Ruitenwisserperikelen
Ruitenwisserperikelen
Het was me deze week al eerder opgevallen, de intervalstand van de ruitewissers is niet variabel en onbruikbaar, vanwege het vaste trage intervalperiode van 9 seconden. Daarnaast heeft de achterruitewisser een eigen wil en gaat bij achteruitrijden soms spontaan wissen (terwijl de voorruitewissers uit staan).
Hierover de dealer gebeld, deze antwoordde in eerste instantie dat dit zo hoort. Nadat ik hem had uitgelegd dat het naar mijn mening en gesteund door de bijgeleverde handleiding toch echt niet onderdeel is van de intrinsieke producteigenschappen, is hij zo welwillend om er eens een keer naar te gaan kijken. Maar zeker niet op vrijdagmiddag, want de monteurs willen op tijd naar huis. Ikzelf heb liever dat er iets aan het euvel wordt gedaan, maar iets zegt mij dat dit bij deze dealer zo niet gaat lukken.
Kortom, zijn er in de drie noordelijke provincies Renault-dealers die wel voor hun product staan? Die vragen serieus beantwoorden en je niet proberen af te poeieren? Op één waardeloze PON VAG-dealer na is dit mij bij mijn vorige 25 auto's nog nooit overkomen.
Voor het overige bevalt de Clio super, in deze eerste week 1350 km met plezier gereden.
Groeten, Hendrik
Hierover de dealer gebeld, deze antwoordde in eerste instantie dat dit zo hoort. Nadat ik hem had uitgelegd dat het naar mijn mening en gesteund door de bijgeleverde handleiding toch echt niet onderdeel is van de intrinsieke producteigenschappen, is hij zo welwillend om er eens een keer naar te gaan kijken. Maar zeker niet op vrijdagmiddag, want de monteurs willen op tijd naar huis. Ikzelf heb liever dat er iets aan het euvel wordt gedaan, maar iets zegt mij dat dit bij deze dealer zo niet gaat lukken.
Kortom, zijn er in de drie noordelijke provincies Renault-dealers die wel voor hun product staan? Die vragen serieus beantwoorden en je niet proberen af te poeieren? Op één waardeloze PON VAG-dealer na is dit mij bij mijn vorige 25 auto's nog nooit overkomen.
Voor het overige bevalt de Clio super, in deze eerste week 1350 km met plezier gereden.
Groeten, Hendrik
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Re: Ruitenwisserperikelen
Ik weet dat ze in belgie gewoon mensen naar dealers sturen die ze controleren of de dealers wel goed hun werk doen.Dus in belgie zul je goed geholpen worden omdat ze steeds denken dat je een controleur kunt zijn. Als je telefoneerd ja dan kunnen ze dit niet controleren .Maar denk eens na als je zelf vrijdag gedaan hebt wil je ook graag op tijd naar huis .Of niet? En hij zal zeker berijd zijn je maandag te helpen.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

Dank voor je reactie. Uit het Twingoforum al begrepen dat in Belgie het dealeronderhoud ook nog fors goedkoper is, hebben jullie goed geregeld.
Ik vond alleen zijn antwoord wat te gemakkelijk, dat het dan zo hoort te zijn. Als ik iets niet weet, dan zeg ik het gewoon, je kunt toch niet alles weten?
Het gaat mij om de bevestiging dat ik een (terecht) euvel meld. Ze hebben exact dezelfde uitvoering als demo, dus zou ik dat daarmee willen controleren/vergelijken (heb ik toch echt geen monteur bij nodig). Is het een individueel of collectief probleempje en zo nee, biedt dit een mogelijkheid om de verschillen inzichtelijk te maken.
Het herstellen hoeft niet op stel-en-sprong en zeker niet op een vrijdagmiddag, ik gun ieder een lang weekend. Bovendien heb ik nog andere auto's en kan daarom de Clio rustig een dagje missen (dat weet deze dealer ook wel).
Ik ben alleen wat op m'n hoede omdat bij aflevering het sproeierreservoir niet was gevuld (en dus de sproeimondjes ook veel te laag staan, ik moet ze nog steeds hoger afstellen). Een kleinigheidje, maar wel slordig.
Groeten, Hendrik.
Ik vond alleen zijn antwoord wat te gemakkelijk, dat het dan zo hoort te zijn. Als ik iets niet weet, dan zeg ik het gewoon, je kunt toch niet alles weten?
