Aandachtspunten Clio III
Aandachtspunten Clio III
Hallo,
Ik ben pas net lid op dit forum maar zit met een brandende vraag. Ik heb een mooie (ex lease) clio gezien uit 2007 waar uiterlijk weinig mis mee is, na een mooie prijs afgesproken te hebben ga ik morgen een testritje maken om te zien of hij ook motorisch enzovoorts voldoet.
Nu is mijn vraag wat zijn de zwakke punten van een clio of waar moet ik op letten tijdens de proefrit?
alvast bedankt!
Ik ben pas net lid op dit forum maar zit met een brandende vraag. Ik heb een mooie (ex lease) clio gezien uit 2007 waar uiterlijk weinig mis mee is, na een mooie prijs afgesproken te hebben ga ik morgen een testritje maken om te zien of hij ook motorisch enzovoorts voldoet.
Nu is mijn vraag wat zijn de zwakke punten van een clio of waar moet ik op letten tijdens de proefrit?
alvast bedankt!
Re: Aandachtspunten Clio III
Ik ben op het forum tot nu toe niet echt Clio 3 gerelateerde problemen tegengekomen.
Waar je op moet letten zijn volgens mij dan ook de standaard zaken:
Werken alle knoppen, meters en verlichting. Remt, trekt de auto goed. Trekt het stuur niet als je flink in de remmen gaat. Trucje van handelaren is nog wel eens de bandenspanning flink hoog zetten, dan lijkt het of de auto lekker licht stuurt.
Bouwjaar 2007. Dan zit je binnenkort aan een nieuwe distributieriem, spanrollen en waterpomp. Die moet elke 5 jaar of om de 120.000 kilometer. Even kijken of, en wanneer dat gedaan is. Is duur onderhoud.
Lease-auto's hebben niet echt een goede naam op de tweede hands markt. Kijk dus ook even goed naar de onderhoudshistorie, is alles netjes en op tijd uitgevoerd.
Vertrouw je iets niet maar wil je de auto wel kopen kan je altijd de verkoper voorstellen een aankoopkeuring (ANWB bijvoorbeeld) te laten uitvoeren. Stel dan vooraf vast bij welk bedrag aan eventuele reparaties de koop doorgaat (reparaties uiteraard voor de verkoper).
Komt er uit de keuring dat er te veel aan mankeert en de koop gaat niet door, spreek je af dat de verkoper de keuring betaald (hij doet er zijn voordeel mee dat hij weet wat er moet gebeuren). Koop je de auto dan betaal jij de keuring, jij weet wat je koopt.
Wil hij dat niet, dan ook niet kopen. Hij weet misschien meer.
Succes
Waar je op moet letten zijn volgens mij dan ook de standaard zaken:
Werken alle knoppen, meters en verlichting. Remt, trekt de auto goed. Trekt het stuur niet als je flink in de remmen gaat. Trucje van handelaren is nog wel eens de bandenspanning flink hoog zetten, dan lijkt het of de auto lekker licht stuurt.

Bouwjaar 2007. Dan zit je binnenkort aan een nieuwe distributieriem, spanrollen en waterpomp. Die moet elke 5 jaar of om de 120.000 kilometer. Even kijken of, en wanneer dat gedaan is. Is duur onderhoud.
Lease-auto's hebben niet echt een goede naam op de tweede hands markt. Kijk dus ook even goed naar de onderhoudshistorie, is alles netjes en op tijd uitgevoerd.
Vertrouw je iets niet maar wil je de auto wel kopen kan je altijd de verkoper voorstellen een aankoopkeuring (ANWB bijvoorbeeld) te laten uitvoeren. Stel dan vooraf vast bij welk bedrag aan eventuele reparaties de koop doorgaat (reparaties uiteraard voor de verkoper).
Komt er uit de keuring dat er te veel aan mankeert en de koop gaat niet door, spreek je af dat de verkoper de keuring betaald (hij doet er zijn voordeel mee dat hij weet wat er moet gebeuren). Koop je de auto dan betaal jij de keuring, jij weet wat je koopt.

Succes

De riem enzovoorts zijn gedaan. Verder is de auto compleet bij renault onderhouden (onderhoudsboekje) plus heeft de garage gelijk de historie aangevraagd bij de leasefirma.
Voor die ANWB keuring moet ik nog even kijken, de hele auto ziet er tip top uit en heeft weinig gebruikerssporen. Het is natuurlijk wel kort dag om nog zo'n keuring aan te vragen plus dat ik een nieuwe apk op de auto krijg, is het dan nog de moeite?
Voor die ANWB keuring moet ik nog even kijken, de hele auto ziet er tip top uit en heeft weinig gebruikerssporen. Het is natuurlijk wel kort dag om nog zo'n keuring aan te vragen plus dat ik een nieuwe apk op de auto krijg, is het dan nog de moeite?
Apk bepaald alleen of de auto veilig de weg op kan. Niets over de algehele technische staat. Motorslijtage is geen onderdeel van de apk. Of de ruitenwisser achter werkt of niet is voor de APK ook niet belangrijk. Als tijdens de APK de uitlaat gasdicht is is het goed. Ook al is die zo ver verrot dat je er van uit kan gaan de er volgende week een demper op de parkeerplaats blijft liggen.
Veel mensen gaan er van uit dat een APK bepaald of een auto goed is. Niet dus.
Peil de reactie van de verkoper als je over een aankoopkeuring begint. Je kan altijd een koopcontract opstellen met daarop vermeld dat de koop pas definitief is als een aankoopkeuring gunstig uitvalt. Dan maakt het ook niet uit als die keuring pas over een week (of twee) gedaan kan worden.
En het hoeft natuurlijk niet persé. Het is alleen voor jou een extra geruststelling als je twijfels hebt over de auto. Je zal sowieso garantie krijgen als de verkoper bij de Bovag is aangesloten.

