Audio van mijn clio upgraden
Audio van mijn clio upgraden
hallo ik heb een paar vragen over het audio gebeuren in mijn auto heb al diverse topics gelezen maar kwam er nog geen wijs uit
wat ik heb:
- renault clio II phase II
- autoradio: Pioneer DEH-1400UB autoradio met USB
4 x 50W Mosfet-versterker
- versterker: signat rage 1200 m Mono amplifier, 1x330W RMS, 1x500W @2 Ohm, 1x700W @1 Ohm
- subwoofer :JBL GT5-2402BR - Twin 12" Bass Reflex Enclosure 550W rms
-speakers : voor: boschman 2 weg 50 watt rms
achter xcalibur 100 watt rms 3 weg speakers
vragen:
- wat betekend dit ? 1x330W RMS, 1x500W @2 Ohm, 1x700W @1 Ohm . hoeveel watt heeft mijn versterker nou ?begreep dat het een monoblock is en alleen mijn sub erop kan maar waarom staat er dan 1x 330watt, 1x 550watt op en 1x 700 watt op?
-verder zou ik voorin een composteje willen plaatsen ,maar niet op mijn autoradio zou dus een 4 kanaals versterker moeten plaatsen of 2 versterkers en dan mijn signat voor mijn woofer behouden.
-hoe sluit ik 2 versterkers aan en kan dat uberhaupt wel? wil dan mijn signat voor mijn woofer houden en dan een 2e versterker voor mijn composetje voorin en eventueel 2 achterste speakers erop aansluiten . dat ligt een beetje aan de prijzen van 2 en 4 kanaals versterkers
ik weet dat mijn radio maar 1 tulp uitgang heeft en daar een y splitter voor moet halen .wie o wie kan mij helpen of advies geven over het aansluiten voor 2 versterkers
wat ik heb:
- renault clio II phase II
- autoradio: Pioneer DEH-1400UB autoradio met USB
4 x 50W Mosfet-versterker
- versterker: signat rage 1200 m Mono amplifier, 1x330W RMS, 1x500W @2 Ohm, 1x700W @1 Ohm
- subwoofer :JBL GT5-2402BR - Twin 12" Bass Reflex Enclosure 550W rms
-speakers : voor: boschman 2 weg 50 watt rms
achter xcalibur 100 watt rms 3 weg speakers
vragen:
- wat betekend dit ? 1x330W RMS, 1x500W @2 Ohm, 1x700W @1 Ohm . hoeveel watt heeft mijn versterker nou ?begreep dat het een monoblock is en alleen mijn sub erop kan maar waarom staat er dan 1x 330watt, 1x 550watt op en 1x 700 watt op?
-verder zou ik voorin een composteje willen plaatsen ,maar niet op mijn autoradio zou dus een 4 kanaals versterker moeten plaatsen of 2 versterkers en dan mijn signat voor mijn woofer behouden.
-hoe sluit ik 2 versterkers aan en kan dat uberhaupt wel? wil dan mijn signat voor mijn woofer houden en dan een 2e versterker voor mijn composetje voorin en eventueel 2 achterste speakers erop aansluiten . dat ligt een beetje aan de prijzen van 2 en 4 kanaals versterkers
ik weet dat mijn radio maar 1 tulp uitgang heeft en daar een y splitter voor moet halen .wie o wie kan mij helpen of advies geven over het aansluiten voor 2 versterkers
Re: Audio van mijn clio upgraden
de verschillende wattages hangt af van het aansluiten van je woofer.
heb je een 4ohm's woofer dan levert je versterker 330 watt rms
, heb je meerdere woofers of een dubbelspoels woofer dan kun je de versterker door de woofer anders aan te sluiten op 2 ohm laten spelen en dan levert de versterker 500 watt rms.
en met 2 dubbelspoels kun je de versterker zelfs op 1 ohm laten spelen met 700 watt rms als gevolg.
het gebruik maken van een Y-splitter gaat niet werken
je RCA-uitgang (tulp-stekker) is voor je rear / sub . je verdubbelt dan alleen dat signaal en je krijgt dan geen hoge tonen naar je versterker.
wil je een 2de versterker gaan plaatsen dan heb je High/low converters nodig.
deze zetten je speakeruitgangen om naar RCA.
of je moet een versterker kopen met een HIGH-level ingang. dan kun je hem via je speaker-uitgangen direct aansluiten.
heel veel info vind je op http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan nog een tip van mij .......
koop liever een composet van een ietwat gerenomeerder merk dan Bos....ann, dat voorkomt latere teleurstellingen.
het Bos....ann spul dat ik tot nu toe heb gehoort was niet om over naar huis te schrijven.

heb je een 4ohm's woofer dan levert je versterker 330 watt rms

en met 2 dubbelspoels kun je de versterker zelfs op 1 ohm laten spelen met 700 watt rms als gevolg.

het gebruik maken van een Y-splitter gaat niet werken

wil je een 2de versterker gaan plaatsen dan heb je High/low converters nodig.
deze zetten je speakeruitgangen om naar RCA.
of je moet een versterker kopen met een HIGH-level ingang. dan kun je hem via je speaker-uitgangen direct aansluiten.

en dan nog een tip van mij .......
koop liever een composet van een ietwat gerenomeerder merk dan Bos....ann, dat voorkomt latere teleurstellingen.
het Bos....ann spul dat ik tot nu toe heb gehoort was niet om over naar huis te schrijven.

