Subjectief luistertestje, opzoek naar muziek

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
ApaX

Subjectief luistertestje, opzoek naar muziek

Bericht door ApaX »

Ik wil een keer een subjectief luistertestje gaan doen. Voor deze test ben ik eerst opzoek naar muziek. Ik zoek een stuk of 5 a 10 nummer. Wat is volgens jou het beste nummer op aarde?

Het testje moet als volgt in zijn werk gaan. Ik ga alle muziek verzamelen en aanpassen. Per nummer gebruik ik ongeveer een segment van 1 minuut. In dit stukje muziek ga ik allerhande trucjes toepassen. Het doel is dan om te kijken hoe goed men instaat is om het origineel te herkennen en welke het beste klinkt. Een ander geval is het origineel laten beluisteren en vervolgens vragen wat er anders aan de aangepaste segmenten.

Wat ik precies ga doen weet ik nog niet, maar dat kan variëren van het versterken van bepaalde frequenties (of juist dempen), toevoegen van vervorming, specifiek 1 toon toevoegen of combinaties daarvan.

Hoe ik het precies ga uitvoeren weet ik nog niet, voor nu ben ik eerst opzoek naar jou favoriete muziek (en welk segment ik dan moet hebben). Aan een artiest, titel en start en stop tijd van het segment heb ik voldoende.
Laatst gewijzigd door ApaX op 09 jun 2011 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Didi

Re: Subjectief luistertestje, opzoek naar muziek

Bericht door Didi »

en wat wil je hiermee gaan bereiken ?????
ApaX

Bericht door ApaX »

Dat is heel simpel, onderzoeken hoe goed men instaat is speakers op gehoor te beoordelen.

Een voorbeeld:

Aluminium woofers hebben sterk de neiging om resonantie pieken te laten horen ergens tussen de 2 tot 9 kHz. De vraag is of we dat waarkunnen nemen, en of we dat kunnen beoordelen als "selcht" want dat is het namelijk. Dit soort pieken horen weggefilterd te worden. Dit soort resonanties kan ik op de computer toevoegen aan het muziek bestand.

Een ander voorbeeld: de LP, dit wordt vaak (door de audiofiel) bestempeld als beter dan de CD. Een LP heeft echter wat eigenschappen die er voor zorgen dat het misschien wat prettiger klinkt, maar dat zegt niet dat het beter is.

Om een lang verhaal kort te maken, ik wil dus wel is zien hoe goed men instaat om op gehoor de kwaliteit van muziek te beoordelen. Dit is allemaal gedreven vanuit mijn overtuiging dat speaker keuzen/ontwerp voor 95% meten is en voor 5% smaak. Deze overtuiging wil ik wel is toetsen.
Contacteer:

Bericht door Age »

tja, waarschijnlijk snapt niemand je of heeft er geen interesse voor... ik behoor tot beide geloof ik.... :dizzy2:
Groet, Age
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Originele CD's zijn dan natuurlijk wel het beste he. MP3 is niet echt geweldig om een audiofiele test mee te doen. Hoe heet dat nieuwe bestandsformat ookaweer die lossless schijnt te zijn? meen iets van Flac?

Anyways.. een kwalitatief heel goed opgenomen en ook goede muziek is voor mij het album Money for Nothing van de Dire Straits. En om een nummer daaruit te noemen.. hmm... Private investergation?

Scherpe drums.. mooi piano bass stukjes.. lijkt me wel de ingrediënten hebben.

En in hoeverre is jouw versterker in staat om al die tonen eruit te gooien zoals jij ze op de computer hebt samengesteld? Ook in de versterker wordt voor een zeer groot deel bepaald hoe de muziek klinkt.
Ik weet niet hoezeer jij thuis bent in die materie natuurlijk, maar er komt een hoop bij kijken!

