Clio houdt in bij 2000 toeren.
Clio houdt in bij 2000 toeren.
Ben net nieuw en hier al meteen me eerste vraag haha.
ik hoor weleens dat clio's schokken/inhouden.
Nu doet mijn clio (vooral bij koude motor) dat ook bij de 2000 toeren ongeveer.
Ik schakel daarom ook altijd bij de 2K toeren, bij koude motor en geen snelweg natuurlijk.
hoe kan ik dit verhelpen? of moet er echt een garage aan te pas komen?
Het liefst doe ik dit zelf om de kosten te drukken en te leren, heb geen 2 linkerhanden,maar ben nog leek op auto gebied.
Hoop op een reactie!
Groeten
ik hoor weleens dat clio's schokken/inhouden.
Nu doet mijn clio (vooral bij koude motor) dat ook bij de 2000 toeren ongeveer.
Ik schakel daarom ook altijd bij de 2K toeren, bij koude motor en geen snelweg natuurlijk.
hoe kan ik dit verhelpen? of moet er echt een garage aan te pas komen?
Het liefst doe ik dit zelf om de kosten te drukken en te leren, heb geen 2 linkerhanden,maar ben nog leek op auto gebied.
Hoop op een reactie!
Groeten
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Hey welkom
Over je probleempje zal ik eerst kijken naar je stappenmotor, gasklephuis, vacuum slangen, map sensor.
Het kan ook aan je lambda sensor liggen ( was bij mij het geval )

Over je probleempje zal ik eerst kijken naar je stappenmotor, gasklephuis, vacuum slangen, map sensor.
Het kan ook aan je lambda sensor liggen ( was bij mij het geval )

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Bedankt voor je reactie!
Hoe kan ik dit controleren? Ben nog een leek.
Kan iemand mij dit beetje uitgebreid uitleggen en eventueel foto's erbij.
Hoe kan ik dit controleren? Ben nog een leek.
Kan iemand mij dit beetje uitgebreid uitleggen en eventueel foto's erbij.
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
geen idee waar je vandaan komt, maar wellicht kan je in jou buurt terecht bij 1 van de forum leden die je daarmee willen helpen.
Denk dat foto en uitleg nogal wat werk is ;-)
Denk dat foto en uitleg nogal wat werk is ;-)
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Ik begrijp dat het uitleggen veel tijd vergt, maar misschien dat iemand het mij kan uitleggen van de stappenmotor nakijken en controleren?
Verder kom ik uit noord-Brabant/ Waalwijk.
Verder kom ik uit noord-Brabant/ Waalwijk.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Er staan diverse how-to's op het forum. De werking van de stappenmotors, gaskleppen schoonmaken ect is allemaal het zelfde.
Er is vast wel iemand in je buurt die jou wilt helpen. Heb je niemand in de familie of vrienden die autotechnisch zijn?
Er is vast wel iemand in je buurt die jou wilt helpen. Heb je niemand in de familie of vrienden die autotechnisch zijn?

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Welke motor heb je er in?
Maakt het wellicht al wat makkelijker gerichte tips te geven
Fotootje erbij om één en ander op aan te wijzen ook
Maakt het wellicht al wat makkelijker gerichte tips te geven

Fotootje erbij om één en ander op aan te wijzen ook
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Ga ik morgen eventjes regelen. Ben nu niet in de gelegenheid voor een foto te maken.
Het is een 1.2RN motor.
Het is een 1.2RN motor.
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
hierbij de foto´s van de motor.
het witte (ventilator?) aan de voorkant, voor me radiateur? als dat de juiste benamingen zijn.
die draait bij stationair nogal hard ineens. wat kan dit zijn?

en ik vroeg me af waar deze 2 schroefjes voor dienen. of is het gewoon niets?
lijkt net of je er iets aan kan 'hangen' en dan met boutjes vast kan draaien.

hierbij helemaal links te zien---->
groeten!
het witte (ventilator?) aan de voorkant, voor me radiateur? als dat de juiste benamingen zijn.
die draait bij stationair nogal hard ineens. wat kan dit zijn?

