Probleempjes

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
CoolClio

Probleempjes

Bericht door CoolClio »

Inmiddels al weer 1 dag de trotse eigenaar van een Clio 1.9D II RT 1999.
Auto rijd goed maar er zijn nog wel wat aandachtspuntjes, waar ik nog wat aan moet doen.
Als jullie nog wat meer hierover weten zou ik dat natuurlijk graag willen weten.
In principe wil ik al deze zaken zelf doen/oplossen, dat lijkt mij het leukste :sunny:

1. Richtingaanwijzer gaat maar af en toe terug in de middelste stand. Moet ik deze schakelaar vervangen ?
2. Het bovenste deel van mn dashboard (bij de voorruit) is nogal plakkerig. Het lijkt wel of een een laklaagje opzit, wat aan het vergaan is. Is dit eraf te halen en waarmee ?
3. Mn bestuurdersstoel is ingezakt. Is dit gemakkelijk op te vullen of moet ik voor een nieuwe stoel ?
4. Mn Airco doet het niet. Lampje gaat wel aan maar wordt niet koud. Is alleen bijvullen de oplossing ?
5. Tussen de 80 en 120 km/u wanneer je gas geeft neigt de auto naar rechts en bij gas loslaten naar links. Zou dit de linker draagarm kunnen zijn ?
6. Bij gas geven en loslaten beweegt de versnellingspook behoorlijk naar voren en achteren. Is dit normaal of zijn er bepaalde rubbers aan vervanging toe maar welke ?
7. Mijn auto heeft een startonderbreker, maar het is lastig starten omdat hij pas na vele pogingen starten wil. Kan deze onderbreker functie eraf gehaald worden en kun je dit zelf ?
8. Mijn auto gaat na een tijdje automatisch op slot. Loop ik geen risico dat ik niet meer in de auto kan als mn sleutels er nog in zitten?
9. Met optrekken bij nat weer spinnen de voorwielen vrij snel. Ligt dit aan de banden (goodyear) of is dit minder met andere merken?
10. Mijn auto heeft volgens mij geen ABS. Is dit achteraf nog aan te brengen of is dit erg duur?
11. Mijn auto heeft geen cruisecontrol. Zijn er naast de in dit forum genoemde originele cruisecontrols nog andere aftermarket cruiscontrols verkrijgbaar die gemakkelijk in te bouwen zijn?

Tis nogal een lijst geworden :shock:

Voor de rest vind ik de Clio ontzettend fijn rijden :thumbsup: .
Hiervoor heb ik nooit een Clio gehad wel Megane en ik moet zeggen dat ik positief
verrast ben. Ook het 1.9D motortje doet mooi zn werk
:sunny: .
Nelis
spammer
Contacteer:

Re: Probleempjes

Bericht door Nelis »

