1.5 dCi 2004 EGR KLEP

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Arne_V

1.5 dCi 2004 EGR KLEP

Bericht door Arne_V »

hallo luitjes,

ik heb wat lopen zoeken op dit forum maar heb mijn antwoord niet echt kunnen vinden.

Ik heb sinds kort een renault clio 1.5 dCi intialie paris gekocht, volgens mij was de vorige eigenaar hier ook aangemeld..

maar nou vroeg ik me af hoe ik die egr klep kan omzeilen,
ik vind dit ding nou niet echt bevordelijk voor mijn clio.

elke keer als ik wat meer gas geef dan heb ik zo een prachtig zwart wolkje achter mij.

nou gaan waarschijnlijk veel mensen zeggen dat ik hem gewoon schoon moet maken :P
maar ik heb geen zin om dat iedere keer te moeten gaan doen.

normaal zou ik zeggen ik zet een plaatje tussen de egr klep zodat ie niet meer kan werken, maar bij dit model kan dat niet zeggen ze omdat deze dan storingen gaat aangeven.

zijn er mensen die mij kunnen helpen? :)

gr. Arne_V the newest member of today :crown:
Arne_V

Re: 1.5 dCi 2004 EGR KLEP

Bericht door Arne_V »

Bij diesel word de egr klep gemonteerd om de nox uitstoot te verlagen, omdat de egr verbranden gassen terug stuurt krijg je geen optimale verbranding. wat inhoud dat de verbrandings Temp. Verlaagd word en je minder nox gassen creëert.

Het nadeel van dit systeem is bij mijn cliotje de egr klep alleen open gaat bij deel last.
Bij vollast of geen last blijft de klep dicht.
Waardoor je hem nooit schoon kan branden met volgas.
En al die rotzooi hoopt zich op en zal uiteindelijk een keer en kleine stukjes of grote stukken in je cilinder ruimte terecht komen.

Toen ik bij de opel werkte heb ik als modificatie bij veel modellen de egr gewoon afgedopt. Maar bij me clio kann dat blijkbaar niet.
Arne_V

Bericht door Arne_V »

is hier nog niemand geweest die deze egt klep heeft kunnen omzeilen zonder storingen te krijgen?
timovd

Bericht door timovd »

Ik wil m ook verwijderen uit mijn dci uit 2004. Iemand gedetailleerde foto's van de klep en korte instructie?
Volgens mij moet eerst het lichtfilter er af om er (beter) bij te kunnen.
timovd

Bericht door timovd »

*kick
Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding

Nu lukt het mij niet om de EGR los te halen. Ik heb de stekker nu wel loshangen.
Ik heb er al aardig aan hard getrokken, maar ik wil niet te veel geweld gebruiken om hem los te halen.
ruubke1
beginner
Contacteer:

Bericht door ruubke1 »

Blijven aan trekken, zal uiteindelijk wel loskomen :)
ski

Bericht door ski »

Even lostikken met een hamer, wat je op de foto ziet is de egr regelunit, de klep zit binnenin rechts, deze kun je er uithalen door met een schroevendraaier en een hamer eeuit te tikken.
ski

Bericht door ski »

Ps. Beetje rot werken als je luchtfilterhuis er nog boven hangt :wink:
timovd

Bericht door timovd »

Luchtfilter heb ik losgemaakt. Bij de ingang met het kliksysteeem en bij de uitgang met twee Torx 30 schroeven.
Waar moet ik precies tegenaan tikken?
ski

Bericht door ski »

Tegen die ronde ( buis ) waar je ook de stekker los hebt getrokken, deze zit vast met 3 boutjes, geen 2. Je kan misschien eest ook proberen om m los te wrikken.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CE8EWAAG.jpg

even van een mede forumlid gejat, miss heb je er wat aan.
ski

Bericht door ski »

Is het inmiddels gelukt?
timovd

Bericht door timovd »

Dank voor je hulp!
Helaas nog niet gelukt (daar was het weekend te kort voor). Volgens mij moet ik gewoon iets meer geweld gebruiken. Kijken of ik deze week (na het werk) nog een keer tijd heb.

Edit 20120327: inmiddels wel
Afbeelding
Arne_V

Bericht door Arne_V »

hey

ik wilde mijn dieseltje laten apk keuren maar nu kwam die niet door de roetmeting door.

je mag 300 hebben en ik heb 450.. ofwel veel te veel.

nu wilde ik toch kijken hoe ik mijn egr kon omzeilen, of zorgen dat ie niet werkt zonder storing zeg maar..
dus ik heb heel simpel de stekker los getrokken, en als ik een storing in beeld zou krijgen plug ik hem wel weer terug.

maar.... er gebeurt helemaal niets, niks geen storingen enzo.
en ik heb zelfs het idee dat mijn toerental sneller stiijgt met gasgeven.

tot zover heb ik nog niet echt gemerkt dat ie er zuiniger van geworden is.

ik ben nog wezen kijken of mijn temperatuur goed is van het blok, want als dat niet zo is dan spuit het blok meer brandstof in wat de meeting aardig beinvloed.
dus ik heb een stuk gereden, en mijn temp meter in me boordcomputer komt tot de helft van de hele balk.( ik heb geen idee of dat normaal is ofzo)

toen ben ik gaan voelen aan de koelslangen van de radiateur en die zijn wel warm maar nou niet echt heet ofzo, je kan ze gewoon lang vast blijven houden.
dit moet toch wel zo warm worden dat je de koelslang niet lang vast kan houden???
(ik denk dat mijn thermostaat open blijft staan en het systeem niet goed warm word)

weten jullie misschien nog een reden dat mijn uitstoot zo hoog is?
en hoe ik het kan verlagen?

