Multiriem vervangen + rollen of meer?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Aapie

Multiriem vervangen + rollen of meer?

Bericht door Aapie »

Vandaag de auto voor apktje gehad (clio2 phase 2 1.6 16v) Nieuwe remslangen voor en lager achter.

Nu komt het :D ik kreeg het advies van de garage om de multiriem te vervangen, er kwam een beetje lawaai vanaf (zacht piepend) Volgens de garage komt het van een poelie af.. net ff gekeken en wat foto's gemaakt en lijkt idd niet goed te zitten.

Afbeelding

Mijn vraag nu.. is het voldoende om de multiriem te vervangen + span en loop rol of moet ik de krukas poelie ook vervangen?
Aapie

Re: Multiriem vervangen + rollen of meer?

Bericht door Aapie »

Bedankt voor het snelle reageren!

Het komt dus puur door de span rol en loop rol dat de riem zover naar buiten ligt op de krukaspoelie?
Aapie

Bericht door Aapie »

hennybongers schreef:Ja en daar komt bij denk ik dat de riem de vorige keer niet gemonteerd is.
Je kan het in eerste instantie proberen met het zetten van alleen een nieuwe riem. Dan even aankijken wat het doet.
Maar ik begrijp eigenlijk niet dat ze het meteen in orde gemaakt hebben bij de garage. Ze monteren wel een nieuwe slang en lager maar dit (een werkje van 10min) mag je voor terugkomen of wat is er afgesproken?

Gr. Henny
Het is overigens een Renault garage, maar ze hadden de materialen niet op voorraad en moest inderdaad een nieuwe afspraak maken voor de Multiriem. Volgend jaar 5 jaar geleden dat me dbriem vervangen is. Nu zeggen ze dat ik dit beter ook meemaken nemen(km's zijn nog niet zover).

De kosten voor de remslangetjes en nieuwe lager(achter) + apk moest volgende garage rond de 400 euro(natuurlijk even afwachten) liggen(achteraf had ik dit beter zelf kunnen doen 100 euro materiaal kosten is). Aangezien ik nog studeer en best handig ben qua techniek en me vader nog handiger dacht ik laat ik die multiriem zelf doen ik las dat dit nog best te doen was. Om de kosten een beetje te drukken.
Aapie

Bericht door Aapie »

hennybongers schreef:Belachelijk dat je weg gestuurd word met een multiriem die er zo op licht. Echt een kwestie van even de spanning van de spanrol halen en riem ff goed leggen. Hebben ze de vorige keer zelf die riem erop gelegd?

Heel slechte reclame voor die garage.

Gr. Henny
Nee ik heb die auto nu bijna een en bij een handelaar gekocht. Ik wist natuurlijk wel dat er wat aan zat te komen dat is het ook niet maar idd als het zo makkelijk is wel erg lullig om mij zo weg te sturen. Zal morgen zelf de riem er recht opleggen kijken hoe dat loopt.

Henny bedankt voor je sneller reactie
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Zo`n riem ( set ) niet op voorraad :shocked: deze set komt het praktisch het meeste voor bij Renault.

Majha zou meteen de hele set doen. Orgineel Renault € 70,- ex zitten deze tegen aan!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Wordt op zijn minst gebeld, maar dat die er zo scheef naast ligt sturen wij ze meestal niet weg ( alhoewel je wel van die klanten hebben die het dan goedkoper willen proberen te vinden)
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Aapie

Bericht door Aapie »

Net het wiel en de kunstof binnenkappen er afgehaald en volgens mij ligt er ook een verkeerde riem op..

een 5k 1747 en dit moet 6k zijn ???? kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Aapie

Bericht door Aapie »

Gevonden maakt dus niets uit tenzij de poelie's zelf kleiner zijn.
Aapie

Bericht door Aapie »

Jup ligt weer op zijn plaats.. Heb de riem naar binnen gedrukt en rond gedraaid..
Aapie

Bericht door Aapie »

Idd belachelijk! Nieuwe setje is besteld 122 euro voor riem + spanrol + looprol Morgen is ff de boel is ff vervangen :thanks: :thanks:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Aapie schreef:Volgend jaar 5 jaar geleden dat me dbriem vervangen is. Nu zeggen ze dat ik dit beter ook meemaken nemen(km's zijn nog niet zover)
Stukje waar ik nog geen reactie op zie. Het klopt dat de DR om de 5 jaar of 120.000 km vervangen moet, net welke eerst komt. Als het volgend jaar pas 5 jaar terug is en je zit nog niet aan de 120.000 km (of haalt dat niet binnen het jaar) zou ik daar rustig mee wachten.
Aapie

