Oh wacht, er staat meer online:Automatische versnellingsbak
De nieuwe Renault Clio biedt een nieuwe generatie automatische versnellingsbakken voor de benzine- en dieselmotoren uit de middenklasse. De automatische versnellingsbakken maken gebruik van een dubbele koppeling (EDC = Efficient Dual Clutch). De EDC heeft een dubbele koppeling en vormt een echte revolutie door het snelle en soepele automatische schakelen en de snelle reactie op handelingen van de bestuurder. Daarnaast is de EDC zowel aangenaam dynamisch, milieuvriendelijker en economischer qua verbruik en CO2-uitstoot ten opzichte van conventionele automatische versnellingsbakken.
* Beschikbaar vanaf begin 2013
Klinkt goed dus, nu hopen dat ze dit blok leveren icm de dci ECO2 en dat 'ie direct leverbaar is bij de introductie van de IV EstateSoepel, zuinig, alert
De EDC (Efficient Dual Clutch)-versnellingsbak van Renault is vanaf begin 2013 leverbaar in combinatie met de TCe 120-benzinemotor en de dCi 90-diesel. EDC is een automatische transmissie met zes versnellingen en een dubbele koppeling. Soepel rijplezier en een minimale vervuiling van het milieu zijn daarmee verzekerd.
De EDC-versnellingsbak bedient de bestuurder op zijn wenken door automatisch snel en vloeiend te schakelen. De versnellingsbak past zich qua versnelling meteen aan het profiel van de weg en de rijstijl aan: zuinig, standaard of dynamisch. Hij biedt dezelfde flexibiliteit en souplesse als een handmatig te bedienen versnellingsbak. Tot slot kan de bestuurder op elk gewenst moment de bediening overnemen dankzij de impulsmodus.
De EDC-versnellingsbak is minder vervuilend dan conventionele automatische versnellingsbakken dankzij:
- de dubbele koppeling, die ongewenste wrijving beperkt;
- de elektrische en energiezuinige aandrijfmechanismen.
Deze versnellingsbak, waarvan de betrouwbaarheid is bewezen, levert qua comfort en doelmatigheid prestaties van topniveau. Zoals van een automatische versnellingsbak verwacht mag worden.
![]()
Ik zeg: laat maar komen :-)