Even een vraagje

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Ma®tiej

Even een vraagje

Bericht door Ma®tiej »

Hoi :smash:

Sprak vandaag iemand op m'n werk die ook bezitter was van een 1.6 16V. Hij had deze laten chippen naar een kleine 130 pk + (zei die..) Nu is meer vermogen altijd goed en vroeg ik me af of dit 1 wel mogelijk is en 2 wat dit ongeveer gaat kosten.

M'n auto heeft nu bijna 136.000 gelopen en is van 2000 > kan het dan überhaupt nog wel?
ClioMarcel

Re: Even een vraagje

Bericht door ClioMarcel »

een kleine 130 pk lijkt mij zeer onwaarschijnlijk ....

als het een chip op maat betreft , dat heb je hooguit 15 pk winst ( als et dan ook nog es door een echte vakman/ vrouw is gebeurd ) ...

en verder ...

hoezo meer vermogen is altijd goed ??
Ik heb liever meer koppel dan vermogen hoor :sunny:
Vermogen ( pk ) zeg niet alles , koppel ( Nm ) zegt veel meer , veel 'belangrijker' ...

enne ... wrom zou et bij jouw auto niet meer kunnen ? kan nog wel hoor. Al hij bijv 2 ton had gedraaid , dan werd et een ander verhaal :thumbsup:

En kwa kosten zijn de bedragen / meningen verdeelt :wink:

gr Marcel
Ma®tiej

Bericht door Ma®tiej »

Hij komt op 120 pk en 167 Nm koppel als die gechipt is bij bullpower. Kost 450 euro.
Bedankt iig voor de snelle en zinvolle reactie :)!

Zal nog even foto's maken zoals belooft van de audio :p.. Verlaging gaat deze vakantie ook gebeuren :D
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

dat zijn nette cijfertjes

dat is nog haalbaar met een goeie chip idd :thumbsup:

nu zegt Bullpower me nix dan , maar dat geeft niet , dr zijn ook zoveel bedrijven die dit werk doen :sunny:

en ben benieuwd na de pica's :sneaky:

oow ... graag gedaan :thumbsup:
Engee
über forummer
Contacteer:

Bericht door Engee »

Ik heb destijds ook veel navraag gedaan en voor mijn 1.6 16v. Vond en vindt het nu nog niet de moeite om het te laten doen, veels te duur voor wat je krijgt!

Mij beloofde ze toen +/- 12 tot 14 pk extra en 20 tot 25nm koppel extra.

Hij zal misschien wel makkelijker hard gaan maar ik zou geen wonderen verwachten.

Ik hoop wel dat 450 euro incl testbank is :thumbsup:
ApaX

Bericht door ApaX »

130 pk klinkt wel goed, maar het is wel +20% bijna. Dat is misschien wat veel. Dat jou motor al een flinke afstand heeft gereded zou niet uit moeten maken. Als er overmatige slijtage is zal je de 130 pk niet halen, maar dan heb je nu ook al geen 110 pk meer. Dat een motor "gewend" zou raken aan een bepaald vermogen is vooral een fabeltje.

Het koppel/vermogen verhaal, dat is altijd een beetje een discussie. Het probleem met beide termen is dat ze slechts gegeven worden op 1 punt van de vermogens krommen, dus beide zeggen eigenlijk heel weinig. De twee termen zijn sterk aan elkaar verbonden. De definitie van mechanische roterend vermogen is koppel vermenigvuldigd met toerental (en dan nog maal 2 pi gedeeld door 60). Om een motor te hebben die lekker trekt is het vooral prettig om een relatief hoog koppel te hebben bij een relatief laag toerental (hoog vermogen bij een laag toerental). Je zou even moeten achterhalen bij welk toerental je dat koppel erbij krijgt.
Ma®tiej

Bericht door Ma®tiej »

Bedankt voor de info :). Als ik het zo lees is het de moeite niet echt waard. Weet hoe de berekeningen gaan verder.

Steek dan liever die 400 in een mooie set wielen en verlagingsveren.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”