Handige tips (et, steek&naaf, info over banden)
Geplaatst: 07 dec 2008 01:35
Bron: http://www.ddtuning.nl
Wat is de ET-waarde ?
De ET waarde van een wiel bepaalt hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast.
Een te hoge ET resulteert in een wiel dat aanloopt aan de binnenkant van de wielkast.
Een te lage ET resulteert in een wiel dat buiten de carrosserie uitsteekt.
De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middellijn van de breedte van een wiel.
ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit.
ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt.
Wielmaat
De ET-waarde (3) bepaalt niet op zichzelf hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt.
Ook de wielbreedte is hiervoor bepalend.
7x15 staat voor een wiel van 7 inch breed (2) en een diameter van 15 inch (4).
Een wiel met ET 35 bij 7 inch breed staat weer anders onder de auto dan een wiel met ET 35 bij 7,5 inch breed.
Een inch is gelijk aan 2,54 centimeter.
Steek:
De steek heeft betrekking op de boutgaten in het wiel.
4x100 wil zeggen dat het wiel 4 boutgaten heeft, die een steekcirkel hebben van 100 mm.
De steekcirkel is de diameter van een denkbeeldige cirkel die getrokken wordt door het midden van de boutgaten.
Snelheids coderingen van banden:
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
ZR = + 240 km/h
Bandentips voor bestuurders:
Controleer de bandenspanning regelmatig en tenminste een keer per maand. Vergeet daarbij het reservewiel niet.
Raadpleeg de bij de auto geleverde handleiding voor de spanningen die bij een bepaalde rijstijl voor de banden moeten worden ingesteld.
Monteer altijd ventieldopjes van hetzelfde type en draai ze zorgvuldig aan.
Rijd nieuwe banden gedurende de eerste 300 kilometers met gemiddelde snelheid in.
Nadat u nieuwe banden heeft gemonteerd, dient u na +/- 100 kilometer te controleren of de moeren nog goed zijn aangedraaid.
Hard contact met stoepranden, kuilen en andere obstakels kunnen inwendige schade in de banden veroorzaken wat niet altijd zichtbaar is.
De profieldiepte moet regelmatig worden gecontroleerd.
Naarmate het profiel ondieper is, wordt de kans op aquaplanning op een nat wegdek groter.
De profieldiepte mag nooit minder zijn dan het wettelijke minimum van 1,6mm.
Omdat het weer nogal veranderlijk is in ons land, adviseren wij u een veiligheidsmarge aan te houden en de banden te vervangen bij een profieldiepte van minimaal 2,0mm.
Wanneer banden ongelijkmatig slijten, dient u de banden te laten controleren en indien nodig te vervangen.
Wanneer u tijdelijke wielen of banden (reservewiel) monteert, dient u nooit harder te rijden dan 80 km/h.
Wanneer u zomerbanden vervangt door winterbanden, dient u zowel de voor- als achterbanden van de auto te vervangen.
Bij banden op auto’s die gedurende lange tijd geparkeerd staan, is het verstandig de bandenspanning met 0.5 bar te verhogen.
Banden verouderen, ook als zij niet of slechts af en toe zijn gebruikt.
Scheurtjes in het rubber van de wang, soms in combinatie met vervorming van het karkas, duiden op veroudering.
Laat oude en verouderde banden door een bandenspecialist controleren om vast te stellen of u de banden nog kunt gebruiken.
Ongeacht de profieldiepte of het aantal afgelegde kilometers deint u banden altijd na 5 gebruiksjaren te laten controleren en eventueel te vervangen.
Voorkom ten allen tijde:
Overbelasting
Een onjuiste bandenspanning, zowel te hoog als te laag
Snelheden die hoger zijn dan de maximale snelheid die met deze band kunnen worden gereden
Het laten leeglopen van warme banden
Het gebruik van banden met snelheidscodes en/of belastingindices die niet geschikt zijn voor de auto
Het repareren van banden met schade buiten het bandenprofiel
Laat de banden niet in aanraking komen met koolwaterstofproducten in het algemeen (olie, diesel, vet etc.)
Het gebruik van vloeistoffen op koolwaterstofbasis voor het reinigen van de wangen
Het gebruik van sneeuwkettingen op onbesneeuwde wegen
Waarom moet ik regelmatig de bandenspanning controleren ?
- minder brandstofverbruik
- uw banden slijten minder snel
- meer grip op de weg
- optimaal stuurgedrag
- uw voertuig remt beter
- betere acceleratie
MOD EDIT:
Wil je een set van een ander merk kopen, en wil je weten of de steek en naafdiamter klopt voor om passend te maken op een Renault? Klik dan hier :
http://www.fznederland.com/?/steekwijzer/
Wat is de ET-waarde ?
