Batterij
- Elektronized
- forum member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
- Locatie: Aalst (België)
- Contacteer:
Batterij
Beste CCNL-leden,
Ik ga jullie een lang verhaal besparen en meteen to-the-point komen.
De batterij van m'n Clio heeft het begeven, ik krijg m'n Clio niet meer gestart.
Heb met verschillende auto's met startkabels geprobeerd (Opel Corsa, Audi A4, Porsche 924, Rover 25, Volvo V50)
maar m'n Clio wil niet starten, draait 1 keer rond en dan houdt het op.
Nu wil ik dus een nieuwe batterij kopen, maar ik weet niet welke toch kwalitatief goede zijn,
welke zouden jullie er in stoppen ? (merk, waardes van ampere, ..)
Mvg,
Jonas
Ik ga jullie een lang verhaal besparen en meteen to-the-point komen.
De batterij van m'n Clio heeft het begeven, ik krijg m'n Clio niet meer gestart.
Heb met verschillende auto's met startkabels geprobeerd (Opel Corsa, Audi A4, Porsche 924, Rover 25, Volvo V50)
maar m'n Clio wil niet starten, draait 1 keer rond en dan houdt het op.
Nu wil ik dus een nieuwe batterij kopen, maar ik weet niet welke toch kwalitatief goede zijn,
welke zouden jullie er in stoppen ? (merk, waardes van ampere, ..)
Mvg,
Jonas
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Re: Batterij
Beste Jonas,
Ik zou het in dit geval niet direct bij de accu zoeken.
Als de auto met startkabels niet start gaat het met een nieuwe accu ook niet lukken. Met startkabels starten is namelijk hetzelfde als met een andere accu starten.
Je moet het denk ik eerder bij de startmotor zoeken. j
Ik zou het in dit geval niet direct bij de accu zoeken.
Als de auto met startkabels niet start gaat het met een nieuwe accu ook niet lukken. Met startkabels starten is namelijk hetzelfde als met een andere accu starten.
Je moet het denk ik eerder bij de startmotor zoeken. j
- Elektronized
- forum member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
- Locatie: Aalst (België)
- Contacteer:
Re: Batterij
De accu die er nu inzit stond de laatste tijd helemaal leeg..
De laatste maand brandde het lampje van m'n alarm niet meer, dus veronderstel ik compleet lege accu.
Ben naar een vriend gegaan, die in de auto-industrie zit, en die zegt dat het de accu is..
Zelf heb ik er geen verstand van dus ik weet niet waarom die niet wil starten.
Als ik probeer te starten krijg ik 1 (dwuup) geluid, weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar jullie herkennen het vast wel.
Na 1 dwuupje doet ie niks meer..
Mss er ook bijzeggen dat ik een sportluchtfilter van Green heb, en dat ik em sindsdien moet starten met Start Pilot,
omdat hij anders niet start. Ook moet ik dan een kwartier de choke laten opstaan, en draait ie op 4000 toeren, tot hij warm staat
daarna rijdt ie als nieuw..
Weet totaal niet was er mis mee is..
De laatste maand brandde het lampje van m'n alarm niet meer, dus veronderstel ik compleet lege accu.
Ben naar een vriend gegaan, die in de auto-industrie zit, en die zegt dat het de accu is..
Zelf heb ik er geen verstand van dus ik weet niet waarom die niet wil starten.
Als ik probeer te starten krijg ik 1 (dwuup) geluid, weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar jullie herkennen het vast wel.
Na 1 dwuupje doet ie niks meer..
Mss er ook bijzeggen dat ik een sportluchtfilter van Green heb, en dat ik em sindsdien moet starten met Start Pilot,
omdat hij anders niet start. Ook moet ik dan een kwartier de choke laten opstaan, en draait ie op 4000 toeren, tot hij warm staat
daarna rijdt ie als nieuw..
Weet totaal niet was er mis mee is..
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Re: Batterij
hmmm.... vind het een beetje vaag....
Zoals je het verteld klinkt het als de accu.
maar als hij ook niet start als je startkabels gebruikt dan gaat ie ook niet met een nieuwe accu starten.
probeer anders eens een accu te lenen van iemand (vriend/familie) sluit deze aan en probeer hem dan te starten. start ie dan dan heb je zeker een nieuwe accu nodig. let er wel op dat je niet te lang doorgaat op je leenaccu, anders kan je vriend/familie er niet meer mee starten.
hoop dat het je gaat lukken
Zoals je het verteld klinkt het als de accu.
maar als hij ook niet start als je startkabels gebruikt dan gaat ie ook niet met een nieuwe accu starten.
probeer anders eens een accu te lenen van iemand (vriend/familie) sluit deze aan en probeer hem dan te starten. start ie dan dan heb je zeker een nieuwe accu nodig. let er wel op dat je niet te lang doorgaat op je leenaccu, anders kan je vriend/familie er niet meer mee starten.
hoop dat het je gaat lukken
Re: Batterij
Als je wilt starten met de hulp van een andere auto en je accu is echt helemaal leeg moet je het zo doen:
Zorg dat de je hulpauto een accu heeft met minimaal hetzelfde vermogen als de jouwe. Diesels nooit gebruiken om een benzinemotor te starten. Diesel helpt diesel, benzine help benzine
Gaat je startmotor nu nog niet draaien is dus je startmotor kapot. Draait de startmotor wel maar slaat de motor niet aan is er iets anders loos behalve de lege accu.
Zorg dat de je hulpauto een accu heeft met minimaal hetzelfde vermogen als de jouwe. Diesels nooit gebruiken om een benzinemotor te starten. Diesel helpt diesel, benzine help benzine