Dat er echter verschil zit in luidsprekers mag duidelijk zijn. No doubt about that!
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
Didi

Bericht door Didi »

als je die test gaat doen zul je bij elk van de geteste personen een verschillende mening horen.
want......... ieder heeft een eigen smaak.

wat de een niet als storend / slecht waar neemt kan voor een ander zeer ergerlijk zijn.

ik zelf b.v. hou er niet van om felle "S" en "F" klanken in de muziek te horen, en ook niet van dat zware gebonkt door de muziek heen.
een ander kan dit wel als prettig ervaren.

dan komt er ook nog eens bij dat elke speaker zijn eigen karakteristiek heeft.
heb jij zoveel verschillende speakers in huis om de test zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, of wil je de tests gaan uitvoeren in verschillende auto's ?

ik ben zelf van plan om in een professioneel studio een eigen test-CD op te nemen, met eigen mensen.
dit allereerst om de podium indruk zo goed mogelijk te kunnen benaderen in de auto.

en dan zegt een ander weer........Podium-indruk ???????????

tja, ik heb in mijn auto alles zo ingebouwd dat de muziek van voren komt, tenslotte sta ik op een live-concert ook niet met de rug naar het podium.

met 5.1 is dit weer anders, dan komt er ook geluid van de achter-speakers, want tenslotte wil je dan een bioscoop-effect creëren.

maar......
laat maar eens horen als je zover bent.

mijn muziek voor jou : "Coal-Train" van H.Masequela.
Linkin Park; "live in Texas"
"Grandma's hand" van ???????
ApaX

Bericht door ApaX »

Discussie, daar gaat het me om...:D

Dat muziek een kwestie van smaak is zal ik ook niet betwisten, dat is een feit. Het hele probleem met het op het gehoor beoordelen van speakers is dat je geen referentie hebt, je weet namelijk niet wat er op de CD staat.

Ik maak van het weekend wel een aantal test bestanden, zo kan ik een indruk geven van wat de bedoeling is.

Ik zoek op internet alleen naar originele WAV bestand, dat is een ongecomprimeerde data vorm zoals deze op de CD staat. Ik maak bestanden in de zelfde sample frequentie van 44.1 kHz en een bit diepte van 16. Ik gebruik Matlab/simulink om de bestanden te filteren. De benodigde filter maak ik zelf.
ApaX

Bericht door ApaX »

Omdat het aan het einde van de dag toch om de muziek gaat.....: vanaf een minuut of 4....

[youtube]z2nQZPC2uTs[/youtube]
Contacteer:

Bericht door Age »

ff je link gerepareerd :thumbsup:

gaaaaaf nummer :worship:
Groet, Age
ApaX

Bericht door ApaX »

Het gaat allemaal iets langer duren. Mijn MatLab Tu licentie is verlopen. Ik moet even ergens een andere versie van MatLab vandaan toveren.....
Dre @ Clio
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dre @ Clio »

Propellerheads - On Her Majesty's Secret Service " onclick="window.open(this.href);return false;

begint met links rechts test en daarna rock dance/elec daarna bass en rock en zelfs een stukje klasiek

magistraal testmuziekje dacht ik zelf
fun starts at 3000 rpm
jeroentune

Bericht door jeroentune »

Didi. grappig om te lezen. dat jij ook het staging. belangrijk vind. dat is ook mijn ding.

Favoriet nr : inside job van ilse de lange album dear john
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik heb bijna geen tijd gehad om het te doen (ook niet altijd in). Ik heb nu in totaal 14 bestanden van 1 liedje van de dire straits (ca. 30 seconden lang). Het origineel zit er ergens tussen. Er zit ook een _ref bestand bij. Daarin laat ik horen wat het verschil van 3dB in vermogen is. Het volume gaat van zacht naar hard en terug naar zacht in stappen van 3 dB.

Voorbeeld: in 1 van de bestanden zit een 3 dB piek bij 10 kHz. Het door de versteker geleverde vermogen bij die frequenties is dus een factor 2 hoger dan bij het origineel. Alle volume aanpassingen zijn tussen de 1 en de 3 dB, niet meer, niet minder! Ik heb aanpassingen gedaan tussen de 50 Hz en 15 kHz. Bij sommige nummer kan ik heel goed horen wat ik gedaan heb (ik heb voorkennis natuurlijk), ik ben benieuwd naar de luister ervaringen....

https://rapidshare.com/files/1120474944/Audio_test.7z" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor andere muziek bestanden, ik heb nogal moeite om orginele cd rips te vinden van de diverse nummer, dus als je een nummer voorsteld zou ik graag een wav bestand van je ontvangen. Om het werk wat te beperken wil ik slechts een deel van het nummer gebruiken (ca. 30 seconden). Geef een begin en eind tijd van het mooiste stuk in het nummer...:D
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”