Aankoop advies clio 2 phase 2 RS
Aankoop advies clio 2 phase 2 RS
Beste mensen,
Ik heb me van de week aangemeld hier op het forum om ideeën op te doen voor de clio van mijn vriendin. (zie ons project en voorstel topic) Ik zit er sterk aan te denken om voor mezelf een Clio 2 phase 2 RS aan te gaan schaffen. Er is totaal geen haast bij en kijk op mijn gemak rond. Ik wil graag een zwarte of een donker blauwe.
Nu had ik de vraag waar ik evt. op moet letten als ik een rs ga bekijken. Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Mvg Frank
Ik heb me van de week aangemeld hier op het forum om ideeën op te doen voor de clio van mijn vriendin. (zie ons project en voorstel topic) Ik zit er sterk aan te denken om voor mezelf een Clio 2 phase 2 RS aan te gaan schaffen. Er is totaal geen haast bij en kijk op mijn gemak rond. Ik wil graag een zwarte of een donker blauwe.
Nu had ik de vraag waar ik evt. op moet letten als ik een rs ga bekijken. Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Mvg Frank
- roylee
- forum member
- Contacteer:
Re: Aankoop advies clio 2 phase 2 RS
Ik heb zelf geen rs maar kan je wel de aandachtspunten opnoemen waar je zeker op moet letten. Scheef slijtende banden. In dit geval dient de auto uitgelijnd te worden maar kan ook betekenen dat er iets rondom de voor ophanging versleten is.
Koppeling. Zit hij hoog. Ga in zijn 2 of 3 rijden en geef volgas. Auto mag niet hoog in het toeren springen. Als je de banden tegelijk voelt slippen met de banden dan is het een ander verhaal
.
verder onderhoudsboekje en de standaard dingen. Als het goed is staat er een how to/handleiding met aandachtspunten bij aanschaf van een auto.
Kijk ook in de olie dop of er majo zit. Dit duid erop dat de auto heel veel korte stukjes heeft gereden wat nou niet het allerbeste voor een auto is.
kijk of je vieze zooi tegen de wand en dop van het expansie vat zit. Als dit zo is heb je een nieuwe koppakking nodig.
ik denk dat hieronder straks nog VEEL meer goeie tips voorbij komen
Koppeling. Zit hij hoog. Ga in zijn 2 of 3 rijden en geef volgas. Auto mag niet hoog in het toeren springen. Als je de banden tegelijk voelt slippen met de banden dan is het een ander verhaal

verder onderhoudsboekje en de standaard dingen. Als het goed is staat er een how to/handleiding met aandachtspunten bij aanschaf van een auto.
Kijk ook in de olie dop of er majo zit. Dit duid erop dat de auto heel veel korte stukjes heeft gereden wat nou niet het allerbeste voor een auto is.
kijk of je vieze zooi tegen de wand en dop van het expansie vat zit. Als dit zo is heb je een nieuwe koppakking nodig.
ik denk dat hieronder straks nog VEEL meer goeie tips voorbij komen

kijk super daar heb ik al wat aan :P ik hoop dat er inderdaad nog meer tips komen want dan kan ik goed vergelijken en kijken
bedankt alvast 

roylee schreef:Koppeling. Zit hij hoog. Ga in zijn 2 of 3 rijden en geef volgas. Auto mag niet hoog in het toeren springen.
Beste te testen in zijn 4 te zetten terug laten zakken naar 30 km/h en dan volgas!
Tsjha Clio kwaaltjes.
- Stabstang rubbers
- Veren rondom
- Stuur.
- Motorsteunen
- LV wang ingezakt / instap schade.
En dan gewoon altijd onderhoud gehad. Distributieriem etc al vervangen.
Voor de rest gewoon algemene staat.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
dus als ik bol gas geef mag de auto niet hoog in de toeren springne maar moet wel vooruit schieten? ik anap het niet koppeling verhaaltje niet helemaal geloof ik ??Nelis schreef:roylee schreef:Koppeling. Zit hij hoog. Ga in zijn 2 of 3 rijden en geef volgas. Auto mag niet hoog in het toeren springen.
Beste te testen in zijn 4 te zetten terug laten zakken naar 30 km/h en dan volgas!
Tsjha Clio kwaaltjes.
- Stabstang rubbers
- Veren rondom
- Stuur.
- Motorsteunen
- LV wang ingezakt / instap schade.
En dan gewoon altijd onderhoud gehad. Distributieriem etc al vervangen.
Voor de rest gewoon algemene staat.
Thank voor de tip op rtc!
- roylee
- forum member
- Contacteer:
als de auto hoog in het toeren springt zonder dat hij vooruit komt is de koppeling aan vervanging toe, wat een dure reparatie is. dat bedoel ik
.

A oke vandaar nu begrijp ik hem! bedankt zal er rekening mee houden :Proylee schreef:als de auto hoog in het toeren springt zonder dat hij vooruit komt is de koppeling aan vervanging toe, wat een dure reparatie is. dat bedoel ik.
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
veel punten zijn hetzelfde als bij een Clio 1 / 16V neem ik aan (ken dat topic al ver uit men hoofd
)
- roest aan de dorpels (normaal zo geen groot issue bij RS'n)
- motorsteunen ('rammel' eens met de motor, mag niet teveel speling op zitten, ook ff tijdens proefritje ff kort op de gas, af gas, op , af, voel je gelijk of de motorsteunen rot zijn)
- koppeling (zoals gezegd) of ie niet slipt
- "pakt" de versnellingsbak in alle standen lekker ? Geen geknars of zo ?
- witte rook uit de uitlaat als ie warm staat ? (neen geen nieuwe paus, lekke kop vermoedelijk) pas op, bemerk het veschil tussen condens en olie-rook
- kijk even goed of er niet gerommeld is met de elektronica
- als je gaat proef rijden, vraag dat de motor / auto koud is zodat je een koude start ervaart en koude remmen etc.
dat is het zowat dat ik kan bedenken, niets revolutionairs maar houd het toch even in gedachten.