Edit*

owja ik heb mijn egr klep helemaal schoongemaakt VOOR de apk meeting. en hij was nou niet heel erg vies ofzo dat viel reuze mee.
timovd

Bericht door timovd »

Je hebt middeltjes om in je brandstof te gooien (als je tank bijna leeg is) om je motor schoon te maken. Maar dat gaat offtopic in dit topic.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Laat dat Henny maar niet horen, die vloekt bij middeltjes :smash:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Arne_V

Bericht door Arne_V »

ik zal even wat persoonlijke ervaring delen :)

ik heb dus laatst mijn egr stekken los getrokken, en het duurde eventjes voor mijn storings lampje ging branden,
ik heb dit gedaan omdat ik soort van logisch probeerde na te denken :lipssealed:

egt klep laat verbrande gassen de cilinder terug in gaan.... betekend slechte verbranding die verre van optimaal is....dus hoger verbruik.

ik ''dacht'' dus, stekker los, egr klep werkt niet meer, geen verbrande gassen terug in de cilinder, en een betere tot optimale verbranding..
met het idee dus betere verbranding, meer vermogen en zuiniger verbuik.

maar renault heeft wat leuks verzonnen voor knuppels als ik....
trek je de stekker los geeft het management systeem een storing, door deze storing gaat het motor management MEER brandstof inspuiten en je dus een hoger verbruik hebt, slechte verbranding nog steeds.

nou heb ik het stekkertje weer vast geklikt en het verbruik is weer normaal maar het lampje brand nog wel, dus daarvoor moet ik even bij de renault langs gaan.
timovd

Bericht door timovd »

Wat zijn jouw bronnen dat er meer brandstof verbruikt wordt? Ben wel benieuwd namelijk.
Arne_V

Bericht door Arne_V »

Ik zet altijd mijn cruise Control op 112km/h wat in werkelijkheid 110 km/h is op GPS.
En dan geeft me verbruik meter gemiddeld 4.6L / 100km
En toen met egr stekker los werd dat met diezelfde snelheid 5.4L / 100km
Best een verschil dus
Appienl

Bericht door Appienl »

Arne_V schreef: ik ben nog wezen kijken of mijn temperatuur goed is van het blok, want als dat niet zo is dan spuit het blok meer brandstof in wat de meeting aardig beinvloed.
dus ik heb een stuk gereden, en mijn temp meter in me boordcomputer komt tot de helft van de hele balk.( ik heb geen idee of dat normaal is ofzo)
Zelf ook een 1.5DCI, de temperatuurbalk komt bij mij ook tot 4 blokjes op de digitale meter. Bij mijn weten meet die de temperatuur van de koelvloeistof, niet van het blok. De olie wordt namelijk veel warmer dan de beoogde bedrijfstemperatuur. Maar goed, ik ben ook niet de techneut hier! haha.
devrieslentsch

Bericht door devrieslentsch »

ik hoor in mn omgeving veel goede geluiden om de klep schoon te houden door bovensmering toe te passen, minerale 2 tact olie bijvoegen bij de diesel in de verhouding 1:200
Dit is een bekende toevoeging bij oudere diesels, maar ik hoor dat het ook werkt bij de common rail versies. Is iemand hier bekend bij/mee . De 1.5 dci is immers een gevoelig dieseltje qua (smering) brandstofsysteem en qua vervuiling.
Arne_V

Bericht door Arne_V »

nou na 1 dag nadat ik de egr stekker weer aangesloten had is mijn storing uit mijn display verdwenen.

maar als je de computer er aan hangt laat ie nog wel zien dat ie een egr storing gehad heeft.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Oude storingen blijven altijd in het systeem staan totdat je ze gewist hebt!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Arne_V

Bericht door Arne_V »

hey is er hier iemand die zijn egr al eens ondersteboven gemonteerd heeft en wat voor effect het gegeven heeft?

misschien ga ik het ook wel proberen want ik heb daar vorige keer niet naar gekeken.
timovd

Bericht door timovd »

Ik heb het geprobeerd, maar het gaat niet passen. Het enige wat past (qua schroefjes) is met de stekker naar boven. Maar dan komt de stekker tegen je luchtfilter en daar gaan de draadjes van kapot. Je zou dan eigenlijk een stekker met 90 graden verbinding moeten hebben.
Arne_V

Bericht door Arne_V »

timovd schreef:Ik heb het geprobeerd, maar het gaat niet passen. Het enige wat past (qua schroefjes) is met de stekker naar boven. Maar dan komt de stekker tegen je luchtfilter en daar gaan de draadjes van kapot. Je zou dan eigenlijk een stekker met 90 graden verbinding moeten hebben.
ja zoiets dacht ik al ja. :thumbsdown:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”