Ok, ik zie het probleem van de trekhaak bedrading niet helemaal, maar we zouden het los kunnen koppelen. Na de massakabels gecheckt te hebben.
Filter kan misschien wel even bekeken worden, en dan meteen ook de brandstofpomp aanzetten (met sleutel op ON) om te kijken of er een beetje consistent benzine uit komt. Filtertje is natuurlijk ook zo vervangen, maar dan moet ik weer even langs de brezan.
Filter kan misschien wel even bekeken worden, en dan meteen ook de brandstofpomp aanzetten (met sleutel op ON) om te kijken of er een beetje consistent benzine uit komt. Filtertje is natuurlijk ook zo vervangen, maar dan moet ik weer even langs de brezan.
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Ok, er is nog even wat naar gekeken door bekende monteur. En er is wel consensus over het feit dat er ergens een elektrische storing is. Massa kabels zijn nu al wel nagekeken als ik het goed heb begrepen. Maar hij zal nu worden afgesleept en binnen aan een nadere inspectie worden verworpen. Gelukkig gaat dat niet voor normale tarieven haha, anders zou de auto allang economisch total loss zijn.
Er is dus ergens slecht contact, of dat nou massa is, of een belangrijke stekker voor de plus.
Ik zal het hem nog even meegeven van de trekhaak bedrading.
Zit dacht ik wel ODB1 op, maar ik zie geen storings lampje. Hoe dan ook, hij zal het kunnen uitlezen.
Er is dus ergens slecht contact, of dat nou massa is, of een belangrijke stekker voor de plus.
Ik zal het hem nog even meegeven van de trekhaak bedrading.
Zit dacht ik wel ODB1 op, maar ik zie geen storings lampje. Hoe dan ook, hij zal het kunnen uitlezen.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Is je tempratuur sensor wel in orde? Lijkt mij dat daar iets mee is!
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Kun je dat verder toelichten? Je bedoelt dan de temperatuur sensor voor de inlaat lucht?
Het lijkt mij niet, omdat hij dan nog wel enigzins zou lopen en niet helemaal zou stoppen met werken. Verder zijn er nogal wat hints richting een elektrische storing. Maar misschien heb ik het fout.
Het lijkt mij niet, omdat hij dan nog wel enigzins zou lopen en niet helemaal zou stoppen met werken. Verder zijn er nogal wat hints richting een elektrische storing. Maar misschien heb ik het fout.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Tempratuur sensor van je koelvloeistof. Ik neem aan dat je injectie heb, de tempratuur van je koelvloeistof bepaald de hoeveelheid inspuiting branstof door je injector(s).
Als bijv de temp sensor zegt dat je koelvloeistof 50 graden is, ipv 10 graden spuit de injector er minder brandstof in en gaat de motor erg beroerd lopen/ of helemaal niet in het begin.
Ik zal hem even uit laten lezen bij een garage, die kunnen zo de waardes zien van de tempratuur sensor in de parameters van het motormanagement!
Succes
Als bijv de temp sensor zegt dat je koelvloeistof 50 graden is, ipv 10 graden spuit de injector er minder brandstof in en gaat de motor erg beroerd lopen/ of helemaal niet in het begin.
Ik zal hem even uit laten lezen bij een garage, die kunnen zo de waardes zien van de tempratuur sensor in de parameters van het motormanagement!
Succes

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Clio 1.4 '98 wil niet lopen
Ok, het lijkt toch een probleem met de startonderbreker te zijn. Hij stond dus wel in een fout.
Uiteindelijk heeft hij de startonderbreker unit eruit gehaald en er weer terug in gestoken voor een complete reset. Sindsdien heeft hij al een kwartier gereden en later nog een half uur. Dus dat is wel positief, want voorheen kreeg je hem bijna niet lopend.
Maar ik vind het wel een vreemd verhaal, want ik zou bij problemen met de startonderbreker verwachten dat dat ding helemaal niet zou starten, dat de motor uberhaupt niet zo lopen (geen ontsteking, geen benzine).
Ik vertrouw die startonderbreker niet (sowieso een waardeloze toevoeging op de auto) dus ik ben ook weer niet heel verbaast als ik in de toekomst weer snel tegen dezelfde problemen aan loop. We gaan het zien.
Uiteindelijk heeft hij de startonderbreker unit eruit gehaald en er weer terug in gestoken voor een complete reset. Sindsdien heeft hij al een kwartier gereden en later nog een half uur. Dus dat is wel positief, want voorheen kreeg je hem bijna niet lopend.
Maar ik vind het wel een vreemd verhaal, want ik zou bij problemen met de startonderbreker verwachten dat dat ding helemaal niet zou starten, dat de motor uberhaupt niet zo lopen (geen ontsteking, geen benzine).
Ik vertrouw die startonderbreker niet (sowieso een waardeloze toevoeging op de auto) dus ik ben ook weer niet heel verbaast als ik in de toekomst weer snel tegen dezelfde problemen aan loop. We gaan het zien.