Aansluiten Crossover en nieuwe speakers (how-to?)

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
timovd

Aansluiten Crossover en nieuwe speakers (how-to?)

Bericht door timovd »

Ik heb een nieuw audiosetje binnen met 2x 5,25" (13cm) speakers, twee tweeters en twee cross-overs. Ik wil de voorste speakers vervangen van mijn Clio 2. Achterin blijven dezelfde speakers.

De tweeters ga ik vervangen met behulp van de how-to van goos.
Afbeelding

jeroentune Heeft rondom zijn speakers geïsoleerd. Dit wil ik ook gaan doen.

Nu ben ik beniewd wat de beste plek is om de cross-over te plaatsen. Volgens mij is er in de portieren nog ruimte en kan ik deze bevestigen met dubbelzijdig tape.
Welk draad moet er van de radio (Cabasse) naar de cross-over lopen? Zijn er op de radio al verschillende aansluitingen voor hoog en laag?
Als ik de juiste info heb, zal ik een how-to plaatsen met foto's.
ApaX

Re: Aansluiten Crossover en nieuwe speakers (how-to?)

Bericht door ApaX »

Normaal gesproken heb je bij een crossover 1 ingang (plus en min) en twee uitgangen (hoog plus en min, laag plus en min). Dat moet het zijn. In de meeste gevallen zit er op de versterker geen apparte aansluiting voor hoog of laag.
timovd

Bericht door timovd »

Hoe de crossover aangesloten moet worden is mij duidelijk, maar nog niet waar ik de crossover het beste kan plaatsen en hoe alle kabels lopen.
Kan ik bijvoorbeeld de kabels die naar de "lage" speaker lopen gebruiken om de crossover aan te sluiten en vanaf daar nieuwe kabels trekken naar de tweeters en de nieuwe "lage" speakers?
ApaX

Bericht door ApaX »

Als het om plaatsing van een crossover gaat ben je helemaal vrij in wat je doet (waar je het meeste ruimte hebt). Zorg er alleen voor dat de weerstand van de draden naar van het crosover naar de speakers niet te hoog is Laten we zeggen niet meer dan 2% van de weerstand van de woofer/tweeter).

Je hoeft bij het aansluiten alleen maar te zorgen voor een ongefilterd ingangsignaal van het crossover. Als de kabel naar de oude woofer niet gefilterd is dan kan dat. In de meeste gevallen is het ook niet gefilterd of zit er een klein filtertje in de woofer. Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik weet niet precies wat voor een filter het is en waar het vandaan komt. Maar je praats over lage speakers in meervoud. Als een filter ontworpen is voor 1 speaker dan kan je daar niet straffeloos meerder speakers aanhangen. Dat kan alleen maar wanneer de impedantie/weerstand van de woofers gecombineerd gelijk is aan die van de woofer waar hij voor ontworpen is.
jeroentune

Bericht door jeroentune »

IDD

dus ..

speaker in deur los halen . kunstof bescherming achter de woofer een klein beetje weg halen (zo krijg je meer laag in je deuren (en uit je woofer ) .
filter aansluiten op de speaker draad en woofer aansluiten op low van het filter. dan een 1.5 mm (liefst zilver) kabeltje aansluiten op High en weer terug leiden uit de deur naar het dashboard voor je tweeters en aansluiten maar . filter plakken aan de binnenkant van je deur (eerst ontvetten) met dubbelzijdig tape. eventueel de deur nog dempen.

Tip .. als je handig bent met de soldeerbout en je filter is een 6 db versie dan kun je de componenten ook uit het filter solderen en die rechtstreek op de bestaande tweeter draden solderen.maar wellicht iets te moeilijk.

Jeroen .
timovd

Bericht door timovd »

Thanks beiden!
@Jeroen, Hoeveel kunstof bescherming moet ik ongeveer weghalen achter de woofer? Ik ga er overigens ook isoleren, dus vraag mij af in hoeverre dit nodig is.
Het solderen wordt inderdaad te ingewikkeld. De tweeters komen toch weer achter de originele roostertjes.

