Verrotte uitlaat...
Verrotte uitlaat...
Hoi Allen,
Mijn clio vertoont wat symptomen die mij doen vermoeden dat de koppeling toe is aan vervanging.
Bij een koude motor begint de auto soms te schudden als ik snel veel gas bij geef om op te trekken, de gekozen versnelling maakt hierbij niets uit. Als ik rustig gas bij geef gaat het meestal goed maar dan merk ik soms als ik teveel gas bij geef dat de motor wel toeren maakt maar dat de auto niet lijkt te versnellen met het tempo wat ik verwacht van het toerental wat ik hoor (heb geen toerenteller erin zitten).
Even ontkoppelen en opnieuw koppelen lost het probleem soms op.
Hier had ik vorige winter ook al last van, maar niet zo ernstig als deze winter.
Na ~5 minuten rijden is het weg en kan ik gewoon lekker vlot vooruit komen in het verkeer (voor zover de niet al te warme motor daar zin in heeft).
Km stand is 106k km, vorige winter was dat ~70k (is vermoedelijk jarenlang gebruikt als boodschappenkarretje door een bejaarde).
Is dit een gevalletje nieuwe koppeling of is er meer aan de hand?
Mijn clio vertoont wat symptomen die mij doen vermoeden dat de koppeling toe is aan vervanging.
Bij een koude motor begint de auto soms te schudden als ik snel veel gas bij geef om op te trekken, de gekozen versnelling maakt hierbij niets uit. Als ik rustig gas bij geef gaat het meestal goed maar dan merk ik soms als ik teveel gas bij geef dat de motor wel toeren maakt maar dat de auto niet lijkt te versnellen met het tempo wat ik verwacht van het toerental wat ik hoor (heb geen toerenteller erin zitten).
Even ontkoppelen en opnieuw koppelen lost het probleem soms op.
Hier had ik vorige winter ook al last van, maar niet zo ernstig als deze winter.
Na ~5 minuten rijden is het weg en kan ik gewoon lekker vlot vooruit komen in het verkeer (voor zover de niet al te warme motor daar zin in heeft).
Km stand is 106k km, vorige winter was dat ~70k (is vermoedelijk jarenlang gebruikt als boodschappenkarretje door een bejaarde).
Is dit een gevalletje nieuwe koppeling of is er meer aan de hand?
Laatst gewijzigd door Noread op 06 aug 2013 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Klinkt mij niet echt in de oren als een koppeling.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Koppeling toe aan vervanging?
ik denk aan een kapotte bobine 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Moest hier wel een beetje om lachenNoread schreef:Is dit een gevalletje nieuwe koppeling of is er meer aan de hand?

Ik zou blij zijn als t de koppeling niet is eigenlijk...
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Ik rijd op benzine, geen gas.
Na wat zoekwerk lijken de symptomen wel op wat er op andere sites gemeld wordt, alhoewel ik moet zeggen dat ik het niet zou herkennen als 1 of meerdere cylinders niets doen. Hoe herken ik dat?sj0ertum schreef:ik denk aan een kapotte bobine
Staat er wel een beetje scheef ja :PFrank [Factory] schreef:Moest hier wel een beetje om lachenNoread schreef:Is dit een gevalletje nieuwe koppeling of is er meer aan de hand?Je zegt t alsof een koppeling vervangen niets is en dat je meer bang bent dat het iets anders is.
Ik zou blij zijn als t de koppeling niet is eigenlijk...
Ik weet dat voor de koppeling zowat de halve auto gesloopt moet worden, dus dat heb ik liever nog even niet.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Snap dat je niet op gas rijdt. Maar als je even goed leest worden daar 2 verschillende problemen beschreven 

