Kan dit? 2Ohms gefiltert op een 4 tot 8 ohms aansluiting.

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
roylee
forum member
Contacteer:

Kan dit? 2Ohms gefiltert op een 4 tot 8 ohms aansluiting.

Bericht door roylee »

Ik heb een vraag. Ik heb onlangs in Amersfoort bij Pijlaudio (goede zaak met fiks voordeel) Een JBL GTO 509C composetje gehaald voor in de deuren en in het dashboard. Maar nu wil ik ook de speakers achter vervangen. Hier komt ook weer JBL in en dat worden deze. Nu is het probleem dat mijn radio 4 tot 8 ohm aankan. En de speakers zijn 2 ohm. Nu heeft Kenwood het fantastische systeem dat er een high en low pass filter is ingebouwd dus heb op de voor en achter speakers de bass uit staan. Alles boven de 150Hz wordt doorgelaten en daaronder gaat naar de subwoofer. De radio zelf heeft dus eigenlijk niks te lijden. Nu was dus mijn vraag. Kan ik die JBL 2 Ohm speakers dan gewoon aansluiten op mijn radio? Of moet ik het met een versterker oplossen. Dat laatste zit ik niet op te wachten want dan moet ik allemaal kabels extra trekken en dan wordt mijn orde een chaos.
wie weet het :)
Afbeelding
ray--

Re: Kan dit? 2Ohms gefiltert op een 4 tot 8 ohms aansluiting

Bericht door ray-- »

aantal ohm is de weerstand die de speakers ontvangen, ik heb op mijn thuis versterker, ook zon soort omzetting, maar dan precies andersom, een hogere ohm in speakers dan versterker, nog geen probleem gemerkt, maar ik speel ook niet continu op hoge volumes.
wat zou kunnen omdat de impedantie anders is dat je hu meer vermogen moet gaan leveren om de volumes door te geven en met slechte koeling, het niet zo fijn op den duur zal vinden, over het algemeen is lage impedanties bedoeld voor mono blocks en zware subs

ik zou kijken voor gelijkwaardige ohm speakers, dan weet je iig dat je daar geen zorgen over hoeft te maken ;)
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Waarschijnlijk werkt het wel...Je kan echter wel in problemen komen. Deze speaker gaat bij de zelfde stand van de volumeknop aanzienlijk meer stroom vragen van de versterker (een versterker doet in feite niets anders dan de spanning van de ingang versterker). De versterker probeert deze spanning op het gewenste niveau te houden (en dat gebeurt dus omdat er meer stroom door de spoel van de speaker gaat lopen). Een te lichte versterker zal dat op een zeker moment niet meer halen, en dan gaat de spanning afvlakken (clipping)... zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_%28audio%29

clipping is heel goed hoorbaar overigens. Het vervelende van clipping is dat de speaker zich gaat gedragen als een gelijkstroom weerstand. Vaak is de weerstand nog wat lager dan de opgegeven weerstand (en dat maakt het nog een beetje erger).

kortom, je loopt dus het gevaar dat je de versterker opblaast....en al helemaal als de speaker ook nog is een hoger nominaal vermogen aan kan dan dat de versterker kan leveren.

Je kan het wel even proberen. Alles netjes aansluiten en langzaam de volume knop opendraaien en luisteren, dan kom je er wel achter of de versterker het een beetje trekt....
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Dit klopt inderdaad wel. De speakers kraken bij hard geluid. Nou heb ik van het weekend zo'n MTX mini versterker gekocht voor onder de stoel en dat werkt aardig goed. Helaas nog steeds clipping. Wou de muziek zo hard dat mijn oren pijn doen. Maar of ik nou origineel of JBL draai. Ze kraken allebei bij hetzelfde niveau. Zit ik dan gewoon op de max van de 13cm speakers?.
Ps. Ik had die jbl 2ohms toch maar gehaald. Ik draai geen bass op de achter speakers. Achter heb ik die 2 ohms. zitten. Maar zelfs zonder bass beginnen ze te kraken op een zeker moment.
Afbeelding
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

De impedantie van een speaker is sterk afhankelijk van de frequentie van het electrisch signaal. Ik denk dat je wel kan zeggen dat de impedantie tot ongeveer 1000 Hz min of meer constant laag is. Daarna begint de impendantie sterk op te lopen. De impedantie stijgt en daalt even heel sterk als de speaker in de buurt komt van de mechaniche resonantie frequentie. Voor dit formaat woofer is dat ergens tussen de 40 en 80 Hz. Dus jah, als je filter op 150 Hz kan je nogsteeds last hebben van clipping.
Het is overigens nooit aan te raden om twee sets speakers aan te sluiten met verschillende impedanties. Van wege de lage impedantie gaan die speakers aanzienlijk meer vermogen vragen van de versterker dan de speakers voor. Het gevolg daarvan is dat je geen idee hebt hoe hard ze spelen. wil je dat een beetje in de hand hebben dan moet je allemaal trucjes uitgaan halen met filters en versterker gains. enz enz enz.
Vincent
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vincent »

vraag het anders bij pijlaudio waar je het gekocht heb, voor audio in me auto ga ik ook altijd naar hem.
hij stelt dan alles gratis voor me af, vraag ff o hij het ook wil doen bij jou.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”