DRL Clio 3 Phase 3 2011
DRL Clio 3 Phase 3 2011
Goeden avond, ik wil dagrijlichten plaatsen maar zit nog met de aansluiting. Ik zoek een (contact) geschakelde draad voor de DRL's onder de motorkap. Zekering kastjes bij de accu.
Nergens een bedradings schema te vinden, wel elektrische componenten maar zonder draad kleuren. Welke kleur kan ik gebruiken in de motorruimte. Wie helpt me uit de brand??? De relais stuurdraad voor uitschakeling bij inschakelen parkeerlicht kan ik aftakken bij de koplampen, blauwe draad.
Mijn dealer stelt zich zeer afhoudend op, beweert dat ze dat niet kunnen aansluiten, veel te moeilijk, besteden ze uit. Dus mijn hoop ligt bij het Clio forum.
Graag een deskundig/duidelijk antwoord waar ik verder mee kan. Alvast bedankt.
1945jos.
Nergens een bedradings schema te vinden, wel elektrische componenten maar zonder draad kleuren. Welke kleur kan ik gebruiken in de motorruimte. Wie helpt me uit de brand??? De relais stuurdraad voor uitschakeling bij inschakelen parkeerlicht kan ik aftakken bij de koplampen, blauwe draad.
Mijn dealer stelt zich zeer afhoudend op, beweert dat ze dat niet kunnen aansluiten, veel te moeilijk, besteden ze uit. Dus mijn hoop ligt bij het Clio forum.
Graag een deskundig/duidelijk antwoord waar ik verder mee kan. Alvast bedankt.
1945jos.
Laatst gewijzigd door 1945jos op 01 dec 2012 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
In de motorruimte zou ik.hem zo niet weten, denk dat het makkelijkst is om een draad vanuit de binnenruimte naar de motorruimte te trekken, beetje pielen, maar kan wel, de sigaretten aansteker/ 12 volt plug is contact geschakeld nml.
Succes
Succes
Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
Goede avond, Ray... en andere bezoekers.
De aansteker is me bekend, maar gezien de enorme draden en zekering bundel in de motorruimte naast en vóór de accu moet daar de juiste draad ook zitten.
Ik denk aan benzinepomp, brandstof inspuiting, knipperlicht relais en zo zijn er nog wel een aantal. Probleem is; er zit ook een CAM systeem in met naar het schijnt glasvezel en daar kan ik beter niet in prikken lijkt me. Ook op de montage/bevestiging in de gril puzzel ik nog.
Maar in ieder geval bedankt voor je meedenken en antwoord.
MVrGr. jos.
De aansteker is me bekend, maar gezien de enorme draden en zekering bundel in de motorruimte naast en vóór de accu moet daar de juiste draad ook zitten.
Ik denk aan benzinepomp, brandstof inspuiting, knipperlicht relais en zo zijn er nog wel een aantal. Probleem is; er zit ook een CAM systeem in met naar het schijnt glasvezel en daar kan ik beter niet in prikken lijkt me. Ook op de montage/bevestiging in de gril puzzel ik nog.
Maar in ieder geval bedankt voor je meedenken en antwoord.
MVrGr. jos.
Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
Hallo, bedankt voor de reacties.
Ik zal inderdaad de aansteker als start optie gaan bekijken.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
VrGr. Jos.
Ik zal inderdaad de aansteker als start optie gaan bekijken.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
VrGr. Jos.
Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
Succes met de verbouwing! Misschien leuk om wat foto's te plaatsen van het eindresultaat?
Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
Hoi Jos,
Is het nog gelukt met de geschakelde plus? Ik ben namelijk van plan om hetzelfde te doen. De dealer vraag om de DRL aan te sluiten via de geschakelde plus 260 euro... Dus mijn hoop is dat het redelijk makkelijk is zodat ik het zelf kan doen
Is het nog gelukt met de geschakelde plus? Ik ben namelijk van plan om hetzelfde te doen. De dealer vraag om de DRL aan te sluiten via de geschakelde plus 260 euro... Dus mijn hoop is dat het redelijk makkelijk is zodat ik het zelf kan doen

Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
Hoi mars80,
Het is niet alleen redelijk makkelijk, maar doodsimpel. Je moet het alleen even weten.
Mijn dealer wist het niet, die beginnen er zels niet eens aan en besteden het uit aan een auto electricien.??? Veel problemen met storingen en Canbus fouten. Na een lange zoektocht de oplossing gevonden in de zekering/relaiskast rechts naast/boven de accu.
Daar vind je gele dunne draadjes, die komen rechtstreeks van het contactslot (contact aan!).
De blauwe draadjes van zekering F105 gebruik je om het relais te schakelen.
Wat je nodig hebt naast de DRL's is een relais (wissel) waarvan je het verbreekcontact gebruikt.
Een zwevende zekering van max. 10Amp. tussen een aansluiting op een geel draadje naar het relais contact. Een paar stukjes snoer/soepel draad. Met een meter even meten is weten. bij mij geen defecte zekeringen of andere storingen in de automatische verlichting. Bij mijn broer in een diesel clio zelfde schakeling toegepast en ook zonder problemen. Totale kosten incl. DRL's uit China dik onder de 15.00 Euro. Succes en veel plezier van je dagrij verlichting.
Met vriendelijke groet,
1945jos. PS. Niet tegen je dealer vertellen, want zij snappen niet hoe iets moeilijks zo eenvoudig kan zijn!
Nog een kleine aanvulling, ik heb alle aansluitingen gesoldeerd en geïsoleerd. Aftak klemmetjes van Scotch ed. zijn niet geschikt voor dunnere draadjes en geven beslist storing.
Het is niet alleen redelijk makkelijk, maar doodsimpel. Je moet het alleen even weten.
Mijn dealer wist het niet, die beginnen er zels niet eens aan en besteden het uit aan een auto electricien.??? Veel problemen met storingen en Canbus fouten. Na een lange zoektocht de oplossing gevonden in de zekering/relaiskast rechts naast/boven de accu.
Daar vind je gele dunne draadjes, die komen rechtstreeks van het contactslot (contact aan!).
De blauwe draadjes van zekering F105 gebruik je om het relais te schakelen.
Wat je nodig hebt naast de DRL's is een relais (wissel) waarvan je het verbreekcontact gebruikt.
Een zwevende zekering van max. 10Amp. tussen een aansluiting op een geel draadje naar het relais contact. Een paar stukjes snoer/soepel draad. Met een meter even meten is weten. bij mij geen defecte zekeringen of andere storingen in de automatische verlichting. Bij mijn broer in een diesel clio zelfde schakeling toegepast en ook zonder problemen. Totale kosten incl. DRL's uit China dik onder de 15.00 Euro. Succes en veel plezier van je dagrij verlichting.
Met vriendelijke groet,
1945jos. PS. Niet tegen je dealer vertellen, want zij snappen niet hoe iets moeilijks zo eenvoudig kan zijn!
Nog een kleine aanvulling, ik heb alle aansluitingen gesoldeerd en geïsoleerd. Aftak klemmetjes van Scotch ed. zijn niet geschikt voor dunnere draadjes en geven beslist storing.
Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
Bij deze een paar foto's van de Clio van mijn broer met de dagrijlichten.
Dit lijkt niet te lukken, kan iemand mij uitleggen hoe ik foto's kan invoegen?
Bvb. dank, 1945jos.
Dit lijkt niet te lukken, kan iemand mij uitleggen hoe ik foto's kan invoegen?
Bvb. dank, 1945jos.
Re: DRL Clio 3 Phase 3 2011
Arjan bedankt voor je reactie.
Duidelijk uitgelegd, maar zonder kennis van Mijn Album toch nog een hele puzzel.
Bij deze dan nogmaals de foto's,


Nogmaals bedankt en gezellige Kerstdagen en een heel goed nieuwjaar gewenst voor allen.
Vriendelijke groet,
1945jos.
Duidelijk uitgelegd, maar zonder kennis van Mijn Album toch nog een hele puzzel.
Bij deze dan nogmaals de foto's,


Nogmaals bedankt en gezellige Kerstdagen en een heel goed nieuwjaar gewenst voor allen.
Vriendelijke groet,
1945jos.