Re: Koppeling toe aan vervanging?
Of een kapotte bougiekabel. Ikhad hetzelfde probleem als jou, en heb dit verholpen met een nieuwe set bougiekabels. Zat een scheurtje in. Daardoor krijg je vocht in die kabel. Dat vocht verdampt door het warm worden van je motor.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Ah, ik ziet.Frank [Factory] schreef:Snap dat je niet op gas rijdt. Maar als je even goed leest worden daar 2 verschillende problemen beschreven
Mja ik heb geen last van een afslaande motor, nooit gehad.
Daarnaast ontstaan de symptomen vooral als ik plotseling meer gas geef en niet subtiel zoals ik normaal doe bij het wegrijden.
Starten doet die overigens wel prima, beter dan je zou verwachten van een 17 jaar oude motor. Enkel soms dat die niet aanslaat bij de eerste poging (als dit gebeurt duurt de eerste poging niet langer dan 5 sec) en dan bij de 2e poging wel gelijk start.
Lambdasensor is overigens ook vervangen tegelijk met de uitlaat die weggerot was.
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Vervang de BPD sensor ook maar eens, zeker dat hij dan wel altijd de eerste keer start. 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Zolang het verder geen problemen levert ben ik niet van plan meer te vervangen dan echt nodig is om de auto rijdend te houden. :Psj0ertum schreef:Vervang de BPD sensor ook maar eens, zeker dat hij dan wel altijd de eerste keer start.
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Is een simpel trucje voor.Noread schreef:Na wat zoekwerk lijken de symptomen wel op wat er op andere sites gemeld wordt, alhoewel ik moet zeggen dat ik het niet zou herkennen als 1 of meerdere cylinders niets doen. Hoe herken ik dat?
Trek bij draaiende motor één voor één de stekker los van een bobine. Of als je geen aparte bobine's hebt de bougiekabel.
Heb je een stekker los en de motor gaat daardoor slecht(er) lopen is die bobine goed.
Heb je een stekker los en de motor blijft hetzelfde lopen is zeer waarschijnlijk van die cilinder de bobine (of bougie) kapot.
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Dit probleem heb ik nu ook nog in de zomer met vanochtend als toppunt dat de motor vlak na het wegrijden uitviel terwijl ik niets deed, had de koppeling ingetrapt en gaf geen gas bij.
De voorpijp is wel doorgeroest rond de lambdasonde, kan het zijn dat door een verkeerd signaal van de lambdasonde deze symptomen ontstaan?
De voorpijp is wel doorgeroest rond de lambdasonde, kan het zijn dat door een verkeerd signaal van de lambdasonde deze symptomen ontstaan?
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Is je uitlaat alleen verroest of is die ook lek?
Uitvallen van de motor komt vaak door andere oorzaken.
Check ook deze eens: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 26&t=13433
Uitvallen van de motor komt vaak door andere oorzaken.
Check ook deze eens: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 26&t=13433
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Hij is lek daar, we gaan hem volgende week zaterdag vervangen.
Als ik even naar die lijst kijk moet ik zeggen dat de EGR het meest overeen komt met de symptomen die ik ervaar, maar het is een benzine auto.
Op zich kan het dan wel overeen komen met de lekke uitlaat, de lambdasonde meet een verkeerde uitstoot en dus stuurt de computer het mengsel verkeerd bij.
Als ik even naar die lijst kijk moet ik zeggen dat de EGR het meest overeen komt met de symptomen die ik ervaar, maar het is een benzine auto.
Op zich kan het dan wel overeen komen met de lekke uitlaat, de lambdasonde meet een verkeerde uitstoot en dus stuurt de computer het mengsel verkeerd bij.
- Entity_Razer
- forum member
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
- Locatie: Antwerpen - Belgïe
- Contacteer:
Re: Koppeling toe aan vervanging?
inderdaad.
Je krijgt te veel lucht bij je uitlaatgassen waardoor je wagen altijd denkt dat hij te arm loopt (te hoge AFR meting dus). Vandaar dat je bij gas geven een schuddering / inhouden voelt. Hij "verzuipt" bijna. Rustig gas geven introduceert ook rustig extra benzine die op tijd verbrand kan worden
Vlamboog vervangen of netjes laten oplassen (netjes ! niet een halve rol lasdraad erin beunen ... niet goed voor je flow anders)
Je krijgt te veel lucht bij je uitlaatgassen waardoor je wagen altijd denkt dat hij te arm loopt (te hoge AFR meting dus). Vandaar dat je bij gas geven een schuddering / inhouden voelt. Hij "verzuipt" bijna. Rustig gas geven introduceert ook rustig extra benzine die op tijd verbrand kan worden

Vlamboog vervangen of netjes laten oplassen (netjes ! niet een halve rol lasdraad erin beunen ... niet goed voor je flow anders)
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Re: Koppeling toe aan vervanging?
Nieuwe pijp eronder en hij loopt weer een stuk beter. Alleen de pakking bij het spruitstuk sluit niet goed af trekt dit nog binnen een paar dagen bij of is er iets anders mis?
Re: Verrotte uitlaat...
Na een paar dagen woon-werk rijden lijkt het erop dat de pakking zich toch nog goed gezet heeft. Hij klinkt en loopt nu stukken beter 
Nu nog ff nieuwe remblokken en voorbanden monteren en hij kan weer een jaar door de apk.

Nu nog ff nieuwe remblokken en voorbanden monteren en hij kan weer een jaar door de apk.
