olieverbruik gestopt....
olieverbruik gestopt....
Hoi,
Ik vraag me af of iemand dit wil is heeft meegemaakt: ik heb mijn clio nu bijna 3 jaar. Toen ikhem kocht 210k op de teller en inmiddels zit ik tegen de 290k. Omdat de motor toch al 210k had gelopen ben ik vanaf het begin meteen gaan letten op het olieverbruik. Na een tijdje regelmatig pijlen kwam ik op een verbruik van ongeveer 1 liter op de 8 a 9000 km. Dit leek eerst heel constant te zijn. Echter, de laatste 30k merkte ik al dat het minder aan het worden was. Na de laatste olie wissel lijkt het olieverbruik zo goed als gestopt te zijn. Heeft iemand dit wel is meegemaakt? Ik heb er nog nooit van gehoord.
De enige verandering aan de motor is een ombouw van een LPG verdamper naar een vloeibaar injectie systeem.
Ik ben benieuwd.
Ik vraag me af of iemand dit wil is heeft meegemaakt: ik heb mijn clio nu bijna 3 jaar. Toen ikhem kocht 210k op de teller en inmiddels zit ik tegen de 290k. Omdat de motor toch al 210k had gelopen ben ik vanaf het begin meteen gaan letten op het olieverbruik. Na een tijdje regelmatig pijlen kwam ik op een verbruik van ongeveer 1 liter op de 8 a 9000 km. Dit leek eerst heel constant te zijn. Echter, de laatste 30k merkte ik al dat het minder aan het worden was. Na de laatste olie wissel lijkt het olieverbruik zo goed als gestopt te zijn. Heeft iemand dit wel is meegemaakt? Ik heb er nog nooit van gehoord.
De enige verandering aan de motor is een ombouw van een LPG verdamper naar een vloeibaar injectie systeem.
Ik ben benieuwd.
Re: olieverbruik gestopt....
Klopt !
Door direkte vloeibare ! inspuiting worden de zuigers niet zo warm als dat er droog gas aangezogen wordt.
De vloeibare brandstof geeft meer koeling.
Ook goed voor de kleppen, al heeft Renault hier sowiso een goede reputatie.
Door direkte vloeibare ! inspuiting worden de zuigers niet zo warm als dat er droog gas aangezogen wordt.
De vloeibare brandstof geeft meer koeling.
Ook goed voor de kleppen, al heeft Renault hier sowiso een goede reputatie.
In het begin heb ik veel last gehad van ijsvorming in de inlaat. Na de eerste inbouw is het inlaat spruitstuk een aantal keer los geweest om de inspuitmondjes te veranderen. Wat mij opviel is dat het aluminium inlaat kanaal in het begin helemaal zwart was en nu brandschoon. kennelijk lost lpg nogal wat vuil op. Of daar het olieverbruik minder van kan worden: ik heb geen idee.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat de zuigerveren weer netjes los zitten. De vorige eigenaar heeft in 8 jaar tijd maar 80 k gereden, wellicht zaten de zuigerveren wat vast en is dat langzaam losgekomen. Ik rij eigenlijk niets anders dan snelweg.....mja, ik ben eigenlijk vooral benieuwd of iemand hier wel is van heeft gehoord. tot nu toe vind ik het maar vreemd. (ik ben er blij mee, maar ik vind het vreemd).
Het enige dat ik me kan bedenken is dat de zuigerveren weer netjes los zitten. De vorige eigenaar heeft in 8 jaar tijd maar 80 k gereden, wellicht zaten de zuigerveren wat vast en is dat langzaam losgekomen. Ik rij eigenlijk niets anders dan snelweg.....mja, ik ben eigenlijk vooral benieuwd of iemand hier wel is van heeft gehoord. tot nu toe vind ik het maar vreemd. (ik ben er blij mee, maar ik vind het vreemd).
Daarnaast kan het heel goed zijn dat er een andere soort olie is gebruikt. Veranderen van olie kan soms het lekken verminderen maar ook vermeerderen.
Ik heb de zelfde olie erin gedaan. Het zelfde merk en dezelfde viscositeits index.
Wat je zelf al aangeeft over de inlaat, die is schoon geworden sinds de wijziging van verdamper naar injectie. Datzelfde is waarschijnlijk ook gebeurd in de cilinders en op de klepzetels. Aanslag op de cilinderwand en klepzetels is weggebrand door een betere verbranding waardoor de (schraap) veren beter hun werk kunnen doen en de kleppen beter afsluiten. Minder olie bij de verbranding = minder vervuiling (aanslag) op cilinderwand = minder olie bij de verbranding etc. etc.
Ben benieuwd of het doorzet. Misschien gaat het van olieverbruik naar olieopbrengst. Lezen we straks een biografie van een Cliobezitter wiens Clio met Stephen King's "Christine" eigenschappen zijn eigenaar tot oliebaron maakte

