Gerammel/geklapper op klinkerweg/bocht

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Peterr

Gerammel/geklapper op klinkerweg/bocht

Bericht door Peterr »

Beste forumleden,

Zit sinds kort met een vrij irritant probleem of beter gezegd, problemen.

1 ) Wanneer ik op een klinkerweg rijd (bijv. in een 30km zone) dan hoor ik gerammel/geklapper. Niet alleen in bochten, ook rechtdoor. Het komt van de voorzijde. Om te testen of het om de linker-of rechterkant gaat heb ik op een weg gereden waar 1 kant is bedekt met klinkerstenen en de andere kant met asfalt. Wanneer ik met de linkerzijde (dus linkervoor- en linkerachterwiel) op de klinkerweg rijdt, hoor ik het geklapper/gerammel. Het probleem zit dus zeer waarschijnlijk linksvoor.

2) Neem ik een (zeer) scherpe bocht naar links (bijv. bij keren) dan hoor ik ook geklapper. Het stuur moet wel echt helemaal naar links wil ik wat horen. In normale bochten hoor ik niks. Dit is zeer waarschijnlijk de homokineet. Bij een (zeer scherpe) bocht naar rechts hoor ik niks.

Nu zijn mijn vragen: 1) kunnen beide problemen verband houden met de defecte homokineet? Zo niet, weet iemand hoe probleem 1 komt. Schokdemper? Stabilisatorstang heeft een clio I niet, heb ik mij laten vertellen.
2) Klopt het dat er per kant twee homokineten zijn. Hoe weet ik welke vervangen moet worden?
3) Is het een makkelijke klus om het zelf te doen. Ben best handig. Is er nog bepaald gereedschap voor nodig (bijv. luchtmoersleutel ivm grote krachten) ?
Nelis
spammer
Contacteer:

Re: Gerammel/geklapper op klinkerweg/bocht

Bericht door Nelis »

Stab. stang zit er zeker wel op een Clio 1. Rubbers gaan wel is kapot.

Hij zit aan beide kanten ja.

Persoonlijk zou ik zeggen stab. stang uiteinde die defect is.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Peterr

Bericht door Peterr »

Niet de homokineet?

En waar zit de stabilisatorstang?
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Loopt van links naar rechts vlak achter je aandrijfassen!
Peterr

Bericht door Peterr »

Stabilisatorstang zit niet op Clio's I, tenzij het gaat om de versies met "large engines", o.a. de 1.8 Rsi. In ieder geval niet op de 1.2 versies. Had "mijn" monteur dus toch gelijk. Maar toch bedankt voor het meedenken.
Dennis145

Bericht door Dennis145 »

op clio mijn 1.4 zit wel een stab stang.....
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Ja mijn 1.4 had die ook. En zou zweren dat een 1.2 die ook heeft majha blijkbaar niet dus.
Peterr

Bericht door Peterr »

Niemand anders nog ideeën over mijn problemen?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Als je bij een bocht naar rechts niks hoort en je verdenkt de homokineet links, rijmt dat niet met elkaar.
Eerder dus inderdaad stabilisatorstang, misschien veerpootlager of gebroken veer.
Peterr

Bericht door Peterr »

thnx voor de reacties allen!

Ff ter info..ik hoor het gerammel/geklapper vooral op klinkerwegen, in de 2de versnelling en dan vooral wanneer ik het gas loslaat. Bij het gasgeven hoor ik het nauwelijks, heel licht en heel af en toe. Mijn gevoel is dat het iets in de aandrijving is, misschien een aandrijfas?
Peterr

Bericht door Peterr »

Bedankt Henry voor je reactie. Ik kom uit de omg. Amsterdam, dat is een end rijden naar Cuijk, zacht uitgedrukt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”