Stationaire regelklep
Stationaire regelklep
Heren, zoals misschien eerder is opgevallen, kamp ik met een aantal kleine probleempjes met de clio! Er zit een volvo turboblok in, welke origineel is gekomen met een stationaire regelklep. Er zit een Renault 5 GTE inlaat op en renault 1.8 16V gasklep. Wordt er bij deze gasklep ook een stationaire regeklep gebruikt? En hoe ziet ie eruit en waar zou ie moeten zitten??
Re: Stationaire regelklep
Ik zag dat een stappenmotor van een 16v ook werkt met vacuum. Heeft iemand hier wat meer info over of een foto waar die zit?
Re: Stationaire regelklep
je zou es contact op kunnen nemen met Catrinus ...
die weet veel over dit soort blokken . Is zelfs ook int bezit van zo'n 1.7 turbo motor
hier vindt je em : https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 115&t=2433" onclick="window.open(this.href);return false;
je kunt em proberen te pmmen
gr Marcel
die weet veel over dit soort blokken . Is zelfs ook int bezit van zo'n 1.7 turbo motor

hier vindt je em : https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 115&t=2433" onclick="window.open(this.href);return false;
je kunt em proberen te pmmen

gr Marcel
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
Wat info
Hoewel het vaak 'stappenmotor' genoemd wordt, is het dat eigenlijk helemaal niet (Een stappenmotor is een motor die 'vaste' stappen maakt, bv een paar graden per stap of een bepaalde afstand naar binnen of naar buiten gaat). Zulke echte stappenmotoren vind je eigenlijk nooit bij auto's, waar ze wel inzitten zijn bijvoorbeeld printers. Maar goed, omdat stappenmotor zoveel gebruikt wordt noem ik het hier ook gewoon zo.
De 'stappenmotors' waar het hier over gaat zijn eigenlijk gewoon simpele magneetkleppen, die verder of minder ver openen en dus meer of minder lucht doorlaten. Dit is afhankelijk van de stroom waarmee ze aangestuurd worden.
Wel hebben ze bijna altijd dezelfde functie: het regelen van het stationaire toerental (zou dit niet geregeld worden, dan zou dat niet contant zijn, maar varieren met de temperatuur). Let wel, er zijn meer mogelijkheden om het stationair toerental te regelen, dit is er één van.
Wat doet dan ding nou precies: in de motor-ECU zit een regelaar die continu het stationaire toerental in de gaten houdt. De ECU weet dat de motor stationair moet draaien als de stationairschakelaar ingedrukt is (als die dus stuk is, werkt de regeling dus niet!).
De stappenmotor doet eigenlijk hetzelfde als wat een stationairstelschroef doet, hij leidt een beetje lucht langs de gesloten gasklep om zo de motor draaiend te houden.
De ECU kijkt nou of het toerental lager of hoger is dan een 'doel'-toerental (bv 900 toeren). Is het nu hoger dan gaat de stappenmotor ietsjes dicht en omgekeerd. Hiermee wordt het toerental in 'evenwicht gehouden'.
Het is wel belangrijk om te weten dat de stappenmotor maar een beperkt regelbereik heeft. Heb je bv een vacuumlek dan kan de regeling dit niet meer compenseren, zelfs niet met volledig gesloten stappenmotor. Een heel klein lek zou misschien nog weggeregeld kunnen worden maar vaak merk je dat ook al.
Wat af en toe een probleem is bij stappenmotors, is dat ze vervuilt raken van binnen door bv carterdampen. Daardoor beweegt de klep/schuif moeizaam en wordt de regeling erg traag, vaak is dit te merken als het toerental 'zaagt' (op en neer gaat). Het helpt dan om de stappenmotor door te spoelen met remmenreiniger of gewoon benzine, zodat alle troep oplost.
Meestal is er ook nog een basisafstelling nodig, als die niet ok is dan kan de stappenmotor het ook vaak niet meer corrigeren.
Hier nog een paar problemen waardoor de stationairregeling niet werkt:
- Stappenmotor dus vervuilt of stuk (in 99% vervuilt)
- Vacuumlek (komt ook heel vaak voor)
- Kabelbreuk (soms) of ECU stuk (zelden)
- Stationaire basisafstelling niet in orde (bv door verdraaide of vervuilde gasklep)
- Schakelaar voor stationair toerental stuk
Als het probleem terug komt, kunt u hem laten vervangen.