Ben benieuwd of het doorzet. Misschien gaat het van olieverbruik naar olieopbrengst. Lezen we straks een biografie van een Cliobezitter wiens Clio met Stephen King's "Christine" eigenschappen zijn eigenaar tot oliebaron maakte

Dat lees je vaker na het wisselen van olie. Oorzaak is een betere kwaliteit olie. Zo zijn er genoeg oude gebakjes afgevuld met Action-olie en reserve achterin. 

Je hebt gelijk en misschien moet ik er ook geen naam aan kleven: Ik doel er op dat (bijvoorbeeld) 10W40 olie van een merk al een stuk dikker kan zijn dan 10W40 van een goedkoper merk olie. Als je dan switcht naar een kwaliteit olie kan dat resulteren in minder verbruik en zodanig dat deze niet direct waarneembaar meer is.
Volgens is een 10w40 een 10w40. Ongeacht of dat merk A of B is. De SAE spec zegt aan welke meetwaarde de olie moet voldoen voor het een label 10w40 krijgt. Dat de viscositeit dan in werkelijkheid niet helemaal hetzelfde is komt omdat de specificatie een toleratntie toelaat. Volgens mij wordt er bij die meting niet gekeken naar de afname van de viscositeit als gevolg van tijd. Ik kan me zo voorstellen dat minerale olieen eerder afgaanwijken van de spec dan een volsyntheet.
Ik had er overigens Castrol Edge 0W40 inzitten, en dat zit er nu weer in....
Het is overigens maar de vraag of deze waarden 10W40 iets zeggen over het draagvermogen van de olie. De relatief eenvoudige wiskundige modellen zeggen dat het draagvermogen everedig is met de viscositeit van de olie. De olie terplaatsen in het lager is onderhevig aan grote afschuifsnelheids variaties, sterke druk en temperatuur veranderingen. Wil je kunnen beoordelen welke olie beter is, dan moet je goed weten wat de condities zijn waaronder de olie wordt bedreven, en moet je ook heel goed weten wat de eigenschappen zijn van de olie bij verschillende drukken temperaturen en afschuifsnelheden. Met andere woorden, het is schier onmogelijk om op basis van de verpakking te zien of een olie goed is of niet. Ik ga er dan maar vanuit dat Castrol goed zijn werk doet. Dat ik wat extra moet betalen neem ik maar voor lief (En ik vind het niet erg als ingeneurs goed betaald worden en dat de racerij een beetje geld krijgt)...
Ik ben weer een paar duizend kilometer verder, het is inmiddels wel iets gezakt, maar het mag geen naam hebben.....
Ik had er overigens Castrol Edge 0W40 inzitten, en dat zit er nu weer in....
Het is overigens maar de vraag of deze waarden 10W40 iets zeggen over het draagvermogen van de olie. De relatief eenvoudige wiskundige modellen zeggen dat het draagvermogen everedig is met de viscositeit van de olie. De olie terplaatsen in het lager is onderhevig aan grote afschuifsnelheids variaties, sterke druk en temperatuur veranderingen. Wil je kunnen beoordelen welke olie beter is, dan moet je goed weten wat de condities zijn waaronder de olie wordt bedreven, en moet je ook heel goed weten wat de eigenschappen zijn van de olie bij verschillende drukken temperaturen en afschuifsnelheden. Met andere woorden, het is schier onmogelijk om op basis van de verpakking te zien of een olie goed is of niet. Ik ga er dan maar vanuit dat Castrol goed zijn werk doet. Dat ik wat extra moet betalen neem ik maar voor lief (En ik vind het niet erg als ingeneurs goed betaald worden en dat de racerij een beetje geld krijgt)...
Ik ben weer een paar duizend kilometer verder, het is inmiddels wel iets gezakt, maar het mag geen naam hebben.....