- Sluit de startkabels aan op de lege accu, de rode van de plus van de accu van jouw auto naar de plus van de accu van de hulpauto.
- De zwarte van de min van de accu van de hulpauto naar een goed massapunt op jouw auto (dus niet de min van de accu) bij voorkeur op de massa van motorblok (hijsoog). Dan krijgt de starmotor genoeg stroom.
- Laat dan, voordat je probeert jouw auto te starten, eerst de hulpauto een minuut of 5 stationair draaien. Zo komt de accu van de hulpauto goed op spanning omdat die nu ook jouw accu gaat laden.
- Dan laat je de hulpauto gas geven tot ca. 2500 toeren en ga je jouw auto starten.
Gaat je startmotor nu nog niet draaien is dus je startmotor kapot. Draait de startmotor wel maar slaat de motor niet aan is er iets anders loos behalve de lege accu.
Re: Batterij
Ik heb toevallig gister de auto van mijn broer gejumpstart omdat de accu ook helemaal dood was. Zelfst na 10 km rijden kreeg de accu het nieteens voor elkaar om ook maar een relais te laten klikken. Als je verder geen start problemen hebt gehad kan je het beste gewoon een nieuwe halen.
Jumpstarten van een andere auto is een zware belasting. De hulpauto gaat meteen bij het aansluiten van de kabel de oude accu proberen op te laden, dat gaat met enrome vermogens (start kabels zijn niet voor niets zo dik). Als je vervolgens ook de startmotor nog in gaat scahakelen dan heeft de hulp auto het helemaal zwaar. Het starten gaat om die reden niet altijd vanharte. Daarom is het niet zo zinvol om met een kleine accu van een klein benzine autootje een zware 3 liter diesel te starten. Andersom is geen enkel probleem.
Je kunt het stramien van Arjan aanhouden, dat werkt prima.
Jumpstarten van een andere auto is een zware belasting. De hulpauto gaat meteen bij het aansluiten van de kabel de oude accu proberen op te laden, dat gaat met enrome vermogens (start kabels zijn niet voor niets zo dik). Als je vervolgens ook de startmotor nog in gaat scahakelen dan heeft de hulp auto het helemaal zwaar. Het starten gaat om die reden niet altijd vanharte. Daarom is het niet zo zinvol om met een kleine accu van een klein benzine autootje een zware 3 liter diesel te starten. Andersom is geen enkel probleem.
Je kunt het stramien van Arjan aanhouden, dat werkt prima.
- Elektronized
- forum member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
- Locatie: Aalst (België)
- Contacteer:
Re: Batterij
Nog steeds niet kunnen starten.
Ook niet echt fanatiek mee bezig gehouden.
Met startkabels doet ie het niet. Met verschillende andere batterijen ook niet.
Originele accu opgeladen, werkt ook niet. Aan de startmotor ligt het niet.
Ik denk de alternator ? Of kan het aan de massa liggen ?
Ben radeloos. Is gewoon van de ene dag op de andere gebeurd :s
Snap er niks van
Ook niet echt fanatiek mee bezig gehouden.
Met startkabels doet ie het niet. Met verschillende andere batterijen ook niet.
Originele accu opgeladen, werkt ook niet. Aan de startmotor ligt het niet.
Ik denk de alternator ? Of kan het aan de massa liggen ?
Ben radeloos. Is gewoon van de ene dag op de andere gebeurd :s
Snap er niks van
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Re: Batterij
Maar als jij een volle accu er op zet zou die het wel weer even moeten doen tot dat die leeg is.
Zoals je zelf al zegt een massa kabel kan ook trok er ook laatst eentje onder mijn auto vandaan die geoxideerd was.
Zoals je zelf al zegt een massa kabel kan ook trok er ook laatst eentje onder mijn auto vandaan die geoxideerd was.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
- Elektronized
- forum member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
- Locatie: Aalst (België)
- Contacteer:
Re: Batterij
Moet wel zeggen dat er onder en rond de accu een mooi laagje oxidatie ligt..
Maar dat is altijd al geweest.
Maar dat is altijd al geweest.
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Re: Batterij
Loop is voor de zekerheid gewoon alle kabels na.
En vooral die massakabel die van de bak naar het carroserie loopt LV die willen nog wel is oxideren!
En vooral die massakabel die van de bak naar het carroserie loopt LV die willen nog wel is oxideren!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Batterij
Ik denk gewono dat je accu water op is...daardoor kan er ook geen spanning/stroom in je accu gestopt worden.
Maar als je je contact aan zet en je start hoor je dan wel een klik bij de startmotor?
En anders naar een garage gaan met je accu, en laat daar je accu testen
Maar als je je contact aan zet en je start hoor je dan wel een klik bij de startmotor?
En anders naar een garage gaan met je accu, en laat daar je accu testen

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Batterij
hij heeft al andere accus geprobeerd toch....
wel vaag, als je goeie accu erin zet moet ie iig wel de startmotor kunnen laten ronddraaien. zit er geen startonderbreker tussen ofzo
branden alle 3 de lampjes als je hem op contact zet?
wel vaag, als je goeie accu erin zet moet ie iig wel de startmotor kunnen laten ronddraaien. zit er geen startonderbreker tussen ofzo

branden alle 3 de lampjes als je hem op contact zet?
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Batterij
En zit het stekkertje op de start motor er wel op die de stuurstroom geeft?
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
- Elektronized
- forum member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
- Locatie: Aalst (België)
- Contacteer:
Re: Batterij
Heb het gevonden
Was gewoon de combinatie startmotor + batterij.
Batterij is gewoon op, en startmotor is ook stuk.

Batterij is gewoon op, en startmotor is ook stuk.
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique