Waar moet ik op letten?

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Kiki

Waar moet ik op letten?

Bericht door Kiki »

Ga van de week kijken bij een garage naar deze Clio

Renault Clio 1.4 16V 5DR Campus SL uit 2005 met een kleine 70.000 km.

Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij dit model?
Ik heb al tip en tricks gelezen in het forum verleden, maar vraag me dus af of er nog specifieke zaken
zijn waar ik op moet letten.

Thanks 8-)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Waar moet ik op letten?

Bericht door Arjan »

Die rooie 51-RJ SK bij Zomoto?

Waar je dan zeker even naar vragen moet is wat voor schade die heeft gehad. Het is een phase 3 (2003-2005) en er zit een phase 2 (2001-2003) voorbumper op... Staat te koop als Campus (2005-2009), is het niet, zie achterklep. Bij een Campus zit de nummerplaat niet op de klep maar op de bumper. Ik denk dat het een Expression is naar de opties te oordelen. Dit staat dan in het dashbordkastje of er zit een sticker op de bijrijdersdeur net boven het slot.

Waar je op moet letten is of de distributieriem in 2010 is vervangen. Die moet na 5 jaar vernieuwd (of 120.000 km). Is dat niet gebeurd is het achterstallig onderhoud wat zeker bij de koop door de garage moet worden gedaan.

Verder gewoon alles testen. Of alle knopjes, lampjes werken. Remmen goed. Koppeling kan je testen op twee manieren. Langzaam rijden in z'n drie en dan volgas geven. Trekt de auto rustig op zonder hoog in de toeren te schieten is de koppeling wel in orde.
Kiki

Bericht door Kiki »

Hoi Arjan,

Dat is hem/haar, hij staat alleen bij van Riel in Breda, een Hyundai dealer.
Als ik jou verslagje zo lees kan het best een schade bakkie zijn.

Ben iets minder enthousiast :chinrub: ,Maar goed dit is niet de enige Clio in Nederland. :laugh4:

Thanks
Appienl

Bericht door Appienl »

Arjan schreef:Het is een phase 3 (2003-2005) en er zit een phase 2 (2001-2003) voorbumper op...
Hmm, dat klinkt me bekend in de oren. Misschien heb ik dan toch een phase 3 auto, ipv 2. Ik heb in ieder geval de bumper van een 2 variant!

Sorry Kiki, nu weer on topic:
Als je me een pm'tje stuurt met je email adres heb ik nog wel een checklist waar je in het algemeen op moet letten bij een 2e hands auto. Ik als knutselaar aan auto's had er heel veel aan, om niet te vergeten waar naar te kijken.
Het is te groot in aantal regels om het forum daar mee te bespammen :)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Mag je best neerzetten hoor :thumbsup:
Appienl

Bericht door Appienl »

Daar komt ie!

Er wordt hier in het onderstaande artikel niet gesproken over een motorruimte, die misschien schoon gespoten is. Ik controleer dus ook altijd of ik op de juiste plaatsen stof zie liggen en een motor die een 50 of 60000 al gelopen heeft, kan ook wel wat zweet plekken vertonen (olie zweet), als dat er niet is, ben ik al terughoudend in het kopen.

Tijdens het telefoneren
Vraag nu reeds om de minimale prijs
Bepaal of het een dealertje of een particulier is (dealers zakken moeilijker met de prijs omdat ze de inruil eruit willen halen), om dit te bepalen vraag je wellicht: Hoe lang heeft u in de auto gereden?
Als het een auto op LPG betreft, vertel dan dat je hem ook op benzine wilt horen lopen
Vraag naar kilometerstand, bouwjaar, APK
Vraag of de eigenaar op de hoogte is van technische mankementen of schade aan carosserie, vraag bijvoorbeeld: Heeft u de bodem wel eens gezien?
Vraag een schets van het verleden van de auto
Maak alleen een afspraak om overdag naar een auto te kijken, niet in het donker en liever ook niet in de regen

Meenemen:
Compressiemeter met tang, bougiesleutels (liefst complete doppendoos), schroevedraaierset, controlehulpmiddel voor vorstbestendigheid van koelvloeistof, kruissleutel, krik, spiegeltje en zaklamp (voor remmencontrole)

Strategie:
Wanneer je gebreken ontdekt, zorg er dan voor dat het niet lijkt alsof je er over heen bent gestapt, vertel de gebreken wellicht niet meteen, anders lijkt het alsof je niet zeker bent van jezelf en om bevestiging vraagt
Laat je geen schuldgevoel aanpraten dat het ondersteboven keren van de auto zo veel tijd kost, hij heeft de auto immers zelf te koop gezet
Bepaal tijdens alle nu volgende punten of de dingen die vantevoren over de auto beweerd zijn, inderdaad de klank der waarheid hebben; een verkoper die niet de waarheid spreekt verbergt misschien nog meer; van de andere kant is het ook goed de auto op zichzelf te beoordelen en niet alleen op zijn eigenaar

Algemeen:
Loop om de auto heen en bekijk eerst de totale carosserie

Vóór het starten van de motor:
Controleer of de motor warm is
Controleer of er geen water op de olie staat en of er geen olie op het water staat, controleer of de olie zanderig aanvoelt
Controleer of er nog vacuum op de rembekrachtiger staat (het rempedaal moet steeds harder worden na verscheidene malen intrappen)
Controleer - nadat het vacuum van de rembekrachtiger weer is hersteld - of het remsysteem niet lekt door het rempedaal zo’n 10 seconden stevig ingetrapt te houden, als het pedaal langzaam wegzakt is er een lek