Hoewel het vaak 'stappenmotor' genoemd wordt, is het dat eigenlijk helemaal niet (Een stappenmotor is een motor die 'vaste' stappen maakt, bv een paar graden per stap of een bepaalde afstand naar binnen of naar buiten gaat). Zulke echte stappenmotoren vind je eigenlijk nooit bij auto's, waar ze wel inzitten zijn bijvoorbeeld printers. Maar goed, omdat stappenmotor zoveel gebruikt wordt noem ik het hier ook gewoon zo.
De 'stappenmotors' waar het hier over gaat zijn eigenlijk gewoon simpele magneetkleppen, die verder of minder ver openen en dus meer of minder lucht doorlaten. Dit is afhankelijk van de stroom waarmee ze aangestuurd worden.
Wel hebben ze bijna altijd dezelfde functie: het regelen van het stationaire toerental (zou dit niet geregeld worden, dan zou dat niet contant zijn, maar varieren met de temperatuur). Let wel, er zijn meer mogelijkheden om het stationair toerental te regelen, dit is er één van.
Wat doet dan ding nou precies: in de motor-ECU zit een regelaar die continu het stationaire toerental in de gaten houdt. De ECU weet dat de motor stationair moet draaien als de stationairschakelaar ingedrukt is (als die dus stuk is, werkt de regeling dus niet!).
De stappenmotor doet eigenlijk hetzelfde als wat een stationairstelschroef doet, hij leidt een beetje lucht langs de gesloten gasklep om zo de motor draaiend te houden.
De ECU kijkt nou of het toerental lager of hoger is dan een 'doel'-toerental (bv 900 toeren). Is het nu hoger dan gaat de stappenmotor ietsjes dicht en omgekeerd. Hiermee wordt het toerental in 'evenwicht gehouden'.
Het is wel belangrijk om te weten dat de stappenmotor maar een beperkt regelbereik heeft. Heb je bv een vacuumlek dan kan de regeling dit niet meer compenseren, zelfs niet met volledig gesloten stappenmotor. Een heel klein lek zou misschien nog weggeregeld kunnen worden maar vaak merk je dat ook al.
Wat af en toe een probleem is bij stappenmotors, is dat ze vervuilt raken van binnen door bv carterdampen. Daardoor beweegt de klep/schuif moeizaam en wordt de regeling erg traag, vaak is dit te merken als het toerental 'zaagt' (op en neer gaat). Het helpt dan om de stappenmotor door te spoelen met remmenreiniger of gewoon benzine, zodat alle troep oplost.
Meestal is er ook nog een basisafstelling nodig, als die niet ok is dan kan de stappenmotor het ook vaak niet meer corrigeren.
Hier nog een paar problemen waardoor de stationairregeling niet werkt:
- Stappenmotor dus vervuilt of stuk (in 99% vervuilt)
- Vacuumlek (komt ook heel vaak voor)
- Kabelbreuk (soms) of ECU stuk (zelden)
- Stationaire basisafstelling niet in orde (bv door verdraaide of vervuilde gasklep)
- Schakelaar voor stationair toerental stuk
Als het probleem terug komt, kunt u hem laten vervangen.
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Stationaire regelklep

Maar wat als je geen stappenmotor hebt :-P of is dat onmogelijk, want volgens mij loopt ie nu stationair met de dampen die uit de carterventilatie worden gezogen!
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
De dampen die uit je carterkomen worden inderdaad samen gevoegd met je lucht/benzine mengsel.
Die worden samen ontbrandt, daarom heb je nauutlijk carterventilatie.
Je motor kan er alleen zeker niet op lopen want dan valt deze meteen stil.
En als je geen stappenmotor heb, wordt het elektronisch geregeld zoals bij de nieuwe auto's, jou Clio 1,7 turbo heeft wel een stappenmotor
Die worden samen ontbrandt, daarom heb je nauutlijk carterventilatie.
Je motor kan er alleen zeker niet op lopen want dan valt deze meteen stil.
En als je geen stappenmotor heb, wordt het elektronisch geregeld zoals bij de nieuwe auto's, jou Clio 1,7 turbo heeft wel een stappenmotor

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
Owja, ik denk dat jij deze erin heb zitten:

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Stationaire regelklep
Juist die zou er dus op moeten zitten heb ik begrepen op het 480 forum, maar is bij mij geen spoor van te bekennen.

