Vragen ivm mogelijke aankoop.

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Guus
forum starter
Contacteer:

Vragen ivm mogelijke aankoop.

Bericht door Guus »

Goedendag,

Hierbij wat vragen mbt een mogelijke aankoop van een clio 3 uit 01-2006.
Wij hebben de mogelijkheid gekregen om een clio voor een leuk prijsje aan te schaffen.
De auto is altijd dealer onderhouden geweest, distributieriem is vervangen.
Proefritje gemaakt en alles lijkt in orde.
Het enige waar ik nog mee zat is dat er een wit/creme/lichtbruin gelachtige substantie zat onder de oliedop.
Nu las ik dat dit komt door het maken van met name korte ritjes, klopt dit?

We hebben nu een auto die we een jaar of 3 terug gekregen hebben, maar welke nu echt wel aan vervanging toe is.
De komende APK verwacht ik een kostenpost van €500-1000 om hem er doorheen te krijgen.
Gezien dit autootje al 16 jr oud is geef ik dit liever uit aan een andere.

Nu zijn we een beetje rond aan het kijken maar ik kan nog niet echt veel vinden mbt betrouwbaarheid en klachten.
Zijn er problemen bekend die vaak voorkomen bij deze clio 3 serie?
Hoe zit het met roest ed?
En hoe houden de renaults zich ten opzichte van de Japanse merken?(we hebben nu een jap)

Aangezien wij nog wel eens wat vervoeren met onze auto zit ik met het volgende punt.
Op dit moment zit er een achterbank uit 1 deel in, kan deze ook vervangen worden door een achterbank die in delen neerklapbaar is of kom ik dan in problemen met de bevestigingspunten?
Ik heb niet super veel ervaring met het sleutelen aan auto's, maar ik ben niet bang om dingen rustig goed voorbereid en evt met hulp aan te pakken.

Dan nog een punt, er zit geen trekhaak op.
Is dit iets wat er zelf op te zetten is (zonder lassen, dat kan ik niet) of is hierbij het advies om dit te laten doen?

Alvast bedankt voor de hulp, ik hoop dat we binnenkort in dat leuke felblauwe cliootje rond kunnen scheuren :devilish:
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: Vragen ivm mogelijke aankoop.

Bericht door sj0ertum »

Hierbij wat vragen mbt een mogelijke aankoop van een clio 3 uit 01-2006.
Wij hebben de mogelijkheid gekregen om een clio voor een leuk prijsje aan te schaffen.
De auto is altijd dealer onderhouden geweest, distributieriem is vervangen.
Proefritje gemaakt en alles lijkt in orde.
Het enige waar ik nog mee zat is dat er een wit/creme/lichtbruin gelachtige substantie zat onder de oliedop.
Nu las ik dat dit komt door het maken van met name korte ritjes, klopt dit?
Dit komt waarschijnlijk door de kleine korte ritjes, door het ontstaan van condens krijg je die reactie. Ook zie je het bij een kapotte koppakking, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk

Nu zijn we een beetje rond aan het kijken maar ik kan nog niet echt veel vinden mbt betrouwbaarheid en klachten.
Zijn er problemen bekend die vaak voorkomen bij deze clio 3 serie?
Hoe zit het met roest ed?
En hoe houden de renaults zich ten opzichte van de Japanse merken?(we hebben nu een jap)
Roest? Nee, de auto's van tegenwoordig zijn erg goed, de 2e clio serie vanaf 98 heeft ook nog geen last van roest

Aangezien wij nog wel eens wat vervoeren met onze auto zit ik met het volgende punt.
Op dit moment zit er een achterbank uit 1 deel in, kan deze ook vervangen worden door een achterbank die in delen neerklapbaar is of kom ik dan in problemen met de bevestigingspunten?
Ik heb niet super veel ervaring met het sleutelen aan auto's, maar ik ben niet bang om dingen rustig goed voorbereid en evt met hulp aan te pakken.
Kan gewoon vervangen worden, wel heb je dan een beugel nodig die in het midden de 2 delen vast maakt, let er dus op dat dit er bij zijn bij een eventuele koop

Dan nog een punt, er zit geen trekhaak op.
Is dit iets wat er zelf op te zetten is (zonder lassen, dat kan ik niet) of is hierbij het advies om dit te laten doen?
Dit is mogelijk en wordt geschroeft. Als je zelf niet zo handig bent zou ik het laten doen :thumbsup:

Gewoon kopen dat ding krijg je geen spijt van. En Franse auto's vind ik qua handeling overeenkomen met een japanse auto. Het is allemaal lekker licht en makkelijk handelbaar. :sunny:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik ben inmiddels aan mijn 3e Clio 3 toe.

Pas bij punt 1 wel op. Als het wel de koppakking is heb je een probleem.
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Dank voor jullie reacties.

Is er een manier waarop ik kan testen/zien of het de koppakkingen zijn, of moet ik dit gewoon gokken?

