clio williams versus clio grand prix

Voor algemene Clio I vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Jos verweij

clio williams versus clio grand prix

Bericht door Jos verweij »

hallo beste leden.
ik ben een nieuw lid, na een ritje met een williams clio helemaal om voor dit fijne franse geweld.
wat ik me nu afvraag is of er heel veel verschil is tussen bijvoorbeeld een clio grand prix of een clio williams.

wat ik weet:
de motoren verschillen aanmerkelijk van elkaar.
van de grand prix zijn er maar 500 van gemaakt, lijkt me dus eigenlijk exclusiever dan de williams maar de williams is veel duurder.

kan iemand me helpen bij de verschillende types en wat de juweeltjes van dit leuke model zijn?

beide keren zijn het veel pk's tegenover een laag gewicht..

ik hoor het graag,

groeten jos

oh ja en een gelukkig nieuwjaar!
R27
über forummer
Contacteer:

Re: clio williams versus clio grand prix

Bericht door R27 »

Ik geloof dat de Williams een ander onderstel heeft, breder, waardoor de wegligging beter is.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Wouter
forum member
Contacteer:

Bericht door Wouter »

De Williams heeft een ander (breder) onderstel dan een GP en een lekker lopende 2 liter.

Op papier zit er weinig verschil tussen een 1800 16v GP en een WIlliams maar probeer beide maar eens. Het zijn totaal andere auto's!

Heb je de keuze, ga dan zeker voor een WIlliams. Er zijn niet zoveel mensen die de waarde inzien van een GP (ondanks dat er een stuk minder zijn gemaakt). Een goede Williams blijft zn geld altijd wel waard :thumbsup:
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
Wouter
forum member
Contacteer:

Bericht door Wouter »

Jos verweij schreef:die staat hier trouwens in de buurt maar er mankeren een paar zaken aan; slechte lak dak, stuurpomp maakt geluid, schakelen gaat niet 'lekker' en de achterklep plus onderzijde deuren zijn aardig slecht. auto kost trouwens rond de 2800 euro wat misschien niet duur is?
Ter aanvulling, de versnellingsbakken zijn gebruikelijk. Die zijn niet altijd even sterk.

16v klepper heeft een andere bak dan een Williams. (even goed, of slecht :p)

Let verder goed op de roest (dorpels, achterschermen, achterklep, parafan). Als het er niet zit, zijn ze al eens behandeld.

Zoek je echt een collectors item ga dan voor een WIlliams, wil je gewoon lol hebben voor niet teveel geld neem dan een 16v.
ChrisHK

Bericht door ChrisHK »

Welkom op het forum Jos!

Inderdaad, van de Grand Prix zijn er maar 500 gemaakt, dus je zou denken dat deze een stuk exclusiever is.

In de praktijk is dit niet zo. De Grand Prix heeft eigenlijk alleen het "nummertje", andere wielen, een stuur met airbag en vaak een standaard radio/cassette met stuurbediening. De motor is de 1.8 welke in alle Clio16V's zit.

De Williams heeft een andere ophanging & versnellingsbak, bredere spoorbreedte en natuurlijk de 2.0 met 150pk.

Je zou eigenlijk op 1 dag eens met beide auto's moeten rijden. Dit heb ik ook gedaan, en pas dan merk je het verschil!

Ik had een Grand Prix (88-FG-PH) en een vriend van me een Williams. Ik dacht dat het allemaal "commercie" was, maar het is echt een compleet andere auto!

De Williams is een stuk duurder in aanschaf, maar blijven over het algemeen gewilder. Kijk voor de grap eens naar de prijzen in Frankrijk.

Van de Williams heb je 3 uitvoeringen:
- 1993-1994 (deze hebben allemaal een nummer en zijn in de kleur 449)
- 1994-1995 (geen nummer, kleur 449)
- 1995 (geen nummer, kleur 432, lichte aanpassingen in de grille en achterlampen)

Succes met je zoektocht!
ChrisHK

Bericht door ChrisHK »

Overigens kan het Williams Register nog wel eens handig zijn:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28530
PaulM

Bericht door PaulM »

ChrisHK schreef:Welkom op het forum Jos!