Tijdens en na het starten van de motor:
Hoe lang duurt het voordat het oliedruklampje uitgaat? (Langer dan een paar seconden wijst op aanzienlijke motorslijtage)
Hoe zien de uitlaatgassen eruit?
Hoe lang moet er gestart worden?
Loopt de motor meteen op 4 pitten?
Controleer door de uitlaat dicht te houden of het uitlaatsysteem lekt

In de auto:
Controleer de algehele toestand van de bekleding en kijk of er gerookt is
Kijk naar de rubbers op de pedalen en bepaal of de opgegeven kilometerstand hiermee overeen lijkt te komen
Controleer de werking van allerlei zaken: Ramen, sloten, gordels, ruitewissers, sproeiers, achterruitverwarming, claxon, verlichting, enz.
Controleer hoe portieren, kofferbak en motorkap sluiten in verband met mogelijke aanrijdingsschade
Speel met het gaspedaal en luister hoe de motor daarop reageert
Indien het een auto op LPG betreft, schakel over op benzine en luister hoe de motor op benzine loopt
Controleer de werking van de rembekrachtiger (indien aanwezig) door de motor uit te zetten, alle nog aanwezig vacuum ‘weg te trappen’ en vervolgens met de voet op het rempedaal de motor weer te starten
Controleer of het chassisnummer in de auto hetzelfde is als het chasisnummer op de papieren (helers!)

Onder de motorkap:
Controleer door de inlaat dicht te houden of de motor valse lucht trekt
Controleer de vorstbestendigheid van de koelvloeistof
Controleer het remvloeistof niveau en de kleur van de remvloeistof
Controleer de toestand van de stofhoezen van de aandrijfassen aan de versnellingsbakzijde
Controleer de toestand van de stofhoezen van de stuurinrichting
Controleer de toestand van aandrijfriemen en vloeistofslangen
Check de leeftijd van de accu
Controleer water- en olielekkage (verplaats de auto na 5 minuten stationair en controleer de grond)
Open het luchtfilter en controleer op sludgevorming en staat van onderhoud
Controleer de compressie van de motor en bekijk de bougies

Bij de wielen en de bodem:
Controleer de toestand van de stofhoezen van de homokineten
Controleer of er speling op het stuur zit
Controleer de toestand van de remschijven en hun slijtagepatroon
Krik alle wielen één voor één op en controleer achtereenvolgens (1) de toestand van de banden, ongelijkmatige slijtage kan wijzen op ernstige problemen met het sporen van de wielen of met de stuurinrichting (2) de speling van de wiellagers, (3) mogelijke lekkage van de schokdempers (4) mogelijke lekkage van remvloeistof (5) de bodem en balken en (6) toestand van het uitlaatsysteem
Controleer de werking van de schokbrekers en bekijk of de auto laag bij de grond staat

Tijdens het proefrijden:
Geen radio aan! Luister aandachtig naar wiellagers en homokineten in de bochten
Voel tijdens de bochten of het stuur gelijkmatig aanvoelt
Controleer of de auto naar één kant trekt tijdens het rijden
Controleer eerst de werking van remmen en handrem, controleer daarbij bijvoorbeeld of de auto gelijkmatig remt bij lichte remdruk of dat het remvermogen in de loop van de asomwentelingen gelijk blijft, maar ook of er gelijkmatige remwerking is bij stevig remmen bij hogere snelheden
Zorg ervoor dat je altijd alle versnellingen hebt geprobeerd, sommige zaken komen pas bij hogere snelheid aan het licht (snelwegsnelheid)
Controleer de toestand van de koppeling door (liefst op een helling) bij een laag motortoerental plankgas te geven
Controleer of de motor laag in de toeren ook soepel reageert

Tijdens de slotonderhandelingen:
Zorg ervoor dat je eerst weet wat je wilt: Wil ik de auto eigenlijk wel kopen? Wat wil ik ervoor geven?
Wees daarna vastberaden in het uitvoeren daarvan
Hoe veel belasting zit er nog op?

Na aanschaf:
Vergeet niet de verzekering af te sluiten
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik heb de hele lijst in een wordbestandje opgeslagen, Top :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Kiki

Bericht door Kiki »

Het ei is vandaag gelegd het is een Clio 1.2 16V uit 2005 geworden.
Over een week of 2 staat ie voor de deur.

fijn weekend 8-)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Feli met de aankoop, :thumbsup:

Komen wel foto's toch?
Kiki

Bericht door Kiki »

Hoi Arjan, thanks natuurlijk komen er foto's. ben er super blij mee.

groet Kiki
Kiki

Bericht door Kiki »

Nog even over de list van Appie, heb er voor mezelf wat handige dingen uit gehaald, moest wel even lachten toen ik zag wat ik mee moest nemen.
Ik heb mijn Clio bij een garage gekocht, wil niet zeggen dat je altijd goed zit maar ga er een beetje vanuit van uit dat de basis goed is.
Heb voor het eerst een proef rit gemaakt met een auto ( o nee ooit nog een gedaan samen met mijn pa) Alle auto's zijn uiteindelijk van ouderdom overleden ws veel geluk gehad, je kan het altijd beroerd treffen.

:cool2:
Appienl

Bericht door Appienl »

Helemaal mee eens, met de reacties hierboven!

@Henny En een compressie meter moet je ook mee kunnen omgaan. Maar goed, het hoort natuurlijk wel in orde te zijn. Zelf ben ik helemaal niet zo technisch, het lijstje heb ik ook niet zelf opgesteld, maar uit een Ontwaakt! artikel gehaald. haha. Kon ik die punten zelf maar controleren allemaal!

Uiteindelijk blijft het toch afhankelijk van de vorige eigenaar (eigenaren) hoe de auto het in de toekomst gaat doen. Natuurlijk ook zelf regelmatig onderhoud plegen aan de auto blijft een must.

Succes Kiki!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”