Het gaat mij om de bevestiging dat ik een (terecht) euvel meld. Ze hebben exact dezelfde uitvoering als demo, dus zou ik dat daarmee willen controleren/vergelijken (heb ik toch echt geen monteur bij nodig). Is het een individueel of collectief probleempje en zo nee, biedt dit een mogelijkheid om de verschillen inzichtelijk te maken.
Het herstellen hoeft niet op stel-en-sprong en zeker niet op een vrijdagmiddag, ik gun ieder een lang weekend. Bovendien heb ik nog andere auto's en kan daarom de Clio rustig een dagje missen (dat weet deze dealer ook wel).
Ik ben alleen wat op m'n hoede omdat bij aflevering het sproeierreservoir niet was gevuld (en dus de sproeimondjes ook veel te laag staan, ik moet ze nog steeds hoger afstellen). Een kleinigheidje, maar wel slordig.
Groeten, Hendrik.
Ruitenwisser achter hoort zo , als je de ruitenwisser schakelaar aanzet bijv. op interval, en je staat stil zet de versnelling in achteruit ,dan gaat de achter ruiten wisser automatisch aan.
2.0 16v RS
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Ja je hebt een punt en zeker als ik lees dat je voor het klaarmaken van de wagen toch een fors bedrag heb moeten betalen(in belgie is dat niet) dient het sproeierreservoir zeker gevuld te zijn en dient de wagen in orde te zijn.

Dat met die wisser in de achteruit herken ik van meer auto's, maar ook mijn Volkswagen Up! heeft dat. Beetje jammer dat de interval niet te regelen is. Dan moet ik toch maar een regensensor bestellen.
In de Corsa is de interval afhankelijk van hoe vaak je van tevoren de wissers los hebt aangetikt. Best slim, maar als je dat niet weet nooit te vinden natuurlijk.
In de Corsa is de interval afhankelijk van hoe vaak je van tevoren de wissers los hebt aangetikt. Best slim, maar als je dat niet weet nooit te vinden natuurlijk.
Ik kan de intervalstand wel degelijk regelen hoor, in 4 standen. Er zit een draai functie op de bediening met 4 druppels afgebeeld van klein naar groot. Bij de kleinste duurt de interval het langst en bij de grootste stopt deze maar heel even. Werkt prima. Ik zal er anders vanmiddag even een fotootje van maken (de Clio wordt op dit moment getint aan de achterzijde).
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Dan heb je waarschijnlijk een regensensor of niet?
Nee, helaas niet. Die had ik wel op mijn Laguna en dat beviel wel goed.
Dank voor de reacties. Goed om te lezen dat e.e.a. blijkbaar wel goed kan werken.
Nog even kort samengevat, mijn Clio is een Expression uitvoering die:
- Wel zou moeten beschikken over een variabele interval: die draaifunctie met 4 standen zit op de stengel, maar ongeacht instelling blijft de intervaltijdsduur constant, zo'n 8 à 9 seconden.
- Heeft geen regensensor en gaat bij UITgeschakelde ruitenwissers bij achteruitrijden soms de achterruitewisser toch aan. Soms te verhelpen door de motor uit/aan te zetten.
Groeten, Hendrik
Nog even kort samengevat, mijn Clio is een Expression uitvoering die:
- Wel zou moeten beschikken over een variabele interval: die draaifunctie met 4 standen zit op de stengel, maar ongeacht instelling blijft de intervaltijdsduur constant, zo'n 8 à 9 seconden.
- Heeft geen regensensor en gaat bij UITgeschakelde ruitenwissers bij achteruitrijden soms de achterruitewisser toch aan. Soms te verhelpen door de motor uit/aan te zetten.
Groeten, Hendrik
Ik zou me 1 ding kunnen bedenken waardoor die interval niet lijkt te werken: bij stilstand gaan sommige merken de wissers langzamer laten wissen. Constateer je jouw probleem ook tijdens het rijden?
Wat betreft je achterwisser: dat lijkt me inderdaad niet goed. Ik zou dan ff contact zoeken met je dealer.
Wat betreft je achterwisser: dat lijkt me inderdaad niet goed. Ik zou dan ff contact zoeken met je dealer.
Henrik, zoals je het omschrijft heb ik het ook. zie hieronder:

Ik denk toch dat je schakelaar defect is want het werkt bij mij wel goed. Overigens heb ik ook dat de achterste ruitenwisser het doet als ik achteruit ga, maar dan inderdaad alleen bij ingeschakelde ruitenwissers voor (zover ik dat tot nu toe heb gehad). Ik ga het zeker ook even in de gaten houden en zal het anders hier melden.

