Sinds februari 2011 'voel' ik mij een troste bezitter van een Clio RS. Er kon nog wat werk aan gedaan worden en dus ben ik er nog niet mee uitgeklust.
Ik heb inmiddels, nadat de buis naar mijn einddemper gescheurd was, een compleet RVS systeem laten monteren door Maxi Performance in Hengelo. Deze hebben een erg interessante prijs voor het geheel en dus ging ik de gok aan dat het goed zou komen.
De vermogenswinst die ik zou behalen met het plaatsen van sportkats was leuk om te horen maar verre van realistisch (30-40pk erbij zou moeten lukken want een Golf VI GTI kreeg 70 erbij). Het blijven natuurlijk verkopers en ik vind dat je zelf slim genoeg moet zijn om te weten dat dat verkoopspraatjes zijn.
De prijs liep helaas nog wat op omdat ik 1 van de gelukkige was waar Renault nog een dubbel kat geplaatst had. Nu moesten er dus 2 ipv 1 komen en ja, dat kost meer. Verder hebben ze een open systeem gemaakt met performance dempers zodat de auto daar winst kon halen.
Een maand of 1,5 later was het tijd om de motor nog even te optimaliseren (en nadat ik een K&N vervangingsfilter had geplaats omdat volgens een ander forum dat beter was dan de unit van Renault vervangen). Dit heb ik gedaan bij BullPower in Dronten. De eerste meting gaf aan dat de Clio 164pk had, beetje raar vond ik het wel want dat is toch zeker 5pk onder de waarde die hij zou moeten hebben. Het is nou eenmaal een auto van 10 jaar oud dus wellicht dat slijtage hier een groot deel van bepaald heeft. Marco van BullPower heeft de Clio van 164pk naar 180pk weten te brengen. Erg netjes naar mijn mening. Het koppel ging van 204nm naar 224nm.
Later is het toch nog even wezen knagen dat de Clio onderpresteerde met de nieuwe uitlaat. Met name ook omdat ik graag richting de 200pk wilde gaan. Dat het koppel iets hoger ligt dan volgens de specs zou opzich kunnen door het luchtfilter of de uitlaat maar over de laatste heb ik toch nog mijn twijfels.
Een heel verhaal staat er al weer dus ik zal maar even snel naar mijn vraag toe werken:
Kan het zijn dat de dubbele sportkat ervoor zorgt dat de Clio lagere pk's heeft gehaald op de bank en is het beter om het terug te zetten naar 1? Dat is het voorstel wat ik heb gehad van Maxi Performance. Dat vind ik wel netjes dat ze er in ieder geval nog werk van maken om het te verbeteren. Het zal mij dan ook niets extra gaan kosten en wellicht krijg ik nog wat toe ivm de sportkat die overbodig word.
Ten slotte de laatste / aanvullende vraag op de eerste:
Gaat dit problemen opleveren bij de emissie test tijdens de APK of komt ie er met 1 sportkat prima doorheen.
Als ik bij K-Tec racing kijk zie je de sportkats ook maar enkelvoudig uitgevoerd en geen dubbele zoals bij Renault. Mijn auto, zo begreep ik, is al een uniek geval omdat het een van de laatste van zn soort was (Clio 2 Phase 1). Ik heb of eigenlijk had, een dubbele kat met 2 Lambda sensoren...
Graag jullie reacties of ik het best terug kan naar een enkele kat en of ik nog door de Emissie test kom.