Handige tips (et, steek&naaf, info over banden)

Zet hier je Informatie, Links, Downloads enz. die makkelijk kunnen zijn voor je medeforummers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinnie
Oud-beheerder
Berichten: 2377
Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

Handige tips (et, steek&naaf, info over banden)

Bericht door Vinnie »

Bron: http://www.ddtuning.nl

Wat is de ET-waarde ?

De ET waarde van een wiel bepaalt hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast.
Een te hoge ET resulteert in een wiel dat aanloopt aan de binnenkant van de wielkast.
Een te lage ET resulteert in een wiel dat buiten de carrosserie uitsteekt.
De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middellijn van de breedte van een wiel.
ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit.
ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt.

Wielmaat

De ET-waarde (3) bepaalt niet op zichzelf hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt.
Ook de wielbreedte is hiervoor bepalend.
7x15 staat voor een wiel van 7 inch breed (2) en een diameter van 15 inch (4).
Een wiel met ET 35 bij 7 inch breed staat weer anders onder de auto dan een wiel met ET 35 bij 7,5 inch breed.
Een inch is gelijk aan 2,54 centimeter.

Steek:

De steek heeft betrekking op de boutgaten in het wiel.
4x100 wil zeggen dat het wiel 4 boutgaten heeft, die een steekcirkel hebben van 100 mm.
De steekcirkel is de diameter van een denkbeeldige cirkel die getrokken wordt door het midden van de boutgaten.
Snelheids coderingen van banden:

T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
ZR = + 240 km/h

Bandentips voor bestuurders:

Controleer de bandenspanning regelmatig en tenminste een keer per maand. Vergeet daarbij het reservewiel niet.
Raadpleeg de bij de auto geleverde handleiding voor de spanningen die bij een bepaalde rijstijl voor de banden moeten worden ingesteld.
Monteer altijd ventieldopjes van hetzelfde type en draai ze zorgvuldig aan.
Rijd nieuwe banden gedurende de eerste 300 kilometers met gemiddelde snelheid in.
Nadat u nieuwe banden heeft gemonteerd, dient u na +/- 100 kilometer te controleren of de moeren nog goed zijn aangedraaid.
Hard contact met stoepranden, kuilen en andere obstakels kunnen inwendige schade in de banden veroorzaken wat niet altijd zichtbaar is.
De profieldiepte moet regelmatig worden gecontroleerd.
Naarmate het profiel ondieper is, wordt de kans op aquaplanning op een nat wegdek groter.
De profieldiepte mag nooit minder zijn dan het wettelijke minimum van 1,6mm.
Omdat het weer nogal veranderlijk is in ons land, adviseren wij u een veiligheidsmarge aan te houden en de banden te vervangen bij een profieldiepte van minimaal 2,0mm.
Wanneer banden ongelijkmatig slijten, dient u de banden te laten controleren en indien nodig te vervangen.
Wanneer u tijdelijke wielen of banden (reservewiel) monteert, dient u nooit harder te rijden dan 80 km/h.
Wanneer u zomerbanden vervangt door winterbanden, dient u zowel de voor- als achterbanden van de auto te vervangen.
Bij banden op auto’s die gedurende lange tijd geparkeerd staan, is het verstandig de bandenspanning met 0.5 bar te verhogen.
Banden verouderen, ook als zij niet of slechts af en toe zijn gebruikt.
Scheurtjes in het rubber van de wang, soms in combinatie met vervorming van het karkas, duiden op veroudering.
Laat oude en verouderde banden door een bandenspecialist controleren om vast te stellen of u de banden nog kunt gebruiken.
Ongeacht de profieldiepte of het aantal afgelegde kilometers deint u banden altijd na 5 gebruiksjaren te laten controleren en eventueel te vervangen.

Voorkom ten allen tijde:

Overbelasting
Een onjuiste bandenspanning, zowel te hoog als te laag
Snelheden die hoger zijn dan de maximale snelheid die met deze band kunnen worden gereden
Het laten leeglopen van warme banden
Het gebruik van banden met snelheidscodes en/of belastingindices die niet geschikt zijn voor de auto
Het repareren van banden met schade buiten het bandenprofiel
Laat de banden niet in aanraking komen met koolwaterstofproducten in het algemeen (olie, diesel, vet etc.)
Het gebruik van vloeistoffen op koolwaterstofbasis voor het reinigen van de wangen
Het gebruik van sneeuwkettingen op onbesneeuwde wegen

Waarom moet ik regelmatig de bandenspanning controleren ?

- minder brandstofverbruik
- uw banden slijten minder snel
- meer grip op de weg
- optimaal stuurgedrag
- uw voertuig remt beter
- betere acceleratie

MOD EDIT:
Wil je een set van een ander merk kopen, en wil je weten of de steek en naafdiamter klopt voor om passend te maken op een Renault? Klik dan hier :
http://www.fznederland.com/?/steekwijzer/
Groeten, Vincent.
jorna1.2rn

steekwijzer

Bericht door jorna1.2rn »

http://www.fznederland.com//?/steekwijzer/
Bij deze site kun je kijken naar de maten van velgen. Je kunt dan snel even opzoeken of de velgen onder jou auto passen of niet als ze onder een andere auto weg komen,
jona1800

Re: steekwijzer

Bericht door jona1800 »

:thumbsup:
marcelio
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 okt 2010 19:07
Contacteer:

Re: steekwijzer

Bericht door marcelio »

Nog een aanvulling mbt tot etwaarde / wheeloffset:

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
Debre

Re: steekwijzer

Bericht door Debre »

Ik vond deze handige linkjes en wil ze hier graag met jullie delen omdat het vinden van dit soort dingen niet altijd even gemakkelijk is. :wink:

Steekmaat/ET waarde/Naafgat/Boutmaat en mogelijke bandenmaten

Bandenmaat calculator

Succes met puzzelen! :thumbsup:
Debre

Re: steekwijzer

Bericht door Debre »

Omdat ik altijd graag mijn huiswerk doe voordat ik iets ga kopen, heb ik mij een hele tijd bezig gehouden met het uitzoeken van de juiste velg/band combinatie die ik zou kunnen gebruiken in plaats van mijn standaard 16 inch velgen.
Hierboven had ik al twee handige sites laten zien waar je bij de ene makkelijk je steekmaat, ET waarde en de eventueel vervangende bandenmaten kon vinden en waar je bij de andere het verschil in omtrek en snelheidsafwijking van een andere band kon zien.
Maar wat je daar niet kunt zien is of je velgbreedte in combinatie met de ET waarde ervoor zorgt of je wiel zal passen aan de kant van de schokdemper.
Want een bredere velg (zeg even van 7J naar 8J) heeft nu eenmaal meer ruimte nodig en als de ET waarde gelijk is of iets lager dan kan het zijn dat je problemen krijgt met aanlopen omdat de velg meer naar binnen komt.

Gelukkig vond ik deze heel handige website waar je dat heel gemakkelijk kunt zien.
Dus zet ik de link hier maar even weg, omdat ik denk dat er heel vaak vragen zijn of wielen wel zullen passen die hiermee snel beantwoord kunnen worden.

Succes met het berekenen van wat er onder je auto zou moeten passen! :thumbsup:
marcelio
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 okt 2010 19:07
Contacteer:

Re: steekwijzer

Bericht door marcelio »

Erg duidelijk en handig, thx debre!
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
Plaats reactie

Terug naar “Handige informatie”