lak hard na wassen en waxen.

Van de Carwash tot detailen
kelvin1990
forum member
Contacteer:

lak hard na wassen en waxen.

Bericht door kelvin1990 »

Hallo Luitjes,

ik ben vanmiddag druk geweest met mijn auto. Eerst wat meguiars aangeschaft en vervolgens gewassen met een washandschoen en NXT was. Daarna de motorkap gaan kleien { wat een crim!!} en daarna de NXT 2.0 wax erop. Echter toen ik klaar was zag je overal vegen omdat de wax niet lekker uitgepoetst kon worden met die harde pad. Ook op de motorkap voelde je nog allemaal spikkeltjes na het kleien, hoe kan dat??:S

Heeft iemand nog tips hoe ik dit beter aan kan pakken qua strak houden en eventueel de wax aanbrengen?

:thumbsup:
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: lak hard na wassen en waxen.

Bericht door sj0ertum »

Je moet zowizo niet in de zon staan, als het ff kan binnen in een garage....want die wax droogt vrij snel en dan krijg je het slecht uitgepoetst en dus vegen...En het uitpoetsen heb je dat toch wel met een microvezeldoek of een 100% katoene doek gedaan?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
kelvin1990
forum member
Contacteer:

nja heb wel iets in de zon gestaan, de lak was wel aardig warm, maarja de zon staat er bij ons altijd vol op. Het wassen ging goed met die handschoen en shampoo. Nja heb een oud laken gepakt :oops: :oops: , kon niet zoveel vinden zo snel. Ben van plan om nog 2 van die witte zachte pads te kopen om ze uit te poetsen, misschien dat dat wel beter werkt.
meganieker

Bericht door meganieker »

Allereerst complimenten met de meguiars, top goedje.

als je vegen hebt, dan heb je het teveel opgebracht.
Echt maar een 5 cent grote gebruiken op een pas per oppervlakte.

als nu nog altijd de vegen hebt, dan de auto afwassen ALLEEN met lauw water.
dan blijft de wax erop en verdwijnt het teveel.

Oh ja, NOOIT in de zon waxen en niet op een warme auto.

FOTO ?????????? :worship:
kelvin1990
forum member
Contacteer:

merkte in de portomonnee ook wel dat het meguiars was, allemachtig :o

ik heb er maar heel weinig op gedaan, max. die 5 cent groote. Ik heb het daarna even in laten trekken en toen uitgepoetst. ik zal morgen wel even een foto schieten, mits hij niet weer onder dat stof zit :(
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

kelvin1990 schreef:merkte in de portomonnee ook wel dat het meguiars was, allemachtig :o

ik heb er maar heel weinig op gedaan, max. die 5 cent groote. Ik heb het daarna even in laten trekken en toen uitgepoetst. ik zal morgen wel even een foto schieten, mits hij niet weer onder dat stof zit :(
Juist daarom gebruik ik geen Meguiars, maar bijvoorbeeld Mothers Wax. De amerikaanse concurrent van Meguiars, vaak net zo goed of zelfs iets beter en een stuk voordeliger! Als je net komt kijken in de wondere wereld van detailing producten ligt meguiars echter voor de hand, en dat is natuurlijk al een hele verbetering tov. onze oude getrouwe groene schilpad.

Uitwrijven doe je overigens niet met een pad! Gebruik hiervoor een microvezeldoek, en ook geen oud laken. Wel €70 euro aan middelen aanschaffen, uren bezig zijn en dan al je gedane werk uitwrijven met een oud laken.. :wink:
kelvin1990
forum member
Contacteer:

Hoi Martijn,

daar heb je een punt. Nou ik had gister dus het volgende aangeschaft:
- meguiars wash mitt.
- meguiars water towel.
- meguiars nxt wash shamppo.
- meguiars nxt wax. {kit}
- meguiars plastic shine.
- meguiars quick clay.

