Clio II - 2000, slaat soms af bij stationair + startproblm

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Desmotic
beginner
Contacteer:

Clio II - 2000, slaat soms af bij stationair + startproblm

Bericht door Desmotic »

Even kort voorstellen: mijn naam is Ronald en heb 4 maanden geleden onze Clio II gevonden.
Clio: 1.2 van 2000 (44kw - bb0a/cb0a/sb0a - mot. d7f - 04-1998 t/m 08-2000).
Bij aanschaf meteen APK + 2 maanden geleden nog een complete grote beurt laten geven.
Heeft nu ong. 85.000 km gelopen.

Probleem:
- Sinds een maand of 2 slaat de Clio SOMS spontaan af bij stationair toerental, bijv. voor een stoplicht aanremmend.
- Contact uit en aan: slaat dan meestal niet de 1e keer meteen aan, vaak pas na een keer of 3 / 5, vanmorgen pas na 8x.
- HEEL soms problemen bij koude start; bij wel gewoon starten = geen problemen gedurende 1e 10km (choke?).
- Als hij NIET aanslaat: startonderbreker is gewoon uit, startmotor draait netjes rond – en blijft maar draaien – tot contact weer is uitgezet.
- Als hij WEL aanslaat, is dat vrijwel DIRECT bij de eerste keren ronddraaien startmotor.

Al gedaan:
- Dealer: computer uitgelezen: MAP-sensor defect (of stekker/draadje/slecht contact). Reparatie zou daar 200,- moeten kosten.
- Bij automaterialen leverancier zelf een nieuwe MAP-sensor gekocht, blijkt van DACIA (volgens dealer betreft hetzelfde motortype). Voor ruim € 100,-
- Sensor vervangen = nog zelfde problemen.
- Alle draadjes en stekkertjes gecontroleerd = alles lijkt ok.
- Inlaatkanaal helemaal schoongespoten = ok.
- Al veel gekeken op internet, en nagevraagd: vaak melding van BDP (krukas) sensor als oorzaak.
- Vanmorgen na die 8x starten, thuis komend: weer uit. Wat gerommeld aan die BDP sensor = in 1x starten: toeval?
- Stationair laten draaien, aan de stekker-draadjes van de BDP sensor gerommeld: geen probleem.
- Op de stekker naar de BDP sensor gedrukt: MOTOR VALT DIRECT UIT!
- Nog een paar keer geprobeerd: zelfde verhaal, motor slaat direct uit (NB: de sensor zelf kan niet bewegen t.o.v. het vliegwiel, omdat die nog met de 2 bouten op het maanvormige plaatje vastzat)
- Meteen verder geïnformeerd: zou contactprobleem in stekkerverbinding kunnen zijn – is bij de Clio bekend probleem, heeft Renault ook een nieuwe BDP-sensor MET aangepaste stekkerverbinding voor (revisie-setje)
- Om dit zeker te weten heb ik de sensor vandaaag losgesleuteld, het stiftje gereinigd, de stekker en contra-stekker gereinigd, de contactpootjes IETS wijder uit elkaar gezet, voor beter contact in de contra-stekker (helaas… geen zuurvrij vaseline omhanden, dus alles met WD-40…)
- Resultaat: merk niet veel verbetering, toerental nog steeds een beetje schommelend rond en ONDER de 750 toeren (vind ik laag).

Nog niet echt iets kunnen merken. Maar ik rem ook nog steeds met extra gas geven (in de koppeling of uit versnelling) op drukke stoplichten af, omdat ik bang ben voor een toeterende file achter me.
Voor de zekerheid is het dus nog even afwachten.
Maarrr… het zint me niet helemaal, heb niet echt het gevoel dat het (ook maar tijdelijk) is verbeterd.
Kan dat zijn omdat ik geen zuurvrije vaseline heb gebruikt?

Of weet iemand nog een andere oorzaak die helemaal aansluit op de verschijnselen van deze uitdaging?

(NB: iemand nog een Mapsensor nodig: een perfecte originele? of splinternieuwe vervanger? T.e.a.b.)
Desmotic
beginner
Contacteer:

Re: Clio II - 2000, slaat soms af bij stationair + startprob

Bericht door Desmotic »

Dank voor je reactie Arjan.
Ja, veel geschreven, ik dacht dat ik beter alles zo volledig mogelijk kon vermelden.

