Wanneer Powercap en hoeveel mm2 Voeding?!

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
JNK

Wanneer Powercap en hoeveel mm2 Voeding?!

Bericht door JNK »

Allooo,

Ik heb hier 2 Pioneer versterkers liggen;
-Pioneer PRS-D1200M Monoblock (1x1200W Max / 400W RMS 4Ohm / 600W RMS 2Ohm)
-Pioneer PRS-D420 4 Kanaals (4x150W Max / 4x75W RMS 4Ohm)

Daarbij heb ik een Subwoofer;
-Pioneer TS-W3002D4 (3500W Max / 1000W RMS)

Een speakers voor een achter;
-Audison Voce AV K6 Compo set (250W)
-Audison Voce AV X5 Coaxial (150W)

Nu vraag ik mezelf af of ik een powercap moet aanschaffen?
Zoja, hoeveel Fahrad? Heb iets gelezen dat je moet kijken naar het totaal Watts RMS?

En qua voeding? Kan het met een 35mm² voeding of moet ik toch voor een 50mm² voeding gaan?
JNK

Re: Wanneer Powercap en hoeveel mm2 Voeding?!

Bericht door JNK »

Na wat speuren op het net heb ik zelf al wat gevonden.
Misschien ook wel makkelijk voor de rest?

Accu & condensators
Bij gebruik van één of meerdere versterkers wordt er veel van de accu en dynamo gevergd. De stroomopname van een flinke versterker is hoog, samen met alle andere verbruikers erbij zal de accu moeite hebben om de spanning boven de 12V te houden. Dit uit zich vaak in het knipperen van de verlichting op de maat van de muziek. Voor het geluid heeft het ook gevolgen, de dynamiek wordt minder en het sublaag klinkt niet droog en strak meer. Wanneer de versterker circa >500W rms levert is een condensator geen overbodige luxe.
Wanneer de installatie veel gebruikt wordt met stilstaande motor, het vermogen is van de versterkers >500W én de standaard accu is 45Ah of minder, dan is een tweede accu aan te bevelen.
Hoe zorg je voor een stabiele spanning op de versterkers:

-Voldoende dikte van bekabeling
-Zorgvuldig aansluiten van bekabeling: geen overgangsweerstand.
-Condensator plaatsen.
-Zwaardere accu plaatsen, bijvoorbeeld een gel-accu.
-Tweede accu plaatsen (gel accu).
-Zwaardere dynamo plaatsen.

Waarom dan niet altijd een extra grote accu? Een condensator lijkt misschien een accu, toch zijn het heel verschillende onderdelen. Het meest belangrijke verschil is dat een condensator veel sneller grote stroompieken kan geven dan een accu.
Een basspiek zal een spanningsdip geven. Een condensator zal razendsnel (hele korte ontlaadtijd) stroom leveren aan het begin van de basspiek en er dus voor zorgen dat de spanning constant blijft. Hierdoor geeft de versterker een stabieler uitgangsvermogen en wordt de dynamo en accu minder zwaar belast. Het geeft dus vooral voordelen voor de geluidskwaliteit.

Condensator
Hoe werkt een condenstor.
Je kan het vergelijken met een grote bak met water, vullen (=opladen) en leeggooien (=ontladen) kost enige tijd en is afhankelijk van de inhoud (=capaciteit) van de bak. De dynamo in de auto kan je zien als "kraan", hij vult de accu en condensator continu aan als er water (=stroom) verbruikt wordt.
De laad- en ontlaadtijd van helemaal leeg naar helemaal vol is heel erg kort, slechts een paar milliseconden. Een hele grote condensator (1 Farad) zal nooit helemaal leeg worden getrokken vanwege z'n grote capaciteit en omdat 'ie continu wordt opgeladen door de accu en dynamo.

Om te laten zien wat een condensator nou precies doet met gelijk- en wisselspanning, hier wat formules:
Xc = 1 /(2 x pi x F x C) = 0,159 / (F x C)
Xc = reactantie of wisselstroom weerstand [ohm]
f = frequentie wisselspanning [Hz]
C = capaciteit [F]

Wisselspanning
Voor wisselspanning is de weerstand afhankelijk van de frequentie. Bijvoorbeeld:
Een flinke bass van 120 bpm heeft een frequentie van 2 Hz. De accuspanning zal zonder condensator dus met 2 Hz gaan variëren tussen 11,5V en 13,8V. De weerstand van een elco van 1 Farad is dan:
Xc = 0,159 / (f x C) = 0,159/(2 x 1) = 0,079 ohm
Dat is dus bijna een kortsluiting.
De rimpel die de basspiek veroorzaakt op de spanning van de accu wordt a.h.w kortgesloten en de accuspanning is zodoende gestabiliseerd.
Storing, veroorzaakt door een aardlus bijvoorbeeld, zal ook worden kortgesloten. Dat is immers een wisselspanning met een redelijk hoge frequentie.