Alleen bij die wax kit zat maar 1 pad, en ik had dus nik om uit te wrijven. Vandaar dat ik maar een oud zacht laken heb gepakt :oops: :oops: :oops: :oops:
Echter ik vind die klei ook niks, ik spray de motorkap in, ga clayen, en je hoort het gewoon blijven krassen. Na afgenomen te hebben met een soort van microfibre doek deed ik het nog een keer en ging het precies hetzelfde. Nou moet ik nog veel leren van het auto poetsen, maar wat ik gelezen had dacht ik het wel oke toe te hebben gepast.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Je hebt toch echt iets verkeerd gedaan volgens mij....die klei werkt perfect!
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
kelvin1990
forum member
Contacteer:

hoe doe jij het dan?? ik heb gedaan zoals het in het voorschrift stond, of de lak is gewoon schuurpapier, dat kan ook.
shunli

Bericht door shunli »

Of de lak was nog warm van het in de zon staan. Beste kun je gewoon in de schaduw staan en dan zo na het avond eten als het begint af te koelen.
meganieker

Kleien werkt super goed. Maar lees eens op het desbetreffende forum. Heb al veel spul gehad. Ik vind het super.
kelvin1990
forum member
Contacteer:

ik denk dat ik de fout heb gemaakt op het opeen te heet oppervlak te doen. Maarja ik had het gister gekocht en was dus enthousiast meteen aan de gang gegaan ;)

alleen niet aan de zon gedacht, dus de volgende keer iid maar savonds proberen. Echter voor de ruiten gebruikt ik gewoon glassex en autosop ook voor de velgen. Vind het onzin om voor dat soort dingen super veel geld neer te tellen. Alleen mochten er ooit een keer mooie brock, schmidt of lenso velgen onderkomen en hijgaat wat omlaag wordt het wat anders ;)

ik houdt jullie op de hogte en maak wel een keer een foto van de resultaten!!

kelvin1990
forum member
Contacteer:

heeft iemand nog suggesties welke microfiber doek ik dan kan kopen? ik heb ze van meguiars per 3-pack gezien, maar vind 50 euro daarvoor een beetje veel/ Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

meganieker

Meguiars levert ook de complete set, dan heb jee een fles Wax+pad+Droogdoek.

ik vind ze goed, wanneer ze regelmatig gewassen worden.

anders kan je ook een oude sloop/hoeslaken of badlaken gebruiken wat wel niet te hard moet zijn !!!
Laatst gewijzigd door Arjan op 08 mei 2011 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

Voor het vieze werk kan je kijken naar doekjes van de action (99ct p/s oid). Voor het werk op de lak zou ik wel gewoon goede doeken aanschaffen. Zeker als je ziet wat de verkeerde (droog)doek na een paar uur poetsen aan kan richten:

Afbeelding

Mag je weer overnieuw beginnen :lipssealed:
meganieker

AUWWWWWWWW ! ja zo wil je hem ook niet aantreffen na het poetsen !
WKB

Bericht door WKB »

Wil ook niet gek doen maar Meguiars word hier wel enorm de hemel in geprezen, er zijn zeker gelijkwaardige en zelfs betere producten dan meguiars voor de helft van het geld.....

Mijn advies is dus kijk is verder dan je neus lang is en denk niet dat Meguiars het enige merk op aarde is.

Voor goede doeken zou ik voor de Poorboys Deluxe Mega mega towel gaan. Dat zijn echt super doeken en werken 10x beter dan de doeken van meguiars na mijn mening!

http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... 00905.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Nooit of te nimmer ouwe kussen slopen of andere troep op je lak gebruiken tenzij je overal krassen wil hebben.

Als je tijdens het kleien het hoort krassen betekend het dat de klei de vuil uit de lak haalt, dat maakt altijd geluid. Als je dan af en toe je stuk klei bekijkt en hij is heel vies vouw je hem een paar keer dubbel en heb je weer een schoon stuk.