Dus dat toerental is goed, als het maar boven 600 is

Vandaag leek het me net als gistermiddag, dus niet echt vertrouwen dat het beter is.
Maar toch gemiddeld 2 op de 3 stoplichten geprobeerd 'normaal' op af te rijden (dus niet extra gas voor hogere toeren), en probleem eigenlijk niet meer gehad. Ook nog geen koude start probleem. Wel dat 'variabele' stationair draaien, beetje tussen 800 en 600.
Misschien heeft het dus toch goed gewerkt - het demonteren en reinigen van die BDP sensor en stekkers.
Morgen naar werk, kijken hoe het dan gaat, en de dealer bellen voor afspraak: checken of er al een revisie-set BDP sensor met stekkers op zit.

Ik zal verder melden hoe het loopt, mochten er nog andere ideëen zijn: graag jullie reactie.

Ronald
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Al eens naar de stappenmotor gekeken? Klinkt alsof die niet soepel meer is.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Stappenmotor zit op het gasklephuis. Is een electomagnetische klep die (al naar gelang de motortemperatuur) iets verder open gaat dan wel sluit. In stappen dus. Die willen door vervuiling ook nog wel eens slecht werken waardoor de hoeveelheid ingespoten brandstof net te kort is om de motor stationair te laten draaien.
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Nee Arjan, daar is nog niet naar gekeken.
Hoe zit dat precies?
Is daar een beschrijving of foto's van?

Na overleg met de Renault dealer kon die ook niet anders concluderen dan dat het de stekkerverbinding van de BDP sensor lijkt te zijn (ook al gaf het uitlezen van de computer door hun toen de MAPsensor aan).
Een nieuwe BDP sensor compleet met nieuw type stekker kost bij hen 120,-
Bij de automaterialen leverancier: 30,-. Gelijk 1 besteld, komt binnen 2 dagen binnen.

Bij het monteren daarvan wil ik gelijk naar die stappenmotor kijken.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Staat tussen de How to's:

https://www.clioclub.info/forum/viewtopic.php?f=103&t=17" onclick="window.open(this.href);return false;

en

https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 103&t=5235" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen zijn de foto's niet meer zichtbaar...
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Hoi Arjan,

dat is perfect! :thumbsup:
Kennelijk heb ik op dit forum nog niet voldoende gezocht :roll:
Die foto's wil ik idd graag ontvangen: check je PB

Groeten,
Ronald
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Gewapend met de foto's van Arjan, How to's en veel voorinformatie over mogelijke oorzaken, heb ik afgelopen zaterdag e.e.a. gedaan.
Resultaat: HELAAS! Nog steeds zelfde probleem :bigcry:

- gasklephuis gedemonteerd compleet met stappenmotor
- er zat weinig zwarte aanslag, die heb ik verwijderd
- alles met remmenreiniger doorgespoten, vooral de stappenmotor (HOE DEMONTEER JE DIE BIJ EEN 1.2???), met hoge druk weer droog gespoten, stappenmotor met een betere soort kwaliteit WD40 ingespoten
- BDP sensor door nieuwe type vervangen (alleen de vorm is anders: nieuwe sensor past niet op oude stekker); daarvoor de draadjes doorgeknipt en nieuwe connector gesoldeerd en met bijgeleverde krimpkousjes alles supernetjes afgemonteerd.

Klaar: starten = rond 1100 toeren continue stationair: zo is het prima, maar dat was het al.
Motor warm = toeren zakt weer rond 700, en... nog steeds variabel - af en toe lager.
Ik weet nog niet of die weer afslaat bij stationair, bijv. voor stoplicht en dan weer slecht wil starten, maar het voelt allemaal wel nog steeds precies zo.

Er valt me ondertussen wel nog wat anders op en al Googlend zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben:
Als ik op de rem trap, dan gaat af en toe het mistachterlicht indicator lampje even licht meebranden.
Massa probleem? Kan dat de overige electronica (sensoren) parten spelen?

