Wiellager..?
Wiellager..?
Hallo allemaal,
Ik ben ik het bezit van een mooie Clio 1.4 mexx uit 1996.
Hij heeft nu ongeveer 162.000 op de teller staan.
Nu is de Clio een paar weken terug naar de garage geweest omdat ik een geluid van een kapotte wiellager hoorde, en voor een grote beurt die hard nodig was.
Daar kwamen nogal wat dingetjes boven water zoals remcilinders achter, een wiellager rechts achter, scheurtje in de uitlaat, vervangen van 2 voorbanden (waren allemaal schuin afgesleten omdat de auto niet uitgelijnd was), en uitlijnen.
Bij elkaar een flinke smak geld van 750 euro..
Na zo'n onderhoud hoop je dan dat alles weer piek fijn in orde is, maar helaas, het geluid (wat ik meen de wiellager was) was nog niet weg. Het geluid kwam af en toe op de snelweg opzetten, als rijden over de witte lijn van de weg, en ik voelde het heel licht in mijn stuur door resoneren.
Ik dus weer terug naar de garage, maar volgens hem was het geen wiellager, maar 1 van de achterbanden die aan het cuppen was. (zou het zelfde geluid als een wiellager zijn)
Ik 2 bandjes besteld en er onder gezet.
Maar helaas! het geluid leek even weg te zijn, maar gister toen ik van Utrecht naar Castricum reed, kwam het geluid weer opzetten.
Op de snelweg, en nu zelfs als ik binnen de bebouwde kom rijd hoor ik af en toe het geluid. Het gezoem loopt synchroon aan de snelheid die ik rijd, en vooral als ik het gas los laat en af rem. Contant rijden binnen de bebouwde kom isie meestal wel rustig.
Wat zou het zijn? 1 van de wiellagers aan de voorkant? En zijn die wiellagers makkelijk zelf te vervangen?
Ben het een beetje beu om steeds terug te gaan naar die garage.
Alvast bedankt!
Ik ben ik het bezit van een mooie Clio 1.4 mexx uit 1996.
Hij heeft nu ongeveer 162.000 op de teller staan.
Nu is de Clio een paar weken terug naar de garage geweest omdat ik een geluid van een kapotte wiellager hoorde, en voor een grote beurt die hard nodig was.
Daar kwamen nogal wat dingetjes boven water zoals remcilinders achter, een wiellager rechts achter, scheurtje in de uitlaat, vervangen van 2 voorbanden (waren allemaal schuin afgesleten omdat de auto niet uitgelijnd was), en uitlijnen.
Bij elkaar een flinke smak geld van 750 euro..
Na zo'n onderhoud hoop je dan dat alles weer piek fijn in orde is, maar helaas, het geluid (wat ik meen de wiellager was) was nog niet weg. Het geluid kwam af en toe op de snelweg opzetten, als rijden over de witte lijn van de weg, en ik voelde het heel licht in mijn stuur door resoneren.
Ik dus weer terug naar de garage, maar volgens hem was het geen wiellager, maar 1 van de achterbanden die aan het cuppen was. (zou het zelfde geluid als een wiellager zijn)
Ik 2 bandjes besteld en er onder gezet.
Maar helaas! het geluid leek even weg te zijn, maar gister toen ik van Utrecht naar Castricum reed, kwam het geluid weer opzetten.
Op de snelweg, en nu zelfs als ik binnen de bebouwde kom rijd hoor ik af en toe het geluid. Het gezoem loopt synchroon aan de snelheid die ik rijd, en vooral als ik het gas los laat en af rem. Contant rijden binnen de bebouwde kom isie meestal wel rustig.
Wat zou het zijn? 1 van de wiellagers aan de voorkant? En zijn die wiellagers makkelijk zelf te vervangen?
Ben het een beetje beu om steeds terug te gaan naar die garage.
Alvast bedankt!
Re: Wiellager..?
Hallo Henny,
Het geluid komt opzetten als ik een poosje op de snelweg rij. Het is niet constant het gebrom, maar af en toe, en volgens mij vaker als ik het gas los laat/afrem.