en met deze specs haal ik gewoon 500 watt maar wat bedoel je met anders aansluiten? want heb zon kist van jbl met 2x 12inch woofers, en geloof dat ik hem maar op 1 manier kan aansluiten op mijn versterker
•Sensitivity (2.83V/1m) 90dB
•Frequency Response 40Hz – 200Hz
•Impedance: 2 Ohms
•Dimensions: (H x W x D) 35" x 12-1/2" x 15-7/16"
•Vented Enclosure Design
zou je ook al een grootverschil horen als ik voor een goeie(geen bosm,,,,dus) composet aan mijn autoradio aansluit?
lees nou eerst een die site door, dan kom je zelf al een heel eind.
http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
daar staat ook het verhaal van het aansluiten van meerdere subs in. ( serie, of parallel )
dat geeft het verschil in Ohm.(2 of 4)
http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
daar staat ook het verhaal van het aansluiten van meerdere subs in. ( serie, of parallel )
dat geeft het verschil in Ohm.(2 of 4)
thnks heb het doorgespit, nu ben ik op dit schema gekomen maar heb wat vragen erover
snap die kabels 1,2.3 niet naar de autoradio

snap die kabels 1,2.3 niet naar de autoradio

de uitleg staat toch onder het plaatje.......
1 = tulpstekker van radio-voorspeakers naar versterker.
2 = tulpstekker van radio achterspeakers naar versterker.
3 = tulpstekker van radio subwoofer-kanaal naar versterker.
hierbij gaan ze er dus vanuit dat de radio tulpuitgangen heeft voor front-, rear-, en subwoofer.
( 3 paar )
dit zijn dus de kabels die het muzieksignaal naar de versterkers brengen.
meer duidelijkheid nu ????
let wel ;
dit is een zogenaamd actief systeem , waarbij elke speaker een eigen versterker-uitgang heeft.
tweeters, mids (woofer links en rechts) en subwoofer.
1 = tulpstekker van radio-voorspeakers naar versterker.
2 = tulpstekker van radio achterspeakers naar versterker.
3 = tulpstekker van radio subwoofer-kanaal naar versterker.
hierbij gaan ze er dus vanuit dat de radio tulpuitgangen heeft voor front-, rear-, en subwoofer.
( 3 paar )
dit zijn dus de kabels die het muzieksignaal naar de versterkers brengen.
meer duidelijkheid nu ????
let wel ;
dit is een zogenaamd actief systeem , waarbij elke speaker een eigen versterker-uitgang heeft.
tweeters, mids (woofer links en rechts) en subwoofer.
nu snap ik het idd , dat het tulp stekkers zijn heb een radio gevonden met 3 tulp stekker uitgangen dus ga er mee aan de slag .snapte de technische benamingen niet van het schema
uhm.... het plaatje laat een p99 rs zien......
niet zo aansluiten als je niet een p99 rs of een p88 rs heb !!! dan knal je je tweeters eruit !!!
( zoals didi al replyd ! is een actief systeem )
de p88 rs heeft nml een crossover functie in zich, waardoor je via de 6 ! tulpuitgangen alles apart kan versterken en de hu het laat filteren.
( heb hem nml zelf ) als je het op deze manier wil aansluiten, dan moet je op je composet voor, wel een crossover/filter gebruiken om het geluid te scheiden van hoog en laag
dan kan je voor en achter ook nog gescheiden houden
met de manier zoals op het plaatje staat heb je 1 composet voor in de auto, welke gescheiden kanalen zijn, voor de versterker, en een sub naar achter, wat wel vreemd is, dat normaal gesproken deze hu 2 sub uitgangen als stereo heeft en dit niet aangegeven is.... niet dat de stereo functie zoveel nut heeft naar mijn mening
niet zo aansluiten als je niet een p99 rs of een p88 rs heb !!! dan knal je je tweeters eruit !!!
( zoals didi al replyd ! is een actief systeem )
de p88 rs heeft nml een crossover functie in zich, waardoor je via de 6 ! tulpuitgangen alles apart kan versterken en de hu het laat filteren.
( heb hem nml zelf ) als je het op deze manier wil aansluiten, dan moet je op je composet voor, wel een crossover/filter gebruiken om het geluid te scheiden van hoog en laag
dan kan je voor en achter ook nog gescheiden houden
met de manier zoals op het plaatje staat heb je 1 composet voor in de auto, welke gescheiden kanalen zijn, voor de versterker, en een sub naar achter, wat wel vreemd is, dat normaal gesproken deze hu 2 sub uitgangen als stereo heeft en dit niet aangegeven is.... niet dat de stereo functie zoveel nut heeft naar mijn mening

afhankelijk van welke versterker je hebt kun je ook je tweeters zo aansluiten bij een andere Hu .
kwestie van goed afstyellen zou ik zeggen.

kwestie van goed afstyellen zou ik zeggen.

wilde zowie zo een filter idd bij mijn composetje doen ,maar ga het als volgt doen: ga eerst een compo setje aansluiten op mijn radio even kijken hoe het geluid dan is mocht dat niet optimaal zijn dan plaats ik er een versterker tussen. niet dat het nu slecht is wil alleen voor wat meer volume ipv achter dit is mijn huidige insallatie

Aux aansluiting voor iPod zonder (ice) link! http://www.cabriault.com/meganecc/tips/ ... neipod.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;