Ik hoor graag weer jullie ideeen, adviezen of opmerkingen!
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik heb het zelfde massa probleempje bij het linker achterlicht. Ik heb dit al een keer opgelost door de contacten schoon te maken. Na een maand of 4 was het massa probleem er weer. Denk niet dat het iets te maken heeft met het probleem dat je noemt.
Laatst gewijzigd door Age op 08 mar 2011 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote weg gehaald
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

ApaX schreef:Ik heb het zelfde massa probleempje bij het linker achterlicht. Ik heb dit al een keer opgelost door de contacten schoon te maken. Na een maand of 4 was het massa probleem er weer. Denk niet dat het iets te maken heeft met het probleem dat je noemt.
Massaprobleempje - pak ik komend weekend op:
- massaverbinding van de achterlichtunit controleren en stekkers schoonmaken / inspuiten met contactspray
- idem voor de stekker onder de auto bij trekhaak (en schakelaartje in de stekkerdoos?) + 7 polige stekker
Dit zal niet de oorzaak van het stationair probleem zijn.
MAAR: tot nog toe geen koude start probleem meer gehad :sunny:
Alleen dat onregelmatige stationair draaien - dan is het af en toe net alsof hij íets inhoudt, waardoor die kan afslaan :chinrub:
(dat voorkom ik nog steeds door net op tijd gas bij te geven).
Nu lees ik net op een ander draadje dat zo'n soort klacht is verholpen door de injectoren te vervangen.
Hoe weet je of die niet goed meer zijn?
En: hoe demonteer je de stappenmotor bij een 1.2?

Dank alvast voor de reacties!
masterminii-678
forum starter
Contacteer:

Bericht door masterminii-678 »

Zijn de contactpuntjes al schoongemaakt? Dit zou ook wel eens het probleem kunnen zijn.
Dreamboot

Bericht door Dreamboot »

Je kan bij een d4f/d7f ook nog kleppen stellen. Is iets wat vaak vergeten wordt. Mischien dat een suggestie?
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

coureur schreef:je kan je injectoren ook ultrasoon laten reinigen bij een bosch car service center... :thumbsup:

Hoe je de tps demonteert van een 1.2 demonteert, verwijs ik naar een behulpzaam forumlid die het wèl weet :chinrub:
Is zeker een :idea:
Ik ga zo weer e.e.a. checken. Dan ga ik eerst (met schroevendraaier) op de injectoren luisteren: tikt er 1? = die kapot.
Zoniet en het probleem blijft ook na de andere acties die ik nog wil doen, dan zal ik kijken waar ik die injectoren kan laten reinigen.

Verder wil ik zo ook even de massa van achterlichten en trekhaakdoos checken, en de stekkers van allebei, en met contactspray inspuiten (tegen het oplichten van het mistachterlichtindicatorlampje als ik de rem intrap)
Stappenmotor: heb ik vorige zaterdag niet los kunnen krijgen van het gasklephuis. Lijkt daar wel in 'gestanst' of zo :huh:
In de howto is vooral een 1.4 uitvoering beschreven, maar niet van een 1.2, dus hoop dat er idd iemand op dit forum weet hoe je die precies van het gasklephuis los kunt krijgen...
Laatst gewijzigd door Desmotic op 12 mar 2011 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

masterminii-678 schreef:Zijn de contactpuntjes al schoongemaakt? Dit zou ook wel eens het probleem kunnen zijn.
contactpuntjes :dizzy2: eeehhhh.... welke bedoel je precies?
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Dreamboot schreef:Je kan bij een d4f/d7f ook nog kleppen stellen. Is iets wat vaak vergeten wordt. Mischien dat een suggestie?
Dat zou gedaan moeten zijn bij de laatste grote beurt.
Maar wel iets om nog even te controleren: is dat wel gedaan?
Ik weet trouwens helemaal niet hoe dat zit bij een Clio 1.2 d7f :oops: zitten er bijv. geen zelfstellende kleppen in?
Prom1se

Bericht door Prom1se »

Zoals ik het hoor is het dus voor je stationaire toerental je stappenmotor, dit heb ik ook gehad.

Dat de toeren variabel zijn dat kan, ik heb dit nog steeds ik zie hem soms ook gewoon (als ik stationair sta te wachten) heen en weer gaan (1 puntje oid) blijft meestal wel boven de 750 (normaal 800 / 850) toeren, koude start rond de 600 maar zit al snel weer op de juiste toeren.

