Panoramadak vriest "vast"/kraakt

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Panoramadak vriest "vast"/kraakt

Bericht door Il Girasoli »

Beste Clio-rijders,

Van mijn kant weer een vraagje over "dak" van de Clio.

Sinds het vriest dat het kraakt lijkt het of er ijs onder het panoramadak zit. Ik dacht eerst op het dak (met de randen vast gevroren), maar had dit weggekrabt en het geluid bleef. Bij het starten 's ochtends hoor je het dak resoneren, omdat de motor hoger in de toeren draait wegens de kou.
Vervolgens bij de eerst volgende drempel een enorme soort van knal waarmee (denk ik) het ijs gebroken wordt door het torderen van de carrosserie. Gevolg: bij elk bultje of kuiltje hoor je soort van schuren of schaven bij het dak. Lijkt beetje glas of ijs op ijs. Gezien we in Nederland leven is dit dus constant en geen moment stilte.

Het dak krijg ik niet open, dus zit het vast eronder. Hoe kan ik dit in vredesnaam oplossen, ik wordt er gek van :thumbsdown: .
De verwarming hoger zetten helpt niet (te koud voor?). Ik kan de Clio ook niet binnenzetten omdat ik geen garage heb.

Gezien het voorlopig nog matig tot streng gaat vriezen wil ik graag weten of er een tijdelijke oplossing is om dit te verhelpen.

Mogelijk ten overvloede: de afgelopen twee maanden het dak niet open gehad. Wel zat er vanmorgen ijsvorming (in de vorm van druppels) onder het dak.

Iemand een tip, of die kan helpen? :sunny:

Groet,

IG
repelsteeltje2005
beginner
Contacteer:

Re: Panoramadak vriest "vast"/kraakt

Bericht door repelsteeltje2005 »

:veryangry2: same here

Ik had heel mijn dak ijs vrij gemaakt en nog blijft die kraken. Ik vrees dat er weinig aan te doen is dan te wachten op :sunny: beter tijden :sunny:

Maar ik zou hem op dit moment zeker niet open maken dit kan alleen maar leiden tot schade lijkt mij :lipssealed:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Misschien in een wasbox zetten en de warme straal erop terwijl je de auto laat lopen met de verwarming op vol.
Als het dak dan open wil kun je de rubbers afnemen en ze insmeren met wat vaseline o.i.d.
s_creemers

Bericht door s_creemers »

Haha ik had dat ook altijd ja. Was blij als het weer ging dooien. Dat is het nadeel van een panoramadak vrees ik. Misschien vóór de vorst flink invetten/inspuiten met siliconenspray? En anders lekker afwachten tot het weer gaat dooien :)

@Frank: met strenge vorst auto afspuiten is niet erg handig, vooral niet met warm water. Dat vriest extra vast. Heb het jaren geleden eens gehad met mijn eerste Clio, die bleek met de banden vastgevroren aan de oprit met kiezelstenen :s
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Op den duur vriest het weer vast jah. Om je dak open te krijgen kan het geen kwaad. Daarna de auto gewoon even goed afdrogen ;)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Kijk wel uit als je er warm water op gaat gooien. Je lak kan barsten, dat moet je dus heel voorzichtig doen.
Beter is het van binnenuit de boel te laten ontdooien door er een elektrisch kacheltje in te zetten. Daardoor warmt alles langzaam op.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Gewoon lekker mee blijven rijden tot het dooit. Afspuiten in de wasbox met warm water kan geen kwaad, zo warm is dat niet.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Precies
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Allen hartelijk bedankt voor de reacties.

Inmiddels is het opgelost. Ik heb de motor eerst goed warm laten worden. Vervolgens de thermostaat op z'n hoogst gezet en langzaam naar het dak gericht. Ik ging bijna zweten van de warmte, maar het kraken werd naar verloop van tijd minder. Vanmiddag van werk naar huis was het geheel verdwenen.

Ik werd er echt helemaal gek van, om een indruk te geven: met de muziek op volume 25 hoorde ik nog steeds het ijs kraken...

Bedankt voor jullie meedenken.
Heinzeman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Heinzeman »

heb ik ook elke winter, valt eigenlijk totaal niet meer op, ga ook mijn thermostaat er niet voor opschroeven, gaat al 2 winters goed zo, vaak issie ontdooit als ik om 5 uur naar huis ga.
Huidig:
Renault Megane 1.5 DCI 2012

Vorig:
Renault Laguna 1.9 DCI 2006
Renault Clio 1.4 16v 2004
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Gezien de temperatuur hier de afgelopen dagen niet boven nul geweest is, en 's nachts rond de -10 zit zal hij voorlopig niet ontdooien.

ik heb het wel gedaan, zoals gezegd: werd er gek van.
JohanP

Bericht door JohanP »

Het hoort er gewoon bij, ik heb ook zo'n dak. Voor de vorst goed inspuiten met zuurvrije vaseline, dat is goed voor je rubbers en helpt tegen het aanvriezen. Let op; de vaseline gaat wel snel weg na een paar keer wassen - vooral bij de deuren.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Dank voor de tips.
Na de laatste sneeuw kraakt het dak een beetje, maar lang niet zo erg als voorheen en het is ook niet meer irritant.
Bovendien, zondaag gaat het dooien :thumbsup:
k-vin
beginner
Contacteer:

Bericht door k-vin »

Mijn dan kraakt ook sinds deze week

Vorige weken geen last van gehad maar even insmeren wanneer de dooi gaat inzetten
Clio 3 ph1 1.2tce 100
Fiable

Bericht door Fiable »

Mijne kraakt ook, oplossing: hardstyle cdtje en volume op 20. weg krakend geluid :-D
raw65

Bericht door raw65 »

In de zomer piept en kraakt het panoramadak ook. Vaseline is geen smeermiddel en siliconenspray spoelt zo weg. Rails en rubbers goed schoonmaken en inspuiten met een goede teflonspray, niet op oliebasis. Succes, werkt al driekwart jaar probleemloos.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Het piepen komt ook vaak vanaf een plaats die je niet verwacht.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Zomers (en nu ook) nergens last van gehad. Het is nu gelukkig geheel weg :driving:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”