Velgen nieuwe Clio (3)

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
deleeuw

Velgen nieuwe Clio (3)

Bericht door deleeuw »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, aangenaam kennis te maken.

Ik heb een nieuwe Clio besteld die eind mei wordt geleverd. :worship: Er zitten nu nog geen lichtmetalen velgen onder.
ik wil daarom 16 of 17 inch velgen kopen. Ik zag dat er al een ander forum heeft bestaan over 16 of 17 inch, maar mijn vragen werden daar niet helemaal beantwoord.

Ik heb 2 vragen:
1. Is het mogelijk om zonder andere aanpassingen 17 inch velgen onder de Clio te zetten (ik heb geen brede wielkasten) en hoe groot is de (slechte) invloed op het rijgedrag? Raden jullie (rijcomfort en looks daarbij in het achterhoofd) 16 of 17 inch aan?
2. Ik heb nu een Megane 2 (phase 2) met 16 inch. Deze stond laatst naast een Clio met 16 inch. De zwarte (banden) rand leek bij de Megane een stuk groter bij de Clio (waardoor de velg op het eerste gezicht groter leek).

Ik hoor het graag. :thanks: fijn weekend allemaal!
Is dit zo, of is dit pure verbeelding? En als dit zo is, waar ligt dit dan aan?
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Velgen nieuwe Clio (3)

Bericht door Frank [Factory] »

De Megane heeft een grotere bandenmaat, ook in hoogte. Verschil tussen 16 en 17 inch is nauwelijks merkbaar. 17 inch rijdt alleen maar beter. 18 inch is to much. Comfort is gewoon goed. En 17 inch past gewoon, ook met de smallere wielkasten.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Zo, alle vragen beantwoord in 1 post :sunny: . Ik ga je topic alleen wel verplaatsen naar het wegligging topic straks.
deleeuw

Bericht door deleeuw »

Dank je wel. Waar zijn de berichten dat 17 minder zou rijden dan 16 op gebaseerd?
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Dat hangt helemaal van de auto af. De Clio 3 is een redelijk forse auto. Daar kun je best 17 inch op zetten en je houdt dan genoeg band over om goed en comfortabel te rijden. Als je op een kleine auto, bijvoorbeeld een Clio 1, 17 inch zet gaat dat samen met erg dunne banden. Ook zit je dan met de ruimte in de wielkasten en is het rubber vaak te breed voor de te smalle wielbasis van de kleine auto, waardoor je problemen krijgt met grip, sturen enz.. Maar wees niet bang, 17 inch is echt geen probleem. Ik heb 17 inch onder mijn rs en op mijn vorige Clio 3 had ik ook 17 inch. Grip en weggedrag neemt toe en comfort neemt nauwelijks af. Het is maar waar je van houdt. Ik voel liever wat meer van de weg. Maar dit verschil is echt verwaarloosbaar in dit geval hoor. Bij 18 inch ga je het wel echt merken.
deleeuw

Bericht door deleeuw »

Nog twee laatste vragen. Afhankelijk vh antwoord kies ik voor 16 of 17 inch (Mak Nitro 5) wielen:

- Neemt het verbruik door 17 inch i.p.v. 16 inch toe? Zo ja, hoeveel ongeveer?
- 17 inch banden zijn duurder dan 16 inch banden. Maar hoe hoog is het verschil ongeveer?
Ik bedoel niet bij aanschaf, maar bijvoorbeeld na een jaar 4 banden vervangen. Waar moet ik aan denken?

Ik wil deze wielen onder de Clio monteren Afbeelding

Alvast bedankt en ook bedankt voor alle eerdere reacties
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

17 inch is soms zelfs goedkoper omdat 16 een niet erg gangbare maat is.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

En je kunt toch naar een willekeurige bandensite gaan. Dan kun je het zo berekenen.
Contacteer:

Bericht door Age »

en zolang je niet breder gaat, dan is het verbruik ook niet hoger.
De 16" maat voor een clio3 is gewoon duur. Ook omdat het een niet gangbare maat is...
Groet, Age
tvrman
beginner
Contacteer:

Bericht door tvrman »

Hé de Leeuw,

Ik zou zeggen, doe de 16 inch. Volgens mij heb je dan nog wat comfort.
Zelf heb ik standaard 16 inch. Rijd strak genoeg.
Prijs is volgens mij niet duurder. Ga maar eens shoppen. Met beetje onderhandelen haal je er wel 10 tot 15% van af.

Veel rij plezier.
BJ

:driving:
** Clio TCe 125 / 20th Ann. (2010) **
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Als je 16 inch doet ga je spijt krijgen... Zowel Age en ik zijn van de standaard 16 naar 17 inch gegaan. En hebben daar nooit spijt van gehad. Maar je moet het zelf weten natuurlijk...
deleeuw

Bericht door deleeuw »

Thanks wederom,

Als ik voor 17 ga moet ik dus niet een bredere band nemen dan nodig is?