De ET waarde van een wiel bepaalt hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast.
Een te hoge ET resulteert in een wiel dat aanloopt aan de binnenkant van de wielkast.
Een te lage ET resulteert in een wiel dat buiten de carrosserie uitsteekt.
De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middellijn van de breedte van een wiel.
ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit.
ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt.
Wielmaat
De ET-waarde (3) bepaalt niet op zichzelf hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt.
Ook de wielbreedte is hiervoor bepalend.
7x15 staat voor een wiel van 7 inch breed (2) en een diameter van 15 inch (4).
Een wiel met ET 35 bij 7 inch breed staat weer anders onder de auto dan een wiel met ET 35 bij 7,5 inch breed.
Een inch is gelijk aan 2,54 centimeter.
Steek:
De steek heeft betrekking op de boutgaten in het wiel.
4x100 wil zeggen dat het wiel 4 boutgaten heeft, die een steekcirkel hebben van 100 mm.
De steekcirkel is de diameter van een denkbeeldige cirkel die getrokken wordt door het midden van de boutgaten.
Snelheids coderingen van banden:
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
ZR = + 240 km/h
Bandentips voor bestuurders:
Controleer de bandenspanning regelmatig en tenminste een keer per maand. Vergeet daarbij het reservewiel niet.
Raadpleeg de bij de auto geleverde handleiding voor de spanningen die bij een bepaalde rijstijl voor de banden moeten worden ingesteld.
Monteer altijd ventieldopjes van hetzelfde type en draai ze zorgvuldig aan.
Rijd nieuwe banden gedurende de eerste 300 kilometers met gemiddelde snelheid in.
Nadat u nieuwe banden heeft gemonteerd, dient u na +/- 100 kilometer te controleren of de moeren nog goed zijn aangedraaid.
Hard contact met stoepranden, kuilen en andere obstakels kunnen inwendige schade in de banden veroorzaken wat niet altijd zichtbaar is.
De profieldiepte moet regelmatig worden gecontroleerd.
Naarmate het profiel ondieper is, wordt de kans op aquaplanning op een nat wegdek groter.
De profieldiepte mag nooit minder zijn dan het wettelijke minimum van 1,6mm.
Omdat het weer nogal veranderlijk is in ons land, adviseren wij u een veiligheidsmarge aan te houden en de banden te vervangen bij een profieldiepte van minimaal 2,0mm.
Wanneer banden ongelijkmatig slijten, dient u de banden te laten controleren en indien nodig te vervangen.
Wanneer u tijdelijke wielen of banden (reservewiel) monteert, dient u nooit harder te rijden dan 80 km/h.
Wanneer u zomerbanden vervangt door winterbanden, dient u zowel de voor- als achterbanden van de auto te vervangen.
Bij banden op auto’s die gedurende lange tijd geparkeerd staan, is het verstandig de bandenspanning met 0.5 bar te verhogen.
Banden verouderen, ook als zij niet of slechts af en toe zijn gebruikt.
Scheurtjes in het rubber van de wang, soms in combinatie met vervorming van het karkas, duiden op veroudering.
Laat oude en verouderde banden door een bandenspecialist controleren om vast te stellen of u de banden nog kunt gebruiken.
Ongeacht de profieldiepte of het aantal afgelegde kilometers deint u banden altijd na 5 gebruiksjaren te laten controleren en eventueel te vervangen.
Voorkom ten allen tijde:
Overbelasting
Een onjuiste bandenspanning, zowel te hoog als te laag
Snelheden die hoger zijn dan de maximale snelheid die met deze band kunnen worden gereden
Het laten leeglopen van warme banden
Het gebruik van banden met snelheidscodes en/of belastingindices die niet geschikt zijn voor de auto
Het repareren van banden met schade buiten het bandenprofiel
Laat de banden niet in aanraking komen met koolwaterstofproducten in het algemeen (olie, diesel, vet etc.)
Het gebruik van vloeistoffen op koolwaterstofbasis voor het reinigen van de wangen
Het gebruik van sneeuwkettingen op onbesneeuwde wegen
Waarom moet ik regelmatig de bandenspanning controleren ?
- minder brandstofverbruik
- uw banden slijten minder snel
- meer grip op de weg
- optimaal stuurgedrag
- uw voertuig remt beter
- betere acceleratie
MOD EDIT:
Wil je een set van een ander merk kopen, en wil je weten of de steek en naafdiamter klopt voor om passend te maken op een Renault? Klik dan hier :
http://www.fznederland.com/?/steekwijzer/