Het laatste wat ik mij nog afvraag is hoe de kabels van de originele tweeters lopen. Kan ik de oude tweeters (met draad) er gewoon uit trekken?
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

Let wel dat je een nieuw kabeltje naar je tweeter legt en niet de originele bekabeling gebruikt, daar zit namelijk ook een filtertje in!.. Ik had de filters van mn soundstream LS60.c achter de hoekpanelen onderaan waar je voeten zitten verstopt... Voor onversterkt spelen zijn de originele kabels dit genoeg, betekent alleen wel dat je moet knippen in de kabelboom van je deur, of 2 gaatjes in de deur tules boren en de kabels door de deur voeren, best een klusje, maar ruimte genoeg!..

Solly voor t lange verhaal, is via mn tel. Getypt! :p
Didi

Bericht door Didi »

de eenvoudigste oplossing is om gewoon nieuwe kabels te leggen vanaf de iso-connector achter de radio.
dan weet je zeker dat je een ongefilterd signaal in je cross-overs krijgt.
het makkelijkste is dan om je cross-overs ergens in je dashboard te plaatsen, zo hoef je alleen maar de kabels voor de midjes in je deuren te brengen,en de kabels voor de tweets kunnen dan ook simpel worden gelegd. :idea:
tevens is het een voordeel als je de cross-overs makkelijk kunt bereiken i.v.m. het afstellen.meestal kun je op de filter de tweeters nog verstellen, mocht het niet naar je zin zijn.
en dat scheelt een hoop werk. :smash: :smash:

zelf heb ik ook nieuwe kabels getrokken naar mijn midjes. alleen heb ik eerst uitgezocht welke de originele kabels van de speakers in de deuren waren en deze aan de stekkers van de deuren vervangen/gesoldeerd.
op die manier kan ik altijd nog de stekker-verbinding blijven gebruiken mochten de deuren er om welke reden dan ook ooit eens uit moeten. :smile:

dan m.b.t. het monteren van je deur-speaker.

zorg dat deze op een zo stevig mogelijke manier worden bevestigd, liefs op het metaal van de deur, dat levert alleen maar een beter " laag " op, en ook het dempen van de deuren (metalen delen) levert een bijdrage aan je luister-plezier. :thumbsup:
de basket kun je eventueel geheel verwijderen, zo speelt de speaker makkelijker in het gehele volume van de deur.
en denk nu niet ...... wat als er water bij komt :chinrub: ???????
daar kunnen de meeste speaker gewoon goed tegen.
een deur is nu eenmaal nooit geheel waterdicht. :o
eventueel zou je de bovenkant van de basket kunnen laten staan als een soort afdakje, mits je daar een beter gevoel bij hebt. :wink:

kijk anders maar eens in het " Show your ICE " topic hoe ik het heb gedaan.

succes, en mocht je nog vragen hebben ............
daar zijn we voor. :wink:
timovd

Bericht door timovd »

Didi, Ik ga je topic bekijken! Waar heb je de dempingsmatten vandaan? Was van plan wat matten bij de bouwmarkt te halen. Heb jij suggesties?
Didi

Bericht door Didi »

elke "goede" car-audio-dealer/shop " verkoopt dempings-materiaal.
ik kocht het mijne bij SaS-autoshop in Heerlen.
Thijs Bosmann

Realiseer je wel dat je een dagje moet uittrekken voor 2 deuren!!! De deurpanelen schroef je zo los, handvat eruit( er zit een soort haakbevestiging achter het handvaatje om hem los te kOppelen) en een schroef in de handgreep van je deur. De overige schroeven zitten onderaan de deur en ik meen 1 bovenaan de zijkant van de deur( als die open staat! Deel waar je tegenaankijkt als je achter de auto staat..) dacht dat t torx 15 of 20 is... Daarna kan je het paneel met lichte forcering (of zoiets, net wakker!) aantrekken om de pluggen waarmee die vast zit loshalen.. Als klap op de vuurpijl trek je m omhoog en voila paneel eraf! ;)

Wederom mijn excuses, zit weer op mn tel. :p
timovd

Bericht door timovd »

Afgelopen weekend wat "eenvoudig" dempingsmateriaal van de bouwmarkt achter de speakers gelegd. De woofers en de cross-over zijn nu geplaatst.
Nu is het mij nog niet gelukt om de tweeters los te halen. Op dit forum is wel een how-to (voor de Clio 3), maar ik krijg de tweeters niet los uit het gat.
Afbeelding

Het volgende probleem is dat ik de kabels voor de nieuwe tweeters niet naar het protier krijg. Zie onderstaande foto's
Afbeelding
Afbeelding
Thijs Bosmann

Daarvoor moet je dus je thules loshalen en voorzichtig 2 gaatjes erin boren! ;)

Die tweeter klik je zo los! Niet te voorzichtig zijn, veel gemaakte fout! :p

Gewoon ff n plat schroevendraaiertje eronder met je vinger tussen het dash en je schroevendraaiertje als hefboompje (anders mol je je bovenste deel! :p)
Didi

Bericht door Didi »

en dat is dus waarom ik de filters in de binnenruimte en niet in de deuren zou monteren.

nu moet je gaten in de originele stekker gaan boren met de hoop dat je de andere kabels in die volle stekkers niet beschadigd.

veel succes.
Thijs Bosmann

Dat bedoelde ik! Hahah... Alleen je kick draden erdoor geleiden!..
timovd

Bericht door timovd »

Kan ik dan de originele kabels gebruiken? Deze dan dus voor het portier doorknippen en dan de cross-over er tussen?
Worden de tweeters en de Woofers bij de radio al afgesplitst, of gebeurt dit pas later?
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

Hé timovd,
Hoe heb je het nu uiteindelijk gefixed? Ik zag geen einde aan dit topic..
Je crossovers achter dashboard en laatste stuk originele draden van je mids gebruikt? En zitten er in de draden naar de tweeters nog ergens filters tussen, of zitten die geintegreerd in de originele tweeter zelf zoals ik ergens anders las.. Zijn nieuwe tweeters ook te monteren zonder je hele dashboard eruit te moeten halen??
Cheers!
timovd

Bericht door timovd »

De crossover heb ik met Jeruntune gefixt. De filters voor de hoge frequentie heeft hij losgesoldeerd en achter de tweeter gezet. De oude tweeters had er al een filter op zitten, dus achteraf was het niet echt nodig geweest.
De filters voor de woofers zitten in de portieren op de oude kables.

De tweeters liggen nu op het gaas door er een gat in te fresen. Zo kun je de tweeters beter op je richten.
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

Oke. Maar zitten die originele filters voor de tweeters dan al voor de tweeters of in de tweeters? Omdat je schrijft dat die filters niet nodig waren geweest.. Welke speakers had je er trouwens in gezet? En ben je tevreden met het resultaat?
timovd

Bericht door timovd »

Het beste kun je de tweeters even loshalen, zodat je het zelf kunt zien. Als je het gaas een kwartslag draait, kun je de tweaters loshalen.
Het setje is van Rainbow SAX. Tevreden? Bas is een stuk beter en prima voor 13cm woofers. Het kan altijd beter, maar dan moet je een hoop ombouwen.
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

Oke, zal ik binnenkort eens doen. Laat eerst het lekkere weer maar komen, zodat ik makkelijker buiten aan de gang kan. En idd, het kan altijd beter; je moet er maar net het geld en de energie in willen steken. Voor mij moet het ook gewoon lekker klinken, maar hoeft niet de hele buurt mee te kunnen genieten. Thanx voor de tips iig!
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”