Nog al een lijst ja :P

1. Richtingaanwijzer gaat maar af en toe terug in de middelste stand. Moet ik deze schakelaar vervangen ?
Ik dacht dat dit met de doorvoer te maken heeft, maar niet zeker van.
2. Het bovenste deel van mn dashboard (bij de voorruit) is nogal plakkerig. Het lijkt wel of een een laklaagje opzit, wat aan het vergaan is. Is dit eraf te halen en waarmee ?
Als is geprobeerd met een ontvetter schoon te maken? misschien dat de vorige eigenaar er iets overheen heeft gespoten.
3. Mn bestuurdersstoel is ingezakt. Is dit gemakkelijk op te vullen of moet ik voor een nieuwe stoel ?
Dit wordt een nieuwe vulling +/- € 97,- ex
4. Mn Airco doet het niet. Lampje gaat wel aan maar wordt niet koud. Is alleen bijvullen de oplossing ?
Meestal is het een kwestie van bijvullen, maar het kan ook zijn dat er een lekkage in het systeem zit ( denk hierbij aan een kapotte condesor, pakkingring defect etc.)
5. Tussen de 80 en 120 km/u wanneer je gas geeft neigt de auto naar rechts en bij gas loslaten naar links. Zou dit de linker draagarm kunnen zijn ?
Goede vraag :smash:
6. Bij gas geven en loslaten beweegt de versnellingspook behoorlijk naar voren en achteren. Is dit normaal of zijn er bepaalde rubbers aan vervanging toe maar welke ?
Dat kwaaltje bij deze Clio`s. Optie is de motorsteunen vervangen. Heb hier ergens voorbij zien komen van stevigere motorsteunen
7. Mijn auto heeft een startonderbreker, maar het is lastig starten omdat hij pas na vele pogingen starten wil. Kan deze onderbreker functie eraf gehaald worden en kun je dit zelf ?
Nee is er niet echt makkelijk uit te halen. Of je moet echt weten welke draden je moet hebben. Waarschijnlijk is je afstandbediening aan het einde. Komt ook nog wel is voor bij deze auto`s. Nieuwe kosten a 180 a 190 inclusief met inlezen.
8. Mijn auto gaat na een tijdje automatisch op slot. Loop ik geen risico dat ik niet meer in de auto kan als mn sleutels er nog in zitten?
Alleen als je de deuren dichtlaat of als je in de auto zit? Als je in de auto zit is dit makkelijk uit te schakelen. Hou een paar tellen de CV knop ingedrukt. Je hoort hem 2x klikken en dan is het uitgeschakeld
9. Met optrekken bij nat weer spinnen de voorwielen vrij snel. Ligt dit aan de banden (goodyear) of is dit minder met andere merken?
Ik zou zeggen aan teveel gas geven :smash:
10. Mijn auto heeft volgens mij geen ABS. Is dit achteraf nog aan te brengen of is dit erg duur?
Wat wil je er voor uitgeven? ABS pompje gaat al gauw richting de € 500,- en dan nog de rest wat erbij komt kijken.
11. Mijn auto heeft geen cruisecontrol. Zijn er naast de in dit forum genoemde originele cruisecontrols nog andere aftermarket cruiscontrols verkrijgbaar die gemakkelijk in te bouwen zijn?
Probeer deze is: http://www.goldcruise.nl/ Deze gebruiken wij ook op de zaak. Nooit problemen mee.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Een paar aanvullingen nog. Nelis heeft zo'n beetje alles al gezegt :wink:

1. Richtingaanwijzer gaat maar af en toe terug...

Je kan controleren of het in de pook zelf zit. Als je het blok eruit haal waar de pook aan zit zie je een wit palletje. Als die is afgesleten of gebroken moet je aan een nieuwe pook.

7. Mijn auto heeft een startonderbreker...

Kan ook de ringantenne in het contactslot zijn.

10. Mijn auto heeft volgens mij geen ABS...

Aan de binnenkant van je voorwiel het makkelijkst te zien. Daar moet, als je wel ABS het eet tandring om de as dicht tegen de remankerplaat zichtbaar zijn. Achteraf inbouwen: Inruilen voor een vergelijkbare Clio mét ABS is goedkoper.
CoolClio

Bericht door CoolClio »

@nelis en @Arjan: :thumbsup: bedankt voor jullie reacties :thanks: , dit kan mij wel verder helpen met
het oplossen van mijn probleempjes.

1. Richtingaanwijzer ga ik maar eens demonteren binnenkort en kijken of ik idd wat kan ontdekken.
2. Het bovenste deel van mn dashboard (bij de voorruit) ga ik maar eens te lijf met wat schoonmaakmiddeltjes en oplosmiddeltjes, kijken of het eraf gaat.
3. Nieuwe vulling voor de bestuurdersstoel is deze ergens in de handel te verkrijgen voor weinig of moet ik voor veel naar meneer renault ?
4. Ik zal binnen kort mn airco eens laten controleren. Nog even kijken waar dit het voordeligste is.
5. Tussen de 80 en 120 km/u wanneer je gas geeft neigt de auto naar rechts en bij gas loslaten naar links.
Dit raadseltje is inmiddels opgelost. Mn auto moest nog voor een APK en dat is vandaag gebeurd.
En wat denk je de stuurkogels en stuurhuis was niet inorde en deze zijn vervangen.
Nu is ook genoemde probleem verdwenen. Dus het lag aan de stuurinrichting
:driving: :driving: :driving: :driving:
6. Bij gas geven en loslaten beweegt de versnellingspook behoorlijk naar voren en achteren.
Lijkt nu ook minder geworden
7. Mijn auto heeft een startonderbreker, maar het is lastig starten omdat hij pas na vele pogingen starten wil.
Voor dat bedrag leer ik er voorlopig wel mee leven dat ie het af en toe niet doet :rolleyes3:
Alleen als je de deuren dichtlaat of als je in de auto zit? Als je in de auto zit is dit makkelijk uit te schakelen. Hou een paar tellen de CV knop ingedrukt. Je hoort hem 2x klikken en dan is het uitgeschakeld
Ga ik eens proberen of dat werkt.
Ik zou zeggen aan teveel gas geven :smash:
Maar ja ik moet ook nog wennen aan mn Clio :laugh4:
Wat wil je er voor uitgeven? ABS pompje gaat al gauw richting de € 500,- en dan nog de rest wat erbij komt kijken.
Dan maar geen ABS :rolleyes3: :devilish:
Probeer deze is: http://www.goldcruise.nl/ Deze gebruiken wij ook op de zaak. Nooit problemen mee.
Wel erg prijzig :rolleyes3:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Hehe had al zo`n voorgevoel dat het aan de stuurkogels lag.

Tsjha tsjha net wat je zelf wilt. Anders is bij de universele handel kijken of je daar een CC setje kan scoren ;)!
CoolClio

Bericht door CoolClio »

Ik had niet gedacht dat het de stuurinrichting zou zijn, aangezien je met het sturen niets merkte.
Maar nu zijn de stuurkogels en gehele stuurhuis vervangen, dus ik zal het morgen misschien wel merken met een
wat langere rit. Ben benieuwd :roll:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Heel stuurhuis :|

Meestal losse kogeltjes zijn genoeg.

Majha komt wel is vaker voor die stuur kogels van een Clio ;)!
CoolClio

Bericht door CoolClio »

Vandaag lange rit gemaakt en ik moet zeggen hij rijd prima.
Geen rechts en links neigen meer en hij stuurt toch wel strakker :thumbsup:
CoolClio

Bericht door CoolClio »

:dozey: Inmiddels weer wat wijzer geworden over de genoemde probleempjes.
1.
De clio lekte nogal wat vloeistoffen aan de onderkant.
Het drukvat van mn koelsysteem lekte aan de bovernkant, want de dop sloot
niet goed af. met een brede vlakke vijl de bovenkant van het vat weer vlak gemaakt.
Nu sluit hij weer hermetisch af.

2. Er lekte ook nogal wat olie uit links onder en rechts onder.
Wat onderzoek gedaan door de beschermplaat onder de auto eraf te halen.
De olie rechts wordt veroorzaakt door de olie aftapplug, deze lekt.
Kan het helaas niet verhelpen aangezien ik niet de juiste sleutel heb.
Is deze te verkrijgen ??????

De olie links wordt veroorzaakt door de hoes aan de versnellingsbak zijde, deze is helemaal
gescheurd en daardoor wordt alles nat van de olie.
Ik weet nog niet of deze hoes zo te vervangen is aan de bakzijde of dat er een nieuw aandrijfas op moet ????
:bigcry:

3.
Mn airco deed het niet. Zoals anderen hier al zeiden; bijvullen.
Helaas kan dit niet omdat het systeem lek is (laten meten).
Wat nu . . . . . heeft iemand suggesties hoe dit low budget op te lossen/repareren is ????

Worden we niet vrolijk van allemaal :rolleyes3:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Ashoes is los te verkrijgen ja.

Carter stop ring. Je kan creatief zien en zelf 1-tje maken van stuk oude gereedschap en anders naar een auto materialen zaak gaan.

Tsjha kijken waar die lek is. Misschien is het alleen ene ringetje.
CoolClio

Bericht door CoolClio »

FF een update'tje :wink:

Linker Ashoes versnellingsbak zijde laten vervangen.
En versnellingsbak olie bijgevuld, 1,6 liter :shock:
Mijn bak stond dus zo goed als droog.
Verder nog nieuwe remblokken gezet.

Ook nog wat wijzer geworden over de airco :?
De condensor is lek, vanwege oude schade voorzijde.
Condensor en droger zelf uitgebouwd en weggebracht.
Deze kon niet gerepareerd worden helaas.
Nu een nieuwe condensor + droger besteld.

Komt volgende binnen en dan ga ik hem weer monteren.
Dan maar hopen dat er niet meer lek is :chinrub:
CoolClio

Bericht door CoolClio »

Afgelopen weekend de voorbalk rechtgetrokken met een zware spanband.
Deze heb ik aan de trekhaak van een andere auto vastgemaakt en door in zijn achteruit flinke rukken te geven kwam de voorbalk uiteindelijk weer in de oorspronkelijke stand :sunny:
:thumbsup: vandaag de condensor en droger opgehaald en gemonteerd.
Systeem op lek laten testen en laten vullen met koudemiddel.

M'n airco doet het nu weer prima :driving:

WAT IS HET KOUD HÈ :joker:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Goed bezig.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”