Betreft een Clio 2 Ph.1 uit 1999. 1.4 benzine, handgeschakeld.
De afgelopen weken slaat de auto af als de motor nog koud is. Vooral als de koppeling wordt ingetrapt.
Hij valt te ver terug in zijn toeren (richting de 250, of daaronder) en slaat af. Met een warme motor komt dit haast niet voor. Dan valt hij na het intrappen van de koppeling netjes terug naar 750 toeren en blijft lopen.
De automatische choke werkt wel, na een start loopt hij op een hoger toerental dat daarna langzaam terugloopt. Het afslaan gebeurt 9 van de 10 keer nadat de koppeling wordt ingetrapt.
Met het koude weer van de laatste dagen moet ik bij het starten ook gas bijgeven, anders slaat hij ook af.
Vandaag was het echt extreem (het was ook heel koud) heb de auto misschien wel 10x opnieuw moeten starten. bij ieder kruispunt of stoplicht was het prijs. Veel gas bijgeven lijkt me ook niet goed voor andere onderdelen zoals de koppeling.
enig idee wat dit kan zijn? Dank voor alle reacties.
Afslaan, vooral bij koude motor.
Re: Afslaan, vooral bij koude motor.
Ik denk dat het je stappenmotor is die niet goed meer reageert. Daarom gaat je toerental ook eerst te hoog en zakt daarna langzaam weer terug. Wanneer je de koppeling in trapt is de reactie van de stappenmotor niet snel genoeg om je toerental weer op het stationair niveau vast te houden en valt je motor dus uit.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
Dank voor de reacties!
Ik zal na het weekend de stappenmotor even na laten kijken.
Ik zal na het weekend de stappenmotor even na laten kijken.
Kan je beter zelf doen. De garage zal eerder adviseren de stappenmotor (al dan niet compleet met gasklephuis) te vervangen. Dan ben je duur uit.
precies. lekker zelf doen. Schoonmaken is niet moeilijk en kost je een uurtje werk en 0 centjes.
Stappenmotor zit toch achter het luchtfilter aan de achterkant/bovenkant blok bij een 1.4 / 1.6 16v?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Nu het niet meer vriest slaat ie alleen niet meer af.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Nu het niet meer vriest slaat ie alleen niet meer af.

Klopt Roy
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Volkswagen Polo 2010