Veel mensen gaan er van uit dat een APK bepaald of een auto goed is. Niet dus.
Peil de reactie van de verkoper als je over een aankoopkeuring begint. Je kan altijd een koopcontract opstellen met daarop vermeld dat de koop pas definitief is als een aankoopkeuring gunstig uitvalt. Dan maakt het ook niet uit als die keuring pas over een week (of twee) gedaan kan worden.
En het hoeft natuurlijk niet persé. Het is alleen voor jou een extra geruststelling als je twijfels hebt over de auto. Je zal sowieso garantie krijgen als de verkoper bij de Bovag is aangesloten.
Als er 16" velgen onder liggen kijk dan goed naar de banden op droogte scheurtjes. Laatste tijd zie ik ze steeds vaker voorkomen dat deze uitgedroogd zijn en canvas zichtbaar is.
Maat: 195/50R16
Merk: Michelin
Maat: 195/50R16
Merk: Michelin
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Dankje nelis,
De banden zijn in maart vervangen, vorig jaar de distri riem rollers en waterpomp. Na een proefrit (alles getest en oké bevonden) besloten de auto te kopen. Krijg hem aankomende dinsdag en zal dan wat fototjes plaatsen.
De bedoeling is voor nu dat ie vrij standaard blijft. De wielen zullen waarschijnlijk nieuwe banden op komen (winterbanden) en voor de zomer wil ik er een setje zwarte velgen onder zetten maar zit te dubben tussen 17 inch met verlaging of 18 inch zonder, omdat de verlaging natuurlijk ook goed gedaan moet worden en veel geld kost.
Wat betreft die verlaging: mijn oom was eigenaar van een clio rs die rally prepared was, past dat van een clio rs in een gewone clio? uit mijn hoofd waren ze van proflex.
De banden zijn in maart vervangen, vorig jaar de distri riem rollers en waterpomp. Na een proefrit (alles getest en oké bevonden) besloten de auto te kopen. Krijg hem aankomende dinsdag en zal dan wat fototjes plaatsen.
De bedoeling is voor nu dat ie vrij standaard blijft. De wielen zullen waarschijnlijk nieuwe banden op komen (winterbanden) en voor de zomer wil ik er een setje zwarte velgen onder zetten maar zit te dubben tussen 17 inch met verlaging of 18 inch zonder, omdat de verlaging natuurlijk ook goed gedaan moet worden en veel geld kost.
Wat betreft die verlaging: mijn oom was eigenaar van een clio rs die rally prepared was, past dat van een clio rs in een gewone clio? uit mijn hoofd waren ze van proflex.
- Contacteer:
in beide gevallen, ga voor een kleine verlaging... staat en rijdt echt veeeeel beter!!!
Desnoods even proefrijden bij een mede clublid
Desnoods even proefrijden bij een mede clublid

Groet, Age
Ahh oke, hoe hebben de anderen hier de verlaging gedaan, alleen de veren of een compleet nieuwe kit? en wat ben je daarvoor zoal kwijt?
Verder heb ik nu deze velgjes gevonden:

Technische gegevens
Velg: Wolfrace Pro Lite Glans Zwart
Maat: 18 inch
Velgbreedte: 7.5 J
Steekmaat: 4x100/4x108
ET: 40
Naafgat: 72.60
Met andere woorden gaat dit passen?
Verder heb ik nu deze velgjes gevonden:

Technische gegevens
Velg: Wolfrace Pro Lite Glans Zwart
Maat: 18 inch
Velgbreedte: 7.5 J
Steekmaat: 4x100/4x108
ET: 40
Naafgat: 72.60
Met andere woorden gaat dit passen?
Gefeliciteerd met de aankoop
Wat betreft de verlaging, vraag eens aan Bert: https://www.clioclub.info/forum/viewtopic.php?f=54&t=550" onclick="window.open(this.href);return false;
Vele medeclubleden zijn je voorgegaan en allemaal tevreden

Wat betreft de verlaging, vraag eens aan Bert: https://www.clioclub.info/forum/viewtopic.php?f=54&t=550" onclick="window.open(this.href);return false;
Vele medeclubleden zijn je voorgegaan en allemaal tevreden

Vandaag de auto opgehaald,
Lekker 2 jaar apk erop en hij rijdt als een zonnetje nu ik er wat langer mee gereden heb :D.
Hier alvast een fototje:

Lekker 2 jaar apk erop en hij rijdt als een zonnetje nu ik er wat langer mee gereden heb :D.
Hier alvast een fototje:

Feli! Ziet er netjes uit 

- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Gefeliciteerd! Leuke velgjes ook. Die zie je niet zoveel. 

dankje, de auto is op een kras op de achterklep (sleutelkras ofzo) en minikrasjes in de lak door de wasstraat nog helemaal goed en het interieur is bijna niet van nieuw te onderscheiden.Frank [Factory] schreef:Gefeliciteerd! Leuke velgjes ook. Die zie je niet zoveel.
De auto is van een accountant geweest die hem geleased heeft. er staan redelijk veel km's op maar de motor is verder nog goed. Het enige puntje is dat de remschijven redelijk ver afgesleten zijn, maar daar was de prijs ook naar. Verder was de auto zeer zeer compleet. Helemaal dealer onderhouden, complete historie in het boekje + een uitdraai van alles van de leasefirma (bandenwissels, reparaties, beurten enz.) dus was verder goed te doen.
Mooie nieuwe apk erop dus kan tot 2014 door :D. Vandaag alle kunstof delen opgepoetst waar nog autopoets op zat.