Bericht door Aapie »

De db riem is voor het laatst bij 80.000 vervangen(2008) volgend jaar is idd pas het 5e jaar en km hoeft nog niet. Dan doe ik volgend jaar wel beurtje met db riem
Aapie

Bericht door Aapie »

Zeker een andere garage! db riem ga ik idd niet zelf doen :dizzy2:

Ja gaat vast en zeker lukken stappen plannetje al gevonden hier op het forum

1: verwijder rechter voorwiel
2: Verwijder wielkast voering (plastic kap)
3: Pak een steeksleutel nr 13, verdraai de spanner tegen de veerkracht in en wip de riem van de krukas poelie
4: Oude riem verwijderen (dit is een beetje gekloot (kan je ook doen na het loshalen van de dyanamo)
5: Als je beide rollen wil vervangen moet de dynamo eraf (anders is er bijna geen ruimte!
5.1: Accu polen los halen
5.2: 3 bouten dynamo loshalen
5.3: plus draad en stekker van dynamo halen
5.4: Rechter koplamp loshalen (ik kon de dynamo net langs de radiateur en tussen de airco slangen door verwijderen)
6: Rollen losdraaien en vervangen
7. zaakje weer monteren
Aapie

Bericht door Aapie »

Zooww spul is er uit.. moet zeggen die roller gingen er niet heel makkelijk af.. voor al de looprol niet.. lijkt wel of die te groot is.. Ik moest eerst de bout er tussen uit slaan en toen de rol er tussen door drukken....

check:

Afbeelding
Aapie

Bericht door Aapie »

Hahaha :laugh4: dat zal het wezen... Alle eerste keren zijn moeilijk! :thanks:
Aapie

Bericht door Aapie »

Nou het is gelukt hoor! inelkaar ging sneller als uit elkaar :thumbsup:
:thanks:
Aapie

Bericht door Aapie »

Nou, ik kreeg vandaag de rekening voor apk plus remslangen voor en lager links achter.. 412 euro.

En advies : "Multiriem loopt aan, advies poelie's vervangen + Multieriemset"

Nu vraag ik me af in hoeverre die poelie's noodzakelijk zijn.. aangezien ik dit niet gedaan heb.

de lagers van de spanrol waren op.. daar zat echt speling in.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Mag ik zo vrij zijn om dit ouwe draadje wat nieuw leven in te blazen? :)

Mijn Initiale uit 2003 is ook al een tijdje luidruchtig en de herrie lijkt van de multiriem te komen (gepiep bij stationair toerental). Ongeveer 12000 km geleden is de distributieriem vervangen (incl. span- en looprol), alsmede de multiriem (ook weer incl. span- en looprol). Gewoon de dure 5-jaarlijkse standaardoperatie, dus.

Ik verdenk daarom in eerste instantie de bovenste grote looprol van de multiriem. want die zit er al bijna 6 jaar/90000 km op. Zoals jullie waarschijnlijk weten zit die looprol niet in de multiriem-kit 7701477517, maar is het een apart onderdeel, 8200641468. Zes jaar geleden hebben ze hem al eens vervangen, tegelijk met de distributie- en multiriem.

Een paar vraagjes:
  1. Hoe kan ik zonder te demonteren achterhalen welk rollager er gaar is? Ik lees bijv. verhalen, niet alleen over WD40 maar ook over een plantenspuit-met-water en luisteren via een schroevendraaier.
  2. Zijn de rollen redelijkerwijs te vervangen zonder de bumper/koplamp los te maken? Ik hoop echt dat het rechterwiel, de wielkastbekleding en de motorsteun uitbouwen genoeg is.
  3. Kan de motor tijdelijk lopen zonder multiriem? Hij drijft immers alleen maar de airco en de dynamo aan.
  4. Ik vind die bovenste looprol veel te duur voor wat je krijgt. Is het lager er niet uit te persen en te vervangen door een standaardlager van bijv. SKF?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden en/of suggesties. Ik ben een beginnende sleutelaar, maar heb de afgelopen weken toch al aardig wat kunnen doen (remschijven en -blokken, fuseekogels, veerpootlagers, stuurstangen en -kogels, bouten en rubbers van de stabilisatorstang en een achterwiellager. Nu nog dit gepiep weg zien te krijgen...
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”