Radio probleem

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Peter1976

Radio probleem

Bericht door Peter1976 »

Aangezien ik de neiging krijg mijn radio door het raam naar buiten te smijten is het misschien verstandig dat ik jullie mening/kennis even vraag.

Volgende probleem:

Ik heb (had) een cabasse radio in mijn clio. Deed het prima totdat ik ineens een "pats" hoorde en hij het niet meer deed. Kreeg hem ook niet meer aan de praat. Geen info meer op de display. Het enige wat ie nog wel doet is dat als je probeert via de toetsen toch nog wat tevoorschijn te krijgen hij gaat piepen. Duurt een 3-4 keer toetsen voordat je dat hoort. Maakt niet uit welke toets.

Balen, mijn cabasse naar de knoppen, maar ja. Dan maar een nieuwe erin (2-de hands).
Net geprobeerd, radio erin, krijg van alles te zien op de display (traffic etc) en vervolgens uit en aan..... en toen weer hetzelfde. Alleen nog maar wat pieptonen als ik de toetsen meerdere malen intoets...

Wordt er enigszins gefrustreerd van. Wat is er kapot ?
Kan me niet voorstellen dat het weer de radio is en ik wil niet nog een radio kopen om er vervolgens achter te komen dat die ook hetzelfde doet.

Wat nu ?? Iemand die kan helpen ??
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Radio probleem

Bericht door Arjan »

Zit er wel een zekering in de voedingdraad van je radio. Klinkt alsof die er tussenuit is.
Denk namelijk dat je ergens sluiting in de voeding hebt.

Dat wordt dan doormeten om daar achter te komen.
Peter1976

Bericht door Peter1976 »

Zal wel eens kijken. Waar kan ik die vinden ?
Gewoon bij de andere zekeringen links van het stuur ?
Volgens haynes zijn er 2 "voedingen". Eentje rechtstreeks en eentje via het contact. Gele en rode kabel.

Met doormeten ben ik nooit zo'n held moet ik zeggen.

Mocht dat het probleem zijn kan ik dan beide radio wegpleuren ? Of zijn ze dan nog te redden ?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ik heb zelf geen originele Renault radio dus weet niet of daar in de voedingdraad een zwevende zekering hoort te zitten.

Hopelijk kan iemand anders dat vertellen.

Of je de radio's kan weggooien... Defect zijn ze al. Maak er 1tje open en kijk of er een glaszekering in zit. Die zal dan door zijn en met een nieuwe kan het opgelost zijn.

Maar nogmaals: ik heb zelf geen originele radio dus kan het niet met zekerheid zeggen. Ik ga heirmee uit van een stukje algemen kennis ;)
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Raar probleem!! dat er nog piepjes uitkomen zegt iig dat ie nog voeding heeft... wat het dan wel is... hmm..

Glaszekeringen zitter er iig niet in. Het zou kunnen dat er op de achterkant van de radio een zekering zit gedrukt.. maar dat weet ik uit het hoofd even niet zeker. Zwevend zit er iig geen. Dan zul je toch in je zekeringkastje moeten kijken (bestuurderskant tussen portier en dashboard) (al verwacht ik niet dat deze stuk zijn)

Heb je de kennis/mogelijkheid om de radio op een externe accu te knutselen even om te zien of ie dan wel opkomt?

Waar woon je ergens misschien dat er iemand in de buurt eens een spreekwoordelijk blik op kan smijten..
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
Peter1976

Bericht door Peter1976 »

Goed... we zijn weer wat verder....of niet.....

Mijn broer heeft ook een clio en heb net de radio daar even ingezet.
Werkt prima !! De cabasse is iig niet kapot. Dus ligt het aan mijn bedrading, of onderdelen.

Ga eens kijken of het de display is of misschien debesturing op het stuur.
Iemand anders nog opties ?

Denk idd dat het geen voedingsprobleem is aangezien hij wel mooi piep-geluid maakt.
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

en als je de radio van je broer nu es in de jouwe probeert dan ?

enne .. piepgeluid ?? :chinrub: ... kan me niet heugen dat die radio een piepje maken , maar correct me if i'm wrong off course :thumbsup:
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Probeer de kabel van de stuurbediening eens los te laten dan.. Geloof dat de display op dezelfde stekker zit??

Anders toch eens een multimeter ter hand nemen en touwtjes meten... ene pin op stuk ijzer van de auto andere pin op de gele draad. Meter op de V Dc stand en kijken wat er op staat. Bij uitgeschakelde motor moet je iets in de buurt van de 12V meten. Zelfde geld voor de rode draad. (wel je auto op contact zetten)

UPDATE

Of... en dit zou echt een vervelend grapje zijn :P
De zekering LIJKT heel, maar is toch (bijna) doorgebrand. Er komt nog wel een stroompje door, de radio wil opstarten, maar gebruikt daardoor wat meer stroom wat de defecte zekering niet kan leveren. Even een nieuwe zekering erin steken en nog eens proberen kan dus geen kwaad.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Peter1976

Bericht door Peter1976 »

Durf zijn radio er niet in te zetten. Die van hem staat trouwens in Amersfoort en die van mij in Haarlem....
Of moet weer wachten tot ik die kanten weer opga.