en ik vroeg me af waar deze 2 schroefjes voor dienen. of is het gewoon niets?
lijkt net of je er iets aan kan 'hangen' en dan met boutjes vast kan draaien.

hierbij helemaal links te zien---->

groeten!
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
"het witte (ventilator?) aan de voorkant, voor me radiateur? als dat de juiste benamingen zijn."
Helemaal goed
De koelvin, zo wordt de ventilator ook genoemd, zal gaan draaien als de motor warm wordt. Gelukkig wel anders zou je met een kokende motor komen te staan. Als de auto stationair draait bij stilstand wordt de motor niet gekoeld door rijwind. De koelvin zorgt er dan voor dat lucht door de radiateur wordt gevoerd waardoor je koelvoeistof niet gaat koken.
Waar die boutjes op je schutbord voor zijn weet ik ook niet. Waarschijnlijk zit daar bij een ander type ook onderdelen op gemonteerd.
Je blok lijkt wel veel op de D4F. Daar staat bij Clio II een how To voor hoe het gasklephuis en stappenmotor (op je foto bij rode pijl
) schoongemaakt kan worden. Sj0ertum heeft die gemaakt. Linkje:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 103&t=5235" onclick="window.open(this.href);return false;

Helemaal goed

Waar die boutjes op je schutbord voor zijn weet ik ook niet. Waarschijnlijk zit daar bij een ander type ook onderdelen op gemonteerd.
Je blok lijkt wel veel op de D4F. Daar staat bij Clio II een how To voor hoe het gasklephuis en stappenmotor (op je foto bij rode pijl

https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 103&t=5235" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Dit is een Twingo blokje ja die werdt o.a in de Clio 1 en 2 gebruikt.
Volgens mijn zitten bij die tap einden een map sensor. Of zat die nou aan de andere kant.....
Volgens mijn zitten bij die tap einden een map sensor. Of zat die nou aan de andere kant.....
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Arjan, bedankt voor de reactie!
zal er morgen eens naar kijken.
Nelis, aan de andere kant hangt wel iets. Op ongeveer dezelfde plek.
Vandaar dat ik me dit afvroeg.
Maar het zal wel een loos iets zijn.
Bedankt!
zal er morgen eens naar kijken.
Nelis, aan de andere kant hangt wel iets. Op ongeveer dezelfde plek.
Vandaar dat ik me dit afvroeg.
Maar het zal wel een loos iets zijn.
Bedankt!
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
boutjes is idd voor de map sensor
dit heeft jou motor niet nodig

dit heeft jou motor niet nodig

Groeten, Vincent.
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Ah oke, dan weet ik voldoende!
Stappenmotor is ander woord voor carburateur misschien?
Stappenmotor is ander woord voor carburateur misschien?
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
nee.
er zit een stappenmotortje die je gasklep bediend
dus als je stappenmotor vervuild is dan word de gasklep niet 100% goed bediend en blijft hij iets te ver open staan,
hierdoor loopt je motor onregelmatig rond de 2000 toeren.
ook een lamdasensor kan dit veroorzaken of een combinatie.
de comp denkt dan dat je te weinig toeren maakt en steld het toerentaal bij (dmv meer of minder lucht, benziene)
er zit een stappenmotortje die je gasklep bediend

dus als je stappenmotor vervuild is dan word de gasklep niet 100% goed bediend en blijft hij iets te ver open staan,
hierdoor loopt je motor onregelmatig rond de 2000 toeren.
ook een lamdasensor kan dit veroorzaken of een combinatie.
de comp denkt dan dat je te weinig toeren maakt en steld het toerentaal bij (dmv meer of minder lucht, benziene)
Groeten, Vincent.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Map sensor zit op je luchtfilterhuis, en deze heeft je motor wel nodig anders loopt ie erg beroerd..Vinnie_86 schreef:boutjes is idd voor de map sensor![]()
dit heeft jou motor niet nodig

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
ik dacht dat deze elektronisch bediend werd en niet meer op de vacuüm? 

Groeten, Vincent.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Clio houdt in bij 2000 toeren.
Dat is volgends mij pas bij de Clio 2 ph 2 ( als ik me niet vergis ) 

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek