condensator nodig?
condensator nodig?
ik zit met een ''probleempje'''
wanneer ik de radio redelijk hard heb, en met de sub op ongeveer de helft van zn vermogen,
begint mn verlichting te dimmen, op de maat van de muiziek.
klopt het dat dit over is met een condensator? en is zo'n ding dan voldoende, of is het raadzaam om dan een wat zwaardere te pakken? :
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/104c-v ... s-hfc1000/" onclick="window.open(this.href);return false;
alvast bedankt, luuk
wanneer ik de radio redelijk hard heb, en met de sub op ongeveer de helft van zn vermogen,
begint mn verlichting te dimmen, op de maat van de muiziek.
klopt het dat dit over is met een condensator? en is zo'n ding dan voldoende, of is het raadzaam om dan een wat zwaardere te pakken? :
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/104c-v ... s-hfc1000/" onclick="window.open(this.href);return false;
alvast bedankt, luuk
Re: condensator nodig?
De goedkoopste daar is 50 euri, zal nogeens verder kijken.
Laatst gewijzigd door .luuk op 29 feb 2012 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Aha, maar voor de rest vind ik niets goedkopers afgezien van halfords
kan inderdaad een oplossing zijn, een condensator kan namelijk heel snel spanningsvallen opvangen.
maar meestal is het een kwestie van dikkere kabels naar je versterker en ook je massa kabel van je accu vervangen door een dikkere kabel, of er een extra massakabel bij leggen.
zo'n condensator heeft pas nut boven bepaalde rms-wattages. en dan zijn die goedkopere eigenlijk alleen maar sier en voor een leuke optiek in je auto.
ik had vroeger ook een condensator van +/- €60,- , maar die gaf alleen maar problemen.( het bekende in en uitschakel-ploppen)
ik heb hem toen weer uit de auto gehaald en dikkere kabels gebruikt.
welke versterker heb je en hoe dik zijn nu je voedings- en massa kabels ?
en heb je ook een extra massakabel bij je accu erbij gezet ?
maar meestal is het een kwestie van dikkere kabels naar je versterker en ook je massa kabel van je accu vervangen door een dikkere kabel, of er een extra massakabel bij leggen.

zo'n condensator heeft pas nut boven bepaalde rms-wattages. en dan zijn die goedkopere eigenlijk alleen maar sier en voor een leuke optiek in je auto.

ik had vroeger ook een condensator van +/- €60,- , maar die gaf alleen maar problemen.( het bekende in en uitschakel-ploppen)

welke versterker heb je en hoe dik zijn nu je voedings- en massa kabels ?
en heb je ook een extra massakabel bij je accu erbij gezet ?
Ik zal ze vanmiddag eens opmeten, zit nu op mn werk.
En een extra massa zit er nog niet op, maar dat is makkelijk bij te maken
maar inderdaad, al verhelpt die condensator het niet volledig, het staat wel leuk
En een extra massa zit er nog niet op, maar dat is makkelijk bij te maken

maar inderdaad, al verhelpt die condensator het niet volledig, het staat wel leuk

kabel van de accu naar t verdeel blok is ca. 6,5 mm dik (kern)
en dan van t verdeelblok naar de sub is ca 4,5 mm dik (dikker past ook niet in t verdeel blok)
wat zou dat voor mm2 zijn?
verder is de massa van de accu inderdaad maar een zielig kabeltje, met een rare knik erin, dus daar maak ik dan zowieso een dikkere op.
versterker is een Impact 700w (350w rms)
zal nog even een foto plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe het aangesloten is

en dan van t verdeelblok naar de sub is ca 4,5 mm dik (dikker past ook niet in t verdeel blok)
wat zou dat voor mm2 zijn?
verder is de massa van de accu inderdaad maar een zielig kabeltje, met een rare knik erin, dus daar maak ik dan zowieso een dikkere op.
versterker is een Impact 700w (350w rms)
zal nog even een foto plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe het aangesloten is

afgaande op de meting van jou ga ik er van uit dat je +/- 15mm2 kabels hebt, da's aan de dunne kant.
maar probeer er eens een extra massakabel bij te zetten van de accu naar het chassis, meestal is het probleem dan opgelost
maar probeer er eens een extra massakabel bij te zetten van de accu naar het chassis, meestal is het probleem dan opgelost
Dankje, ik zal iig al een dikkere massa kabel maken, zonder knikken erin, en dan evt nog een 2de erbij 

- Elektronized
- forum member
- Contacteer:
Ff een vraagje waar in aan twijfel, de Farad, word die berekend op de RMS waarde of de peak power waarde ?
(stel ik neem 2 subs van 900w peak power, 300w rms, heb ik dan 1F of 2F nodig ?)
(stel ik neem 2 subs van 900w peak power, 300w rms, heb ik dan 1F of 2F nodig ?)
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
1 farad is naar mijn weten 1000 watt, dus lijkt me dat jij aan 1 farad genoeg hebt, maar 2 farad kan geen kwaad.
Nou, na een middagje hobbyen : Condensator zit erin en aangesloten, dikke massa kabel erbij gezet, en het probleem is verholpen!! bedankt voor de adviezen.
Zal zo even een foto plaatsen
Nou, na een middagje hobbyen : Condensator zit erin en aangesloten, dikke massa kabel erbij gezet, en het probleem is verholpen!! bedankt voor de adviezen.
Zal zo even een foto plaatsen

- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
ik heb er nog 1 liggen van 1.5 farad.
mag je hebben voor 25 eurie zonder zending of aftehalen in zeist
mag je hebben voor 25 eurie zonder zending of aftehalen in zeist
Groeten, Vincent.