Piepjes krijg je als je bv verkeerde code erin zet terwijl je hem wel probeert te activeren. Is dezelfde toon, ik noem het een "piepje".

Stuurbediening zit op de stekker die komt vanuit je display. Zal eens kijken of dat helpt.
Zekering ga ik zeker proberen !!! Zou fijn zijn als dat het is (ook irritant, maar toch) anders denk ik dat het toch zit in of het display of de stuurbediening.

Ik stel de multimeter nog even uit !!!
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Prima. Eerst hetgeen doen wat je makkelijk zelf kunt testen.. de zekering en stuurbediening/display dus (al wordt het activeren van de radio wat lastig zonder) Maar geloof dat ie al geluid maakt bij inschakelen dan toch? Hetzij tussen de periodieke toontjes door.

Ik woon overigens ook in de buurt van Amersfoort (20 min rijden)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
JNK

Bericht door JNK »

Ik heb hetzelfde zo'n beetje gehad.. Mijn radio ging zomaar uit, maar kon hem daarna wel weer gelijk aanzetten.
Toen ik mijn auto van contact af zette bleef mijn radio door draaien. Zou normaal uit moeten gaan..
Op een gegeven moment ging hij helemaal uit en moest ik ineens de code in toetsen. Waar die dus die piep geluidjes maakt.

Later verdween het display helemaal, maar als ik de knopjes gebruikte blijf hij die piepjes geven.
Na een tijdje deed hij het gewoon weer. Heel vreemd.. Ook weer normaal op contact.

Nu heb ik vanmiddag mijn auto gewassen heb ik weer het zelfde probleem. Mijn radio blijft doorspelen als ik mijn
auto van het contact zet. En wat ik nog vreemder vind.. De zekering van de radio is kapot en mijn radio speelt
gewoon door. Normaal zou je denken wanneer je je zekering eruit haalt dat je radio stopt met spelen, maar
in dit geval dus niet.

Iemand een idee?
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Ghehe topickaper :wink: Je radio kan niet spelen zonder zekering dan is er toch echt iets vreemds aan de hand hoor haha. Klinkt toch wel beetje als bedradingsprobleem. Of een radio met kuren. Die van mij doet af en toe ook raar dat ie uitvalt en daarna weer opkomt.. gaan zo maanden weer goed en dan ineens 3 keer achter mekaar om vervolgens een paar maanden zonder problemen te spelen..... t blijven apparaten ;)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Peter1976

Bericht door Peter1976 »

Radio heeft 2 zekeringen.
Eentje waar netjes op staat dat het voor de radio is, de andere is een 20 zekering waar ook je wat andere dingen op hebt zitten. Nummer F7 en F29 (radio, multimeter, electric mirrors, interior lights via multimeter, auto air conditioning).

Als je beide eruit haalt dan doet ie het zeker niet meer.

Bij mij doet de radio het weer sinds gisteren. Er zitten een aantal aansluitingen aan de achterkant. Gele , blauwe, witte en zwarte aansluiting.

Het witte blok is voor de aansluitingen van de speakers.
Blauw gaat naar je cd-speler onder de stoel.
Geel gaat naar je display.
Zwart is de aansluiting voor je radio. daarin zitten aansluiting voor
- constante plus ROOD
- plus via je contact GEEL
- aarde/min ZWART
- ABS (volgens haynes ????) VIOLET
- carphone PINK
- aerial (antenne volgens vertaling) GREY
- en dan hebben we volgens mij nog BLUE die er voor zorgt dat de intensiteit van de verlichting van radio en display aangepast wordt als je je verlichting aan zet.

Ik heb gewoon gekeken naar welke ik niet meer nodig had en gehoopt dat daar de fout zat. Wel de andere doorgemeten, maar ik had hetzelfde als jij. Wel geluid dus in principe ook stroom.

Heb dus PINK en GREY doorgeknipt. GREY heb je volgens mij niet nodig want de antenne zit gewoon rechtstreeks op de radio aangesloten.
Dat deed het hem iig. Radio doet het weer prima !!!

hoop dat het bij jou hetzelfde is. SUCCES !

PS: als iemand weet wat een radio moet met een aansluiting naar het ABS..... ik houd me aanbevolen
JNK

Bericht door JNK »

Topickaper? Sorry, maar dacht dat het hier wel thuis hoorde :tongue:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”