wiel heeft een opdonder gehad

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
mroldmanjenkinz

wiel heeft een opdonder gehad

Bericht door mroldmanjenkinz »

Hey,

helaas vandaag met de sneeuw zachtjes uit de bocht gevlogen, ik stuurde maar de clio ging gewoon rechtuit. Hierdoor heeft het rechterwiel de stoep geraakt en staat nu een beetje scheef, ook is hij verder naar voren gaan staan maar het rare is als ik vooruit rij dat hij van de bumper af gaat staan en als ik achteruit rij verder tegen de bumper aan gaat staan. Er zit dus speling op waar door het wiel naar voor en achter kan. Het wiel is eigenlijk haaks gewoon vol tegen de stoep geklapt, terwijl ik zover mogelijk naar rechts stuurde.

Ik heb het wiel eraf gedraaid maar eigenlijk ziet alles er nog goed uit, niets is krom wat ik zo 1 2 3 kon zien. Ik vroeg me dus af wat er allemaal voor die speling kan zorgen en of jullie misschien weten wat ik het beste kan vervangen en nakijken. Misschien de homokineet ? zou dit voor zulke speling kunnen zorgen ? als ik het zelf probeer met me hand krijg ik er weinig beweging in.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ik wil er graag zo snel mogelijk mee aan de slag.

Grtz Jamie
mroldmanjenkinz

Re: wiel heeft een opdonder gehad

Dit Ga ik morgen gelijk voor je doen, ik hoop dat de schade meevalt. Wat zou er nog meer krom kunnen zijn? Dan kijk ik het gelijk goed na morgen, zouden de punten op het subframe nog in orde zijn? Zo snel ging het niet en zo een frame lijkt me aardig sterk

Bedankt voor de snelle Reactie
mroldmanjenkinz

Ik ga het morgen na kijken, ik heb van die andere clio nog een compleet subframe en draagarmen. mocht er het een en ander krom zijn is het dan wijsheid om compleet frame met armen etc over te zetten of bijvoorbeeld alleen de draagarmen en waar zit dit frame allemaal vast? Verder is het wel een 1.8 16v frame en volgens mij zit er nu een williams frame over, is dit qua draagarmen anders?

bedankt alvast weer :thumbsup:
mroldmanjenkinz

Vandaag geen foto's meer kunnen maken, ik ga morgen aan de slag met het subframe en draag armen. Alleen twijfel ik nog of ik gelijk het complete subframe met alles erop en eraan over zet van me oude clio, of alleen een draagarm pak en wat andere dingen. Iemand die tips heeft over hoe ik het het beste kan aanpakken? of wat het slimste is om te doen
mroldmanjenkinz

hoe groot denk je dat de kans is dat deze punten op het frame krom zijn, en kan ik dit makkelijk zien als ik de draag arm eraf haal ? of zijn hier nog trucjes voor ?
mroldmanjenkinz

oke dan wacht ik even af bedankt voor de reactie in ieder geval :thumbsup:
mroldmanjenkinz

gisteren de auto omhoog gehad en het wiel eraf om eens goed te kijken wat het nu was, en het probleem was al snel gevonden. Het bleek dus dat er een bout van de fusee kogel was afgebroken. Alles even losgehaald en bekeken en het ziet er allemaal recht uit, ik denk dat die bout die is afgebroken ervoor heeft gezorgd dat de klap geïncasseerd kon worden.

voor
Afbeelding
na
Afbeelding

Alles weer goed vast gezet en het wiel er terug onder en hij stond weer mooi in het midden zonder speling, enigste nadeel was dat hij wel een stukje naar rechts stond gedraaid en dus ook flink naar rechts trok. Gelijk laten uitlijnen en dit heeft veel geholpen, ik kan er weer mee rijden alleen ondanks het uitlijnen trekt hij nog steeds naar rechts, als ik optrek rijd hij rechtuit maar zodra ik het gas loslaat wil hij naar rechts. Dus ik heb nog steeds het vermoeden dat er iets niet helemaal lekker zit. Nu mijn vraag wat zou dit kunnen zijn, alles zit muurvast. Zou de fuseekogel hiervoor kunnen zorgen, dat de klap hem toch teveel is geweest?
Shiftgear

Bericht door Shiftgear »

mroldmanjenkinz schreef: Verder is het wel een 1.8 16v frame en volgens mij zit er nu een williams frame over, is dit qua draagarmen anders?

bedankt alvast weer :thumbsup:
De afmetingen van het subframe 1.8 vs williams zijn gelijk, het enige verschil is dat het williams sub op sommige punten dubbelplaats is. Het grote verschil zit hem in de draagarmen, deze zijn breder tov de 1.8 en de montagepunten van de stabistang zijn ook anders.

Zoals hierboven al enkele keren besproken is de draagarm en/of stabi krom. In sommige (extreme) gevallen heb ik zelfs al een kromme veerpoot en verbogen fusee gehad. Dit na intens ringgebruik en enkele curb-knallers.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Was de fuseekogel bij mij. Het fuseehuis is toen vervangen.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Kan ook van een stuurkogel zijn overigens.
mroldmanjenkinz

Kijk hier kan ik weer wat mee, hopen dat het een van deze dingen is. Zit hier ook nog een manier achter om dit te controleren of is het gewoon vervangen en hopen dat het weg is. Bedankt voor de reacties!
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Bericht door Entity_Razer »

ik zie ook bij jouw "na" dat die voorste moer geen borgmoer is ...

ik zou zeggen zet daar een 2de moer tegen (contermoer) of gebruik een zelfborgende moer ..

heb het zelf ook voor gehad dat een van die 2 bouten bij mij lichtelijk los was.

Snel een 2de moer (zelfborgend) tegen geschoten en klaar. Kan zijn dat het zoiets niet is ... maar borgen kan nooit kwaad
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
mroldmanjenkinz

Ik heb hem laten uitlijnen bij de kwikfit.. dit is eigenlijk niet de beste plek om dit te laten doen maar aangezien ik hier gelijk kon komen en bij de rest vanaf maandag pas heb ik besloten om het hier te laten doen. Die moer ga ik vervangen of inderdaad nog een moer er tegen aan alle kleine beetjes helpen.

Het is echt vreemd want soms is het even weg, ik reed vandaag naar me stage toe en af en toe was het heel ernstig en soms bleef hij ook gewoon rechtuit rijden. Ook heb ik het idee dat hij wat zwaarder naar links stuurt dan naar rechts, ik probeer van het weekend nog wat dingen op mijn gemak na te kijken. Als ik het wiel eraf haal en even aan de remschijf trek en duw van voor naar achter mag hier dan totaal geen speling op zitten? Er zitten trouwens van die paarse polyflex rubbers overal kan het zijn dat er hier misschien een van is gescheurd of kunnen deze wel een stoot hebben.
mroldmanjenkinz

dat is balen, mag de draagarm een beetje speling hebben met deze rubbers of moet ik er geen voor of achterwaartse beweging in krijgen als ik er tegen aan duw, dan check ik dit zaterdag nog even na. Geen idee of ze hebben gekeken, heb geen breekijzer gezien dus ik denk van niet.
mroldmanjenkinz

hey bedankt voor het aanbod, zo gek ver woon ik niet een goede 50 km dus is goed te doen. Zou je het eventueel ook kunnen maken als ik er zelf niet aan uitkom na de diagnose ? Ik probeer het van het weekend zelf even na te kijken en als ik er niet aan uit kom zou ik graag een keertje langskomen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”