Betreft de achterbank, als we het waard vinden ten opzichte van de kosten zou ik dit op een later moment wel doen.

Mooi dat roest tegenwoordig nauwelijks meer voor komt, dit is wel een probleem bij onze huidige auto.
Mijn vrouw tipte nog wel even aan dat er op het dak een beschadiging zat.
Het betreft hier een putje ter grootte van de punt van een balpen, duidelijk door de lak heen.
Wat zou ik hier het beste mee kunnen doen? Aanstippen met een lak in dezelfde kleur oid, ik ben namelijk bang dat dit gaat roesten met alle gevolgen van dien....

Gezien de reacties en het feit wij enthousiast zijn denk ik wel dat we de koop door gaan zetten.
De trekhaak moet ik nog even naar kijken of ik hier genoeg info over kan vinden om dit zelf te doen.
Zo niet laat ik het doen.

Ik heb al wat leuke dingen voorbij zien komen hier op het forum, krijg nu al zin om die dingen aan te pakken.
Echter gaat het rijbewijs van m'n vrouw en de nieuwe keuken voor ben ik bang, maar goed dat zien we wel.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Die kleine beschadiging gewoon even aanstippen, dan kan er geen zuurstof meer bij en roest het niet verder :thumbsup:

Je zou even naar de uitlaatgassen kunnen kijken, als die overduidelijk wit is, is de koppakking lek. Maar ga hier maar niet vanuit, ik heb die mayonaise ook met kleine hoeveelheden bij mn vorige auto gehad door alle kleine stukjes. Als je een keer een flinke rit maakt is het weg.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Hmmmm, slecht nieuws voor mij, goed nieuws voor de verkoper.
Plots toch nog een koper die bijna de vraagprijs neer wilde tellen.
Jammer maar helaas, ben er ondertussen wel uit dat het nu zeker een Clio III word :thumbsup:
Thnx voor de info, ik blijf wel lekker rondsurfen hier.
Genoeg info en ideeën om op te doen.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

En anders kom je ook naar de afsluitmeet. Dan zijn alle leeftijden van de Clio vertegewoordigd en een mooiere gelegenheid om aan info te komen is er niet.

En... Het is bij een Renaultdealer. Heeft die net die Clio staan die je wat lijkt kunnen we die ter plekke voor je "keuren" :smash:
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Thnx voor de uitnodiging :thumbsup:
Leuk dat zelfs newbies zonder Clio, kennis of wat dan ook worden uitgenodigd.
Of het gaat lukken weet ik nog niet, draai op dit moment 60+ uren.
Krijg er op korte termijn wel werknemers bij, die moet ik echter nog even opleiden.
Maar ik ga zeker kijken of ik langs kan komen.
Ook de poetsclinic klinkt interessant, voor de huidige auto voldoet de wasstraat maar met de "nieuwe" wil ik dat graag anders.

Ik weet alleen niet of ik wel gezien wil worden in m'n huidige auto LOL :smash:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Haha ook bij de clioclub rijden enkele echte barrels rond hoor :smash: Dus je bent van harte welkom :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Ghehe dat scheelt, maar het kan bijna niet erger.
Het werd door vrienden van me ook wel het koekblik en de pausmobiel genoemd :smash:

Daarnaast had ik laast iemand die dacht dat het een brommobiel was, zucht...
Ze dacht alleen dat het iets anders was omdat ik nogal vlot in parkeerde en de bestuurders van brommobielen meestal een gevaar op de weg zijn.

Maar goed, ik ga kijken of ik wat kan regelen en vrouwlief even aankijken.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Kijk aan, kunnen we eens iemand wat automotiv beschaving bijbrengen. Is weer eens iets anders :smash: :mad:

Maar inderdaad, wees welkom. Het is juist leuk nieuwe gezichten te zien. We zijn niet zo eenkennig :wink:
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Heb even gekeken op de website van de dealer waar de meet plaatsvind.
Op zich wel het een en ander gezien maar het meeste valt buiten hetgeen we nu kunnen besteden. (voor het inruilen zullen we niet veel krijgen)

Gezien de APK van de huidige auto bijna verloopt willen we eigenlijk wel op korte termijn slagen.

Nu heb ik een aantal auto's gezien op MP/autoscout.
Vragen heb ik naar alle verkopers gestuurd, met name of de distributieriem al vervangen was, ben er al een aantal tegen gekomen van 6+ jaar waarbij dit nog niet gebeurd was en ik wil deze kosten zelf niet meer hoeven maken.

Vinden jullie het erg als ik ze hier plaats, zodat ik evt op/aanmerkingen en meningen kan krijgen?
Voor mij de eerste keer dat ik een auto koop, advies neem ik graag ter harte.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Natuurlijk mag je de links naar die advertenties hier plaatsen, misschien zit er wel een bekende tussen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Ok top!

