Nieuwe autoradio + speakers

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
MiBe

Nieuwe autoradio + speakers

Bericht door MiBe »

Hallo allemaal,

Voor mijn Clio 2 Phase 1 ben ik opzoek naar een nieuw audiosetje, m.a.w. een nieuwe autoradio i.c.m. nieuwe speakers. Op het moment zit er een brakke oude JVC radio in met standaard speakers en buiten het feit dat het geluid niet denderend is is ook het vermogen niet om over naar huis te schrijven. Gezien het budget en het feit dat ik nogal een leek op dit gebied ben wil ik het vrij simpel houden. Dus geen losse subwoofers en/of versterkers. Doel is om gewoon een leuk klinkend setje in te bouwen in de originele speakergaten. Helaas is dit niet mijn enige kostenpost en als student is mijn inkomen niet bijster hoog dus het budget is beperkt, ongeveer 100 tot 120 euro voor zowel speakers als de radio.

Ik ben al een beetje rond aan het kijken maar kom er nog niet echt uit. In de voordeur heb ik ruimte voor 2 13cm speakers en in de 'achterdeuren' (wanneer het een 5-deurs was geweest) is er ook nog ruimte voor 2, echter zal ik dan zelf nog bekabeling moeten leggen. Ook zitten er in het dashboard volgens mij nog 2 plaatsen voor losse tweeters, nu vraag ik me alleen af of het niet beter is gewoon fatsoenlijke 2- of 3-weg boxen te plaatsen die ook de hoge tonen op zich nemen. Nu keek ik zelf naar de volgende speakers:

Voor zowel voorin als achterin, dus in totaal 4 speakers (2 sets):
-Blaupunkt GTx 542 SC
-Sony XS-F1327SE
-Magnat Dark Power 132

Voor alleen voorin, dus in totaal 2 speakers (1 set):
-Pioneer TS-G1323i
-JBL GTO 528

Of wellicht toch een specifieke set, met losse tweeters:
-Pioneer TS-Q131C

Goedkoper heeft natuurlijk altijd de voorkeur, de laatstgenoemde set is eigenlijk iets boven het budget. Nu vroeg ik mij af welke van 6 bovenstaande opties de beste opstelling zou zijn. Ik ben geen enorme audiofiel en zoek een middenweg tussen vermogen en kwaliteit.

Wat betreft de radio zelf twijfel ik tussen de volgende 2 maar andere suggesties zijn ook van harte welkom:
-Sony CDX-GT450U
-Pioneer MVH-1400UB

Hopelijk kunnen jullie mij bij mijn keuze helpen. Alle adviezen zijn welkom en ook suggesties zullen zeker in overweging worden genomen. Uitspraken graag wel onderbouwen, dan leer ik er ook nog wat van ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr Michiel
Elektronized
forum member
Contacteer:

Re: Nieuwe autoradio + speakers

Bericht door Elektronized »

120 euro voor een radio en 2 speakersetjes is eigenlijk (naar mijn mening) wel weinig.. Toch als je kwaliteit wil.

Heb je standaard stuurwielbediening op je Clio ? Neem dan de Pioneer (ik meen gelezen te hebben dat die een kabelsetje verkochten waardoor je deze kon behouden). Alpine lukt ook, maar is ook een hogere prijsklasse..
Zelf heb ik de Alpine CDE-133BT radio, en de bekabeling voor de stuurwielbediening kostte me alleen al 80 euro.

Qua speakers vooraan: een composet speelt altijd leuker dan 2/3-weg speakers. Je kan vooraan mits kleine aanpassingen ook 16.5cm speakers plaatsen, heb je een mooier, voller geluid en betere bassweergave. (verwacht geen wonderen van 13cm speakers)

Eventueel heb ik nog 2 speakersetjes te koop (beiden 13cm, dus past in de originele gaten) die je interesseren, mogen weg voor 20 euro per set.
Van 1 setje (Fusion) heeft 1 speaker een klein krasje, maar speelt gewoon goed. Dit zie je ook niet als deze gemonteerd is.. :smash:
Het ander setje (Sony) is gewoon volledig nieuw eigenlijk. Ze hebben beiden niet lang in de Clio gezeten, vanwege ICE-ideetjes die ik heb..
(6.20 euro verzending per set binnen België, weet niet hoeveel dit naar Nederland is)
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”