Chiptunen?
Chiptunen?
Hallo,
Ik heb een Clio RSi uit '96 en die wil ik graag laten chiptunen.
Ik woon in Nijmegen en ik vroeg mij af of jullie nog goeie adresjes (in de buurt) hebben.
Mvg,
Maurits
Ik heb een Clio RSi uit '96 en die wil ik graag laten chiptunen.
Ik woon in Nijmegen en ik vroeg mij af of jullie nog goeie adresjes (in de buurt) hebben.
Mvg,
Maurits
-
- forum member
- Contacteer:
Re: Chiptunen?
ik zou er gewoon niet aan beginnen.
Is niet veel rendement uit te halen, je kan voor die kosten beter een biertje ergens gaan drinken in de kroeg
Is niet veel rendement uit te halen, je kan voor die kosten beter een biertje ergens gaan drinken in de kroeg
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
meganieker die clio word niet genoemd op die site.
En zoals wouter al zegt kun je dan beter je geld anders uit geven. Koop een dikke sportuitlaat, dat heeft hetzelfde effect. Die mensen die roepen dat hun atmosferische motor veel meer pk's en koppel heeft naar chiptunen en die beweren dat ze merkbaar harder gaan die hebben dat gewoon tussen hun oren zitten. En dat effect kun je met een open luchtfilter en/of een sportuitlaat ook halen. Dan klinkt het namelijk heel snel en daardoor voelt het dan vaak ook sneller aan. En daarom houdt de politie je ook vaker aan met een sportuitlaat, want die denken dan ook dat het hard gaat.
En zoals wouter al zegt kun je dan beter je geld anders uit geven. Koop een dikke sportuitlaat, dat heeft hetzelfde effect. Die mensen die roepen dat hun atmosferische motor veel meer pk's en koppel heeft naar chiptunen en die beweren dat ze merkbaar harder gaan die hebben dat gewoon tussen hun oren zitten. En dat effect kun je met een open luchtfilter en/of een sportuitlaat ook halen. Dan klinkt het namelijk heel snel en daardoor voelt het dan vaak ook sneller aan. En daarom houdt de politie je ook vaker aan met een sportuitlaat, want die denken dan ook dat het hard gaat.
Jaa maar ik heb enige moeite met bijv autos zoals n saxo 1.1 ik 3 man in de auto hij 2 en tegen een daihatsu cuore
.. wat moet ik dan? Doortrekken tot de 6500 toeren?
De tuner zegt dat ik 11-13pk winst haal plus ongeveer zon 20nm extra koppel en dat voor 250-300eu. Beter dat dan n brulpijp zou ik zeggen..

De tuner zegt dat ik 11-13pk winst haal plus ongeveer zon 20nm extra koppel en dat voor 250-300eu. Beter dat dan n brulpijp zou ik zeggen..
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
dat haal je niet
10% kan je niet uit een rsi halen,
een rsi is al behoorlijk uitgeknepen 1.8 8v door renault zelf
en zonder turbo (benziene) of diesel / turbo diesel haal je bijna geen winst.
ik had een custom chip in mijn rsi
hier had ik ongeveer 4a5 pk meer, en een betere koppel verloop
kijk maar in mijn rsi project toppic dan zie je ook nog een tabel staan van de rollenbank in goes
als jij moeite hebt met jou rsi tegen een 1.1 dan denk ik dat je mag kijken naar wat onderhoud,
bijvoorbeeld je katalisator / uitlaat vervangen of een sport kat met bijbehorende middedemper vervanger.(die van een 1.2 past en is maar 30 euro
)
een rsi heeft van de 3000 - 6000 de meeste kracht, dus je zou hem idd moeten doortrekken, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt

een rsi is al behoorlijk uitgeknepen 1.8 8v door renault zelf
en zonder turbo (benziene) of diesel / turbo diesel haal je bijna geen winst.
ik had een custom chip in mijn rsi
hier had ik ongeveer 4a5 pk meer, en een betere koppel verloop
kijk maar in mijn rsi project toppic dan zie je ook nog een tabel staan van de rollenbank in goes
als jij moeite hebt met jou rsi tegen een 1.1 dan denk ik dat je mag kijken naar wat onderhoud,
bijvoorbeeld je katalisator / uitlaat vervangen of een sport kat met bijbehorende middedemper vervanger.(die van een 1.2 past en is maar 30 euro

een rsi heeft van de 3000 - 6000 de meeste kracht, dus je zou hem idd moeten doortrekken, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt

Groeten, Vincent.
ik zeg dat ik er wel 50pk extra uit haal, je mag mij ook 250-300 euro geven en dan vertel ik je dat ook. En dan kan ik er zelfs nog wel een vermogens grafiek bij photoshoppen.WHOPPER schreef:Jaa maar ik heb enige moeite met bijv autos zoals n saxo 1.1 ik 3 man in de auto hij 2 en tegen een daihatsu cuore.. wat moet ik dan? Doortrekken tot de 6500 toeren?
Volgens mij moet je gewoon nodig eens groot onderhoud gaan doen. Misschien hebben sommige mensen hier de topgear aflevering gezien waar ze met een renault avantime een sportauto wouden verslaan voor minder geld. Die motor had op de bank nog een 150 of 160 pk geloof ik, maar naar een grote onderhouds beurt had hij weer 200pk zoals het hoort.
Ja aan een compleet nieuw uitlaatsysteem heb ik ook al zitten denken, vanaf spruitstuk tot einddemper. Is dit dan een betere keus ipv chiptunen?
tja dat ligt er aan. Ik zou daar ook geen enorme wonderen van verwachten, maar soms is er nog wel wat mee te winnen. Ik heb namelijk ook geen idee hoe het nu bij zo'n rsi zit. Bij sommige merken zit er gewoon een zeer slecht spruitstuk op waardoor je zo'n enorme druk in je uitlaat krijgt dat je veel vermogen verlies. En andere types hebben een uitlaat waar eigenlijk geen winst meer in is te halen.
Maar wanneer is er voor het laatst groot onderhoud gedaan? dus echt alle filters vervangen en de bougies en kabels en rotor enz? Dat is namelijk iets wat veel mensen vergeten. Maar het levert vaak veel meer vermogen op dan chiptunen of een andere uitlaat ooit zal gaan doen.
Maar wanneer is er voor het laatst groot onderhoud gedaan? dus echt alle filters vervangen en de bougies en kabels en rotor enz? Dat is namelijk iets wat veel mensen vergeten. Maar het levert vaak veel meer vermogen op dan chiptunen of een andere uitlaat ooit zal gaan doen.
Chiptunen, uitlaat vervangen, luchtfiltertje....het slaat allemaal nergens op en kost bergen geld.
Koop dan gewoon een auto die van zichzelf snel genoeg is.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volgens mij kan je het beste je auto zo licht mogelijk maken. Alles wat je niet nodig hebt er uit. Altijd met een schone auto rijden want dat scheelt toch een kilootje of 3. En smalle bandjes.
sj0ertum schreef:Chiptunen, uitlaat vervangen, luchtfiltertje....het slaat allemaal nergens op en kost bergen geld.
Het slaat in zeker zin bij deze auto nergens op chip en compleet uitlaatsysteem heb je denk ik zon 10pk winst.
Als je b.v een auto heb met een turbo heeft een chip wel heel veel effect.
Ik heb een bandbreedte van 195, vrij fors?blond schreef:Volgens mij kan je het beste je auto zo licht mogelijk maken. Alles wat je niet nodig hebt er uit. Altijd met een schone auto rijden want dat scheelt toch een kilootje of 3. En smalle bandjes.
En ik haal dan denk ik gewoon een nieuw uitlaatsysteem bij EPS. Die zijn goed hoorde ik.. iemand anders nog ideeën? Want vandaag heb ik wederom gemerkt dat ie niet de snelste is (opel agila was even snel).
Voor dat je er geld in gaat pompen, doe een compressie test, gevolgd door een grote onderhoudsbeurt. Vervang de bougies en de kabel als je niet weet hoe oud ze zijn, vervang de verdeler en de rotor en meet de bobine even door, laat eventueel alle injectoren reinigen, stel de kleppen. De moraal van het verhaal, voer eerst groot onderhoud uit!
btw, als je een sprintje doet, dan moet je inderdaad doortrekken tot ongeveer het maximum toerental, slechts daar zal de motor maximum vermogen gaan leveren.
btw, als je een sprintje doet, dan moet je inderdaad doortrekken tot ongeveer het maximum toerental, slechts daar zal de motor maximum vermogen gaan leveren.
Dat over het onderhoud had ik ook al gezegd, maar toen maar weinig reactie. Toch jammer dat mensen altijd vergeten om eerst een zogenaamde stage 0 tunebeurt te doen. Dus eerst gewoon alles terug in originele goede staat brengen en van daaruit beginnen.ApaX schreef:Voor dat je er geld in gaat pompen, doe een compressie test, gevolgd door een grote onderhoudsbeurt. Vervang de bougies en de kabel als je niet weet hoe oud ze zijn, vervang de verdeler en de rotor en meet de bobine even door, laat eventueel alle injectoren reinigen, stel de kleppen. De moraal van het verhaal, voer eerst groot onderhoud uit!
Zelfs met een turbo ombouw kan je auto nog traag zijn als je kleppen niet goed open gaan en je bougies geen vonken meer geven omdat de kabels verrot zijn en de bougies er al 20 jaar in zitten. Dan zal je zelfs met die turbo er op nogsteeds langzamer zijn dan een goed onderhouden clio rsi.