Groot licht dashboard controle lampje.

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
jeroentune

Groot licht dashboard controle lampje.

Bericht door jeroentune »

Ik heb een vraagstuk voor de echte clio electro kenners. :

ik heb een normale set koplampen van een clio 2 normaal zitten daar een H7 halogeen in het dimlicht en een H1 in het grootlicht. en een klein lampje als stadslicht ..

mijn situatie is als volgt :

in het dimlicht zit een aftermarkt xenon set .. gewoon rechtstreeks aangesloten aan de bestaande bedrading.

in het stadslicht zit een high power led .

deze setup reed ik met normaal halogeen in het grootlicht en gaf een prima beeld en geen enkele problemen.

Nu heb ik het grootlicht ook voorzien van Xenon . ook dat gaat goed maar ik heb een klein probleempje..

zodra ik mijn dimlicht aanzet gaat naast het groene lampje OOK mijn blouw grootlicht lampje branden ... het grootlicht staat echter gewoon uit .. zodra ik groot licht aan zet gaat het grootlicht ook echt aan en geeft het dashboard ook keurig alleen het blauwe controle lampje ..
zodra ik weer terug schakel naar dimlicht gaat het groot licht ook echt uit , maar ik krijg weer een groen EN een blouw lampje op het dashboard ..

Iemand enig idee hoe ik dat kan verhelpen ? heeft het te maken met massa ? moet ik een andere massa zoeken voor het grootlicht ? zit er toch een canbus in de computer ?

Iemand ?

alvast bedankt ,,

Jeroen
o8-Carni-8o

Re: Groot licht dashboard controle lampje.

Bericht door o8-Carni-8o »

Ha jeroen,

Heb je al een oplossing kunnen vinden voor het probleem?

Het enige wat ik zeker weet is dat de Clio geen Canbus heeft. Wat ik niet uit je post kan opmaken is of deze setup altijd dit probleem heeft gehad, af dat de storing met je grootlichtindicator ineens is op gaan treden. Zou het kunnen zijn dat het grootlicht Xenon wel een canbus-uitvoering is en dat je deze, indien mogelijk, moet omzeilen?

Gr,

Kevin
jeroentune

Ha Kevin,

de storing is pas gekomen nadat ik de xenon in het grootlicht gebouwd heb .. volgens mij is canbus juist andersom.. die meld een defect aan de verlichting .. nu meld hij dat het grootlicht aanstaat, terwijl het uitstaat. :veryangry2:

het zal wel ombouwen worden naar halogeen voor de keuring .... :thumbsdown:

Jeroen
o8-Carni-8o

Bericht door o8-Carni-8o »

Wat ik weet is dat boordcomputers met Canbus in de war raken van LED en Xenon zonder canbus-ondersteuning:

Doordat de weerstand van een ledlamp anders is als die van een gloeilamp, ziet de boord computer van een CAN-bus systeem een ledlamp als een defecte gloeilamp en geeft een foutmelding op het display. Bij onze canbus led lampen zit een weerstand ingebouwd, daardoor ziet uw boord computer de ledlamp als een gewone gloeilamp en geeft geen foutmelding.

Bron: http://www.deboled.nl/c-571511/auto-led-canbus-t10-w5w/

Het zou zo maar kunnen zijn dat een verkeerde weerstand er nu voor zorgt dat je grootlichtindicator gaat branden. in omgekeerde volgorde zeg maar. Wellicht dat je kombi-instrument denkt lagere weerstand = dimlicht, hogere weerstand = grootlicht

Hier nog wat info: http://www.carlight.nl/nl/antwoord.php?vraag=15

Aangezien het pas gekomen is na de plaatsing van het Xenon, lijkt het mij niet dat het de lichtschakelaar/instrumentenpaneel is.

Als je het moet ombouwen naar origineel voor de keuring snap ik. Daarna wil je hopelijk weer gebruik gaan maken van je xenon, dus zou het fijn zijn als de oorzaak toch boven water komt toch? :thumbsup:
jeroentune

ik heb voor de APK alles netjes terug gebouwd naar halogeen en na de apk weer terug gebouwd naar xenon .. toch zou ik het wel fijn vinden om die melding er uit te krijgen ..

jeroen
Remco_Rs
beginner
Contacteer:

Bericht door Remco_Rs »

Ik zou even zorgen dat de "Massa" echt in orde is ,. Of desnoods er een bij maken op een knap stukje kaal metaal.
Renaultmonteur
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”