Ik denk toch dat je schakelaar defect is want het werkt bij mij wel goed. Overigens heb ik ook dat de achterste ruitenwisser het doet als ik achteruit ga, maar dan inderdaad alleen bij ingeschakelde ruitenwissers voor (zover ik dat tot nu toe heb gehad). Ik ga het zeker ook even in de gaten houden en zal het anders hier melden.
@Clio13: Dank je voor de genomen moeite voor de foto, ziet er bij mijn Clio net zo uit.
@Bennink: stilstand, langzaam of harder rijden heeft geen effect, ik ga maar uit van een defect. Het boekje meldt inderdaad op pagina 1.72 dat de wissers langzamer gaan werken als er is gestopt. Handige feature.
Collega op het werk had in '99 soortgelijk euvel met een Scenic, bij hem bleek het uiteindelijk de ruitewissermotor te zijn. Ik zal volgende week even langs de dealer gaan en daar een afspraak maken voor onderzoek/reparatie. Zodra bekend is wat het is geweest (schakelaar, motortje, relais of wat dan ook), zal ik het hier melden.
Prettig weekend allen.
@Bennink: stilstand, langzaam of harder rijden heeft geen effect, ik ga maar uit van een defect. Het boekje meldt inderdaad op pagina 1.72 dat de wissers langzamer gaan werken als er is gestopt. Handige feature.
Collega op het werk had in '99 soortgelijk euvel met een Scenic, bij hem bleek het uiteindelijk de ruitewissermotor te zijn. Ik zal volgende week even langs de dealer gaan en daar een afspraak maken voor onderzoek/reparatie. Zodra bekend is wat het is geweest (schakelaar, motortje, relais of wat dan ook), zal ik het hier melden.
Prettig weekend allen.
Ook ik ben in het bezit van een nieuwe clio, TCe 90, zonder automatische ruitenwissers. (expression uitvoering).
De interval pauze instelling werkt ook bij mij niet.
Daar er nog mensen zijn blijkbaar lijkt me dit een probleem dat verspreid is over een ganse reeks.
Dus graag zou ik de andere gebruikers willen vragen dit even te willen testen. Daar er een gebruiker is waar het wel werkt zal er zeker een oplossing voor bestaan (software update?)
Alvast bedankt !!!
De interval pauze instelling werkt ook bij mij niet.
Daar er nog mensen zijn blijkbaar lijkt me dit een probleem dat verspreid is over een ganse reeks.
Dus graag zou ik de andere gebruikers willen vragen dit even te willen testen. Daar er een gebruiker is waar het wel werkt zal er zeker een oplossing voor bestaan (software update?)
Alvast bedankt !!!
@Blackmagic69: Ik was net m'n verbruik aan het updaten op de site van autoweek en zag je vraag daar. Daar al even kort antwoord gegeven, maar zal het hier ook doen (zoals beloofd).
Vorige week maandag laten uitlezen bij de dealer, de wisfunctionaliteit komt gewoon door de testen heen. In de werkplaats stond nog een andere Expression klaar voor aflevering, daar werkte de interval correct. Dus het is inderdaad een probleem, geen producteigenschap. Omdat uitlezen software niets opleverde, ontstond verdenking op de bedieningsstengel (de rest werkt nl. wel). Deze is direct besteld, maar was alleen op voorraad in Frankrijk, waardoor iets langere levertijd. Vandaag is de bedieningsstengel vervangen en het probleem is opgelost.
Ga even langs je dealer om het op te lossen. Laat hem eventueel contact opnemen met mijn dealer: Renault Koops Assen. Ik weet ook alleen maar wat me is verteld.
In dit geval lijkt het erop dat het probleem niet de software was, maar mechanisch. Of dit nu exemplarisch is of een specifieke reeks Clio's betreft, is een kwestie van afwachten. Volgens de VIN (te vinden op het overschrijvingsbewijs) komt mijn Clio uit de Franse productie (er is ook productie in Turkije) met serienummer 657263.
Groeten, Hendrik.
Vorige week maandag laten uitlezen bij de dealer, de wisfunctionaliteit komt gewoon door de testen heen. In de werkplaats stond nog een andere Expression klaar voor aflevering, daar werkte de interval correct. Dus het is inderdaad een probleem, geen producteigenschap. Omdat uitlezen software niets opleverde, ontstond verdenking op de bedieningsstengel (de rest werkt nl. wel). Deze is direct besteld, maar was alleen op voorraad in Frankrijk, waardoor iets langere levertijd. Vandaag is de bedieningsstengel vervangen en het probleem is opgelost.
Ga even langs je dealer om het op te lossen. Laat hem eventueel contact opnemen met mijn dealer: Renault Koops Assen. Ik weet ook alleen maar wat me is verteld.
In dit geval lijkt het erop dat het probleem niet de software was, maar mechanisch. Of dit nu exemplarisch is of een specifieke reeks Clio's betreft, is een kwestie van afwachten. Volgens de VIN (te vinden op het overschrijvingsbewijs) komt mijn Clio uit de Franse productie (er is ook productie in Turkije) met serienummer 657263.
Groeten, Hendrik.
Beste Hendrik,
Bedankt voor je reactie.
Ja, idd, ik was het ook op autoweek.
Ik heb zelf nog niet veel gereden met regenweer, ik heb de clio maar amper 14 dagen en het is hier in België vriesweer. daarom rijd ik voorlopig meestal de andere wagen met winterbanden.
Maar het was me opgevallen dat de tijd niet veranderde.
Ik ga het ook melden aan mijn dealer, er zal wel een oplossing voor komen.
Buiten dit en het feit dat de muziek over bluetooth wat hapert (alvast bij gebruik iphone) ben ik er tot nu zeer tevreden van.
mijn versie: 5RLA0H
VIN 47532760 en komt ook uit Frankrijk.
groetjes !
Pascal.
Bedankt voor je reactie.
Ja, idd, ik was het ook op autoweek.
Ik heb zelf nog niet veel gereden met regenweer, ik heb de clio maar amper 14 dagen en het is hier in België vriesweer. daarom rijd ik voorlopig meestal de andere wagen met winterbanden.
Maar het was me opgevallen dat de tijd niet veranderde.
Ik ga het ook melden aan mijn dealer, er zal wel een oplossing voor komen.
Buiten dit en het feit dat de muziek over bluetooth wat hapert (alvast bij gebruik iphone) ben ik er tot nu zeer tevreden van.
mijn versie: 5RLA0H
VIN 47532760 en komt ook uit Frankrijk.
groetjes !
Pascal.
Aangezien dit topic ruitenwisserperikelen heet gooi ik de volgende vraag even in de groep. Afgelopen week veel moeten sproeien uiteraard en het valt mij op dat er erg weinig kracht zit in de sproeiers. Als ik stil sta voor het stoplicht komt het water tot de helft van het raam maar op de snelweg komt het water amper op het raam. Herkennen jullie dit probleem?
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Dat probleem had de Clio 3 ook al. Waarschijnlijk nog steeds dezelfde sproeiers...
Ik merkte vanochtend bij het achteruitrijden ook dat mijn wisser achter aan ging, terwijl ik mijn wissers voor niet had ingeschakeld. De variabele interval zou ik ook moeten hebben, maar die heb ik nog niet nodig gehad. Heb de wagen pas sinds gisteren.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Heb je ook een regensensor?
Nee die heb ik niet (helaas)
Laatst gewijzigd door Arjan op 29 jan 2013 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenstaande bericht quoten is niet nodig
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
inzane schreef:Ik merkte vanochtend bij het achteruitrijden ook dat mijn wisser achter aan ging, terwijl ik mijn wissers voor niet had ingeschakeld. De variabele interval zou ik ook moeten hebben, maar die heb ik nog niet nodig gehad. Heb de wagen pas sinds gisteren.
Welke kleur?

Zwart. Mocht helaas geen kleur kiezen (lease), maar ik ben er blij mee!
Laatst gewijzigd door Arjan op 29 jan 2013 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Volgens mij deed mij Clio 3 dit ook wel eens als ik de voorruitenwissers de vorige dag had gebruikt en het contact vervolgens, met ruitenwissers aan, had uitgezet. De volgende dag alle ruitenwissers uit gezet en achteruit rijden en dan ging mijn achterruitenwisser ook 1 keer aan, omdat hij deze actie nog onthouden had.inzane schreef:Nee die heb ik niet (helaas)Frank [Factory] schreef:Heb je ook een regensensor?
Weet niet of het met het contact te maken had of dat hij het standaard nog een keer achter deed omdat ik de ruitenwissers had gebruikt. Volgens mij is het dus vrij normaal. Soms overbodig, maar geen probleem.
Ik heb mijn achterwisser zeker 3 keer zien wissen bij het achteruitrijden. Stoor me er verder ook niet echt aan. Zal het eens in de gaten houden en anders eens melden als ik bij de dealer ben.