Hier zie je em dus zitten onder de inlaat dwarsgeplaatst. Bij mij zit ie er dus niet, en als je alle vacuumslangen afgaat is ie ook nergens te bekennen. Als ik trouwens het vacuumslangetje op de carterventilatie laat, zuigt ie em helemaal naar de mallemoer en piept ie ook als een gek. Als ik het slangetje loslaat, loopt ie gewoon netjes stationair. Daarom denk ik dat ie daar ze enige lucht vandaan krijgt om stationair te lopen.

Hier zie je em dus zitten onder de inlaat dwarsgeplaatst. Bij mij zit ie er dus niet, en als je alle vacuumslangen afgaat is ie ook nergens te bekennen. Als ik trouwens het vacuumslangetje op de carterventilatie laat, zuigt ie em helemaal naar de mallemoer en piept ie ook als een gek. Als ik het slangetje loslaat, loopt ie gewoon netjes stationair. Daarom denk ik dat ie daar ze enige lucht vandaan krijgt om stationair te lopen.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
Ik zie hem nu al zitten op het blok
Moment dan zet ik er een pijltje bij

Moment dan zet ik er een pijltje bij

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep


En als die daar niet zit, zou ik toch daar ergens gaan zoeken want hij moet erop zitten lijkt me.
PS, ik had je tekst verkeerd gelezen, dat ie bij jou daar niet zat

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Stationaire regelklep
Ja haha maar dat is niet mijn blok! Ik liet em zien waar ie hoort te zitten. Ik upload even een plaatje van mijn blok.

Het is lastig te zien, maar hij zit er echt niet bij mij. Er zit ook een andere gasklep en inlaat dus ziet er een beetje anders uit.

Het is lastig te zien, maar hij zit er echt niet bij mij. Er zit ook een andere gasklep en inlaat dus ziet er een beetje anders uit.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
Volgends mij is dit hem, omdat je een 1.7 GTE inlaatspruitstuk hebt van een Renault 5 klopt dat?


Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Stationaire regelklep
Ja klopt, maar volgens mij is dat de temperatuurgeregelde klep. Die zit ook direct verbonden aan de carterventilatie eronder. En heeft ook geen andere aftakkingen oid.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
Zit er verder wel een stekker aan?
Maar ik weet vrijwel zeker dat dit je stappenmotortje is, omdat een stappenmotor op onderdruk werkt ( vacuum). Bij de nieuwere motoren is dit elektronisch.
Maar ik weet vrijwel zeker dat dit je stappenmotortje is, omdat een stappenmotor op onderdruk werkt ( vacuum). Bij de nieuwere motoren is dit elektronisch.
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Stationaire regelklep
Ja er zit inderdaad een stekkertje aan! Maar hij kan alleen lucht krijgen via de carterventilatie. Hij heeft verder geen ingangen haha. Ik heb wel nog een extra vacuumaansluiting over die momenteel is afgedopt. Vandaar dat ik ook denk dat ie daar eigenlijk had moeten zitten :-P
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
Hmm ok, ik zal er eens nachtje over slapen. Ik ga nu lekker me bedje in. 

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Stationaire regelklep
Ok volgens de vorige eigenaar is dat wel de stappenmotor! Maar die zuigt dus lucht aan van de carterventilatie ( alleen oliedampen ) Kan ik de stappenmotor lucht aan laten zuigen achter de luchtfilter of moet dat ergens anders naartoe? En dan bij de carterventilatie gewoon een filtertje plaatsen?
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Stationaire regelklep
Dat durf ik niet zomaar te zeggen eigelijk.
Mischien dat iemand anders het weet?

Mischien dat iemand anders het weet?
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Stationaire regelklep
Hehe, ik voel me weer lekker lastig vandaag :P
Hierbij nog een plaatje van de Clio! Nog genoeg te doen zoals je ziet :-P

En nog een filmpje van het geluid met INOX uitlaatsysteem van voor naar achter (nog wel kat ertussen voor apk
)
http://www.youtube.com/watch?v=MjzSWdp-zqI
Hierbij nog een plaatje van de Clio! Nog genoeg te doen zoals je ziet :-P

En nog een filmpje van het geluid met INOX uitlaatsysteem van voor naar achter (nog wel kat ertussen voor apk

http://www.youtube.com/watch?v=MjzSWdp-zqI