motorstoringslampje gaat branden
motorstoringslampje gaat branden
Ik weet niet of het een probleem is of iets wat er gewoon bij hoort, maar ik heb een clio v6 en vandaag kwam ik erachter dat ik toen ik 50km/h ging rijden in zijn 6e versnelling mijn motorlampje na 1 minuut ong. ging branden, deze ging weer uit toen ik in een lagere versnelling ging rijden waarbij hij meer toeren ging maken, toen ik dit weer wilde testen of dit nu normaal was, ging het precies weer zo, lijkt wel of er een soort beveiliging op zit voor als er te weinig toeren word gemaakt:) of is er mogenlijk toch een probleem, mocht dit zo zijn, weet iemand waar dit eventueel aan kan liggen???
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Re: motorstoringslampje gaat branden
ij mijn weten heeft renault daar geen beveiliging voor
eerder denk ik dat je een probleem hebt met je injectie.
nu weet ik niets van een clio v6 af, mischien dat iemand anders hier meer van weet
eerder denk ik dat je een probleem hebt met je injectie.
nu weet ik niets van een clio v6 af, mischien dat iemand anders hier meer van weet
Groeten, Vincent.
Denk dat je dan toch aan het uitlezen komt via obd.
Als je boven het max aantal toeren komt wordt de brandstof afgesloten en valt de motor terug op stationair totdat je het gaspedaal hebt losgelaten.
Rare ervaring, je test dan gelijk de blokkering van je gordel, heb dat al eens gehad.
Maar welk lampje bedoel je precies? Het oranje lampje met motorblokfiguur?
Rare ervaring, je test dan gelijk de blokkering van je gordel, heb dat al eens gehad.

Maar welk lampje bedoel je precies? Het oranje lampje met motorblokfiguur?
Ok, dan laat ik hem denk ik voor alle zekerheid maar een keertje uitlezen, ik moet zeggen dat ik het nu niet meer heb gehad, was alleen die avond, gisteravond probeerde ik het weer uit en toen was er niets aan de hand, zal hopenlijk een storingkje zijn:) net zoals mijn achteruitrijlicht het af en toe ook niet doet en heb een keer dat mijn snelheidsmeter het niet deed, maar dat is ook bij 1 keer gebleven.
Het antwoord op de vraag of het het orange lampje is als motorblokje.... ja, dat lampje bedoel ik:)
Het antwoord op de vraag of het het orange lampje is als motorblokje.... ja, dat lampje bedoel ik:)
Dat is het lampje "luchtverontreiniging"
Geeft in ieder geval aan dat je verbranding niet in orde zou zijn, of dat er een sensor kapot is, of gaat, omdat het niet constant is.
Vaak is het het een kapotte Lambda sonde. Als je de Lambda een keer schoonmaakt en het is weg, ga er dan van uit dat je de Lambda binnenkort moet vervangen. Kan ook komen door vervuiling van gasklephuis en stappenmotor omdat die dan niet soepel meer gaat. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken. Hier kan je zelf eerst eens naar kijken.
Uitlezen is altijd een optie, maar hou er rekening mee dat je voor alleen uitlezen rond de 30 euro kwijt bent. Komt daar nog het stellen van een diagnose bij, zit je zo op het dubbele. Alleen uitlezen geeft niet altijd duidelijk het probleem aan namelijk. Met uitlezen kan vaak ook de opgeslagen storing gezien worden. Die wordt dan gelijk gewist.
Voor je snelheidsmeter zit de sensor op/in de versnellingsbak. Die kan je eenvoudig zelf vervangen.
Achteruitrijlicht zal waarschijnlijk wat corrosie op een stekkertje zijn.
Geeft in ieder geval aan dat je verbranding niet in orde zou zijn, of dat er een sensor kapot is, of gaat, omdat het niet constant is.
Vaak is het het een kapotte Lambda sonde. Als je de Lambda een keer schoonmaakt en het is weg, ga er dan van uit dat je de Lambda binnenkort moet vervangen. Kan ook komen door vervuiling van gasklephuis en stappenmotor omdat die dan niet soepel meer gaat. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken. Hier kan je zelf eerst eens naar kijken.
Uitlezen is altijd een optie, maar hou er rekening mee dat je voor alleen uitlezen rond de 30 euro kwijt bent. Komt daar nog het stellen van een diagnose bij, zit je zo op het dubbele. Alleen uitlezen geeft niet altijd duidelijk het probleem aan namelijk. Met uitlezen kan vaak ook de opgeslagen storing gezien worden. Die wordt dan gelijk gewist.
Voor je snelheidsmeter zit de sensor op/in de versnellingsbak. Die kan je eenvoudig zelf vervangen.
Achteruitrijlicht zal waarschijnlijk wat corrosie op een stekkertje zijn.
Ok Arjan, bedankt en ik ga dit in de gaten houden, alleen ben ik op motorisch gebied aardig een leek, maar kan het dan ook niet zo zijn, dat 50km/h te langzaam is om in zijn 6e versnelling te rijden, want hij maakt dan hetzelfde toerental als stationair, alleen bij stationair hoeft de motor niet te werken en al rijdend heeft ie wat gewicht voort te stouwen waardoor hij dan meer brandstof inspuit dan eigenlijks nodig is, dan krijg je nl ook een onregelmatige verbranding of denk ik nu toch een beetje te simpel:)
Ik denk dat 50 in z'n 6 rijden er wel aan bij draagt. Eén van de methodes om het lampje weg te krijgen is een tijdje hoog in de toeren rijden. Daarmee wordt de uitlaat flink doorgeblazen omdat dan de druk van je uitlaatgas hoger is. Rij je dus langzaam in een hoge versnelling is de druk laag en blijft wat langer in de uitlaat "hangen".
Ik denk dat dat het dan zou zijn, want normaal rij ik nooit zo langzaam in de hoogste versnelling, ik wilde alleen even kijken in welke versnelling mijn auto nog steeds goed weg kon rijden en in welke versnelling, toen ik nadat het lampje ging branden gelijk naar de 3e versnelling terug schakelde, ging ook gelijk het lampje weer uit, maar ik ga het wel even goed in de gaten houden, moet ook zeggen dat ik ermee naar mijn werk rij, de afgelopen week en dat zijn niet erg veel lange km's, normaal pak ik de clio alleen als ik lange afstanden ga maken, en incidenteel wil het wel eens gebeuren dat ik een klein stukje ermee rijd, zoals komende middag, is er een meeting in Utrecht, dat is maar 5km bij mij vandaan, maar met een meeting wil ik niet op de fiets komen, haha.