Brandstofgebruik van de Clio 1.5 Eco2 Diesel

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
selmartb

Brandstofgebruik van de Clio 1.5 Eco2 Diesel

Bericht door selmartb »

ONZE CLIO DIESEL 1.5 65 KW ECO2 GEBRUIKT 30 % MEER BRANDSTOF ALS WORDT AANGEGEVEN IN DE BROCHURES EN BIJ DE RDW. OOK AL DOE IK NOG ZO MIJN BEST IK KOM NIET AAN HET VERWACHTE BRANDSTOF VERBRUIK. DE DEALER ZEGT DAT HIJ ER NIETS AAN KAN DOEN. ZIJN ER MEER MENSEN DIE DIT PROBLEEM HEBBEN.
Laatst gewijzigd door Age op 07 jan 2012 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel in kleine letters gemaakt, voortaan graag niet meer in HOOFDLETTERS....
Nelis
spammer
Contacteer:

Re: BRANDSTOFGEBRUIK VAN DE CLIO 1.5 ECO2 DIESEL

Bericht door Nelis »

Is in principe bij elke auto wel zo. Heeft ook allemaal te maken met de wegen waarop je rijdt veel file / veel stads verkeer. Het weer etc.

Had laatst wel stuk over gelezen dat ze dat wouden aanpassen.

En kleine letters leest wat makkelijker ;)!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Re: BRANDSTOFGEBRUIK VAN DE CLIO 1.5 ECO2 DIESEL

Bericht door Il Girasoli »

Het meten van het verbruik door de fabrikant gaat op een manier die wij in dagelijkse praktijk nooit meemaken. Er zijn (zoals nelis zegt) invloed als weer, en verkeer die een grote domper hebben op het verbruik.

Het gemiddelde van 1 op 17 (gecombineerd) haal ik met mijn TCe ook niet. Sterker nog, alleen bij 100 op de cruise control blijft hij op 1 op 17 staan, wat dus niet gecombineerd is. Rij ik 130 met tegenwind is het 1 op 10.

Algemeen gebruik is 1 op 12,5 mede doordat ik veel binnendoor rij.

Kortom: om het verbruik wat de fabrikant opgeeft te halen is er meer nodig dan een fluwele voet en tijdig schakelen.
selmartb

Re: Brandstofgebruik van de Clio 1.5 Eco2 Diesel

Bericht door selmartb »

:worship: OK. bedankt voor de tips. Echter, bij de garage waren ze tevens van mening dat mijn auto teveel brandstof verbruikt, maar konden zij "daar niets aan doen". Als dit een trend is, worden wij als consumenten door meneer renault een beetje in het ootje genomen. Dus svp een reactie. Als iedereen teveel brandstof gebruikt zou er eigenlijk iets mee gedaan moeten worden. (tussen haakjes ik probeer echt het gemiddelde wat beloofd werd te halen en ik houd daarbij rekening met onvoorziene omstandigheden zoals files en dergelijke en ook de dealer was van mening dat ik gelijk had met het feit dat mijn auto te veel brandstof gebruikt. )_
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Dit is niet alleen bij Renault hoor. Elke merk kan dit gebeuren. De meetmethodes zijn vastgelegd en voor elke fabrikant hetzelfde. Men zat er nog niet zo heel lang geleden over te denken om deze methodes te veranderen...

Ik weet niet wat de garage denkt of normaal vind. Als het echt abnormaal is kan de afstelling misschien niet goed zijn, of lekt hij wellicht ergens brandstof. Lastig te zeggen vanaf een afstand.
Rvhaeften

Bericht door Rvhaeften »

ik heb ook een eco2 diesel en haal met veel moeite 1 op 20 en ik rij alleen maar snelweg 120 op de cruisecontrol.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

@Rvhaeften,
Daar zou ik tevreden meezijn als de fabrikant gemiddeld 1 op 21 op geeft...

