Hoi,
Ik hoop dat ik jullie met onderstaand verhaal een en ander uit kan leggen vwb de airco.
Freon heet dat toch, dat spul wat er in zit?
Ja dat klopt,het systeem is afgevuld met freon R134A.
wat ik altijd gelezen en geleerd heb is dat de airco's onder de 4 graden het niet doen, ivm de kans op bevriezen van de verdamper.
De verdamper bevriest altijd en beetje. Dit komt door het vocht wat ontrokken word uit de te koelen omgeving,en dit slaat neer op de verdamper.
In de zomer zie je ook altijd een plasje water onder de auto verschijnen, na een rit met de airco aan.Dit is dus smeltwater wat dus bij de verdamper vandaan komt.
Elk airco systeem in de auto schakelt zichzelf uit als de buitentemperatuur onder een bepaalde grens komt. Dit kan zijn bij +2, +5, of zelfs al bij +12 °C. Dat is gedaan vanwege het gevaar van bevriezen van de koelvloeistof en een vloeistof welke bevriest zet uit, waardoor leidingen kunnen open scheuren.
Voor zover ik weet of eigenlijk wel zeker weet komt het aircosysteem in geen enkele manier in aanraking met het koelsysteem van de auto.Dus leidingen die openscheuren???
Als je gewoon water gebruikt kan ik het me inderdaad wel voorstellen met temperaturen onder 0 C
Leidingen van het aircosyteem zelf hoef je ook niet bang voor te zijn.
Freon in vloeistofvorm heeft van zichzelf al een temperatuur van ver onder 0C.
Waarom werkt de airco dan niet bij lage buitentemperaturen??
Helemaal zeker weten doe ik het niet,maar heb daar zo mijn idee over:
Freon heeft de eigenschap altijd naar het koudste punt toe te gaan ,bij een stilstaand systeem.
Bij een auto zal dit dus de aircopomp zijn,en de condensor.
Zo'n pomp kan niet goed tegen vloeistofslag. Even wel,maar niet langdurig.
Als de auto dus een tijdje stilstaat,stroomt alle freon ( vloeistof ) dus naar de aircopomp.
De pomp zal dan dus vloeistof gaan verpompen,waardoor er korte tijd een hele hoge druk heerst aan de hogedruk ( pers ) kant van de pomp. Vloeistof is niet samendrukbaar immers.
Een airco systeem / climate control werkt samen met de buitentemperatuursensor.
Ik denk dus dat het daarom niet werkt bij een lage buitentemperatuur.
Een systeem heeft de volgende hoofdcomponenten.
Aircopomp >>>> Condensor >>> expansieventiel>>>> verdamper.
Aircopomp,pomp alleen de freon rond
Condensor , condenseerd de freon.
exp ventiel , zorgt ervoor dat de hoge druk in het systeem omgezet wordt in een lage druk
verdamper , verdampt de freon,en hierdoor onstaat er dus koude
Even kort samengevat.
In het geval van de topicstarter,kan het misschien wel zijn dat het afwateringspijpje verstopt zit. Dan kan het smeltwater van de verdamper niet weg,en dus blijft het vocht in de auto.
Groetjes,
Sander
16 kleppert