Omdat het geluid niet contant is kan ik het gedrag in bochten niet haarfijn benoemen, maar mijn idee is dat het geluid dan stopt. Wel heb ik vandaag opgemerkt dat ik in een bocht naar rechts geloof ik, nu een soort van zacht gepiep/geknars oid hoor. Het is iig niet het gebrom.
Zou een wiellager achter ook het lichte getril in het stuur kunnen geven tijdens het brommen? Lijkt me dan toch meer iets van de voorwielen?
Ik hoor het graag!
Het geluid komt opzetten als ik een poosje op de snelweg rij. Het is niet constant het gebrom, maar af en toe, en volgens mij vaker als ik het gas los laat/afrem.
Omdat het geluid niet contant is kan ik het gedrag in bochten niet haarfijn benoemen, maar mijn idee is dat het geluid dan stopt. Wel heb ik vandaag opgemerkt dat ik in een bocht naar rechts geloof ik, nu een soort van zacht gepiep/geknars oid hoor. Het is iig niet het gebrom.
Zou een wiellager achter ook het lichte getril in het stuur kunnen geven tijdens het brommen? Lijkt me dan toch meer iets van de voorwielen?
Ik hoor het graag!

Bedankt voor het aanbod, maar dat wordt een beetje te ver;)
Wat is een goed merk wiellager, en welke moet ik dan hebben?
Wat is een goed merk wiellager, en welke moet ik dan hebben?
Hallo,
Nieuw hier en kwam met het zoeken via google op deze post uit. De wagen van mijn ma doet precies hetzelfde, exact dezelfde geluiden en diagnose zoals beschreven in de post.
De garage $$ heeft een voorwiellager vervangen maar dat heeft duidelijk niet geholpen. Ik vroeg me af of je inmiddels de oorzaak van het probleem hebt kunnen vinden? Voor mijn gevoel is het zoiets als een lager, misschien op aandrijfas / uitgaande as versnellingsbak.
- op snelweg rond de 90-100 km gemakkelijk op te zoeken geluid met iets meer/minder gas, klinkt als lager o.i.d.
- vibrerend lagerachtig geluid, lijkt van links voor te komen.
- op snelweg met koppeling ingetrapt blijft het geluid hoorbaar.
- op snelweg en rollend in z'n vrij blijft geluid hoorbaar.
- uitrollen voor stoplicht geluid hoorbaar tot aan stilstand.
- gewoon rijden of accelereren geen geluid hoorbaar, alleen dus bij afremmen/uitrollen hoorbaar.
Het is niet iets met de motor of koppeling, misschien aandrijfaslager o.i.d.? Wiellager lijkt het ook niet te zijn tenzij dat dus niet goed gemonteerd is.
Info welkom.
Groeten,
Marco
Nieuw hier en kwam met het zoeken via google op deze post uit. De wagen van mijn ma doet precies hetzelfde, exact dezelfde geluiden en diagnose zoals beschreven in de post.
De garage $$ heeft een voorwiellager vervangen maar dat heeft duidelijk niet geholpen. Ik vroeg me af of je inmiddels de oorzaak van het probleem hebt kunnen vinden? Voor mijn gevoel is het zoiets als een lager, misschien op aandrijfas / uitgaande as versnellingsbak.
- op snelweg rond de 90-100 km gemakkelijk op te zoeken geluid met iets meer/minder gas, klinkt als lager o.i.d.
- vibrerend lagerachtig geluid, lijkt van links voor te komen.
- op snelweg met koppeling ingetrapt blijft het geluid hoorbaar.
- op snelweg en rollend in z'n vrij blijft geluid hoorbaar.
- uitrollen voor stoplicht geluid hoorbaar tot aan stilstand.
- gewoon rijden of accelereren geen geluid hoorbaar, alleen dus bij afremmen/uitrollen hoorbaar.
Het is niet iets met de motor of koppeling, misschien aandrijfaslager o.i.d.? Wiellager lijkt het ook niet te zijn tenzij dat dus niet goed gemonteerd is.
Info welkom.
Groeten,
Marco
De clio staat nu bij de garage voor APK.
Ik heb ook aangegeven dat het geluid er nog steeds is. Maar ik ben weer terug gebeld en ze denken dat het echt niet een lager is. Er zit geen milimeter speling op de wielen..
De garage denkt eerder aan een remschijf die niet helemaal goed meer is. Ook omdat ik in bochten wat gepiep heb. Ook zien ze een randje roest waar dat niet hoort te zitten ofzo. Ze gaan ze nu grondig schoonmaken en dan hoop ik maar dat het voorbij is..
Ik zal je op de hoogte houden als ik weet wat de oorzaak was. Als jij dat ook voor mij wil doen?
Ik heb ook aangegeven dat het geluid er nog steeds is. Maar ik ben weer terug gebeld en ze denken dat het echt niet een lager is. Er zit geen milimeter speling op de wielen..
De garage denkt eerder aan een remschijf die niet helemaal goed meer is. Ook omdat ik in bochten wat gepiep heb. Ook zien ze een randje roest waar dat niet hoort te zitten ofzo. Ze gaan ze nu grondig schoonmaken en dan hoop ik maar dat het voorbij is..
Ik zal je op de hoogte houden als ik weet wat de oorzaak was. Als jij dat ook voor mij wil doen?

Bedankt voor de snelle reacties. Ik had gehoopt m'n ma met een goed & gericht plan naar de garage te kunnen sturen maar het zal dan waarschijnlijk toch een zoek en vervang iets gaan worden. Remmen doet het ding prima, bij uitrollen (met en zonder bijremmen) kan het geluid gehoord worden dus iets met de remschijven lijkt mij dan niet waarschijnlijk.
Gisteren is dus linker lager vervangen en rechts de aandrijfashoes vast gezet, net paar plaatjes gemaakt en rechts zit alles onder de vette (vet) bagger. Ik weet niet of ze zo iemand (oudere vrouw) de weg op sturen of dat het tijdens de rit van vandaag gebeurd is maar redelijke kans dat blokken en schijven nu ook vervangen kunnen worden...
Wordt vervolgd..
Gisteren is dus linker lager vervangen en rechts de aandrijfashoes vast gezet, net paar plaatjes gemaakt en rechts zit alles onder de vette (vet) bagger. Ik weet niet of ze zo iemand (oudere vrouw) de weg op sturen of dat het tijdens de rit van vandaag gebeurd is maar redelijke kans dat blokken en schijven nu ook vervangen kunnen worden...
Wordt vervolgd..
Zo ziet rechtsvoor er uit, aldus de bon is de rechterhoes vastgezet...

En buiten dat is het levensgevaarlijk omdat je remmen ook helemaal onder de bagger zitten en weinig zullen doen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Zo sturen ze m'n ma dus de weg op.... er is gisteren nog aan gewerkt..
Drommels wat een prutswerk...
Kleine moeite om het ff schoon te maken, zo zie je ook niet wanneer de "nieuwe" hoes kapot gaat met al die smurrie eromheen
Kleine moeite om het ff schoon te maken, zo zie je ook niet wanneer de "nieuwe" hoes kapot gaat met al die smurrie eromheen
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
"zie die remmen blinken als een spiegel"... zal ook wel niet van het mooi gepolijste oppervlak zijn inderdaad. ff snel busje remreiniger aan opofferen
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Ik heb het allemaal schoongemaakt (vet weg), wagen staat nu bij de garage. Schijven en blokken waren nieuw in mei!Entity_Razer schreef:"zie die remmen blinken als een spiegel"... zal ook wel niet van het mooi gepolijste oppervlak zijn inderdaad. ff snel busje remreiniger aan opofferen
Je moet bij die vettige rotzooi bij schijven/remklauwen altijd oppassen. een goede tip is om daar
velgenreiniger verdunt op te doen (750ml velg. 250ml. water) dan moet je er met een planten spuitje opspuiten
en dan even in laten trekken. daarna het best even met een hoge druk afspuiten. dan kan je altijd zien of er schade is.
