Stuurproblemen

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
sadiesadie

Stuurproblemen

Bericht door sadiesadie »

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een Clio 1.5 dci Privilege gekocht maar hij heeft nu wat stuurproblemen... Eerst trok het stuur een beetje naar links, wat niet zo heel storend was, maar het lijkt nu erger te zijn geworden. Het lijkt alsof het stuur 'meetrekt' als de wielen over hobbels en oneffenheden in de weg gaan (en de wegen hier zijn niet zo best, dus er zijn heel wat hobbels), wat eerst niet zo was, en het lijkt ook alsof er wat speling in zit.

Hij maakt geen rare geluiden tijdens het sturen. De enige andere problemen is dat de auto over het algemeen iets meer 'ronkt' en trilt dan normaal, en dat hij af en toe niet zo goed wil starten (hij krijgt deze week een beurt). De druk van de banden is in orde maar het is wel tijd voor nieuwe banden. Kan het alléén daaraan liggen? Of wijst mogelijke speling op een groter probleem? Bijv. een bepaald onderdeel om te laten nakijken, of de hele stuurinrichting...?

Alvast hartelijk dank van een onwetende Clio-rijder! ;)
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Stuurproblemen

Bericht door Frank [Factory] »

Zou hem eerst eens laten uitlijnen. Kan best dat het daarmee opgelost is.
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Hoe is het olieverbruik van de auto? En hoe zien je banden eruit?
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
sadiesadie

Bedankt! Het olieverbruik is voor zover ik weet prima, geen lekkages o.i.d. De banden zijn wel aan vervanging toe... Ik hou de bandenspanning regelmatig bij, maar ook dan gaat het sturen niet helemaal zoals het hoort.

Misschien dan nieuwe banden + uitlijnen voordat ik de garage andere dingen laat onderzoeken? Als ik toch binnenkort nieuwe banden nodig heb...
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ik zou dat inderdaad proberen.
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

Uitlijnen staat in principe los van je banden. Als deze normaal/gelijkmatig versleten zijn, zou je je auto nu al kunnen uitlijnen zonder eerst nieuwe banden aan te schaffen.

Maar ligt er aan of het urgent is, anders zou ik ook eerst banden vervangen en dan uitlijnen.

Succes ermee!
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
sadiesadie

Zo, maar even een update. Ik ben ondertussen veel weggeweest dus het probleem heeft een beetje doorgesukkeld...

De wagen heeft ondertussen een grote beurt gehad, een APK-keuring (geen problemen), twee nieuwe achterbanden en is uitgelijnd.

Het stuurprobleem is niet opgelost. Ik had de garage voor de APK gevraagd om ernaar te kijken, een stukje te rijden etc. maar ik kon er zelf niet bij zijn, dus of ze dat gedaan hebben? Ze vonden wat delen met slijtage die MOGELIJK het probleem konden zijn. Met name de stabilisatorstang, dus die ik maar heb laten vervangen. Van de andere twee ben ik de naam kwijt, en ze konden me niet vertellen of het vervangen daarvan mijn probleem zou oplossen dus heb ik maar geweigerd...

Sinds gisteren maakt ie ook een rammelend, soms schrapend geluid van onderin. Niet de hele tijd, maar in sommige bochten of op drempels. Soms iets harder ("CLOINK"!) en soms gewoon wat gerommel. Lijkt me niet goed dus. Ik heb het idee dat die garage niet zo heel betrouwbaar is, dus heeft een vriend aangeboden om de auto bij hem op de brug te zetten en eens te kijken. Hopelijk dus morgen uitsluitsel :P
zarok
forum starter
Contacteer:

Bericht door zarok »

Bij de geluiden die jij beschrijft denk ik aan veerpootlagers. en kan het meetrekken van het stuur niet iets van spoorvorming zijn? Ik heb bij het aanrijden naar bepaalde verkeerslichten dan ik soms ook tegen moet sturen omdat de auto de sporen in de weg wil volgen, je voelt dat het stuur wilt draaien dan.
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”