Inderdaad, van de Grand Prix zijn er maar 500 gemaakt, dus je zou denken dat deze een stuk exclusiever is.

In de praktijk is dit niet zo. De Grand Prix heeft eigenlijk alleen het "nummertje", andere wielen, een stuur met airbag en vaak een standaard radio/cassette met stuurbediening. De motor is de 1.8 welke in alle Clio16V's zit.

De Williams heeft een andere ophanging & versnellingsbak, bredere spoorbreedte en natuurlijk de 2.0 met 150pk.

Je zou eigenlijk op 1 dag eens met beide auto's moeten rijden. Dit heb ik ook gedaan, en pas dan merk je het verschil!

Ik had een Grand Prix (88-FG-PH) en een vriend van me een Williams. Ik dacht dat het allemaal "commercie" was, maar het is echt een compleet andere auto!

De Williams is een stuk duurder in aanschaf, maar blijven over het algemeen gewilder. Kijk voor de grap eens naar de prijzen in Frankrijk.

Van de Williams heb je 3 uitvoeringen:
- 1995 (geen nummer, kleur 432, lichte aanpassingen in de grille en achterlampen)

Succes met je zoektocht!
wat de grandprix ook minder spectaculair maakt is dat de ph2 clio 16v precies dezelfde opties heeft als een grand prix. alleen heeft grand prix een nummerplaatje en extra stickers. zelfde velgen, airbag stuur, stoelen etc. de puristen gaan vaak voor een williams ph1, voor betere stoelen en looks etc zou ik voor een ph2 gaan, misschien dat een willie ph1 en ph2 wel in prijs verschilllen ivm het puristen verhaal.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

ChrisHK schreef:Van de Williams heb je 3 uitvoeringen:
Sorry. 4 uitvoeringen! Je vergeet de Swiss Champion. 1995 - 500 stuks genummerd. :wink:
Wouter
forum member
Contacteer:

Bericht door Wouter »

beetje hetzelfde idee als een GP, laatste 500

Beetje "opmaak modelletje" :smash:
ChrisHK

Bericht door ChrisHK »

Arjan, die tel ik niet mee. Zijn hier niet geleverd. Ken er overigens wel 1 hier.
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Bericht door Entity_Razer »

feit is wel dat, als je voor driving fun gaat, je beter een 16V kan aanschaffen en converteren naar widetrack.

Verschil in aanschaf tussen een 16V en een willi kan je gelijk een boel leuke upgrades voor doen, en staar je niet blind op dingen zoals het 3laagse subframe op een willi ipv een 2 laagse.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Wouter schreef:Op papier zit er weinig verschil tussen een 1800 16v GP en een WIlliams maar probeer beide maar eens. Het zijn totaal andere auto's!
Mee eens. Totaal ander beleving. Eigenlijk kun je de Williams omschrijven als een Grand Prix XL. Op alle fronten zijn de sportschroeven aangedraaid. Meer vermogen, meer acceleratie, meer grip, harder onderstel, etc etc. Met de kanttekening dat ik de 1800 16V minder nerveus vind qua besturing. Meer het allerdaagje. Leunt zich om sportief te rijden maar ook toeren gaat prima. Héél wat anders dan de Williams. Even offtopic, er is een tijd geweest, toen ze minder schaars waren, ouder werden, voor leuke prijzen te koop stonden aangeboden. Spijt heb ik, als haren op mijn hoofd, dat ik destijds geen aan heb geschaft. Maar goed, een wijs man zei ooit, als je weet dat je gaat vallen ga je bij voorbaat liggen.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

@ Chris, Willie SC is hier inderdaad niet geleverd maar de GP ook niet.
En we hebben het over Williams vs. Grand Prix :wink:

@ Wizard: +1. Ik heb in 2004 én 2009 ook naar Willies gekeken :?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Algemeen (vraag & antwoord)”