Wat ik nog mis aan je verhaal dat je de boordcomputer niet hebt gereset dmv de accupool eraf te halen ( - pool ).

Als je iets beter had gezocht was je ook op mijn topic uitgekomen daar heb ik nog expliciet aangegeven dat je de accupool er van af moet halen, dit heeft als resultaat dat je computer word gereset. Reset je de computer niet, leest de computer de nieuwe waardes niet in.

Conclusie: even half uurtje de accupool eraf halen en klaar is kees. Vroem en lopen ;)

Hoor graag of het is gelukt..
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Prom1se schreef:Zoals ik het hoor is het dus voor je stationaire toerental je stappenmotor, dit heb ik ook gehad.

Dat de toeren variabel zijn dat kan, ik heb dit nog steeds ik zie hem soms ook gewoon (als ik stationair sta te wachten) heen en weer gaan (1 puntje oid) blijft meestal wel boven de 750 (normaal 800 / 850) toeren, koude start rond de 600 maar zit al snel weer op de juiste toeren.

Wat ik nog mis aan je verhaal dat je de boordcomputer niet hebt gereset dmv de accupool eraf te halen ( - pool ).

Als je iets beter had gezocht was je ook op mijn topic uitgekomen daar heb ik nog expliciet aangegeven dat je de accupool er van af moet halen, dit heeft als resultaat dat je computer word gereset. Reset je de computer niet, leest de computer de nieuwe waardes niet in.

Conclusie: even half uurtje de accupool eraf halen en klaar is kees. Vroem en lopen ;)

Hoor graag of het is gelukt..
Ik denk dat ik jouw topic over het hoofd heb gezien omdat het over een heel andere motortype ging dan mijn 1.2'tje (ik zal zo even apart de foto's posten van het gasklephuis, met daarop de stappenmotor).

Het effect van resetten kan natuurlijk wel hetzelfde zijn.
Dus: accupool eraf, paar minuten contact aan, dan pas starten en paar minuten rondrijden met een hoger toerental?

Ik ga dat morgenmiddag even doen.
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Ik wilde hier nu foto's van gasklephuis en stappenmotor plaatsen, maar ik heb even geen serverlokatie op internet waar ik die naar toe kan uploaden en linken.
Zou graag willen laten zien hoe het zit met die stappenmotor, in het gasklephuis van een 1.2 D7F.

De foto's zijn gisteren gemaakt, na een motor reinigingsspul ingespoten te hebben. Daarna heb ik in de tank een brandstofsysteem reiningsmiddel toegevoegd.
Helaas blijft ie onregelmatige stationair draaien.

Overigens leuk idee (ergens op internet gezien) dat checken of een sproeier tikt... DAT DOEN ZE DUS ALLEMAAL - weet ik veel, ben ook maar een leek :dozey:

Ik zal morgen die ACCUPOOL truuc proberen.
Prom1se

Bericht door Prom1se »

Tip: http://www.imageshack.us" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de accupool kun je de min eraf halen laten we zeggen voor een half uurtje (beter safe then sorry). Daarna even contact erop voor het laten inlezen laten we zeggen 1 min. Daarna starten kijken of hij mooi loopt, voor een 5 min in z'n 2 op 2700 toeren (in die buurt) gaan rijden en dan zou het moeten zijn gefixt. (pak gewoon een buiten weggetje want je rijd geloof ik net iets van 45 kmh.)

Hoor wel hoe het is verlopen, de eerste keer dat ik hem had vervangen (op zaterdag echt een kut dag niets is dan meer los in feite.) liep ie op tot de 4000 toeren.. schrikken geblazen na bovenstaande gedaan te hebben was het bij mij gefixt. Helemaal naice loopt hij weer nu.. ;)

Succes.
Dreamboot

Bericht door Dreamboot »

ik zou toch als ik jou was kleppen gaan stellen, ik heb 5 jaar voor een renault dealer gewerkt, en kleppen stellen bij een 1.2 16v is niet iets wat je 'even snel' bij een grote beurt doet. ( reken gerust een 1,5 tot 2 uurtjes ) het stelmechanisme van de kleppen is gewoon stelboutje-moertje idee, dus met voelermaatjes en een schroevendraaier.
en om je vraag nog te beantwoorden wat betreft je stappenmotor/gasklep, volgens renault mag je deze niet uit elkaar halen t.b.v reparatie, en die stappenmotortjes zijn ook niet los te krijgen.
ApaX