- roest aan de dorpels (normaal zo geen groot issue bij RS'n)
- motorsteunen ('rammel' eens met de motor, mag niet teveel speling op zitten, ook ff tijdens proefritje ff kort op de gas, af gas, op , af, voel je gelijk of de motorsteunen rot zijn)
- koppeling (zoals gezegd) of ie niet slipt
- "pakt" de versnellingsbak in alle standen lekker ? Geen geknars of zo ?
- witte rook uit de uitlaat als ie warm staat ? (neen geen nieuwe paus, lekke kop vermoedelijk) pas op, bemerk het veschil tussen condens en olie-rook
- kijk even goed of er niet gerommeld is met de elektronica
- als je gaat proef rijden, vraag dat de motor / auto koud is zodat je een koude start ervaart en koude remmen etc.
dat is het zowat dat ik kan bedenken, niets revolutionairs maar houd het toch even in gedachten.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Mijn tip is om sowieso meerdere RS’en te bekijken en mee proef te rijden. Ik zat een jaar geleden met hetzelfde, ik zocht een zwarte of blauwe RS, het liefst in compleet originele staat. In totaal heb ik er 4 gereden die er op de foto’s allemaal goed uitzagen, maar er zaten echt drama auto’s tussen.
1 met een knikje in het dak boven de B-stijl i.cm. met een vervangen linker koplamp. Volgens de verkoper had hij nooit schade gehad en dat knikje was volgens hem een gewoon deukje… Mooi laten staan dus. Ook heb ik er 1 gereden die niet vooruit te branden was, terwijl de verkoper vond dat hij snel was. Wat er precies mis mee was weet ik niet, maar hij had veel minder power dan eerdere RS’en die ik gereden heb. Ook heb ik er 1 gereden waarbij we opmerkte dat het koelvloeistofreservoir half leeg was, zegt de verkoper: “Oja, die moest ik nog even bijvullen”…In combinatie met de (droplul van een)verkoper en de algehele staat van de auto (heel vies) ook mooi laten staan dus!
Vaak merk je aan de verkoper al of het te vertrouwen is of niet. Mijn ervaring is dat je beter bij een liefhebbende particulier kunt kopen dan een autohandelaar/garage. Let goed op hoe de auto stuurt, accelereert en remt. Voelt dit vertrouwd dan zit het meestal wel goed is mijn ervaring.
Bij mij was ook de complete onderhoudshistorie bekend en aanwezig, waardoor ik alles weet wat er met de auto gebeurd is. Hieruit kon ik zien dat er zeker niet bespaard was op het onderhoud en er zelfs 2 maanden voordat ik hem kocht nog ruim €800,- aan onderhoud door de verkoper was ingestoken.
Succes in ieder geval met je zoektocht!
1 met een knikje in het dak boven de B-stijl i.cm. met een vervangen linker koplamp. Volgens de verkoper had hij nooit schade gehad en dat knikje was volgens hem een gewoon deukje… Mooi laten staan dus. Ook heb ik er 1 gereden die niet vooruit te branden was, terwijl de verkoper vond dat hij snel was. Wat er precies mis mee was weet ik niet, maar hij had veel minder power dan eerdere RS’en die ik gereden heb. Ook heb ik er 1 gereden waarbij we opmerkte dat het koelvloeistofreservoir half leeg was, zegt de verkoper: “Oja, die moest ik nog even bijvullen”…In combinatie met de (droplul van een)verkoper en de algehele staat van de auto (heel vies) ook mooi laten staan dus!
Vaak merk je aan de verkoper al of het te vertrouwen is of niet. Mijn ervaring is dat je beter bij een liefhebbende particulier kunt kopen dan een autohandelaar/garage. Let goed op hoe de auto stuurt, accelereert en remt. Voelt dit vertrouwd dan zit het meestal wel goed is mijn ervaring.
Bij mij was ook de complete onderhoudshistorie bekend en aanwezig, waardoor ik alles weet wat er met de auto gebeurd is. Hieruit kon ik zien dat er zeker niet bespaard was op het onderhoud en er zelfs 2 maanden voordat ik hem kocht nog ruim €800,- aan onderhoud door de verkoper was ingestoken.
Succes in ieder geval met je zoektocht!
a kijk super tips! ik was zeker wel van plan meerdere rs jes te gaan bekijken. Of het nu particulier is of bij een garage ik ga er zowieso even mee langs de plaatselijke renault dealer (goede kennis van mij) om aan de hand van jullie tips de wagen even te checken!
Zijn er eventueel nog extra punten waar ik op moet letten bij een fase 1 rs. Dit is namelijk ook nog wel een optie als ik er eentje vind in de juiste kleur en met de juiste km stand.
Zijn er eventueel nog extra punten waar ik op moet letten bij een fase 1 rs. Dit is namelijk ook nog wel een optie als ik er eentje vind in de juiste kleur en met de juiste km stand.