het is ook verstandig als je iemand in de vrienden/familie kring hebt even de auto op een brug zetten en aan de banden trekken. als er een lager kapot is dan kan je dat een beste hap geld kosten om te laten vervangen.
ik heb zelf ook een versleten lager. en de mijne heb ik nieuw gekocht. en kan m dr zelf opzetten dat scheelt.
een goede website voor al je auto onderdelen is
http://www.winparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; een bedrijf in groningen die een hele GOEDE prijs heeft. en je kan je kenteken in vullen
dan kan je daar zo alles op vinden.
nou dat was mijn berichtje. hoop dat je er wat aan hebt
velgenreiniger verdunt op te doen (750ml velg. 250ml. water) dan moet je er met een planten spuitje opspuiten
en dan even in laten trekken. daarna het best even met een hoge druk afspuiten. dan kan je altijd zien of er schade is.
het is ook verstandig als je iemand in de vrienden/familie kring hebt even de auto op een brug zetten en aan de banden trekken. als er een lager kapot is dan kan je dat een beste hap geld kosten om te laten vervangen.
ik heb zelf ook een versleten lager. en de mijne heb ik nieuw gekocht. en kan m dr zelf opzetten dat scheelt.
een goede website voor al je auto onderdelen is
http://www.winparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; een bedrijf in groningen die een hele GOEDE prijs heeft. en je kan je kenteken in vullen
dan kan je daar zo alles op vinden.
nou dat was mijn berichtje. hoop dat je er wat aan hebt

ik heb onlangs een clio 1.4 rn aangeschaft uit '94(166 dkm)
de auto is nagekeken door een erkend monteur.
volgens hem zijn de lagers goed!
toch hoor ik ook een raar zoemend geluid rechtsvoor wegkomen.
zelf ook al gekeken en niets kunnen ontdekken.
iemand een tip??
alvast bedankt hiervoor!
m.v.g henk
de auto is nagekeken door een erkend monteur.
volgens hem zijn de lagers goed!
toch hoor ik ook een raar zoemend geluid rechtsvoor wegkomen.
zelf ook al gekeken en niets kunnen ontdekken.
iemand een tip??
alvast bedankt hiervoor!
m.v.g henk
heb je gekeken of het niet je remschijven zijn ???
die kunnen ook aanlopen..
en het lijkt me niet, maar loopt er ook niks aan tegen je wiel??
(bijvoorbeeld een losse wiel-kuip kap??)
verder zou je ook nog kunnen kijken of er misschien iets aanloopt tegen je distributie riem
(lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar die zit in een 1.4 volgens mij ook rechts)
het kan ook nog je wiel tegen de vering zijn
(ook niet echt logisch, maar toch)
hele goedkope banden of slecht uitlijnen
(kan trillen en herrie maken)
en anders zou ik toch ff je lagers laten nakijken bij een renault garage
ze kunnen lek zijn (dat er zand in komt)
of ze kunnen ook een klein beetje scheef zitten
pfff meer kan ik zo even niet bedenken
sterkte
die kunnen ook aanlopen..
en het lijkt me niet, maar loopt er ook niks aan tegen je wiel??
(bijvoorbeeld een losse wiel-kuip kap??)
verder zou je ook nog kunnen kijken of er misschien iets aanloopt tegen je distributie riem
(lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar die zit in een 1.4 volgens mij ook rechts)
het kan ook nog je wiel tegen de vering zijn
(ook niet echt logisch, maar toch)
hele goedkope banden of slecht uitlijnen
(kan trillen en herrie maken)
en anders zou ik toch ff je lagers laten nakijken bij een renault garage
ze kunnen lek zijn (dat er zand in komt)
of ze kunnen ook een klein beetje scheef zitten
pfff meer kan ik zo even niet bedenken
sterkte