Gelijkspanning
Gelijkspanning is een wisselspanning met frequentie = 0, in bovenstaande formule is de weerstand (reactantie) voor gelijkspanning dus een oneindig hoge waarde. Er zal door de opgeladen condenstor geen gelijkstroom lopen. Daarom kan je 'm ook parallel aan de accu zetten.

Afbeelding

wat voor condensator?
Er zijn een aantal verschillende uitvoeringen te koop:

-laadelectronica, kortsluitbeveiling
-spanningsmeter
-capaciteit in Farad

Laadelectronica en kortsluitbeveiliging zijn eigenlijk voor de bufferwerking van de condensator niet echt nodig. Het is echter wel gemakkelijk bij het installeren. Meestal zit er ook een spanningsmeter op, zodat je de spanning op de versterker kan controleren.
De capaciteitswaarde is vanaf 0,5 Farad. Lager is niet echt zinvol. Als vuistregel geldt 1 Farad per 1000W. Meer kan echter geen kwaad, in tegendeel!
Monteer de condensator zo dicht mogelijk (ca. 10cm) bij de grootste stroomverbruiker. Meestal is dit de versterker die de subwoofer(s) aanstuurt.

Tweede accu
Wil je continu erg hard spelen met stilstaande motor en een versterkervermogen >500W, dan heb je een tweede accu nodig. Erg geschikt voor dit doel zijn gel accu's, omdat ze niet kunnen lekken en er geen schadelijke gassen uit ontsnappen. Je monteert ze parallel aan de standaard accu, eventueel gescheiden door een relais, zodanig gemonteerd dat de gel-accu geen stroom hoeft te leveren aan de startmotor. Hierdoor zal 'ie veel langer meegaan.
Zorg voor een relais met contacten die hoge stromen (100A) kunnen verdragen.
Plaats in de bekabeling zekeringen van voldoende ampèrage, zodat bij kortsluiting de bekabeling niet smelt en de accu niet kan exploderen. Wees hier erg voorzichtig mee!
Meldt altijd bij de garage dat je er een extra accu en/of condensator in hebt gebouwd.
Hieronder zie je een schema om een tweede accu en condensator aan te sluiten.

Afbeelding

Bron: 12vhifi.nl

Wil je precies weten hoe een Condensator werkt klik op de link :sneaky:
Voor informatie voor je kabels etc klik --> http://www.12vhifi.nl/bekabeling.html
Didi

Bericht door Didi »

ik denk en weet eigenlijk zeker dat je met goed bekabeling geen condensator nodig hebt.
voor de kabel-dikte zou ik in jou geval voor 50mm2 gaan. zowel voor de voeding als voor de massa.
en vergeet ook niet een extra kabel bij de massa van de accu naar de carroserie.

knipperende verlichting word hierdoor vaak als opgelost.

als je van plan bent om continue het uiterste van je versterkers te vragen zou je inderdaad kunnen overwegen om een powercap (condensator) te plaatsen.
maar koop er dan wel een van een degelijk merk zoals b.v. "Dietz".
de meeste goedkope powercap's bezorgen namelijk meer problemen dan dat ze goed doen.

in jouw geval zou je de condensator zo dicht mogelijk bij je versterker voor je sub kunnen plaatsen.

maar zoals eerder vermeld ;
als je altenator (dynamo) en je accu in goede staat zijn is een condensator in jouw geval overbodig.
Didi

Bericht door Didi »

Didi schreef:ik denk, en weet eigenlijk zeker, dat je met goed bekabeling geen condensator nodig hebt.
voor de kabel-dikte zou ik in jou geval voor 50mm2 gaan. zowel voor de voeding als voor de massa.
en vergeet ook niet een extra kabel bij de massa van de accu naar de carroserie.
eventueel kun je dan vanaf een verdeel-blok verder met 35mm2.
maar denk er wel aan dat je massa-kabel even dik, of dikker moet zijn dan je voedingskabel. dit om problemen met je knipperende verlichting te voorkomen.

als je van plan bent om continue het uiterste van je versterkers te vragen zou je inderdaad kunnen overwegen om een powercap (condensator) te plaatsen.
maar koop er dan wel een van een degelijk merk zoals b.v. "Dietz".
de meeste goedkope powercap's bezorgen namelijk meer problemen dan dat ze goed doen.

in jouw geval zou je de condensator zo dicht mogelijk bij je versterker voor je sub kunnen plaatsen.

maar zoals eerder vermeld ;
als je altenator (dynamo) en je accu in goede staat zijn is een condensator in jouw geval overbodig.
Laatst gewijzigd door Didi op 12 mar 2011 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ApaX

Bericht door ApaX »

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Mijn kennis in versterker techniek is niet geweldig, maar ik weet wel dat een stabiele voedingsspanning essentieel is voor het goed functioneren van de verterker. Versterkers verstreken vaak een ingangssignaal ten opzichte van een of ander refferentie signaal, fluctueert dat signaal dan fluctueert ook het uitgangssignaal. Een schommeling van de ingangsspanning van een verstker van 2 volt op 12 volt is veel. Een electrotechnicus kan daar waarschijnlijk meer over vertellen.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”