Nokkenassen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
SebasRally
forum starter
Contacteer:

Nokkenassen

Bericht door SebasRally »

Waar kan ik scherpere nokkenassen vinden voor mijn 1.8 16v clio 1
het is voor rallygebruik en is het te doen om de nokkenassen te vervangen terwijl het blok nog ingebouwd is ,of moet de motor er dan uit?
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Re: Nokkenassen

Bericht door Entity_Razer »

kan met motor in (distributie moet natuurlijk wel er af).

je kan eens horen bij Biggelaar motors (http://www.biggelaarmotors.nl/site/).

Enige ding waar je wel mee zit is dat je de wagen moet laten afstellen met de scherpere nokkenassen.

Ben je echter voor rally niet beter af met een 2 liter blok ook ? Meer koppel laag in toeren onder andere en algemeen meer koppel, ook op toeren.
:chinrub:
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Daniel de Rijke

Bericht door Daniel de Rijke »

Waarom altijd die 2.0 ? Ja iets meer koppel maar ze lopen lang niet zo lekker in de toeren omhoog als de 1.8jes.

Voor nokkenstokken zou ik indd eens bij biggelaar informeren :thumbsup: Wel met verstelbare poulies anders zijn ze nutteloos :wink:
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

2 liter onderblok met 1.8 kop Daniel ? is dat niet het beste van beide werelden ?
Daniel de Rijke

Nee, slag van 2.0 is ook anders! Maar blijft persoonlijke voorkeur, ik heb nooit een f7r willen rijden omdat ze niet zo aan het gas hangen als de f7p :wink:
Shiftgear

Bericht door Shiftgear »

daar heb ik echt geen probleem mee, maar rijd nu wel met een 1.8 kop.

edit; mijn 2.0 N/A liep 8000 tpm, das toch aardig in de toeren lijkt me. De T conversie zit nu ook op 7400 zonder in te kakken.
Daniel de Rijke

Appels en peren Jo :wink:
Shiftgear

Bericht door Shiftgear »

Lekker ! :wink:
SebasRally
forum starter
Contacteer:

Bericht door SebasRally »

Bedankt voor de info Daniel!Ben verder zeer tevreden over de 1.8 pakt lekker op enzo.
Maar de motor hoeft er dus niet uit om de nokkenassen te vervangen?
Shiftgear

Bericht door Shiftgear »

hoeft niet, tis wel handiger. Motorsteun en distributie moet er zowieso af dus het blok moet zowieso al langs onder gestut worden. In een takel hangen wordt moeilijk omdat het aanslagpunt achter op het blok zit waar je moet werken. En om de poulies te timen is het ook handiger als ie ernaast staat.
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

om hier op in te pikken (en zonder de TS zijn topic te willen kapen), wat is dan het karakter van een F7P vs F7R vs F7R met F7P Kop ?

Ik dacht altijd:

- F7P: Wordt wakker boven de 4K RPM, loopt grat door naar de 7200 (begrenzer ?)
- F7R: Meer koppel dan F7P onderin, loopt door richting de 6800 (Begrenzer), niet zo'n toerenjanker of zo snel omhoog in ze toeren als een F7P
- F7R met F7P Kop: Koppel van een F7R met het toerenjanken van een F7P

dat was mijn perceptie van dit alles. Wat is het "karakter" dan van de 2? Als ik Dyno's naast elkaar leg van een F7P of F7R zie ik dat koppel meer / vroeger is, maar dat de overall grafiek en trend gelijk is ... Lineair verloop van vermogen tot aan de hogere toerentallen.

dus ... Do explain :)
Shiftgear

Bericht door Shiftgear »

de F7R heeft dat koppel vroeger/lagere toeren vanwege de langere slang....klaar. De kop/kleppen verhalen heb ik al lang aan kant geschoven. Diverse keren bewezen dat dit dikke kul is.

Vanaf het ogenblik dat je gaat sleutelen blijft er van dat karakter niks meer over. Bij een custom map kan een R ook een hogere begrenzing krijgen, das allemaal het probleem niet. Trouwens, dat opzoeken van de begrenzer is ook allemaal dikken treut. Je moet gewoon weten waar het maximale zit in de powerband en geloof me, dat is zeker niet in het grensgebied.

Ik heb nog een 2.0 met 1.8 kop in de aanbieding :idea:
Daniel de Rijke

Dat van een f7p kop op f7r verhaal begreep ik ook al niet :wink:
Verschil zit indd in de slag, maar ik ga uit van stock motoren :thumbsup:

Mijn f7p vond ik gewoon veel lekkerder in toeren klimmen dan de f7r van een vriend van me.
Maar let wel, dit alles komt aan op gevoel en voorkeur. Ik zeg niet dat iets beduident beter is dan het ander ofzo ;)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Gaat intussen al lang niet meer over de vraag van de TS.

Bepraat het verder in jullie projecctopics. Kunnen we hier weer on-topic :thumbsup:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”