Ik zit bij een verbruiksmonitor te kijken, en elke Clio dCi rijder zit rond de 1 op 21. En dan heb ik de Clio diesel vanaf 2010 genomen.
selmartb

Bericht door selmartb »

Il Girasoli schreef:@Rvhaeften,

Ik zit bij een verbruiksmonitor te kijken, en elke Clio dCi rijder zit rond de 1 op 21. En dan heb ik de Clio diesel vanaf 2010 genomen.
Volgens het boekje ongeveer 1 op 28 en dan vind ik het verschil wel wat groot. (30 %)

Heb je mogelijk een link voor de gebruiksmonitor??
In ieder geval bedankt voor de reactie.
selmartb

Bericht door selmartb »

Rvhaeften schreef:ik heb ook een eco2 diesel en haal met veel moeite 1 op 20 en ik rij alleen maar snelweg 120 op de cruisecontrol.
zelfde auto alleen rij ik nog wat rustiger. 1 op 20 (5 liter per 100 km) haal ik over het algemeen net.
Bedankt voor de reactie.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

selmartb schreef:
Il Girasoli schreef:@Rvhaeften,

Volgens het boekje ongeveer 1 op 28 en dan vind ik het verschil wel wat groot. (30 %)

Heb je mogelijk een link voor de gebruiksmonitor??

1 op 28 wordt het als je alleen maar snelweg rijdt (de buitenwegrit), en dat zal absoluut geen 120 op de cc zijn. Eerder 100 km/h. Het verschil zal je ongetwijfelt gaan zien. Vergeet niet dat het kleine stukje naar de snelweg toe (vaak met koude motor) een flinke negatieve invloed heeft op je verbruik). De 1 op 21 die Renault afgeeft is een gecombineerd verbruik, geen buitenwegrit.
liquid_ice

Bericht door liquid_ice »

check werkelijkverbruik.nl

die site is van travelcard (tank pasjes) en hebben van ENORM veel auto's de tank en rij data.
dat is VEEL betrouwbaarder dan de opgave van de fabriek.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Dat de fabrieksopgave niet 100% betrouwbaar is, is volgens mij wel duidelijk inmiddels...

Er zijn zat sites met echte verbruiken door gebruikers ingegeven.
Initiale22

Bericht door Initiale22 »

selmartb schreef: Heb je mogelijk een link voor de gebruiksmonitor??
1 op 21,3 halen andere mensen volgens verbruik monitor.
http://www.autoweek.nl/auto/59988/renau ... parisienne" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

70% van de mensen denkt dat hij een betere chauffeur is dan anderen. 70% van de mensen denkt dat de buurkinderen meer lawaai maken dan hun eigen kinderen. 70% van de mensen denkt dat hij harder werkt dan zn collaga's. etc etc.

Heb je er wel eens aan gedacht dat het aan jouw rijstijl kan liggen ?
In ieder geval zou je eens een cursus 'het nieuwe rijden' kunnen proberen.

Succes

PS. Zet de banden rondom op 2.7 of 3.0 bar.
tinuske
forum starter
Contacteer:

Bericht door tinuske »

heb sinds een paar weken een 1.5dci 105 fap en zit volgens de boordcomp op 5,4 /100
heb nu alleen in de winter gereden (afgelopen weken) de afstand eindhoven zaltbommel v.v.
sta smorgens en savonds regelmatig in de file wat natuurlijk niet helpt.

moet met warmer weer natuurlijk verbeteren

grt Tinuske
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
Mikeymike20

Bericht door Mikeymike20 »

Ik heb sinds 3 weken een Renault Clio 3 Ph2 1.5dCi eco2 85PK

Mijn boordcomputer geeft aan gemiddeld 4.0L op 100KM. (1 op 25)
Nu moet ik wel zeggen dat ik over het algemeen een rustige rijder ben, tuurlijk gaat het gas er ook wel eens op. :devilish:
Als ik lange afstanden rij en niet boven de 100km/u kom dan loopt verbruik nog wel eens terug naar 3.8 of 3.9L per 100KM.
Het blijkt wel dat mijn auto de 94gr co2 versie is en niet de 89gr co2 versie. (volgend rdw kenteken check)

Ik denk dat ik niks te klagen heb met 1 op 25 bij gecombineerd gebruik + wegenbelasting vrijtot 2014 :grin:
jstalknecht

Bericht door jstalknecht »

Het ogegeven verbruik wordt meestal niet gehaald, dit is meestal het probleem bij de kleiner motoren omdat je dan meestal wat dieper het gas intrapt om goed mee te komen met het overige verkeer. Ik heb ruim 4 jaar een renault CLio 1.6 110pk automaat gehad volgens mij was het opgegeven verbruik 7.6L maar ik mocht blij zijn als ik tussen de 8.5L en de 9L uitkwam. als ik het opgegeven verbruik wilde halen moest ik waarschijnlijk alleen maar op de snelweg rijden met 80 achter een vrachtwagen.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Die test resultaten worden altijd gemeten op omstandigheden die je zelf eigenlijk nooit haalt!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”