Bericht door ApaX »

Heb je nog last gehad van het probleem? Wat is eigenlijk de reden dat er een andere stekker aan de BDP sensor zit? Meet de oude sensor wel goed (220 ohm?)....
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Ik heb vandaag geen kans gezien (werk) om die reset met de accu min-pool uit te voeren.
Probeer ik morgenavond te doen.
Het af en toe niet KOUD starten lijkt al definitief opgelost :thumbsup:

@ Dreamboot:
Kleppen = zeker een idee (om de hoeveel km moet dat?).
Moet dat voor die stelboutje-moertje bij de dealer gebeuren? Zijn daar ook bijv. klephoedjes van verschillende maten bij nodig?
Of is het met voelermaatjes en een schroevendraaier 'eenvoudig' zelf te doen? (wat zijn de minimale en maximale spelingswaarden?).
Die 1,5 tot 2 uur sleutelen zal wel in de de-/montage van het kleppendeksel zitten?

@ ApaX:
Oude BDP sensor is al weggegooid: paste toch niet meer.
Ik heb NIET de waardes gemeten en vergeleken, eigenlijk wel stom. Ben geen monteur maar dat had ik zelf ook kunnen bedenken :roll:
Die nieuwe stekker heeft wel dezelfde ronde vorm en omtrek, maar er zitten andere 'sleufjes' in.
Daardoor past de oude stekker niet in het female-connector gedeelte aan de nieuwe BDP sensor.
Dus moet je de oude draad bij de stekker doorknippen. Dan de nieuwe stekker verbinden aan de oude draad.
(isolatie verwijderen + koperdraadjes ontbloten, bijgeleverde krimpkousjes over draadjes schuiven, koperdraadjes in elkaar draaien, solderen, krimpkousjes over de soldering wurmen, metalen ringetje in het midden vastknijpen, föhn erop, alles met isolatietape goed afbinden)
Voor de kosten hoef je het trouwens niet te laten: een nieuwe kost iets van € 30,- in de btw (NIET bij de dealer :wink: )
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Accupool eraf - actie: geen verandering.
Hij blijft erg wisselend toerental houden bij stationair, en soms voel je ook een beetje inhouden, alsof er 1 cylinder even niet werkt. Even geen vonk, brandstof, of weet ik wat er fout gaat op dat moment.
Dan tikt hij de 500 tpm aan en voordat hij afslaat geef ik dan een beetje gas.

Ik laat het maar zo.
Ik zou de kleppen nog kunnen stellen, maar die hoor je vrijwel niet - zullen wel goed zijn.
Injectoren (ultra soon) reinigen: kan ik ook nog laten doen - kost allemaal extra geld.

Ik modder wel even door zo, kijken hoe het de komende weken ontwikkeld.
Contacteer:

Bericht door Age »

Kan het ook nog aan een temperatuursensor liggen?
Groet, Age
Desmotic
beginner
Contacteer:

Bericht door Desmotic »

Inmiddels een tijdje doorgereden: stationair nog steeds erg onregelmatig, af en toe uitschieter naar 500 tpm.
Startprobleem is wel over. Alleen als mijn vrouw zelf reed heeft ze nog 3x gehad dat die afsloeg, maar wel weer gelijk aanslaan!
Komt denk ik door combinatie van zo'n dip in toerental en precies op dat moment de koppeling laten opkomen.

Nu kan ik dus nog bijv. de injectoren laten reinigen, de kleppen laten stellen (weer), en nog wat sensoren (zoals de temperatuur) of stekkerverbindingen controleren/vervangen, stappenmotor compleet met gasklephuis vervangen, etc.
Maar geen zekerheid dat het oplost, maar wel dat het weer allemaal geld kost.

Wat mij betreft laat ik dit voor wat het is: jammer, maar helaas. En hopen dat het niet weer erger wordt.

Het meebranden van mistachterlicht indicatorlampje werd steeds minder en heb ik de laatste tijd helemaal niet meer gezien. Zou zo maar kunnen dat de droge periode daar wat mee te maken heeft = ergens sluiting door vocht, bijv. in de trekhaakdoos of zo. Wachten we ook af wat het wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”