Toen ik mijn Clio II (bj '98) kocht kreeg ik er twee sleutels bij. Één zonder afstandsbediening en één met, die was echter al dusdanig verkracht en meerdere malen gesoldeerd dat daar absoluut geen leven meer in te krijgen is. Nu heb ik dus een setje besteld met een aanstuur module + twee afstandsbedieningen en wil ik deze inbouwen. Ik heb echter geen flauw benul waar de originele module zit en hoe ik dit moet aansluiten. Kan iemand mij wellicht een stukje op weg helpen?
Met een beetje uitproberen is het uiteindelijk gelukt. Een paar zekeringen zijn gesneuveld maar inmiddels werkt het allemaal goed en wel. Normaal gesproken gaan de richtingaanwijzers knipperen bij het vergrendelen en ontgrendelen maar dat was even een lastiger verhaal. Had daar namelijk maar één kabeltje voor vanaf de module en in de knop van de gevarenlichten kreeg ik twee 12v signalen binnen (achteraf logisch, links en rechts). Dus ik die dingen aan elkaar geknoopt, alles werkte prima met de afstandsbediening. Alleen een beetje jammer dat met richting naar links (bij het stuur dus) de rechter ook aangingen en vice versa. Heb dat dus maar weer teruggezet naar origineel en de module aan de stadslichten gehangen. Nu gaan die dus knipperen als ik vergrendel, ontgrendel of de knop voor het vinden van de auto indruk. Mooi makkelijk want daarmee heb je geen links/rechts-gezeur.
Mochten er nog meer geïnteresseerden zijn, dit is hoe ik hem heb aangesloten:
-1 rode kabel met zekering, aansluiten op 12v. De aanstekerplug was in mijn geval geen constante 12v (gaat alleen aan bij contact) dus heb hem bij mijn autoradio vandaan gehaald.
-1 zwarte kabel is de massa, kan gewoon bij de aanstekerplug aangesloten worden of net als de 12v bij de radio als je daar toch bezig bent.
-2 witte kabels uit de module zijn voor open/dicht. Als je de knop voor centrale deurvergrendeling in de auto pakt en de stekker eruit haalt krijg je een 5-pins kabel. De bovenste is voor vergrendelen, die moet aan de volledig witte kabel. De onderste is voor ontgrendelen, die moet aan de wit/zwarte uit de module.
-2 gele kabels uit de module moeten aan de massa (heb ik uit de 12v aansteker plug gehaald maar zou dus ook bij bijv de radio kunnen)
-2 oranje kabels hoef je niets mee te doen
-1 bruine kabel is voor de lichten die knipperen bij het vergrendelen en ontgrendelen en de functie om het te laten knipperen als je je auto zoekt op de parkeerplaats. Zoals hierboven beschreven lukt het niet als je ze op de richtingaanwijzers aansluit (via een omweg wel mogelijk door er zelf 'twee kabels van te maken' maar dat ga ik niet behandelen) dus het makkelijkst is het om ze aan je stadslichten te hangen. Dit kan door bij de knop van de gevarenlichten de stekker eruit te halen, zoek daar het blauwe kabeltje vast en verbindt die met de bruine uit de module.
-Tot slot is er een zwart/rode kabel voor de kofferbak. De Clio heeft deze echter standaard bij de centrale deurvergrendeling zitten en vergrendelt en ontgrendelt dus automatisch mee met de deuren. Hoef je dus niets mee te doen.
@Alexio89: Bedankt voor de tip. Gezien hij op pagina twee stond had ik hem over het hoofd gezien. Set is wel iets anders dan die van mij maar kon er nog wel het één en ander uithalen.
@Arjan: Dit zat er wel bij maar was echt ontzettend basaal, het blijft immers goedkoop spul uit China (eBay). Het was meer een beschrijving welke kabels uit de module kwamen i.p.v. een gebruiksaanwijzing om het aan te sluiten. Vandaar dat ik maar ging uitproberen.