Ik denk inderdaad wel dat ik minder snel spijt krijg van de 17 dan van de 16. Luxe en mooie dingen in het leven wennen immers snel :wink: Maar ik wil het wel beschaafd houden. Velgen moeten een aanvulling zijn en er moet niet meer velg dan auto komen aanrijden. Maar dat valt met een 17 inch ook wel mee volgens mij.

Ik ga zo'n 600 km per week rijden met de auto (95% snelweg), daarom wil ik een goed afgewogen keuze maken.
Nadeel is alleen dat ik van tevoren niet weet hoe 16 en hoe 17 op een Clio rijdt.

Waarom is 16 geen gangbare maat? Ik zie zo vaak Clio's met die maat rijden en ook de brochure bevat voornamelijk 16 inch. De verkoper (weliswaar een jonge kerel) raadde me 17 af. Maar die heeft er vast minder verstand van dan jullie :wink:
deleeuw

Bericht door deleeuw »

En nog een aanvullende vraag:

komen 17 inch wielen mooi uit in de wielkasten t.o.v. 16 inch? Nog even voor de duidelijkheid: er is verder niets aan de Clio gedaan. Dus ook geen verlaging etc. Het is een Authentique, de meest basic uitvoering.
Contacteer:

Bericht door Age »

tja, áls je voor 17" gaat dan raad ik je toch echt een verlaging aan.
Hij wordt idd iets stugger, maar persoonlijk vind ik dat wel fijner rijden.
het verschil is niet super groot hoor.
Anders kom je eens op een meeting. Dan kun je vast wel een rondje mee rijden met iemand. Zo heb ik het ook gedaan.

Waar kom je vandaan? Anders kom je langs en rijden we ff een blokje om.
Groet, Age
deleeuw

Bericht door deleeuw »

Ik woon in de buurt van Amsterdam. Waarom raad je een verlaging aan dan?
Contacteer:

Bericht door Age »

ten eerste omdat het fijner rijdt, met maar een minimum aan comfort verlies, en ten tweede omdat het gewoon veel beter staat...
Maar ja, beide is persoonlijk natuurlijk..
Groet, Age
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Kom anders naar de Noord-Holland tourtocht op 20 mei, dan kun je het ondervinden. Dan kun je wel even meerijden.
DvZ

Bericht door DvZ »

Als ik dan ook zo vrij mag zijn.

@Frank: Je gaf aan dat je onder je vorige clio 3, 18 inch velgen had gemonteerd. Dit was volgens jou "to much". (Als ik het goed had gelezen ging dit om een "normale" clio 3)

Geld dit ook voor de Clio 3 RS versie?

Grt. Dennis
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

18 inch op een rs gaat wel. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb 17 inch.
De 18 inch waren op een standaard Clio 3 inderdaad. Ook daar valt wel mee te rijden. Maar voor de topicstarter zal dit teveel van het goede zijn, vandaar to much.
alfred
forum starter
Contacteer:

Bericht door alfred »

Ik gok dat je voor de 17inch velgen gaat.

welkom en veel plezier met je nieuwe Clio3,dat zijn dan nog 3 weken slecht slapen.
Grt, Alfred,
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen

Daily : Renault Clio 3
Project:"Clio2 RS 182
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Denk bij 17 inch om de ET-waarde van de velgen. Age heeft ET-40 maar de ET kan nog wel iets lager (hoe lager het getal hoe meer vulling in de wielkast). Dan vullen ze de wielkasten mooi. 7j of 7,5j is een mooie breedte.
jasko

Bericht door jasko »

Hoi Allemaal,
Ik heb ook sinds 2 weken een nieuwe Clio dci eco2 5 deurs en was ook op zoek naar nieuwe velgen maar ik ben blij dat ik eerst hier ben gekomen.

Ik wou bijna 16 inch halen maar toen ik dit allemaal had gelezen ben ik toch van plan om 17 te gaan zoeken want ik heb ook opgemerkt dat deze vaak goedkoper zijn. Ik wist alleen niet of deze er onder zouden passen.
Bedankt voor uitvoerige uitleg :thumbsup: :thanks:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Graag gedaan, fijn dat je er iets aan hebt gehad!
Contacteer:

Bericht door Age »

:thumbsup:
Groet, Age
deleeuw

Bericht door deleeuw »

heren,

nog een laatste vraag: het worden toch de 17 (205.40.17) inch denk ik, maar heb nog 1 vraag over verbruik

hoeveel is jullie brandstofverbruik toegenomen sinds 17 inch? een kennis vertelde me namelijk dat zijn

brandstofverbruik enorm is gestegen nadat hij op 17 was overgestapt van 16 (195.50.16).

Ik ga zo'n 650 km per week rijden, dus dit is wel belangrijk bij mijn afweging om voor 16 of 17 te kiezen
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Exterieur (vraag & antwoord)”