Als je de klei per ongeluk op de grond laat vallen GELIJK weggooien geen risico nemen door verder te gaan met hetzelfde stukje.
meganieker

@wkb => sta graag open voor alternatieven die nog beter en langer werken en maar een fractie van de prijs kosten.
Geef eens een voorbeeld ??
WKB

Bericht door WKB »

- meguiars wash mitt.
- meguiars water towel. €20.00
- meguiars nxt wash shamppo. €10.00 voor 532ml (mengen 1:113)
- meguiars nxt wax. {kit}
- meguiars plastic shine.
- meguiars quick clay.

Heb zijn lijstje even gekopieerd en dit zijn alternatieven die beter zijn (op volgorde

- meguiars wash mitt. (niks mis mee gebruik ik zelf ook)

Droogdoek: CSF Delerium doek, hier kan je een auto helemaal mee droog krijgen zonder te hoeven wringen €16,50

Shampoo: Dodo Juice Born to be Mild

250ml voor €12,50 (mengen 1:714)

Wax: Poorboys Natty's blue paste wax (prijs/kwaliteit verhouding ligt heel hoog)

€20.00 voor 235ml

Trim spul: Poorboys trim restorer (heeeeeel zuinig in gebruik, ik heb zelf met 5 druppels de trims op m'n auto kunnen doen)

€18.00 voor 473ml

Klei van Meguiars is weer niks mis mee
Laatst gewijzigd door WKB op 09 mei 2011 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
WKB

Bericht door WKB »

Links

CSF droogdoek

http://www.carclean.nl/product/CSF/Deli ... 01684.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Dodo juice born to be mild

http://www.carclean.nl/product/Dodo_Jui ... 01037.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Poorboys wax

http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... 00714.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Poorboys trim restorer

http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... 00730.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik moet ook weer eens een nieuwe droogdoek hebben, heb er nu eentje van meguiar's zo'n 2 jaar....maar intussen moet ik toch wel een keer of 5 goed wringen wil het werken. En ik moet hem eerst nat maken voordat hij iets doet. Misschien toch maar eens die CSF droogzoek proberen
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
WKB

Bericht door WKB »

Doen sjoert :thumbsup:

Ik heb hem zelf ook en de clio is kurkdroog na gebruik en de doek wat vochtig, dit is wel met een auto die goed in de wax staat.

andere vergelijking:

de Peugeot 307 sw (station) van me ouders kreeg ik ook droog met de doek zonder te wringen en deze auto stond toen nog niet in de wax!
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

uiteraard staat die van mij in de wax, ik zal eens kijken of ik de wax en shampoo ook bestel.
Ik gebruik normaal gewoon shampoo van Valma, dat is zo'n witte fles met een rode auto erop.
Daarnaast heb ik gewoon de klei set met die detailer spray van Meq.
Daarnaast heb ik het 3 stappen systeem van Meq, maar die polish vind ik echt om te janken met uitpoetsen en de cleaner vind ik onnodig als hij netjes is gekleid en toch gepolijst wordt. Voor de derde stap, het waxen, heb ik de Gold Class Clear Coat Liquid Wax. Erg fijne wax en zuinig in gebruik!
Laatst gewijzigd door sj0ertum op 09 mei 2011 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
WKB

Bericht door WKB »

Valma is voor mij een no-go, is veel te aggresief schijnt zelfs de lak van je auto aan te kunnen vreten bij overdosering je wax helemaal dus.

Die polish zou ik dan weg gooien en voor de monello reeks gaan. (inzio, mezzo en finale)

http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 01778.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe bedoel je trouwens een cleaner gebruiken na waxen? dat moet juist voor het waxen anders strip je juist de waxlaag er weer af :huh:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Haha jaa uiteraard voor het waxen, de cleaner is stap 1 dat ik na het kleien doe en voor het polijsten(stap 2) en daarna werk ik het af met de wax.
Ik merk inderdaad dat mijn wax effect snel verdwijnt....en als je bijna iedere week je auto wast met de verkeerde shampoo verklaard dat een hele hoop! Die waxlaag was ik er gewoon vanaf met die troep.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Plaats reactie

Terug naar “Poets en schoonmaak topic (vraag & antwoord)”