Hallo allen,
Mijn geliefde Clio wil af en toe niet starten. Er gebeurt het volgende:
Sleutel erin en omdraaien, lampjes gaan aan, draai je door dan hoor je een klik en.. niks. Draait niet rond, doet gewoon niets.
De accu is vorige week vervangen door een exemplaar van Bosch. Het probleem begon een week of 4 geleden, de ene keer start de auto prima, de andere keer gewoon niet. Het begon met 1 op 10 keer niet starten en even later wel alsof er niets was gebeurt. De frequentie van niet starten nam mettertijd toe en nu start de auto gewoon niet meer. Ik kan de auto aanduwen en dan rijdt hij prima. Wanneer de auto wél start dan doet hij dat ook goed, even kort ronddraaien en loopt dan lekker en rijdt als een zonnetje.
Iemand ideeën?
Start probleem Clio 2001 1.6 16v
-
- beginner
- Contacteer:
Re: Start probleem Clio 2001 1.6 16v
Hoi Alex,
Zoals je het omschrijft,klinkt het als een defecte startmotor.
Is het nog wel steeds als je de sleutel omdraait dat je een klik hoort?
Wat je dan nog kunt doen,is om op de achterkant of zijkant van de startmotor een tik te geven met een hamer. Of met een stuk hout ( terwijl er gestart wordt ).Dit wil nog weleens helpen. Garandeer niet dat dit een blijvende oplossing is!
Als je helemaal geen klik meer hoort,even kijken of de startmotor wel spanning krijgt als de sleutel omgedraaid word.
Als je wel spanning meet ( terwijl er gestart wordt),maar er klikt of draait helemaal niets,is waarschijnlijk toch je startmotor defect.
Nog een andere optie is,als je een beetje technisch bent, om de startmotor even kort te sluiten op de B+ draad en massa. Hoor je dan ook alleen nog maar een klik,en de tik met de hamer heeft niet geholpen,ja dan is bijna 100% zeker de startmotor defect.
Groetjes,
Sander
Zoals je het omschrijft,klinkt het als een defecte startmotor.
Is het nog wel steeds als je de sleutel omdraait dat je een klik hoort?
Wat je dan nog kunt doen,is om op de achterkant of zijkant van de startmotor een tik te geven met een hamer. Of met een stuk hout ( terwijl er gestart wordt ).Dit wil nog weleens helpen. Garandeer niet dat dit een blijvende oplossing is!
Als je helemaal geen klik meer hoort,even kijken of de startmotor wel spanning krijgt als de sleutel omgedraaid word.
Als je wel spanning meet ( terwijl er gestart wordt),maar er klikt of draait helemaal niets,is waarschijnlijk toch je startmotor defect.
Nog een andere optie is,als je een beetje technisch bent, om de startmotor even kort te sluiten op de B+ draad en massa. Hoor je dan ook alleen nog maar een klik,en de tik met de hamer heeft niet geholpen,ja dan is bijna 100% zeker de startmotor defect.
Groetjes,
Sander
We hebben zojuist de startmotor vervangen en het probleem is opgelost.
Het was een rottige klus omdat de startmotor redelijk verstopt zit achter de motor onder het uitlaatspruitstuk.
Eerst doorgemeten en toen was het eigenlijk wel duidelijk. Een nieuwe gehaald, vervangen en zoals gezegd, alles doet weer wat het moet doen.
Dank voor de reactie Sander!
Het was een rottige klus omdat de startmotor redelijk verstopt zit achter de motor onder het uitlaatspruitstuk.
Eerst doorgemeten en toen was het eigenlijk wel duidelijk. Een nieuwe gehaald, vervangen en zoals gezegd, alles doet weer wat het moet doen.
Dank voor de reactie Sander!
-
- beginner
- Contacteer:
Geen dank
Mooi dat het opgelost is , weer lekker rijden nu
Groetjes,
Sander

Mooi dat het opgelost is , weer lekker rijden nu

Groetjes,
Sander
- Marco (ClioII)
- forum starter
- Contacteer:
Ik heb dit probleem paar jaar terug ook gehad met mijn clio 1.6 16v uit 2002. Ik hoorde alleen een klik, de startmotor draaide niet rond. Bij mij is de startmotor niet vervangen maar een slecht contact was de oorzaak.
Heb ik bij mn blauwe clio ook gehad. Bleek de massa van de startmotor te zijn.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Start probleem Clio 2001 1.4 16v
dan wil ik ook even invoegen op dit onderwerp
ik heb dus ook een clio 2001 1.4 16v
hij start altijd perfect behalve sochtends als tie koud is
draai de sleutel om wacht totdat de lampjes uit gaan en als ik hem dan start na 20 a 30 keer start ie .
en dan kan ik er de rest van de dag gewoon probleemloos mee rijden en start ie gelijk in 1 keer
ik heb hem vandaag laten uitlezen en dat was allemaal goed
heb ook al naar de bdp sensor proberen te zoeken maar ik kan deze ook niet echt vinden heb al gekeken onder de filter zit ie bij een renault clio 2 1.4 16v
ook op dezelfde plek of zit ie ergens anders
heeft iemand suggesties misschien
met vriendelijk groet michel van lith
ik heb dus ook een clio 2001 1.4 16v
hij start altijd perfect behalve sochtends als tie koud is
draai de sleutel om wacht totdat de lampjes uit gaan en als ik hem dan start na 20 a 30 keer start ie .
en dan kan ik er de rest van de dag gewoon probleemloos mee rijden en start ie gelijk in 1 keer
ik heb hem vandaag laten uitlezen en dat was allemaal goed
heb ook al naar de bdp sensor proberen te zoeken maar ik kan deze ook niet echt vinden heb al gekeken onder de filter zit ie bij een renault clio 2 1.4 16v
ook op dezelfde plek of zit ie ergens anders
heeft iemand suggesties misschien
met vriendelijk groet michel van lith