Bij Bochane in Wageningen kwam ik deze tegen http://www.bochane.nl/714366.html?cavTa ... vPageType=
Met inruil en wat korting wellicht haalbaar.

Er stond in Almere ook een witte, maar die wordt al weer duurder en ik denk niet dat wit wat voor ons is.

Verder de volgende:
1 - http://link.marktplaats.nl/600629678
2 - http://link.marktplaats.nl/602354728
3 - http://link.marktplaats.nl/602365814
4 - http://link.marktplaats.nl/594892520
5 - http://link.marktplaats.nl/593788030

Verder qua prijs is 6000 echt de max, leningen wil ik eigenlijk niet aan beginnen dus helaas is niet alles mogelijk.
Eisen? Type 3, 5drs, airco, minder dan 100dkm en eigenlijk het liefst een deelbare achterbank.
Het hoeft niet perse een kleur te zijn, maar blauw vinden we het leukst.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ik zou wel voor een wat luxere versie gaan (optie 2/3/5).

Die instapversies zijn goedkoop. Maar dat is het interieur dan ook. Ook maken deze veel meer herrie omdat ze slecht geïsoleerd zijn, de stoelen zitten minder fijn en bieden weinig steun, ze hebben geen luxe en de radio is van mindere kwaliteit.
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Dank, ik wist dus niet dat er zulke verschillen zaten in de "goedkopere" en "luxere" uitvoeringen.
Dit geld dan ook voor degene bij de Bochane dealer in Wageningen denk ik?

Ik wacht nog even op de antwoorden van de verkopers, maar met een beetje mazzel kunnen we op korte termijn is gaan kijken en een proefritje maken.
Mochten jullie nog meer opmerkingen hebben of een van de auto's kennen dan hoor ik het graag.
Contacteer:

Bericht door Age »

klopt, ook voor die.
Ik zou lekker voor een wat luxere gaan, keus genoeg en anders verder zoeken.
de algehele beleving is veel beter van een luxere uitvoering. Ook het dashboard voelt zachter, deurpanelen zien er mooier uit etc etc.
Oftewel, die Frank al aangaf, en die anderen lekker laten staan. :thumbsup:

Ook de 1.2 16V zou ik laten staan (iets te zwak voor de toch wel zware Clio). De 1.2TCE kan wel hoor.
De 1.4 en 1.6 kunnen het makkelijk doen.
Groet, Age
Jan Clio lll

Bericht door Jan Clio lll »

Hallo Clio vrienden,

Ik heb zelf een 1.2 75PK 16V, maar dit is inderdaad wat te licht voor de Clio.
Ik ben er mee tevreden, maar als je een wat sportievere rijder ben, dan kom je wel wat te kort.

Het ging er bij mij en mijn vrouw om de looks en zuiniger gaan rijden dan wat we hadden.

Aangaande de looks van de auto wordt mijn wensen lijstje toch wel wat langer dan in het begin, maar alles op zijn tijd.

Grt. Jan.
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Ik ben inmiddels weer een potentiële auto tegen gekomen.
Deze is alleen in 2009 geïmporteerd, zijn er extra dingen waar ik dan op moet letten?

Daarnaast geeft de verkoper aan dat het om een privilege uitvoering gaat, terwijl mijn RDW-app aangeeft dat het om een authentique gaat.
Moeten er nu alarmbellen gaan rinkelen of niet?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Authentique is de basisversie. Privilége is rijk uitgerust. Tussen die twee zit nog de Expression en de Dynamique. Flink verschil dus.
Bij import is het lastig de onderhoudshistorie te achterhalen. Welke gegevens (boekjes) zijn er bij waar je iets uit af kunt leiden? Het is dan gewoon even beter opletten of het verhaal klopt.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Staat dat ook niet in het dashboard kastje ofzo? Vaak kloppen die APPS met auto informatie maar half.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Dat er een flink verschil tussen zit was mij duidelijk.
Auto heeft cruise control, climate control elect ramen voor en achter, boordcomp, radio bediening op stuur,maar geen elektrisch bedienbare spiegels, geen bochtverlichting.

Alle onderhoudsboekjes zouden aanwezig zijn.
Ben nu even aan het kijken of ik tijd vrij kan maken om op korte termijn even langs te gaan.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Dan kan het wel kloppen. Een dynamique heeft helemaal niets. Zeker dat dit geen Dynamique is!
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Authentique, Expression, Dynamique, Privilége
Is volgens mij de volgorde van kaal naar luxe...
Radio bediening op stuur, maar geen elektrisch bedienbare spiegels, dan denk ik een Dynamique. Of Expression met optiepakket.
Contacteer:

Bericht door Age »

Dynamique is aardig luxe hoor, zie de mijne.
Hij heeft zeker standaard elektrische spiegels.
En volgens mij is er geen Privilége bij de 3, maar komt na de Dynamique de Initiale en de Sport.
Groet, Age
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”