Clio 1.9d , 1998, 195.000km gelopen. Vragen over filters...

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
kajotan

Clio 1.9d , 1998, 195.000km gelopen. Vragen over filters...

Bericht door kajotan »

Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik een Clio 1.9 diesel uit 1998 gekocht, er staat 195.000 km op de teller.
Hij is inmiddels toe aan een onderhoudsbeurt, deze wil ik graag zelf uitvoeren. Maar heb ik wat hulp bij nodig.

- Het verbruik bij constante snelheid op de snelweg valt me wat tegen: 1 op 16. Mijn vorige auto, een Peugeot 106 1.5 diesel, reed minimaal 1 op 20. Is dit verbruik normaal? Wel is het luchtfilter vies, en donker/zwart (olie?). Een nieuwe is in bestelling.

- Ik wil het oliefilter en olie gaan vervangen. Hoe verwijderen jullie het filter zonder alles er onder te smeren?? Er zitten namelijk een paar stekkertjes en slangen in de buurt, die volgens mij aardig vies worden als je het filter (met olie erin) eruit draait.
Zijn hier truckjes voor?
Afbeelding

Onder het rijden merk ik soms een klein schokje, net of hij éven inhoud of overslaat. Ook zie ik onder de motorkap in de brandstofleidingen soms een luchtbelletje voorbij komen.

Dat belletje komt hier vandaan:
Afbeelding

En gaat hier naar toe:
Afbeelding

Ik heb van een kennis begrepen dat deze 1na laatste foto de pomp is die de brandstof uit de tank richting het motorblok aanzuigt. De laatste foto is de brandstof pomp zelf. Op internet las ik dat een vervuild brandstof filter dit evt. kan veroorzaken, daarom wil ik deze vervangen. Nu is de vraag: waar zit dit brandstoffilter? Zit deze in de 1na laatste foto?

Bij mijn 106 deed ik dit wel allemaal zelf, daar was het een filter vergelijkbaar met het oliefilter, uitwendig van het blok zeg maar.

Graag wat advies :)

Groet,
Kajotan.
1.2 frikandel

Re: Clio 1.9d , 1998, 195.000km gelopen. Vragen over filters

Bericht door 1.2 frikandel »

Over de olie filter: Gewoon een grote waterpomptang pakken en losdraaien.. En als je wat knoeit pak je gewoon remmenreiniger.
Clio_goos_Clean
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio_goos_Clean »

Of even een doekje eronder als daar plaats voor is. Je brandstof filter zit onder je clio vlak bij de achteras (correct mi iff i am wrong). en daar moet je eerst de uitgaande kant losdraaien i.v.m. de druk. Staan filmpjes op youtube van. 1/16 lijkt me niet normaal. Collega haald dat met zijn 1.2 of 1.4 benzine. Kan aan zoveel liggen. Hoe het blok is onderhouden tot bandenspanning.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij olie vervangen gewoon eerst de olie via de carterplug eruit laten lopen. Wel zorgen dat je een nieuwe pakkingring voor de plug hebt. Het filter blijft dat wel iets olie inzitten maar als je die, zoals hierboven al aangegeven, met een doek erom losdraait is de kans klein dat er olie op je blok komt.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

1:16 lijkt me aardig normaal. Kan misschien iets zuiniger, maar niets om je druk over te maken.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Gewoon los draaien en weer schoonspuiten.

Je brandstofilter zit niet bij je tank ( wel bij de benzine versie zo), maar op de 2e foto heb je het brandstoffilterhuis al staan ;)! Slangetjes los. Torx losdraaien en kap omhoog. Daaronder zit je filter.

Vergeet niet na het vervangen weer even via het bolletje brandstof in het filterhuis te pompen. Doorpompen totdat die helemaal hard is. Wil nog wel is de 1e keer afslaan. Nog een keer pompen en dan moet hij blijven lopen!!!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”